Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
321/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsista päivää.

Ennen tietokoneita pysty pitämään osotteita eri kaupunkeissa, ja rahaa hakemaan sitten eri sossuista. Luin joskus 90 luvulla lehtiartikkelin tästä tavasta romaaneilla. En tiedä oliko yleistäkin? Olikohan ruotsalaista sossua helpompi naruttaa kun suomalaista?

Äitini oli aikoinaan töissä hemsamariittina, elikkä kävi vanhuksia auttamassa heidän kotonaan. Kolmikerroksisessa, hissittömässä, vuokratalossa asui tietty se vanhin pariskunta siellä ylimässä kerroksessa ja nuorempi perhe ensimmäisessä. En tiedä olivatko sukua. Jokatapauksessa oli vanhuksilla huonot lonkat ja polvet, mutta saivat könytä sinne yläkertaan koska perinne. Eikö näissä tilanteissa voitas käyttää järkeä?

Vierailija
322/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämä "kaikennäköinen huutelija" on sitä vain siksi, että romanit ihan itse herättivät sen minussa. Pitkään puolustin tätä kansanosaa äänekkäästikin, kun en tiennyt oikeasti mistään mitään. Sitten päädyin kaupan kassalle töihin huonoon kaupunginosaan, ja näin omin silmin, miksi romaneja vihataan. Joka ikinen viikko vähintään kerran oli iso ongelma. Tavaraa katosi hameiden uumeniin. Työntekijöitä haukuttiin mm. rasisteiksi, jos puututtiin. Porttikieltoja ei noudatettu. Koko ajan sai vahtia, ja mitä me oltiin, kun vahdittiin? AIVAN OIKEIN, RASISTEJA! Eli vaikka sama ihminen olisi jäänyt kymmenen kertaa varastamisesta kiinni, annettu porttikielto porttikiellon päälle, niin silti epäileminen oli rasistista. Ja näitä romaneita oli KYMMENIÄ. Ihan täyttä p'askasakkia koko v'itun poppoo. Ottaa niin tajuttomasti päähän elättää tällaista pellesakkia. 99 % kansasta todellakin pilaa koko kansan maineen, eli anteeksi vaan sille yhdelle prosentille, jotka elää kunnolla ja noudattaa meidän lakeja. Kaikki muut saisi painua h'elvettiin.

Kaupan kassan veroilla ei kyllä elätetä ketään. Päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset kun olet jaksanut asiallisesti vastailla vaikka täällä on kaikennäköistä huutelijaa.

Missä menee raja ketä kohdellaan ns vanhempina? Onko se omien vanhempien ikäiset vai 10 vuotta vanhemmat?

Tsemppiä sulle!

Juurikin 10 vuotta vanhemmat. Heitä teititellään myös. :)

Vierailija
324/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin haluan kehua vähän: minusta romanimiehet monesti on tosi siististi pukeutuneita ja komeita ja naisilla tosi kauniit hiukset niin että ihan kateus iskee. Mulla oli lapsena kans tosi tuuhea tukka mutta jotain tapahtui ja nyt aikuisena tämmönen lättänä ja siksi kaiholla katselen teidän naisten tukkia. Mun oma mies on pohjois intiasta kotoisin ja pukeutuu kans mielellään siistiin paitaan ja farkku tai nahkatakkiin. Itsekin olen vähän keskivertosuomalaista tummempi. Ehkä siitä syystä romanit joskus katsoo meitä kaupungilla mutta aika äkkiä unohtavat kun me puhutaan englantia ja tajuavat sitten ettei olla romaneja. En oo juuri koskaan tainnut päästä romanin kanssa juttusille mutta bussissa oon naisen viereen istunut.

Itse en oo koskaan nähnyt kenenkään romanin käyttäytyvän huonosti tai tekevän mitään tyhmää. Tai jos olenkin niin en muista sitä koska olen ajatellut että saman tempun olen nähnyt kantasuomalaisen tekevän monen monta kertaa aiemmin. Ihan turhia ennakkoluuloja suomalaisilla. Ja minun karjalaiset sukulaiset on vähintään yhtä äänekkäitä kuin romanit julkisilla paikoilla kun aina puhutaan siitä että romanit olisi jotenkin äänekkäitä.

Sitten kysymykseni: puhutteko kotona romanikieltä? Tai kuinka paljon sen kielen taitajia ylipäätään enää on? Pyrittekö sitä pitämään elossa?

Tykkään itsekin miesten vaatetuksesta, pukeutuvat siististi.

Ja romanikieli on kotikieli, mutta jo minun ikäisillä se ontuu erittäin pahasti eikä normaali keskustelu onnistu sujuvasti. En osaa itse kuin pari sanaa. Helsingin yliopistossa voi opiskella kieltä ja joissain peruskouluissa opetetaan sitä, ja on muutamia kielipesiä. Vanhemmat ihmiset osaavat mutta sukupolvi sukupolvelta sen taitaminen vähenee.

Tietenkin meidän suomen kieli on erilaista, käytetään romanikielen sanoja siinä välissä ja kieli voi olla vanhahtavaa.

Vierailija
325/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valitsee alun perin olla käyttämättä perinneasua, niin voiko myöhemmin siirtyä hameisiin jos tulee katumapäälle? Toisin päin ei onnistu, olen ymmärtänyt tästä ketjusta.

Kiitos kun vastailet näihin, tosi mielenkiintoista kuulla teidän kulttuurista! Siunausta ja kaikkea hyvää sinulle.

Kiitos ja hyvä että edes jotkut saivat uutta näkökulmaa meidän elämään :)

Perinnepuku laitetaan päälle 16-20 vuotiaana ja perhe on jo perustettu ennen kuin ollaan 25 vuotta, eli hame on jo kehissä sen takia. En ole koskaan kuullut että kukaan laittaisi myöhemmällä iällä, mutta en usko että sitä pidettäisiin pahana. Ehkä vähän hassuna ja jotkut saattaisivat juoruta, mutta vanhemmalla naisella on myös enemmän arvovaltaa että eipä minulla olisi nokan koputtamista :D

Häiritsee tuo, että perhe on perustettu, kun on 25 vuotias. Entä jos ei halua miestä eikä lapsia? Katsotaanko yksineläjä naista karsaasti?

Vierailija
326/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vastaan tuli nuori romanipariskunta, joka oli aivan uskomattoman hienosti pukeutunut. Miehellä oli pussihousut, valkoinen paita, saappaat ja lierihattu eli samantapainen asu mitä vanhoissa kuvissa näkyy. Ihmettelenkin miksi romanimiehet nykyään pukeutuvat niin rumasti.

Pariskunnan nainen oli kuin tuhannen ja yhden yön sadusta: tavallinen musta samettihame, valkoinen paita, joka selvästi oli paksua, aitoa silkkiä, eikä sitä tavallista tekokuitua, sen päällä samettiliivi, joka oli kirjailtu taidokkailla ompeleilla, korvissa raskaat korvakorut. Parin ulkoista olemusta voi kuvata sanalla ruhtinaallinen. Olivat paikallisen romaniparin seurassa, mutta eivät varmasti paikallisia. Mistä mahtoi olla kyse? Hameestä päätellen olivat kuitenkin suomalaisia.

Oliko hänellä siis romanihame? Puseroita on muutamaa eri tyyliä olemassa.

Vierailija
327/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valitsee alun perin olla käyttämättä perinneasua, niin voiko myöhemmin siirtyä hameisiin jos tulee katumapäälle? Toisin päin ei onnistu, olen ymmärtänyt tästä ketjusta.

Kiitos kun vastailet näihin, tosi mielenkiintoista kuulla teidän kulttuurista! Siunausta ja kaikkea hyvää sinulle.

Kiitos ja hyvä että edes jotkut saivat uutta näkökulmaa meidän elämään :)

Perinnepuku laitetaan päälle 16-20 vuotiaana ja perhe on jo perustettu ennen kuin ollaan 25 vuotta, eli hame on jo kehissä sen takia. En ole koskaan kuullut että kukaan laittaisi myöhemmällä iällä, mutta en usko että sitä pidettäisiin pahana. Ehkä vähän hassuna ja jotkut saattaisivat juoruta, mutta vanhemmalla naisella on myös enemmän arvovaltaa että eipä minulla olisi nokan koputtamista :D

Häiritsee tuo, että perhe on perustettu, kun on 25 vuotias. Entä jos ei halua miestä eikä lapsia? Katsotaanko yksineläjä naista karsaasti?

En tunne vanhoja lapsettomia naisia. Itse karkasin mieheni kanssa 16-vuotiaana yksiin ja lapsia hankitaan nuorina.

Vierailija
328/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on vaan se sama ongelma kuin vaikka muslimeilla, että varmaan suurin osa on ihan tavallista väkeä, noudattaa lakia jne. Mutta onko ne sitten kuinka paljon "parempia" nämä kunnon kansalaiset, jos puhuvat kyllä muka tuomitsevasti niistä "mädistä omenoista", mutta ainoat keitä vastutetaan on valtaväestö.

Toki ymmärrän, että tuollaisissa heimokulttuureissa se ensimmäinen vastarinta voi saada kovin ikäviä edesottamuksia toimistaan, mutta se taas ei oo valtaväestön vika, vaan teidän oman kulttuurin tuotoksia.

Enkä puhu nyt mistään vaatteista tai ruuista, mulle on ihan sama vaikka miten käsittelette ruokianne tai vaatteitanne. Mutta nämä koiraleikit reviireistä ja muu vastaava järjettömyys, niin eikö sen nyt teille järkikin sano, että ei se nyt kuulu tähän päivään?

Mutta kuten toki kaikilla ihmisillä, niin se ois vaan niin kovasti mukavampaa kun joku toinen tekis sen muutoksen, joko suvaitsemalla tai "ottamalla iskut" siitä vastarinnasta. Ja sinällään toki ikävä todeta, mutta onhan se nyt kohtuutonta vaatia suvaitsevaisuutta, mutta ite ei oo valmis muuttamaan mitään.

Ja jos sellainen maantierosvo-mentaliteetti kuuluu jotenkin siihen kulttuuriin jolla koitetaan perustella sitä huonoa käytöstä, niin edelleen, se ei oo valtaväestön vika

Vierailija
329/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni romani ajaa juuri Mersulla?

Vierailija
330/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsista päivää.

Ennen tietokoneita pysty pitämään osotteita eri kaupunkeissa, ja rahaa hakemaan sitten eri sossuista. Luin joskus 90 luvulla lehtiartikkelin tästä tavasta romaaneilla. En tiedä oliko yleistäkin? Olikohan ruotsalaista sossua helpompi naruttaa kun suomalaista?

Äitini oli aikoinaan töissä hemsamariittina, elikkä kävi vanhuksia auttamassa heidän kotonaan. Kolmikerroksisessa, hissittömässä, vuokratalossa asui tietty se vanhin pariskunta siellä ylimässä kerroksessa ja nuorempi perhe ensimmäisessä. En tiedä olivatko sukua. Jokatapauksessa oli vanhuksilla huonot lonkat ja polvet, mutta saivat könytä sinne yläkertaan koska perinne. Eikö näissä tilanteissa voitas käyttää järkeä?

En osaa sanoa tuohon sossuasiaan mutta olen kuullut jotain tuon tapaista on tehty.

Ikävä tilanne ja olisi kohteliasta nuoremman muuttaa pois että vanhukset pääsevät ykköskerrokseen. Siitä ei voi joustaa, koska nuori romani vanhemman yläpuolella likaa alemman asunnon ja ihmiset. Asunto on periaatteessa pilalla ikuisesti.

Vierailija
331/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lupaile vastata,kun ET OSAA!!!Kansallispuku arkena ,mihin perustuu,paitsi että sossu kustantaa!!!

Ei ole kansallispuku vaan arkivaate :) meillä ei ole olemassa kansallispukua. Kansallispuku on jälkeenpäin koottu asu joltain tietyltä alueelta ja ryhmältä aineiston perusteella, mutta meillä on aina olleet nämä päällä.

Ihan itse olen omat hameeni ostanut omilla rahoilla ja rehellisellä työllä :) nyt taas pian alkaa työsopimus hesburgerilla.

Hame on meille yhtä tavallinen kuin teille farkut.

Vierailija
332/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsista päivää.

En osaa sanoa tuohon sossuasiaan mutta olen kuullut jotain tuon tapaista on tehty.

Ikävä tilanne ja olisi kohteliasta nuoremman muuttaa pois että vanhukset pääsevät ykköskerrokseen. Siitä ei voi joustaa, koska nuori romani vanhemman yläpuolella likaa alemman asunnon ja ihmiset. Asunto on periaatteessa pilalla ikuisesti.

Voisitte ehkä päivittää ihmisarvokysymyksenne tähän päivään. Ei valkolaisetkaan enää pudottele ihmisiä kansallispuiston kalliolta alas oikeutta käydäkseen. Yhtä pilipalia tuollainen "likaaminen" kuin se, että vain pudotuksesta selvinneet ovat viattomia. Mitään likaamista ei ole olemassa, eikä olemattoman perusteella saa eriarvoistaa ihmisiä.

Vierailija
333/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsista päivää.

Entä kenen tehtävä on kaikille uudet asunnot järjestää tämän takia? Itse saisitte asuntonne ostaa ja maksaa, jos näitä järjettömyyksiä haluatte ylläpitää. Ainakaan kunnalla ei mielestäni ole mitään velvollisuuksia venkslata asuntoja sen mukaan, kuka on asunut milloin missäkin. Asukaa kaikki omissanne maan tasalla sitten, jo asia on noin vaikea. 

Vierailija
334/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt on vaan se sama ongelma kuin vaikka muslimeilla, että varmaan suurin osa on ihan tavallista väkeä, noudattaa lakia jne. Mutta onko ne sitten kuinka paljon "parempia" nämä kunnon kansalaiset, jos puhuvat kyllä muka tuomitsevasti niistä "mädistä omenoista", mutta ainoat keitä vastutetaan on valtaväestö.

Toki ymmärrän, että tuollaisissa heimokulttuureissa se ensimmäinen vastarinta voi saada kovin ikäviä edesottamuksia toimistaan, mutta se taas ei oo valtaväestön vika, vaan teidän oman kulttuurin tuotoksia.

Enkä puhu nyt mistään vaatteista tai ruuista, mulle on ihan sama vaikka miten käsittelette ruokianne tai vaatteitanne. Mutta nämä koiraleikit reviireistä ja muu vastaava järjettömyys, niin eikö sen nyt teille järkikin sano, että ei se nyt kuulu tähän päivään?

Mutta kuten toki kaikilla ihmisillä, niin se ois vaan niin kovasti mukavampaa kun joku toinen tekis sen muutoksen, joko suvaitsemalla tai "ottamalla iskut" siitä vastarinnasta. Ja sinällään toki ikävä todeta, mutta onhan se nyt kohtuutonta vaatia suvaitsevaisuutta, mutta ite ei oo valmis muuttamaan mitään.

Ja jos sellainen maantierosvo-mentaliteetti kuuluu jotenkin siihen kulttuuriin jolla koitetaan perustella sitä huonoa käytöstä, niin edelleen, se ei oo valtaväestön vika

Minunkin puolesta nämä väistämiset saisi lopettaa. Mutta kun ei sitä muutama ihminen voi muuttaa, se on kulttuuria eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu että näin tehdään vaan ihmiset pitävät sitä yllä. Ja kun se on niin syvään uurrettu..

Huono käytös ja rikollisuus ei kuulu kulttuuriin.

Vierailija
335/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?

Heh, ne on ihan kiertolaisia eivätkä romaneja. Ei mitään tekemistä meidän kanssa :) mutta totta on että muualla maailmassa tällaista pukua ei näy. Jokaisella heimolla on oma vaatetus ja tämä sattuu olemaan meidän.

Aina on ollut samat pääpiirteet; pitkä hame ja peittävä vaatetus. 1900-luvulla sitten hameen helmaan laitettiin pieni samettikaistale, joka nousi ja nousi muodin mukana. Nyt enää 15-20cm kankaasta ei ole samettia. Pitsiä ollaan aina nyplätty ja sillä on kaksi funktiota, se koristaa sekä peittää muotoja.

Aiemminhan, joskus 1800-luvulla Suomenkaan romaneilla ei ollut muusta väestöstä erityisesti poikkeavaa vaatetusta. Pikemminkin sellainen 1800-luvun pukeutumistyyli on pysähtynyt romanien "kansallispuvuksi" valtaväestön muodin mennessä eteenpäin. Sittemmin siihen on kehittynyt lisäksi omat erikoisuutensa ja säännöstönsä. Pukeutumisessa yhdistyy omat siveys- ja puhtaussäännöt, oma "jengimuoti" ja selvästi myös halu korostaa erilaisuutta.

Miksi tälläinen hyvin kaavamainen pukeutumistyyli on kehittynyt nimenomaan Suomen romaneille, siihen ei kai kukaan osaa oikein vastata,. 

Vierailija
336/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsista päivää.

Entä kenen tehtävä on kaikille uudet asunnot järjestää tämän takia? Itse saisitte asuntonne ostaa ja maksaa, jos näitä järjettömyyksiä haluatte ylläpitää. Ainakaan kunnalla ei mielestäni ole mitään velvollisuuksia venkslata asuntoja sen mukaan, kuka on asunut milloin missäkin. Asukaa kaikki omissanne maan tasalla sitten, jo asia on noin vaikea. 

Ihan itse katsellaan sopivat vuokra-asunnot.

Vierailija
337/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?

Heh, ne on ihan kiertolaisia eivätkä romaneja. Ei mitään tekemistä meidän kanssa :) mutta totta on että muualla maailmassa tällaista pukua ei näy. Jokaisella heimolla on oma vaatetus ja tämä sattuu olemaan meidän.

Aina on ollut samat pääpiirteet; pitkä hame ja peittävä vaatetus. 1900-luvulla sitten hameen helmaan laitettiin pieni samettikaistale, joka nousi ja nousi muodin mukana. Nyt enää 15-20cm kankaasta ei ole samettia. Pitsiä ollaan aina nyplätty ja sillä on kaksi funktiota, se koristaa sekä peittää muotoja.

Aiemminhan, joskus 1800-luvulla Suomenkaan romaneilla ei ollut muusta väestöstä erityisesti poikkeavaa vaatetusta. Pikemminkin sellainen 1800-luvun pukeutumistyyli on pysähtynyt romanien "kansallispuvuksi" valtaväestön muodin mennessä eteenpäin. Sittemmin siihen on kehittynyt lisäksi omat erikoisuutensa ja säännöstönsä. Pukeutumisessa yhdistyy omat siveys- ja puhtaussäännöt, oma "jengimuoti" ja selvästi myös halu korostaa erilaisuutta.

Miksi tälläinen hyvin kaavamainen pukeutumistyyli on kehittynyt nimenomaan Suomen romaneille, siihen ei kai kukaan osaa oikein vastata,. 

Muuallakin Euroopassa on omat heimovaatteet ja esim. aikuisen naisen täytyy peittää hiukset huivilla. Meillä jokaisella on omat vaatteet, mutta pääpiirteet on samat peittävyydessä.

Vierailija
338/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsista päivää.

Voisitte ehkä päivittää ihmisarvokysymyksenne tähän päivään. Ei valkolaisetkaan enää pudottele ihmisiä kansallispuiston kalliolta alas oikeutta käydäkseen. Yhtä pilipalia tuollainen "likaaminen" kuin se, että vain pudotuksesta selvinneet ovat viattomia. Mitään likaamista ei ole olemassa, eikä olemattoman perusteella saa eriarvoistaa ihmisiä.

Kyllä se meille on varsin todellinen asia enkä minä yksin voisi sitä muuttaa. Samaa symbolista puhtautta muutkin romanit ympäri maailmaa noudattavat, ei ole meidän pään viirauksia.

Vierailija
339/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori vaalea nainen antaa lainarahan setelinä takaisin nuorelle romanimiehelle ja hänen ympärillään on muita romaneja, kaikki meitä vanhempia, mutta ei vanhoja vaan 30-40-vuotiaita...ja he kaikki ovat romanivaatteissa.

Niin onko se häpeä sille joka rahan naiselta siinä sivussa nopeasti saa?

Mitään häpeää ei tullut esiin.

Vierailija
340/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla teidän siivousrutiineista :) esim. Kuinka usein imuroidaan, pestään lattiat ja pyyhitään pölyt? Mitä siivoamisessa pitää ottaa huomioon?