Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
81/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitkohan selittää tätä kohtaamista, joka minulla oli olessani 20-vuotias. Minulla on pitkä musta tukka ja olen aika tumma. Äitini taas on aivan vaalea. Seisoin kaupan parkkipaikalla automme vieressä ja äitini istui autossa.  Romanimies huuteli minulle kauempaa pyytäen tupakkaa. Olin hämilläni ja vastasin, että en polta. Hän käveli lähemmäs ja käyttäytyi kuin ei uskoisi minua, ja alkoi kurkkimaan autoomme. Nähtyään äitini hän kääntyi ja käveli pois. Jotenkin hassu kohtaaminen jäi mieleen. 

Junassa myös kerran eräs vanhempi romaninainen istui viereeni ja sanoi, että laita minulle facebook minun puhelimeeni. Hän oli aika vaativa muori, mutta se lähinnä huvitti minua ja laitettiin hänelle facebook ja etsittiin kavereita. 

Vierailija
82/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempia kunnioitetaan poikkeuksetta, luulisin näin olevan valtaväestönkin kanssa.

Miksi olisi? Kunnioitus pitää ansaita, ei mitään ped ofiilivanhuksia tarvitse kunnioittaa vain korkean iän takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi inhoatte/halveksutte valkoisia?

Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä.

Nonni, ei ole ap aito. Romanit ei kättele.

(Meni tarkastukseen, joten sori jos tulee tuplana).

Meidän säännöt on omiemme välisiä, eli en kättele tai edes helmallani toisiin koske. Kättelen valtaväestön edustajaa, koska häneen ei säännöt päde ja haluan antaa hyvän vaikutelman. Vai onko sinun mielestäsi Miranda Vuolasranta tekoromani kun kätteli presidenttiä? :D

Edes hameen helmalla ei saa koskea toisiin, mutta tämä ei ilmeisesti koske niitä, jotka röyhkeästi kiilaavat ja tönivät muita?

Mikä logiikka tuossa siis on?

Miksi ette saa hameen helmalla koskea toisten romanien hameisiin, mutta muita ihmisiä voitte röyhkeästi töniä niin, että hame osuu mihin ihmisiin?

Tuota en ymmärrä. Jos se hame on niin arvokas ja siitä huolehditaan tarkkaan niin että se pakottaa parkkeeraamaan auton aina ihan rakennuksen oven eteen, niin miten sillä pystyy röyhkeästi tönimään muita? Eikö tuon logiikan mukaan nimenomaan pitäisi nätisti pyytää muita ihmisiä väistämään, että pääsette kulkemaan ohi ilman, että hame koskee keneenkään?

Olen niin usein tullut romanin töytäisemäksi, että hametta ei kyllä varjella yhtään!

Nämä selitykset ontuvat nyt TODELLA pahasti.

Vierailija
84/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ihan asiallisen vastauksen siihen, miksi käyttäydytte niin töykeästi ja röyhkeästi. Pari harvinaista tapausta tiedän, jotka ovat asiallisia ja heillä on käytöstavat siitä huolimatta, että käyttävätkin kansallispukua eli ovat ihan näkyvästi romaneja. (Toinen näistä naisista on kerrotalonaapurini. Todella mukava ja asiallinen nainen.)

Meidän työpaikalla on kaksi romaninaista töissä. Eivät koskaan tervehdi, vaikka heitä tervehtisi. Ovat aina naama nurin päin, ja töykeitä. Jos esim. siivooja on käytävällä tyhjentämässä roskakoria, niin ei voi sanoa "anteeksi, kipitän tästä ohi" vaan viiletetään ohi siivoojaa tönäisten. Tai kuka tahansa ei-romani joka siinä on. Miksi ei voida odottaa hetkeä tai nätisti sanoa "menisin ohi", kuten muut tekevät? Jos esim. pitää päästä jostain ovesta, niin miksi ei voi sanoa "Pääseekö välistä" vaan röyhkeästi tönitään muita edestä pois?

Kaupassa ei voida sanoa "Ottaisin niitä omenoita" kun joku muukin on omenoita ottamassa niin se toinen tajuaisi väistää. Sekä miehet että naiset osaavat sen röyhkeän tönimisen taidon kaupassa. Jonossa etuillaan, työntekijöille huudellaan että nyt minä tarvitsen palvelua. Ei voida odottaa, että joku työntekijä saa edellisen asiakkaan palveltua ja voisi sitten palvella seuraavaa. Etuillaan ja käyttäydytään röyhkeästi. Myös kassajonossa etullaan ja huudellaan työntekijöille.

Ja kaupan eteen (tai mihin tahansa) parkkeerataan auto ihan oven eteen, vaikka siihen ei saa parkkeerata. Autot pitää laittaa parkkipaikalle. Mutta miksi romanit jättävät autonsa ihan oven eteen? Jopa porukalla? Täällä ainakin saattaa nuoret romanimiehet parkkeerata autonsa ihan kaupan oven eteen (useampi auto) ja sitten jäädä siihen hengaamaan, juttelemaan ja tupakoimaan. Siis tien tukkeeksi. Miksi? Kerrostaloni oven edessä on myös usein auto ihan oven edessä, vaikka siihen ei saa pysäköidä. Ja joka kerta kun olen nähnyt jonkun menevän autoon tai poistuvan autosta, kyseessä on ollut romani. Täällä on ihan maksuttomat vierasparkkipaikatkin ja paikkoja on runsaasti, kyllä sinne mahtuu auton laittamaan eikä kävelymatkaa ovelle ole montaa metriä. Miksi se auto pitää jättää oven eteen?

Ja miksi uhkailette viattomia sivullisia? Joskus olin kaverini kanssa kahvilla, ja terassilla jotkut romanit uhkailivat jotain miestä. Lähdimme pois, ja toinen noista romanimiehistä tuli uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään mitä juuri näki ja kuuli. Ja kun illalla menimme pubiin yhdelle, nuo romanimiehet olivat sielläkin, ja toinen heistä tuli taas uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään siitä, mitä päivemmällä näki ja kuuli. Minua he eivät jostain syystä uhkailleet, kai siksi että olen nainen? Näin ja kuulin kuitenkin nuo tilanteet vierestä.

Kun niin moni romani käyttäytyy rumasti, niin ei ihme että teihin suhtaudutaan negatiivisesti. Mikä siis on syynä siihen, että ette käyttäydy asiallisesti ja anna itsestänne hyvää kuvaa? Miksi haluatte antaa itsestänne huonon kuvan ja sitten syyttää muita syrjinnästä?

Tuohon uhkailujuttuun voin sanoa sen, että jos se asia leviäisi paikkakunnan muiden romanien korviin niin noille kaveruksille tulisi sanomista. Saattavat olla ulkopaikkakuntalaisia joilla ei ole asiaa sinne.

Voin taata että ne jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti, ovat sitä meidänkin kanssa. Meidän piireissä on tosi paljon akkailua, juonittelua, selkäänpuukotusta ja juoruilua. Osataan mustalaisten tavat mutta peruskäytöstavat ihan olemattomat. Kai sitä ajatellaan että heitä tuomitaan romaneina eikä ihmisinä, ja porukoissa liikkuminen vähentää sitä oman vastuun määrää. Sitä toivoisikin että osattaisiin peruskohteliaisuus niin huomaisivat että heitäkin kohdellaan paremmin vastavuoroisesti....

Huono kasvatus, välinpitämättömyys ja vahva elämänkoulu. En minäkään mikään pyhimys ole mutta pyrin olemaan normaali ja täysipäinen. Välillä saattaa porukassa ääni nousta eikä sitä itse huomaa.

Kaupan eteen ja kummiin paikkoihin saatetaan pysäköidä sen takia ettei hameet mene likaisiksi, joskus ne autojenvälit on liian pieniä. Pitäisi silti osata ne liikennesäännöt.. :/

Miten romaniMIESTEN hameet voivat sotkeentua, kun he parkkeeraavat autonsa aina oven eteen? Eiväthän miehet käytä hameita. Ja meillä on parkkipaikallakin niin paljon tilaa, ettei sekään ole mikään selitys.

Mitäs jos niillä miehissä on ollut kyydissä naisia? Naiset ovat siellä kaupassa ja miehet odottavat ulkona lähellä kaupan ovea, ettei naisten tarvitse kulkea hameineen ravassa?

Hamehan pitää pestä, joten siinä sitä onkin joka päivä pesemistä, jos ravassa kulkisi, hameessa saattaa olla 9 metriä samettikangasta!

No mutta kun ei ole naisia mukana! Keskenään ne miehet tulevat siihen kaupan edustalle hengaamaan. Ja jos joku sinne kauppaan menee, se on mies joka ei käytä hametta. Siksi tuo ei kelpaakaan syyksi, että "naisten hameet sotkeentuvat" kun ei ole mitään naisia ja hameita mukana. Ja vaikka olisikin, niin kyllä marketin parkkipaikalla tilaa on. Jos vain viitsii parkkeerata vähän kauemmas kuin ihan oven lähelle. Tyhjiä paikkoja on vaikka kuinka, eikä ne hameen helmat ikinä kyllä lattiaa luutua vaan ovat lattiasta/maasta vähän irti. Vai onko hameen alla niin paljon tavaraa piilossa, ettei jaksa kävellä kaupan ulko-ovea pidemmälle? Mutta siltikään tuo ei kelpaa syyksi silloin, kun romanit ovat miesten kesken liikkeellä eikä mukana ole naisia.

Ja jos syynä on tosiaankin naisten hameen sotkeentuminen, niin miksi naiset eivät voi pysyä autossa, kun miehet kuitenkin osaavat kävellä ja nojailevat likaisiin autoihinsa? Ja kuten sanoin, vähän kauempana ovesta on tilaa, ettei vieressäkään ole rapasia autoja. Miten miehet voivat nojata rapaiseen autoon, mutta naiset eivät voi kävellä ulkona?

Kyllä ne helmat ovat ensimmäinen osa mikä menee huonoon kuntoon ja hajoaa. Mutta kuten jo sanoin, en itse harrasta huonoa parkkeerausta koska hävettää muiden katseet ja yhä sanon että sitä harrastaa ne, jotka eivät välitä.

Hauska fakta: hameella varastaminen rikkoo niin montaa tabua (puhtaussääntöjä jne) ettei se ole ihailtavaa tai sitä edes kerrota muille. Kauhea häpeä ja varmasti saa kaikilta kuulla ja pitkään jos muut kuulee.

Siitä huolimatta hameella varastaminen tuntuu olevan erittäin yleistä. Onko sitten osa romaneista täysin piittaamattomia omista säännöistään, kun tällaista kuitenkin tapahtuu niin paljon? Itse olen nähnyt tai kuullut kymmeniä tapauksia, joissa romaninainen on kätkenyt hameeseen ryöstösaaliinsa, sen sijaan en muista yhtään sellaista tapausta, jossa valkolaisnainen olisi toiminut samalla tavalla. Toki otanta on pieni ja perustuu vain omaan tietämykseeni, mutta ei se voi ihan sattumaakaan olla, että jokainen kuulemani tapaus jossa hameella varastetaan, on liittynyt romaneihin. Aivan varmasti on joskus joku valkolainenkin tehnyt vastaavaa, mutta ilman tilastojakin uskaltaisin väittää, että hameen avulla varastaminen on huomattavasti yleisempää romaneilla.

Hameella varastaminen tapahtuu niin, että päälikankaasta ja vuoresta tehdään pussi, jonne voi sujauttaa tavaroita. Käytännössä siis ratkotaan saumoja. Metrejä hameessa on 7-9, eli tavarat hukkuu sinne aika tehokkaasti. Normaalit H&M hameet ei taida varasteluun soveltua....

Itse satun tietämään valkolaisen, joka laittoi miehensä takia hameet ja alkoi sitten varastella muiden naisten kanssa. Että se riippuu siitä onko välineet varasteluun.

Vierailija
85/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Nainen on tasa-arvoinen, mutta meillä on omat roolit.

Ethän sä kultarakas ole tasa-arvoinen silloin kun sinut on alistettu muiden määräämään rooliin. Tasa-arvoinen on sellainen, joka saa valita "roolinsa" itse eli ei tarvitse asettua mihinkään rooliin ja siitä ei seuraa mitään pakotteita tai hylkimisiä jos nyt ei satu "valitsemaan ihan omasta tahdostaan" juuri sitä roolia mitä muut odottavat.

Sulle on annettu säännöt: Tälläinen sinun tulee olla tai emme hyväksy sinua tasavertaisena yhteisön jäsenenä. Saat toki elää niin, mutta ei se mitään tasa-arvoa ole.

Vierailija
86/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette vähemmistö, mikä ei hyväksy toista vähemmistöä eli homoseksuaaleja. Naisen asema kulttuurissa on huono. Esim. nainen ei voi mennä valkolaisen kanssa naimisiin kun mies taas voi. Jos romani pariskunta asuu 1. kerroksessa niin nainen ei saa mennä 2. kerrokseen ( ts. miehen yläpuolelle) muuten asunto on saastunut. Nainen on saastunut myös synnytyksen jälkeen. Naisen raskaus ei saa näkyä jne. Sitten on sanonta "kun housut puhuu niin hame on hiljaa".

En hyväksy mitään kulttuuria tai ryhmää, jotka harjoittavat syrjintää sillä mitkään "tavat" tai "kulttuuri" ei ole pätevä syy loukata toisen ihmisen ihmisoikeuksia.

Lapsia ei saa kasvattaa valkolaiset esim. huostaanotto, jos näin käy niin romani yhteisö ei katso että hän kuuluisi yhteisöön

Entäs vammaiset lapset?

Se, miksi romani yhteisö on pystynyt pitäytymään erillään valtaväestöstä perustuu aivan samaan kun mikä tahansa muun kultin toiminta. Ulkopuolisista varoitellaan ja pelotellaan jo lapsesta pitäen. Yhteisön kuri ja valvonta takaa että kaikki pysyy ruodussa. Esim. monet muslimiyhteisöt ovat aivan verrattavissa romani yhteisön toimintaan. Ehkä siksi romani yhteisö pääsi Uskontojen uhrit-kirjaan.

Naiset voivat mennä valkolaisten kanssa naimisiin. Naisilla on lapsivuodeaika, jolloin he eivät mene keittiöön tai tee kotitöitä ja saavat levätä ja palautua.

Minulla on tuttavia romaneja jotka ovat huostaanotettuja ja kyllä kaikki pitävät heitä romaneina. Vaikka ei eläisikään kulttuurissa. Vammaisia on, heitä tietenkin suojellaan enemmän kuin normaalia lasta.

Riippuu niin paljon siitä, minkälaiseen yhteisöön tutustuu. Nainen on tasa-arvoinen, mutta meillä on omat roolit.

Ei, ette selvästikään ole tasa-arvoisia. Muutenkin vastauksesi ovat tyyliin "en minä mutta jotkut muut, siksi kaikki nämä väärinkäsitykset".

Vierailija
87/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi inhoatte/halveksutte valkoisia?

Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä.

Nonni, ei ole ap aito. Romanit ei kättele.

(Meni tarkastukseen, joten sori jos tulee tuplana).

Meidän säännöt on omiemme välisiä, eli en kättele tai edes helmallani toisiin koske. Kättelen valtaväestön edustajaa, koska häneen ei säännöt päde ja haluan antaa hyvän vaikutelman. Vai onko sinun mielestäsi Miranda Vuolasranta tekoromani kun kätteli presidenttiä? :D

Edes hameen helmalla ei saa koskea toisiin, mutta tämä ei ilmeisesti koske niitä, jotka röyhkeästi kiilaavat ja tönivät muita?

Mikä logiikka tuossa siis on?

Miksi ette saa hameen helmalla koskea toisten romanien hameisiin, mutta muita ihmisiä voitte röyhkeästi töniä niin, että hame osuu mihin ihmisiin?

Tuota en ymmärrä. Jos se hame on niin arvokas ja siitä huolehditaan tarkkaan niin että se pakottaa parkkeeraamaan auton aina ihan rakennuksen oven eteen, niin miten sillä pystyy röyhkeästi tönimään muita? Eikö tuon logiikan mukaan nimenomaan pitäisi nätisti pyytää muita ihmisiä väistämään, että pääsette kulkemaan ohi ilman, että hame koskee keneenkään?

Olen niin usein tullut romanin töytäisemäksi, että hametta ei kyllä varjella yhtään!

Nämä selitykset ontuvat nyt TODELLA pahasti.

En harrasta tönimistä enkä parkkeeraa kaupan eteen. Nämä johtuvat ihan täysin välinpitämättömyydestä ja röyhkeydestä.

Mutta valkolaisiin saa koskea, koska heitä ei koske säännöt. Eli tämä mahdollistaa esimerkiksi kättelyn.

Vierailija
88/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette vähemmistö, mikä ei hyväksy toista vähemmistöä eli homoseksuaaleja. Naisen asema kulttuurissa on huono. Esim. nainen ei voi mennä valkolaisen kanssa naimisiin kun mies taas voi. Jos romani pariskunta asuu 1. kerroksessa niin nainen ei saa mennä 2. kerrokseen ( ts. miehen yläpuolelle) muuten asunto on saastunut. Nainen on saastunut myös synnytyksen jälkeen. Naisen raskaus ei saa näkyä jne. Sitten on sanonta "kun housut puhuu niin hame on hiljaa".

En hyväksy mitään kulttuuria tai ryhmää, jotka harjoittavat syrjintää sillä mitkään "tavat" tai "kulttuuri" ei ole pätevä syy loukata toisen ihmisen ihmisoikeuksia.

Lapsia ei saa kasvattaa valkolaiset esim. huostaanotto, jos näin käy niin romani yhteisö ei katso että hän kuuluisi yhteisöön

Entäs vammaiset lapset?

Se, miksi romani yhteisö on pystynyt pitäytymään erillään valtaväestöstä perustuu aivan samaan kun mikä tahansa muun kultin toiminta. Ulkopuolisista varoitellaan ja pelotellaan jo lapsesta pitäen. Yhteisön kuri ja valvonta takaa että kaikki pysyy ruodussa. Esim. monet muslimiyhteisöt ovat aivan verrattavissa romani yhteisön toimintaan. Ehkä siksi romani yhteisö pääsi Uskontojen uhrit-kirjaan.

Naiset voivat mennä valkolaisten kanssa naimisiin. Naisilla on lapsivuodeaika, jolloin he eivät mene keittiöön tai tee kotitöitä ja saavat levätä ja palautua.

Minulla on tuttavia romaneja jotka ovat huostaanotettuja ja kyllä kaikki pitävät heitä romaneina. Vaikka ei eläisikään kulttuurissa. Vammaisia on, heitä tietenkin suojellaan enemmän kuin normaalia lasta.

Riippuu niin paljon siitä, minkälaiseen yhteisöön tutustuu. Nainen on tasa-arvoinen, mutta meillä on omat roolit.

Ei, ette selvästikään ole tasa-arvoisia. Muutenkin vastauksesi ovat tyyliin "en minä mutta jotkut muut, siksi kaikki nämä väärinkäsitykset".

Pitäisikö minun siis varastella, lopettaa opiskelu ja olla töykeä että saisin vastata? Kummallista. :D

Vierailija
89/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ihan asiallisen vastauksen siihen, miksi käyttäydytte niin töykeästi ja röyhkeästi. Pari harvinaista tapausta tiedän, jotka ovat asiallisia ja heillä on käytöstavat siitä huolimatta, että käyttävätkin kansallispukua eli ovat ihan näkyvästi romaneja. (Toinen näistä naisista on kerrotalonaapurini. Todella mukava ja asiallinen nainen.)

Meidän työpaikalla on kaksi romaninaista töissä. Eivät koskaan tervehdi, vaikka heitä tervehtisi. Ovat aina naama nurin päin, ja töykeitä. Jos esim. siivooja on käytävällä tyhjentämässä roskakoria, niin ei voi sanoa "anteeksi, kipitän tästä ohi" vaan viiletetään ohi siivoojaa tönäisten. Tai kuka tahansa ei-romani joka siinä on. Miksi ei voida odottaa hetkeä tai nätisti sanoa "menisin ohi", kuten muut tekevät? Jos esim. pitää päästä jostain ovesta, niin miksi ei voi sanoa "Pääseekö välistä" vaan röyhkeästi tönitään muita edestä pois?

Kaupassa ei voida sanoa "Ottaisin niitä omenoita" kun joku muukin on omenoita ottamassa niin se toinen tajuaisi väistää. Sekä miehet että naiset osaavat sen röyhkeän tönimisen taidon kaupassa. Jonossa etuillaan, työntekijöille huudellaan että nyt minä tarvitsen palvelua. Ei voida odottaa, että joku työntekijä saa edellisen asiakkaan palveltua ja voisi sitten palvella seuraavaa. Etuillaan ja käyttäydytään röyhkeästi. Myös kassajonossa etullaan ja huudellaan työntekijöille.

Ja kaupan eteen (tai mihin tahansa) parkkeerataan auto ihan oven eteen, vaikka siihen ei saa parkkeerata. Autot pitää laittaa parkkipaikalle. Mutta miksi romanit jättävät autonsa ihan oven eteen? Jopa porukalla? Täällä ainakin saattaa nuoret romanimiehet parkkeerata autonsa ihan kaupan oven eteen (useampi auto) ja sitten jäädä siihen hengaamaan, juttelemaan ja tupakoimaan. Siis tien tukkeeksi. Miksi? Kerrostaloni oven edessä on myös usein auto ihan oven edessä, vaikka siihen ei saa pysäköidä. Ja joka kerta kun olen nähnyt jonkun menevän autoon tai poistuvan autosta, kyseessä on ollut romani. Täällä on ihan maksuttomat vierasparkkipaikatkin ja paikkoja on runsaasti, kyllä sinne mahtuu auton laittamaan eikä kävelymatkaa ovelle ole montaa metriä. Miksi se auto pitää jättää oven eteen?

Ja miksi uhkailette viattomia sivullisia? Joskus olin kaverini kanssa kahvilla, ja terassilla jotkut romanit uhkailivat jotain miestä. Lähdimme pois, ja toinen noista romanimiehistä tuli uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään mitä juuri näki ja kuuli. Ja kun illalla menimme pubiin yhdelle, nuo romanimiehet olivat sielläkin, ja toinen heistä tuli taas uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään siitä, mitä päivemmällä näki ja kuuli. Minua he eivät jostain syystä uhkailleet, kai siksi että olen nainen? Näin ja kuulin kuitenkin nuo tilanteet vierestä.

Kun niin moni romani käyttäytyy rumasti, niin ei ihme että teihin suhtaudutaan negatiivisesti. Mikä siis on syynä siihen, että ette käyttäydy asiallisesti ja anna itsestänne hyvää kuvaa? Miksi haluatte antaa itsestänne huonon kuvan ja sitten syyttää muita syrjinnästä?

Tuohon uhkailujuttuun voin sanoa sen, että jos se asia leviäisi paikkakunnan muiden romanien korviin niin noille kaveruksille tulisi sanomista. Saattavat olla ulkopaikkakuntalaisia joilla ei ole asiaa sinne.

Voin taata että ne jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti, ovat sitä meidänkin kanssa. Meidän piireissä on tosi paljon akkailua, juonittelua, selkäänpuukotusta ja juoruilua. Osataan mustalaisten tavat mutta peruskäytöstavat ihan olemattomat. Kai sitä ajatellaan että heitä tuomitaan romaneina eikä ihmisinä, ja porukoissa liikkuminen vähentää sitä oman vastuun määrää. Sitä toivoisikin että osattaisiin peruskohteliaisuus niin huomaisivat että heitäkin kohdellaan paremmin vastavuoroisesti....

Huono kasvatus, välinpitämättömyys ja vahva elämänkoulu. En minäkään mikään pyhimys ole mutta pyrin olemaan normaali ja täysipäinen. Välillä saattaa porukassa ääni nousta eikä sitä itse huomaa.

Kaupan eteen ja kummiin paikkoihin saatetaan pysäköidä sen takia ettei hameet mene likaisiksi, joskus ne autojenvälit on liian pieniä. Pitäisi silti osata ne liikennesäännöt.. :/

Enpä ole yhdenkään romaniMIEHEN nähnyt vielä tähän päivään mennessä käyttävän hametta! :D

Ja pääsääntöisesti ne ovat miehiä, jotka autonsa ihan oven eteen parkkeeraavat. Ja jäävät siihen autoineen hengaamaan autojensa viereen jopa NOJAILLEN autoihinsa. Eipä siinä paljon puhtaudesta välitetä, eikä kyllä yhdelläkään romaniMIEHELLÄ hame sotkeennu. Tuo autojen parkkeeraaminen tien tukkeeksi on siis vain kiusantekoa ja sääntöjen rikkomista.

Vai onko kyse sittenkin siitä, että kun on hame täynnä varastettua tavaraa, niin pääsee nopeammin autoon ja karkuun? Olen omin silmin nähnyt, kun romaninainen on tunkenut tavaraa hameensa alle.

No ne miehethän ovat kuskeja. Naisen tehtävä on käydä kaupassa ja miehet jäävät autolle odottelemaan samaan tapaan kuin taksikuskit. Parkkeeravat autonsa ovien eteenkin samoin kuin taksikuskit. Mikään hameenhelman likaantuminen ei tosin ole tällaiselle käytökselle hyväksyttävä syy.

Vierailija
90/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako romaninainen tai tyttö nykyään harrastaa ratsastusta tai ajaa ravuria? Kauan sitten, kun olin tallilla töissä nämä olivat kiellettyjä. Romanit kohtelivat hevosiaan todella kauniisti, sen muistan.

Miksi nuorempi romanimies ei voi olla vanhemman romanimiehen edessä edes kesähelteellä ilman takkia? Vai onko tämäkin muuttunut?

Eipä aikuiset miehetkään ratsasta. Ajaminen on vähän vaikeaa hameella ja ilman oleminen on mahdotonta.

Siveys. Pyritään peittämään mahdollisimman paljon vanhempien silmiltä.

Vierailija
91/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karseita kommentteja tullut taas, vauvapalsta ei koskaan yllätä.

Itse olen hieman pohtinut sitä että onko romaninaisten suotavaa kulkea yksin vai yritetäänkö aina liikkua jonkun kanssa, kun harvoin näen teitä naisia yksin asioimassa. Toki voi olla että se on sattumaa vaan, mutta jos ei ole niin kiinnostaisi tietää minkälaiset tavat teillä on rämän asian suhteen.

Vierailija
92/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei ne stereotypiat ole tyhjästä syntynyt. Elämänkokemus on lisäksi opettanut, että ne pitää varsin hyvin paikkansa.

Oletko koskaan ajatellut että stereotypiat perustuvat rasismiin eikä faktoihin?

-eri

Jos ne pohjautuisivat pelkästään rasismiin, niin miksi sitten vastaavia ennakkoluuloja ei ole muista rodullisista vähemmistöistä siinä määrin kuin romaneista? Jos otetaan sattumanvaraisesti tuhat romania ja tuhat valkolaista, niin romanien joukossa rikokseta tuomittujen määrä on moninkertainen, esimerkiksi ryöstöissä tilastojen mukaan noin 20-kertainen valkolaisiin verrattuna. Mitä rasismia se muka on, jos olemassa oleviin faktoihin nojaten tiedostaa satunnaisen romanin olevan huomattavasti todennäköisemmin rikollinen kuin satunnaisen valkolaisen? Mikäli romanien määrä rikoksentekijöissä olisi samassa suhteessa kuin valkolaisilla ja suhtautuminen olisi silti tällaista kuin nyt, niin silloin olisi kyse rasismista.

Suomalaisilla on ennakkoluuloja kaikista muista. Minusta se kertoo enemmän suomalaisista kuin niistä joista heillä on stereotypioita.

Ruotsissa asuu paljon suomalaistaustaisia. Ruotsalaisten stereotypia suomalaisista on että ovat barbaarista, simppeliä väkeä, suurin osa on vähäpuheisia, väkivaltaisia, viinanmeneviä ja kulkevat puukko taskussa.

Voiko ruotsalaisten käsitykset yleistää kaikkiin etnisesti suomalaisiin Ruotsissa? Ja ehkä jopa Suomessa?

Ennakkoluulot romaneita kohtaan ovat kuitenkin täysin erilaisia kuin muita vähemmistöjä kohtaan. Eihän esimerkiksi vietnamilaisia tai ruotsalaisia pidetä epärehellisinä. Tähän on yksinkertainen syy: vietnamilaiset ja ruotsalaiset sopeutuvat valtaväestön kulttuuriin eivätkä tilastojen mukaan tee sen enempää rikoksia kuin kantasuomalaisetkaan.

Ruotsissa varmasti on ollut paljon sellaisia suomalaisia, jotka ovat edesauttaneet tuon stereotypian syntymistä. Ehkä 70-luvulla ruotsalaisten käsitys suomalaisista oli tuo, mutta eiköhän nykyään sielläkin ymmärretä suomalaisten olevan melko samanlaita väkeä kuin ruotsalaisetkin. Kyllähän Suomessakin monet tuntuvat pitävät ruotsalaisia homoseksuaaleina, vaikka todellisuudessa kaikki tietävät, ettei heidän osuutensa väestöstä ole juurikaan suurempi kuin Suomessa.

Ja samalla tavallahan suomalaisilla on tiettyjä stereotypioita myös omistaan, esimerkiksi savolaisia pidetään kieroina, hämäläisiä hitaina ja pohjalaisia juroina. Jotain peräähän näissä kaikissa stereotypioissa on, vaikka suurin osa vähemmistöstä ei enää edustaisikaan kyseistä stereotypiaa. Jos kaikki stereotypiat olisivat täysin tuulesta temmattuja, ne olisi osoitettu vääriksi jo aikoja sitten.

Vierailija
93/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole yhdenkään romaniMIEHEN nähnyt vielä tähän päivään mennessä käyttävän hametta! :D

Ja pääsääntöisesti ne ovat miehiä, jotka autonsa ihan oven eteen parkkeeraavat. Ja jäävät siihen autoineen hengaamaan autojensa viereen jopa NOJAILLEN autoihinsa. Eipä siinä paljon puhtaudesta välitetä, eikä kyllä yhdelläkään romaniMIEHELLÄ hame sotkeennu. Tuo autojen parkkeeraaminen tien tukkeeksi on siis vain kiusantekoa ja sääntöjen rikkomista.

Vai onko kyse sittenkin siitä, että kun on hame täynnä varastettua tavaraa, niin pääsee nopeammin autoon ja karkuun? Olen omin silmin nähnyt, kun romaninainen on tunkenut tavaraa hameensa alle.

No ne miehethän ovat kuskeja. Naisen tehtävä on käydä kaupassa ja miehet jäävät autolle odottelemaan samaan tapaan kuin taksikuskit. Parkkeeravat autonsa ovien eteenkin samoin kuin taksikuskit. Mikään hameenhelman likaantuminen ei tosin ole tällaiselle käytökselle hyväksyttävä syy.

Mutta kun ei ole ketään naista kyydissä joka menisi kauppaan ja jota odotellaan. Miehet parkkeeraavat autonsa marketin oven eteen ja jäävät siihen keskenään hengaamaan. Ihan huvikseen. Tai ehkä joku mies käy hakemassa tupakkaa, mutta ei nainen. Ei ole naista mukana, vain nuoria miehiä jotka hengaavat autoineen marketin oven edessä.

Vierailija
94/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerran eräs mukava romanimies kertoi, että heillä on hulluja tapoja, mm. lyödä puukolla porukalla jalkaan kaikki itseään hyvän illan muistoksi. Onko tämä totta?

Vierailija
95/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako romaninainen tai tyttö nykyään harrastaa ratsastusta tai ajaa ravuria? Kauan sitten, kun olin tallilla töissä nämä olivat kiellettyjä. Romanit kohtelivat hevosiaan todella kauniisti, sen muistan.

Miksi nuorempi romanimies ei voi olla vanhemman romanimiehen edessä edes kesähelteellä ilman takkia? Vai onko tämäkin muuttunut?

Eipä aikuiset miehetkään ratsasta. Ajaminen on vähän vaikeaa hameella ja ilman oleminen on mahdotonta.

Siveys. Pyritään peittämään mahdollisimman paljon vanhempien silmiltä.

Laittakaa teidän vanhuksille silmälaput.

Vierailija
96/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä paljon tauteja johtuen rajoittuneesta geeniperimästä?

Vierailija
97/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nämä ihmeelliset sääntönne on keksinyt? Miksi ette kyseenalaista sääntöjä jotka tekevät elämänne selvästikin vaikeammaksi? Miksi kulttuurinne on niin sovinistinen? Mitä positiivista kulttuurinne mielestäsi tuo yhteiskuntaan?

Ajan kanssa tulleet. Jokaisessa kulttuurissa on omat tavat :) ja kyllä sitä joskus tulee huokailtua minkälainen sääntöviidakko on esim. pelkän pyykinpesun suhteen! En koe kulttuuria sovinistiseksi.

Mielestäni meillä on hienot tavat, jotka eivät ole väkinäisiä ja antavat vanhuksille heidän ansaitseman kunnioituksen.

Vierailija
98/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valkolainen ja toivottoman ihastunut erääseen romanimieheen. Uskallanko pyytää miestä treffeille?

Vierailija
99/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika karseita kommentteja tullut taas, vauvapalsta ei koskaan yllätä.

Itse olen hieman pohtinut sitä että onko romaninaisten suotavaa kulkea yksin vai yritetäänkö aina liikkua jonkun kanssa, kun harvoin näen teitä naisia yksin asioimassa. Toki voi olla että se on sattumaa vaan, mutta jos ei ole niin kiinnostaisi tietää minkälaiset tavat teillä on rämän asian suhteen.

Itsekin yllätyin :( luulin että oltaisiin saatu keskustelua hyvässä hengessä. Ja saadaan kulkea yksin mutta ei silloin varmaan pistetä niin paljon silmään kuin porukalla. On mukavaa käydä porukalla ostoksilla ja asioilla, saa samalla vaihdettua kuulumiset. Meille on tärkeää vierailla ja nähdä toisiamme kasvotusten.

Vierailija
100/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eva1 kirjoitti:

Olen valkolainen ja toivottoman ihastunut erääseen romanimieheen. Uskallanko pyytää miestä treffeille?

Pyydä pois vaan jos vaikuttaa hyvältä mieheltä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi