Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista
Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.
Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.
Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!
Kommentit (1621)
Romni kirjoitti:
ja kyllä sitä joskus tulee huokailtua minkälainen sääntöviidakko on esim. pelkän pyykinpesun suhteen!
Minkälainen?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä paljon tauteja johtuen rajoittuneesta geeniperimästä?
Ei. Pikemminkin elintavoista johtuvia, monet on ylipainoisia ja polttavat tupakkaa. Itse poltan mutta olen ajatellut ostaa sähkötupakan ettei haju tartu hameeseen! Oma nenä turtuu hajuun eikä tiedä haiseeko muiden nenään.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teidän talous perustuu? Naapurin romaniperhe asustaa omakotitalossa mutta mitään työtä tai virallista yritystoimintaa ei ole havaittavissa. Mitään ruumiillista pihatyötä eivät tee, joku tekee ne aina heidän puolestaan.
Tuo nyt oli yksittäinen esimerkki mutta talous ihmetyttää muissakin tapauksissa. Vaatteet ja autot eivät ole halvimmasta päästä, iPhone käytössä ja ostoksissa ei käytetä juurikaan halvimman etsimistä.
Tehdään kauppaa esim. vaatekankaista ja monet käy ulkomailla niitä hakemassa ja myyvät Suomessa. Miehet myy autoja ja muuta sälää. Keskenään sitten myymme kodinkalustoa jne. halvemmalla...ollaan vähän ulkokultaisia. Päällepäin varmaan näytetään hyvätuloisilta mutta eipä sitä rahaa ole.
Ja verojahan te ette tietenkään tuosta liiketoiminnastanne maksa? Onko lakien noudattaminen ylivoimaisen vaikeaa? Eikö kuulu kulttuuriin elää ihmisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä paljon tauteja johtuen rajoittuneesta geeniperimästä?
Henkisen kasvun puute.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi huijaatte vanhuksia ja varastelette niiltä?
En minä muiden puolesta osaa vastata. En ole vastuussa muista romaneista. Osaatko sinä vastata, miksi joku suomalainen tappoi perheensä?
Niinpä.
Voin sanoa ettei noita varkaita ja typeryksiä suvaita, että kyllä me tuomitaan heidän käytös ja tarvittaessa saavat kuulla asiasta ja häädön.
Älä puhu paskaa. Tuota te hoette aina mutta mikään ei muutu ja kokemukset teistä pysyvät samana.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nämä ihmeelliset sääntönne on keksinyt? Miksi ette kyseenalaista sääntöjä jotka tekevät elämänne selvästikin vaikeammaksi? Miksi kulttuurinne on niin sovinistinen? Mitä positiivista kulttuurinne mielestäsi tuo yhteiskuntaan?
Ajan kanssa tulleet. Jokaisessa kulttuurissa on omat tavat :) ja kyllä sitä joskus tulee huokailtua minkälainen sääntöviidakko on esim. pelkän pyykinpesun suhteen! En koe kulttuuria sovinistiseksi.
Mielestäni meillä on hienot tavat, jotka eivät ole väkinäisiä ja antavat vanhuksille heidän ansaitseman kunnioituksen.
Mikäli kulttuurin edustaja ei koe omaa kulttuuriaan sovinistiseksi, se ei silti tarkoita etteikö kulttuuri voisi olla sovinistinen. Minun käsitykseni mukaan sovinismi tarkoittaa esimerkiksi juuri sellaisia tapauksia, joissa yhteisön miehet ovat määritelleet naisen aseman ja tehtävät ja kulttuurin varjolla saaneet yhteisön naiset noudattamaan sääntöjään. Toki tuollaisissa tilanteissa nainen pääsee helpommalla kun alistuu eikä ala elää elämäänsä siten kuin itse haluaa vaan siten miten muut tahot tahtovat. En viittaa tällä nyt aloittajaan, vaan yleisesti kaikkiin sellaisiin kulttuureihin, joissa naisen asema on miesten määrittelemä.
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
ja kyllä sitä joskus tulee huokailtua minkälainen sääntöviidakko on esim. pelkän pyykinpesun suhteen!
Minkälainen?
Noniin tästä lähtee :D (huom kaikki maailman romanit on tarkkoja pyykin suhteen)
Ihmisen yläruumis on puhdas ja alaruumis likainen. Eli yläosan vaatteet pestään erikseen, alaosan vaatteet myös. Miesten ja naisten vaatteita ei saa pestä yhdessä. Koskee myös lapsia...eli pyykinmäärä on järkyttävä.
Eri huoneiden kankaat pestään erikseen. Petivaatteet erikseen eikä nekään saa sekoittua, keittiön liinat ja verhot erikseen (osa pesee ne keittiössä), kasvopyyhkeet erillään muista pyyhkeistä....
Kyllä modernimpiakin romaninuoria on, kuin ap. Tuttavani kyllä pukeutuu perinnehameeseen, mutta on sanonut, että jos uudelleen saisi päättää, ei pukeutuisi. Koska ei silloin tajunnut, että kun valinnan tekee, sitä pitää noudattaa koko loppuelämä. Että olisi voinut valita vapaasti myös sen, ettei pukeudu hameeseen.
Tai ehkä hänen perheensä on modernimpi. En tiedä, kuinka yleistä tuo valinnanvapaus on.
Fiksu, nuori nainen ja vakituisessa työpaikassa. Kokee perinteisen vaatetuksen riesaksi, mutta koska perinteet ovat niin tiukat, ei uskalla luopua siitä. Koska ne "jonkun" keksimät säännöt ovat sellaisia ja niiden mukaan pitää elää, ettei yhteisö hylkää.
On itse miettinyt juuri tuota, että yhteisöhän on kuin jokin uskontokultti, missä hylätään, ellei toimi niin kuin ne "jotkut" on keksineet
Ehkä hän uskaltaa juuri siksi kyseenalaistaa, koska juuri hänen perheensä on modernimpi. Liekö sitten kovinkaan yleistä tämä kriittisyys muiden nuorten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi huijaatte vanhuksia ja varastelette niiltä?
En minä muiden puolesta osaa vastata. En ole vastuussa muista romaneista. Osaatko sinä vastata, miksi joku suomalainen tappoi perheensä?
Niinpä.
Voin sanoa ettei noita varkaita ja typeryksiä suvaita, että kyllä me tuomitaan heidän käytös ja tarvittaessa saavat kuulla asiasta ja häädön.
Älä puhu paskaa. Tuota te hoette aina mutta mikään ei muutu ja kokemukset teistä pysyvät samana.
Rötöstelin ennen. Tulin kuitenkin uskoon ja lopetin kaiken hämärähomman ja huonon käytöksen kun laitoin isot hameet. Katkaisin yhteydet vanhoihin piireihin mutta välillä yhdestä naisesta kuuluu ja jutellaan.
Näitä olen miettinyt:
Katselevatko romanimiehet ns. tavallisia naisia? ja onko esim. minihameet naisella heistä liian paljastavia tai mitä mieltä yleisesti ollaan?
Mitä mieltä olette jos ei romaanilla on korvarenkaat?
Miten suhtaudutte koiriin?
Millainen on teidän yleinen kauneuskäsite?
Millainen sisustus kotonanne on? vai onko ihan tavallinen?
Onko teillä jotain perinneruokia?
Vietättekö joulua?
Suututteko jos sanon vahingossa mustalaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä modernimpiakin romaninuoria on, kuin ap. Tuttavani kyllä pukeutuu perinnehameeseen, mutta on sanonut, että jos uudelleen saisi päättää, ei pukeutuisi. Koska ei silloin tajunnut, että kun valinnan tekee, sitä pitää noudattaa koko loppuelämä. Että olisi voinut valita vapaasti myös sen, ettei pukeudu hameeseen.
Tai ehkä hänen perheensä on modernimpi. En tiedä, kuinka yleistä tuo valinnanvapaus on.
Fiksu, nuori nainen ja vakituisessa työpaikassa. Kokee perinteisen vaatetuksen riesaksi, mutta koska perinteet ovat niin tiukat, ei uskalla luopua siitä. Koska ne "jonkun" keksimät säännöt ovat sellaisia ja niiden mukaan pitää elää, ettei yhteisö hylkää.
On itse miettinyt juuri tuota, että yhteisöhän on kuin jokin uskontokultti, missä hylätään, ellei toimi niin kuin ne "jotkut" on keksineet
Ehkä hän uskaltaa juuri siksi kyseenalaistaa, koska juuri hänen perheensä on modernimpi. Liekö sitten kovinkaan yleistä tämä kriittisyys muiden nuorten keskuudessa.
Itse saa päättää laittaako kamppeet, mutta niitä ei saa ottaa pois häpäisemättä itseään ja vanhimpiaan. Itsekin tiedän muutaman netin välityksellä jotka katuvat, elämästä tuli vaikeaa monilta osin. Kauhistuttaa kun joskus jopa 15-vuotiaat kiskovat hameet päälleen tajuamatta että niitä ei voi ottaa pois...
Etkö koe koskaan millään tavalla hankalana, että kulttuurisi takia sinun on joissakin tilanteissa toimittava maalaisjärjen ja normaalin logiikan vastaisesti ja korvattava ne vanhoilla tavoilla ja uskomuksilla, jotka voivat hankaloittaa normaalin arjen sujumista? Muutkin kulttuurit muuttuvat vähitellen ympäröivän maailman muuttuessa, mutta romaanikulttuuri ei ilmeisesti ota huomioon sitä, että elämme nykyään täysin erilaisessa maailmassa kuin silloin, jolloin säännöt on laadittu?
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta perinneasua omistat? Onko niitä vaikea pestä?
Meidän asuhan on kaksiosainen: hame ja pusero, eli röijy. Puseroita taitaa olla sellainen ~20, niitä on kertynyt ja olisi kummallista olla samoissa vaatteissa. Kangasröijyn voi pestä pesukoneessa, mutta sitten koristekivi- ja paljettiröijyt vaatii hienovaraisuutta.
Minulla on tällä hetkellä 3 hametta mikä on aika perus määrä. Uusin on juhlahame, toisiksi uusin on arkihame ja vanhin on siivoushame. Uusin on siis aina juhlakäyttöön ja vanhin heitetään pois tai vaihdetaan ompelijalla sametit. Jos hameesta pitää huolta, sillä selviää teoriassa päälle vuoden mutta helmat kuluvat puhki ja on aika ostaa uusi.
Imuroin hameen joka viikonloppu ja lähes päivittäin otan siitä nukat ja roskat irti teippirullalla. Viikonloppuisin tai likaantuessa pestään sienellä tai rätillä.
Ei kysymystä. Musta on vaan ihanaa ja ihailtavaa jotenkin tällanen vaatteiden säntillinen huoltaminen ja niiden arvostaminen. Tän tyyppinen pukeutuminen ja huolto (riippumatta tyylistä tai kulttuurista) sais olla yleisempää.
Miten suhtaudutte noin keskimäärin puoliromaneihin, puoliksi valkolaiseen? Koetteko te tämmöisen henkilön enemmän romanina vai valkolaisena?
Liittyykö henkilöön jotakin huonoja mielikuvia vanhempien pariutumisen takia?
Pakkohan se on invapaikalle pysäköidä, koska hameet ovat niin leveitä, että tarvitsee leveämmän parkkipaikan. Yksinkertaista.
Miksi college takki on hyväksytty miesten asuksi? Eiko pitäisi olla kauluspaita ja slipoveri? Mitä miehet käyttävät talvikenkinä, lakerikengillä voi kaatua liukkaalla?
On mielenkiintoista lukea näitä. Itse en ole kohdannut romaniväkeä kovinkaan usein, mutta milloin olen, ovat käyttäytyneet ystävällisesti. Joskus joku vanhempi rouva kysyi, "kenen tyttöjä olet", olisiko luullut romaniksi, kun minulla oli nuorena tumma pitkä tukka ja sattui olemaan pitkä hame päällä. Hänkin oli kyllä ystävällinen kun selitin, ettei tunneta.
Olen kuullut, että kaikenlaisen seksuaalisuuden ilmaisemisen ollessa tabu, nuoret parit karkaavat yhdessä vihille kertomatta siitä, ja kun ovat sitten naimisissa, suhde hyväksytään ihan normaalisti. Voisin kuvitella, että tällainen luo suuria paineita seurusteluun, jos se pitää paikkansa. Kuinka se toimii käytännössä niin, että nuoret eivät koe siitä ahdistusta?
Mitä tapahtuu, kun vanhus ei pärjää enää vessassa tai peseydy itse, voiko nuorempi mennä apuun?
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teidän talous perustuu? Naapurin romaniperhe asustaa omakotitalossa mutta mitään työtä tai virallista yritystoimintaa ei ole havaittavissa. Mitään ruumiillista pihatyötä eivät tee, joku tekee ne aina heidän puolestaan.
Tuo nyt oli yksittäinen esimerkki mutta talous ihmetyttää muissakin tapauksissa. Vaatteet ja autot eivät ole halvimmasta päästä, iPhone käytössä ja ostoksissa ei käytetä juurikaan halvimman etsimistä.
Tehdään kauppaa esim. vaatekankaista ja monet käy ulkomailla niitä hakemassa ja myyvät Suomessa. Miehet myy autoja ja muuta sälää. Keskenään sitten myymme kodinkalustoa jne. halvemmalla...ollaan vähän ulkokultaisia. Päällepäin varmaan näytetään hyvätuloisilta mutta eipä sitä rahaa ole.
Ja verojahan te ette tietenkään tuosta liiketoiminnastanne maksa? Onko lakien noudattaminen ylivoimaisen vaikeaa? Eikö kuulu kulttuuriin elää ihmisiksi?
Ei tarvitse maksaa veroja jos ei mene yli 10 000€. Maksatko veroja jos myyt kaverillesi kengät?
Taisi herra jekuttaa :D