Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
1/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toljotatte minua ja kyyläätte perääni? En ole teikäläisiä vaikka minulla tumma tukka onkin.

Vierailija
2/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotte että kunnioitatte vanhempia ihmisiä, miksi se ei koske valtaväestöä?

Kyllä se koskee, mutta monet ovat huonokäytöksisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musikaalisuus onko kuinka yleistä?

Vierailija
4/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut juttua, että nuoret romanit käyttäytyvät nykyään keskimäärin aika hyvin, opiskelevat ja käyvät enemmän töissä kuin aikaisemmin. Pitääkö tämä mielestäsi paikkaansa?

Vierailija
5/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi inhoatte/halveksutte valkoisia?

Myönnän että osa tekee näin. Luulen että kyseessä on opittu huono asenne vanhemmilta, kun vanhemmat ovat saaneet huonoa kohtelua osakseen niin opettavat sen lapsille. Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä. Siksi osa, kuten minä, ei edes ota valkolaisen käärimää tupakkaa koska se on koskenut sen suuhun.

Itselläni on aika monta kaveria valkolaisista ja kohtaan heidät ihmisinä, en "valkolaisina".

Vierailija
6/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut juttua, että nuoret romanit käyttäytyvät nykyään keskimäärin aika hyvin, opiskelevat ja käyvät enemmän töissä kuin aikaisemmin. Pitääkö tämä mielestäsi paikkaansa?

Suurin osa, kuten minäkin, jatkaa opiskelujaan vähintään toiselle asteelle ja miehet varsinkin tekevät duunia varsinkin autoalalla. Tavoista en osaa sanoa, enää ei olla niin tarkkoja tavoista aina mutta on niitä huonokäytöksisiä ja röyhkeitä ihmisiä missä tahansa ikäluokassa....valitettavasti.

Vierailija
7/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?

Vierailija
8/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän talous perustuu? Naapurin romaniperhe asustaa omakotitalossa mutta mitään työtä tai virallista yritystoimintaa ei ole havaittavissa. Mitään ruumiillista pihatyötä eivät tee, joku tekee ne aina heidän puolestaan.

Tuo nyt oli yksittäinen esimerkki mutta talous ihmetyttää muissakin tapauksissa. Vaatteet ja autot eivät ole halvimmasta päästä, iPhone käytössä ja ostoksissa ei käytetä juurikaan halvimman etsimistä.

Tehdään kauppaa esim. vaatekankaista ja monet käy ulkomailla niitä hakemassa ja myyvät Suomessa. Miehet myy autoja ja muuta sälää. Keskenään sitten myymme kodinkalustoa jne. halvemmalla...ollaan vähän ulkokultaisia. Päällepäin varmaan näytetään hyvätuloisilta mutta eipä sitä rahaa ole.

Vierailija
9/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 30 vuotta sitten kun olin yksin pikkukaupassa, romaninainen (asiakkaana) kysyi ”otaksie poika banaanin”? En uskaltanut sanoa mitään, koska olin n. 10v. Eli ei banaania sitten tullut. Ystävällistä, mutta pelotti 🙂. Ai niin se kysymys. Valtaväestöön kuuluvana miettinyt, miten näin kävi. Toisaalta, pari vuotta sitten parilta romaninaiselta sain apua siihenkin, kun auto ei lähtenyt käymään. Ja koska joku kuitenkin kysyy, niin akkukaapelit ja auto ovat edelleen tallella.

Vierailija
10/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jotain omia juhlapäiviä, jota muut kuin romanit ei yleensä juhli?

Vierailija
11/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jotain omia juhlapäiviä, jota muut kuin romanit ei yleensä juhli?

Vierailija
12/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi huijaatte vanhuksia ja varastelette niiltä?

En minä muiden puolesta osaa vastata. En ole vastuussa muista romaneista. Osaatko sinä vastata, miksi joku suomalainen tappoi perheensä?

Niinpä.

Voin sanoa ettei noita varkaita ja typeryksiä suvaita, että kyllä me tuomitaan heidän käytös ja tarvittaessa saavat kuulla asiasta ja häädön.

Vierailija
13/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän että osa tekee näin. Luulen että kyseessä on opittu huono asenne vanhemmilta, kun vanhemmat ovat saaneet huonoa kohtelua osakseen niin opettavat sen lapsille. Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä. Siksi osa, kuten minä, ei edes ota valkolaisen käärimää tupakkaa koska se on koskenut sen suuhun.

Itselläni on aika monta kaveria valkolaisista ja kohtaan heidät ihmisinä, en "valkolaisina".

Ristiriitaisia lauseita.

14/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä.

Nonni, ei ole ap aito. Romanit ei kättele.

(Meni tarkastukseen, joten sori jos tulee tuplana).

Vierailija
15/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan."

Kai ymmärrät, että se vaatisi sitä, että käyttäytyisitte kunnioitettavasti ettekä perseilisi? Anteeksi nyt vaan. Mua ei kiinnosta ymmärtää kansaa, joka elää meidän työnteolla ja sylkee meidän päälle.

Sen takia tämän teinkin, että voitte kysyä. Ei tarvitse arvata. Tiedän täysin hyvin minkälaista käytös voi olla, mutta on aika kurjaa että tämä yleistävä asenne sitten estää työnsaannin aika tehokkaasti. Itse menen haastatteluun valkolaisten vaatteissa että minut voidaan nähdä ihmisenä eikä se tyssää ulkonäkööni.

Vierailija
16/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?

Jos viittaat "gipsyihin", eli mustalaisiin, eivät ole romaneja. Mustalaisella viitataan aika sekalaiseen sakkiin, en tiedä tarkemmin mistä nimitys tulee ja millä perusteella jaellaan.

Vierailija
17/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, ne on ihan kiertolaisia eivätkä romaneja. Ei mitään tekemistä meidän kanssa :) mutta totta on että muualla maailmassa tällaista pukua ei näy. Jokaisella heimolla on oma vaatetus ja tämä sattuu olemaan meidän.

Aina on ollut samat pääpiirteet; pitkä hame ja peittävä vaatetus. 1900-luvulla sitten hameen helmaan laitettiin pieni samettikaistale, joka nousi ja nousi muodin mukana. Nyt enää 15-20cm kankaasta ei ole samettia. Pitsiä ollaan aina nyplätty ja sillä on kaksi funktiota, se koristaa sekä peittää muotoja.

Vierailija
18/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette yksityisautoilusta 100% riippuvaisia?

Huviajelu, iso lössi ja omat reitit. Jos mennään sukulaisiin niin ei ensimmäinen ajatus ole nousta junaan. :D pääkaupunkiseudulla varsinkin nuoriso käyttää lähiliikennettä toisaalta.

Vierailija
19/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista maista, mutta Suomessa ainakin vanhempi valtaväestön väki on huvitellut kertomalla kaskuja ja vitsejä romaneista.

Onko sama tapa teillä valtavästöstä kertoa vitsejä ja kaskuja?

Vierailija
20/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat "gipsyihin", eli mustalaisiin, eivät ole romaneja. Mustalaisella viitataan aika sekalaiseen sakkiin, en tiedä tarkemmin mistä nimitys tulee ja millä perusteella jaellaan.

Mitä se sakki sitten on? Katsoin joskus jotain mustalaishäät-ohjelmaa ja ihmettelin, mitä porukkaa oikein olivat.