Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1653)

Vierailija
1621/1653 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää kaikki ihmeelliset vaatimukset kulttuuriin ja tapoihin vedoten. Miksi ette kykene joustamaan sen vertaa tietyissä paikoissa, että käyttäytyisitte asiallisesti ja noudattaisitte sääntöjä?

- Nuorempi mies ei saa olla vanhempaa miestä ylemmässä kerroksessa.

Eli esim. sairaalassa vaaditaan, että potilaat vaihdetaan päittäin, kun eihän se käy että nuorempi mies on potilaana viidennessä kerroksessa ja vanhempi mies neljännessä kerroksessa.

Näihin vaatimuksiin törmää todella usein, todella aggressiiviseen ja röhkeään sävyyn esitettynä.

Romanit eivät tajua sitä, että sisätautipotilasta ei voida siirtää sydänosastolle ja päin vastoin vain siksi, että heidän kulttuuriinsa kuuluu että vanhempi mies on ylemmässä kerroksessa. On jopa vaadittu, että osastot vaihtavat paikkaa päittäin :O että potilaiden siirto onnistuu.

- Osastoilla on vierailuajat. Näitä ei kuitenkaan noudateta, vaan koko suku hal

Pöllivät arvotavaroita, lääkkeitä ja mahdollisesti henkilötietoja. Meteliä tarvitaan.

Vierailija
1622/1653 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako valtio vielä romanien naisten samettisen Hameen?

Kantasuomalaisten kansallispukua ei valtio maksa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1653 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit ovat suomalaisia. 

Miksi heidän ei tarvitse noudattaa meidän käytäntöjämme

edes sairaalassa?

Eivätkö he kunnioita meitä suomalaisia?

Tuntuu oudolta käytökseltä.

 

Vierailija
1624/1653 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi romanien tekemät rikokset ovat muuttuneet vuosien saatossa raakalaismaisiksi, kun taas joskus kiertolaisaikoina rikokset olivat lähinnä rosvoilua ja pimeän viinan myymistä. Nykyään nöyryytetään jotakin kehitysvammaista henkilöä väkivalloin samalla kuvaten tilannetta, tapetaan oma vaimo ja ryöstetään ja pahoinpidellään vanhuksia, näköjään välillä niitä oman porukan vanhuksiakin kuten luin joskus tapauksen, jossa nainen oli pahoinpidellyt jonkun suvun vanhimman henkilön ja tapahtumien aikaan nainen piti puhelimessa live-lähetystä, jossa muut kannustivat hakkaamaan "sen h****n". 

Vierailija
1625/1653 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko romaninaisen mennä töihin ilman hametta?

Vierailija
1626/1653 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miksi häpäisykulttuuri on teidän kultturinne osa? Miksi häpäisyä yritetää ulottaa taholtanne myös heimoonne kuulumattomiin? Osana kostoa häpäisy.

 

Ymmärrättekö lainkaan kuinka typerä kultturinne kostoineen, häpäisyineen on? Ettehän te kuitenkaan niinkään Suomen lakeja noudattavia ole vai ulottuuko julkeutenne niinkin pitkälle että häpäisette Suomen lain menemällä omsn kulttuurinne "lakien" kanssa Suomen lain yli? Jos noin on, teidän pitäisi mennä ja perustaa jonnekin oma valtionne, olisitte kaikkine kulttuuripiirteineen keskenänne.

 

Miltä tuntuu kun jopa linnassa te ette kuulu "eliittiin", toki linnan hierarkiassa on pari ryhmää teitä alempana. Onko jokaisessa suvussa/perhekunnassa aina joku linnassa?

 

Onko Suomen eduskunnassa ollut koskaan romania, siis kansanedustajana ja käyttänyt heimopukuaan?

 

Oliko kevään ylioppilaiden joukossa romaneita?

 

 

Miksi kohdistatte kulttuurianne niihin jotka eivät teitä ole? Onko teille vaikea myöntää omat pahat tekonne? 

 

Miksi teille pitää maksaa silloin kun te itse olette tilanteen aiheuttajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1627/1653 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette hävyttömiä? Onko hävyttömyys kunniaölisuutta teidän kukttuurissanne?

Vierailija
1628/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esim. röökintumppeja on viskeltävä pitkin (omiakin) pihoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1629/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koskee teidän heimoanne itsrään: miksi teissä asuu psykopaatin tai sosiopaatin sielu?

Miksi?

 

Terveisin yks jota ruokakaupan käytävällä juuri eilen romanipimut solvasivat. h u o r a k s i ..

 

 

Noin nättiä käytöstä teiltä.

 

Lisäksi onko niin että tyhmät mölinät teidän taholtanne johtuvat oppimattomuudesta vai ihan vaan kyvyttömyydestä oppia, ottaa tietoa vastaan tai ajattelun puutteesta?

 

Miksi?

 

Ja tämä: onko teillä herkkyys vainoamisen harjoittamiseen... Niin sehän liittyy psykopatiaan ja kostoon?

 

Missä vika?

Vierailija
1630/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen heimoonne:

 

Kutsunnat koskevat myös romaneita, mutta osallistuvatko kaikki romanit varusmiespalvelukseen?

 

Ja mikähän saa romanin kuvittelemaan että hänellä tai heillä on oikeus solvata viime sodat eläneitä ja niihin osallistuneita ihmisiä, kaiken lisäksi tässä vaiheessa maailmaa jo maallisen taivalluksensa päättäneitä?

 

Mitäs te olette? Hävyttömiä, häpeämättömiä, röyhkeitä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1631/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju. Mutta mikä homma on jättää autot poikittain esim. Oven eteen tms. Ei sallitulla paikalle kun ollaan esim. Kaupassa? Joku keskisormennäyttö valtakulttuurin säännöille ja tavoille?

Vierailija
1632/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Nukkuuko romaanipariskunta samassa sängyssä?

Millainen käyttäytymiskoodi teillä on kuukautisten suhteen, saako nainen valmistaa ruokaa kuukautisissa miehelle?

Saako naisen hameen helma osua miehen jalkaterän päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1633/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko romaninaisen mennä töihin ilman hametta?

En ole romani mutta työkaveri oli joka käyttää perinnepukua mutta töissä oli työvaate kuten muillakin.

Vierailija
1634/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkaa keskusteluna eikä laittaa enää kysymyksiä koska on 2020 aloitettu ketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1635/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jatkaa keskusteluna eikä laittaa enää kysymyksiä koska on 2020 aloitettu ketju.

Kannattaa lopettaa tällainen ketju, joka on pääasiassa vain romaneiden solvaamista ja haukkumista. 

Vierailija
1636/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mun katalysaattoria näkynyt?

Vierailija
1637/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä törkeä ketju. Romanikulttuurilla on ongelmansa, mutta niitä ei korjata tuollaisilla vihaviesteillä. 

Vierailija
1638/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaneja on ihan asiallisia ja sitten asiattomia.

 

Itsellä oli muutamia vuosia sitten aika lähellä lähes viereisessä talossa asuva romaniperhe, joka käyttäytyi ihan asiallisesti, olivat vuokranneet talon ja asuivat siinä melko pitkän aikaa. Ainoa ongelma mitä muistan oli että auton ovia suljettiin aika äänekkäästi heittämällä. Oli ok porukkaa.

 

Sitten aikaisemmin asuin rivarissa toisessa kunnassa, niin sinne muutti romaniperhe tai suku oikeastaan pieneen kaksioon. Piha roskattiin, kauhea älämölö ulkona iltaisin ja yölläkin välillä. Pimpparallia ajettiin päivät pitkät, käytännössä polttoaineet nyysittiin lähialueen autoista tuota varten. Iso lössi asui pienessä asunnossa. Onneksi en ollut ihan naapurina, heillä oli kauheat oltavat. Vuokrat maksamatta, niin onneksi lensivät ulos aika pian. Ikävä kokemus ja vuokranantajalle kallis...

 

Osa on hyvinkin asiallisia, osaa ei pätkääkään kiinnosta olla osa yhteiskuntaa. Nykyisin varmaan tuo nettihuijausbisnes ja valepoliisibisnes on tämän syrjäytyneen osan pääelinkeino. Osa asiallisesti töissä, mutta hekin kärsivät tuosta toisten törttöilystä. 

Vierailija
1639/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?

Iso hame tuo säästöä ostoksilla.

Vierailija
1640/1653 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette käyttäisi lahjakkuuspotentiaalianne täysmittaisesti ja ilmoittautuisi raaka - aineeksi saippuatehtaaseen?