Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1623)

Vierailija
361/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Romanit

Mua kiinnostaa että miks ne lähti niin suurella joukolla ympäri maailmaa? Intiahan on kulttuurin kehto ja siellä on valtavasti maataloutta. Miksi lähdettiin pois?

Vierailija
362/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei täähän on mielenkiintoinen keskustelu! Harmi vaan, että täälläkin on näitä typeriä huutelijoita pilaamassa...

Mä olen aina ihaillut teidän naisten koristeellisia vaatteita. Osaatteko itse tehdä niitä vai ostetaanko ne valmiina? Mun on vaikea kuvitella, miltä sellainen paksu hame tuntuu kuumalla kesäkelillä, mutta siihenhän jo totesit, että voi olla kevyempää materiaalia.

Mä olen kans joskus ihmetellyt, onko teillä jokin oma uskontokunta? Kun ilmeisesti uskonto on tärkeä aika monelle romanille. Mä olin joskus töissä jonkun romanikirkon vieressä ja siellä lähinnä mietin, onko teillä joku ihan oma uskontolahko.

Unohdin uskontokysymykseen vissiin vastata. Me ollaan ihan kristittyjä mutta varsinkin helluntaikirkossa käydään porukalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi usko, erityisesti helluntailaisuus ja muut vapaat suunnat, on romaneiden suosiossa? Uskon kauttako sosiaalistutaan yhteiskunnan sääntöihin (jätetään rötöstely)? Entä kun usko menee, meneekö sitten lainkuuliaisuuskin?

Itse väsyisin jatkuvaan kitaranrämpytykseen, jeesuslauluihin ja ylistysrukouksiin. Harras voi mielestäni olla paremmin yksityisesti ja ilman kiitos jeisus -messuamista. Eikö sinua koskaan kyllästytä nuo uskontomaneerit?

Mitä haluan oikeastaan sanoa on se, että onko usko enemmän pintaa, tullut osaksi tapakulttuuria ja romanien kokoontumisia kuin aitoa sisäistä vakaumusta ja ymmärrystä?

Vierailija
364/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa enemmän siitä miten seksuaalivähemmistöihin suhtaudutaan? Tätä on monta kertaa täällä kysytty mutta et ole vastannut tai en ainakaan ole nähnyt vastaustasi.

Ei hyväksytä.

Vierailija
365/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa että miks ne lähti niin suurella joukolla ympäri maailmaa? Intiahan on kulttuurin kehto ja siellä on valtavasti maataloutta. Miksi lähdettiin pois?

Jos rötöstelivät sielläkin ja laitettiin tien päälle?

Vierailija
366/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaninaiset on nuorena älyttömän kuumia. Voiko ei-romani deittailla romaninaista, vai tuleeko jostain Dimi ja tökkää puukolla keuhkoon?

Voit olla parisuhteessa.

Vierailija
367/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Marja Björkin romaani Mustalaisäidin kehtolaulu sinulle tuttu? Kuinka todenmukaisen kuvan se antaa romanien elämästä? Minä en tunne kulttuurianne ja teoksessa oli paljon minulle uusia asioita. Tunnen oppineeni kirjasta jotain, mutta en tiedä, kuinka oikein ja totta asiat siinä ovat, kun kirjoittaja kuitenkin kuuluu valtaväestöön. 

En tiedä tuota kirjaa.

Vierailija
368/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meettekö virallisesti vihille vai karkaatteko vaan yhdessä? Järjestetäänkö häitä ja millaiset ne on?

Vierailija
369/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimi ja romaniyhteisössä nainen on miehen alapuolella. Romani mies voi esim. olla humalassa julkisella paikalla mutta nainen ei jne. Molemmissa yhteisöissä naiset hoitaa lapset ja kodin jne. Suvun kunnia niin muslimi-kun romaniyhteisössä tuntuu olevan naisen päällä. YouTubessa pyöri video, missä oma veli hakkasi siskoaan kun hän oli häpäissyt suvun maineen.

Vierailija
370/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin jo aiemmin, mutta äänestävätkö romanit yleensä vaaleissa? Ja mitkä ovat suosittuja puolueita?

Lisäksi, mistä se puhetyyli johtuu?

Vierailija
371/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos romaniperhe asuu kerrostalossa niin onko jotain kulttuuriasioita tai -sääntöjä mitkä vaikuttavat heidän elämäänsä naapureiden kanssa?

Vierailija
372/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kiitos asiallisista vastauksista. Itse muutin asuntoon, jossa minua ennen asuivat romaniäiti ja -tytär. Kun kävin katsomassa asuntoa, he siis vielä itse asuivat siellä. En ole ikinä nähnyt yhtä siistiä ja tyhjää keittiötä kenenkään kotona. Kuvittelisin, että siinä menee aika paljon aikaa, että saa keittiön pidettyä sen näköisenä, jos siellä kuitenkin joka päivä laitetaan ruokaa?

Toinen kysymykseni liittyy romanien koulutusvaistaisuuteen. Taisit jossain jo mainita, että nykyään koulutukseen kannustetaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ilmeisesti ollut? Omalla luokallani yläasteella oli vuosituhannen vaihteessa poika, joka oli ihan hyvää keskitasoa. Vuotta alemmalla luokalla oli hänen siskonsa, jonka arvosanat olivat käsittääkseni ihan luokan parhammistoa. Kuitenkaan kumpikaan heistä ei tullut lukioon, vaikka olisivat varmasti päässeet. Mistähän tämä voi johtua? En enää tavannut tuota oman luokkani poikaa yhdeksännen jälkeen, että olisin voinut kysyä.

Hei, ennen tosiaan ei kouluista pidetty. Lapset vietiin vasten tahtoa sisäoppilaitoksiin, kiellettiin kielen puhuminen ja yritettiin sulauttaa suomalaisiin. Tällöin monet vanhemmat vetivät lapsensa pois koulusta. Esimerkiksi mummoni ei ole käynyt peruskoulua loppuun. Nykyään on kuitenkin tajuttu koulutuksen tärkeys, että osa perheistä sitten kannustaa siihen. Ongelmana on sekin etteivät vanhemmat välttämättä osaa auttaa lasta kotitehtävissä tai ohjata jatko-opiskeluihin. Suomen kieli romaniperheissä on myös paljon yksipuolisempaa ja erilaisempaa kuin kouluissa opetettu suomi.

Lukio ei vieläkään meitä houkuttele, koska halutaan saada nopeasti koulut pois alta ja ehkä käydä töissä jos niitä löytyy. Meillä arvostetaan tällaisia "perinteisiä" ammatteja enemmän.

Ei varmastikaan ole viety ketään vastoin tahtoaan sisäoppilaitokseen, niitä on Suomessa todella vähän. Muѕtalaiѕlapsia otettiin lastenkoteihin, erityisesti Muѕtalaiѕlähetyksen omiin koteihin, ja harvemmin sinnekään ketään väkisin, vaan vanhemmat jättivät, kun eivät pystyneet huolehtimaan.

Kiba Lumberg on kertonut omaelämäkerrallisessa teoksessaan, että kun hän lähti kotoaan ja muutti nuorisokotiin, kotiväki tuli häntä väkisin hakemaan sieltä. Sitten hän taas karkasi uudelleen kotoaan.

Kiba lähti vapaaehtoisesti ja ei elä kulttuurissa. Hän on monin tavoin meitä vastaan.

Vierailija
373/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja kun opetin islamin uskonnon sääntöjä, niin eräs romanityttö totesi, että "huivia lukuun ottamatta ihan samat säännöt...". Teillä on siis aika perinteinen kunniakulttuuri.

Kerrotko muutaman konkreettisen esimerkin, miten islamin uskonnon säännöt liittyvät perinteiseen kunniakulttuuriin?

No esim. se, että jos (lähinnä nainen) tekee jotain häpeällistä, se häpäisee koko suvun. Ei vain yksilöä. Ja pukeutuminen löysiin/paksuihin vaatteisiin, ettei vaan mitään muotoja näkyisi. Ja verikosto (ja romaneilla väistämissäännöt sen seurauksena).

T: yks valkolaisope

Onko tästä siis koraanissa jokin suura tai jae, onko verikosto siellä sääntönä tai kollektiivinen häpeä yksilön teosta?

Vierailija
374/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko romaniksi n. ryhtyä jos suvussa on romaneja?

Vierailija
375/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toljotatte minua ja kyyläätte perääni? En ole teikäläisiä vaikka minulla tumma tukka onkin.

Katsotaan, oletko "meikäläisiä". Nimittäin jos joku meistä on julkisella paikalla sopimattomissa vaatteissa niin silloin tulee sanomista ja vanhemmat saavat hävetä silmät päästään.

Ei se ihmeellisempiä tarkoita.

Eli siis kytätään, ettei vaan kukaan "meikäläisistä" riko vaikkapa pukeutumissääntöjä?

Vierailija
376/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kiitos asiallisista vastauksista. Itse muutin asuntoon, jossa minua ennen asuivat romaniäiti ja -tytär. Kun kävin katsomassa asuntoa, he siis vielä itse asuivat siellä. En ole ikinä nähnyt yhtä siistiä ja tyhjää keittiötä kenenkään kotona. Kuvittelisin, että siinä menee aika paljon aikaa, että saa keittiön pidettyä sen näköisenä, jos siellä kuitenkin joka päivä laitetaan ruokaa?

Toinen kysymykseni liittyy romanien koulutusvaistaisuuteen. Taisit jossain jo mainita, että nykyään koulutukseen kannustetaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ilmeisesti ollut? Omalla luokallani yläasteella oli vuosituhannen vaihteessa poika, joka oli ihan hyvää keskitasoa. Vuotta alemmalla luokalla oli hänen siskonsa, jonka arvosanat olivat käsittääkseni ihan luokan parhammistoa. Kuitenkaan kumpikaan heistä ei tullut lukioon, vaikka olisivat varmasti päässeet. Mistähän tämä voi johtua? En enää tavannut tuota oman luokkani poikaa yhdeksännen jälkeen, että olisin voinut kysyä.

Hei, ennen tosiaan ei kouluista pidetty. Lapset vietiin vasten tahtoa sisäoppilaitoksiin, kiellettiin kielen puhuminen ja yritettiin sulauttaa suomalaisiin. Tällöin monet vanhemmat vetivät lapsensa pois koulusta. Esimerkiksi mummoni ei ole käynyt peruskoulua loppuun. Nykyään on kuitenkin tajuttu koulutuksen tärkeys, että osa perheistä sitten kannustaa siihen. Ongelmana on sekin etteivät vanhemmat välttämättä osaa auttaa lasta kotitehtävissä tai ohjata jatko-opiskeluihin. Suomen kieli romaniperheissä on myös paljon yksipuolisempaa ja erilaisempaa kuin kouluissa opetettu suomi.

Lukio ei vieläkään meitä houkuttele, koska halutaan saada nopeasti koulut pois alta ja ehkä käydä töissä jos niitä löytyy. Meillä arvostetaan tällaisia "perinteisiä" ammatteja enemmän.

Ei varmastikaan ole viety ketään vastoin tahtoaan sisäoppilaitokseen, niitä on Suomessa todella vähän. Muѕtalaiѕlapsia otettiin lastenkoteihin, erityisesti Muѕtalaiѕlähetyksen omiin koteihin, ja harvemmin sinnekään ketään väkisin, vaan vanhemmat jättivät, kun eivät pystyneet huolehtimaan.

Kiba Lumberg on kertonut omaelämäkerrallisessa teoksessaan, että kun hän lähti kotoaan ja muutti nuorisokotiin, kotiväki tuli häntä väkisin hakemaan sieltä. Sitten hän taas karkasi uudelleen kotoaan.

Kiba lähti vapaaehtoisesti ja ei elä kulttuurissa. Hän on monin tavoin meitä vastaan.

Millä tavoin tarkalleen hän on teitä vastaan?

Kulttuurin kielteisten ilmiöiden, kuten lapsiin ja naisiin kohdistuvan väkivallan ja alistamisen esiintuonti ja kritisointi ei ole vastaan olemista.

Vierailija
377/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kuollaksenikaan muista....se taisi liittyä niiden alueiden hallitsijaan jollain tavalla. Tiedän että Itä-Eurooppaan saapuessa oltiin armeijan palveluksessa, mutta sopimusten loputtua jäätiin työtä vaille. Suomen romanien sukunimet tulee itseasiassa siitä, kun mentiin Ruotsin armeijaan ja sukunimet piti laittaa.

Vierailija
378/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi usko, erityisesti helluntailaisuus ja muut vapaat suunnat, on romaneiden suosiossa? Uskon kauttako sosiaalistutaan yhteiskunnan sääntöihin (jätetään rötöstely)? Entä kun usko menee, meneekö sitten lainkuuliaisuuskin?

Itse väsyisin jatkuvaan kitaranrämpytykseen, jeesuslauluihin ja ylistysrukouksiin. Harras voi mielestäni olla paremmin yksityisesti ja ilman kiitos jeisus -messuamista. Eikö sinua koskaan kyllästytä nuo uskontomaneerit?

Mitä haluan oikeastaan sanoa on se, että onko usko enemmän pintaa, tullut osaksi tapakulttuuria ja romanien kokoontumisia kuin aitoa sisäistä vakaumusta ja ymmärrystä?

Ihan vapaa-ajallakin puhutaan Jumalasta ja varsinkin Facebookissa jaetaan rukouksia. Totta kai kokoontumiset on mukavia, mutta usko on meille yhtä iso asia kuin vesi ja leipä. Musta tuntuu että monet tykkää helluntailiikkeestä koska se on vapaampaa, soitellaan musiikkia ja näin...sopii meidän tyyliin paremmin kuin luterilaisuus :)

Vierailija
379/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kuollaksenikaan muista....se taisi liittyä niiden alueiden hallitsijaan jollain tavalla. Tiedän että Itä-Eurooppaan saapuessa oltiin armeijan palveluksessa, mutta sopimusten loputtua jäätiin työtä vaille. Suomen romanien sukunimet tulee itseasiassa siitä, kun mentiin Ruotsin armeijaan ja sukunimet piti laittaa.

Niiden maat valloitettiin ja joutuivat tavallaan pakolaisiksi.

Vierailija
380/1623 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tuon sillai, että romanit edustavat yhteisökulttuuria, jonka normit ovat toisinaan törmäyskurssilla kantaväestön kanssa. kun me ollaan kasvatettu individualisteiksi eli eletään yksilökulttuurissa, jossa jokainen on vastuussa vain itsestään ja omasta maineestaan sekä hyvässä että pahassa. lisäksi romanit ovat vähemmistö, joka osaltaan edesauttaa sisäisiä tiukkoja normeja ja vahtimista.

Voin olla väärässä ja tämä on vain spekua, kun vertaan heitä juuri maahantulleisiin yhteisökulttuurin edustajiin.

Eli romanit, kuten hekin, kulkevat isoina ryhminä, koska he eivät luota poliisiin ja ongelmat on totuttu ratkomaan klaanien kesken. Valkolaisia pidetään "ressukoina" koska he kulkevat yksin, ilman klaanin suojaa.

Isossa joukossa kulkeminen viestittää muille: "katso, mikä lössi sinulla on vastassa, jos haluat uhmata minua tai riidellä kanssani." Jos joku kulkee yksin, niin muut ajattelevat, että hän on karkoitettu joukostaan, epäsuosittu arvoton luuseri ja suojaton.

Rähinöinti ja väittely: kantasuomalaiset ovat demokraattisia ja hakevat riitatilanteissa usein "kultaista keskitietä" ja kompromisseja, asiat riitelevät, ei ihmiset ja kummankin osapuolen on hyvä lähteä neuvottelusta oikeudenmukaisesti kohdeltuna.

Yhteisökulttuurin ihmisille kunnia on tärkein. Riita on voitettava, keinolla millä hyvänsä, vaikka olisit kuinka väärässä. Riidan häviäminen tietää kasvojenmenetystä. Siksi on väännettävä viimeiseen asti ja oltava kova kundi tai -gimma. Valkolaiset ovat halveksittavia, heikkoja nössöjä jos ja kun antavat periksi ja "alentavat" itsensä konseksuksen nimissä. Se kuinka lähelle kaupan ovea pysäköin, on myös viesti: "mä ja mun porukka on arvoasteikolla arvokkain." eli yhteisöllinen "kunniakulttuuri"

Huijaaminen: Myös Suomeen vastatulleiden yhteisöllisten vähemmistöjen keskuudessa arvostetaan taitavaa huijaria. Nokkelaa huijaamista pidetään älykkyyden osoituksena. Suomalaiset eräkansana, arvostavat rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja luotettavuutta, koska ankaran luonnon armoilla me olimme riippuvaisia toistemme rehellisyydestä ja luotettavuudesta, kun taas tuhansia vuosia kaupanteolla eläneet, kaupungeissa asuneet, pärjäsivät parhaiten oveluudella ja silmänkääntötempuilla, mitä arvostettiin - ja arvostetaan.

Tietenkin se, että jos yhteisökulttuurin jäsen, erityisesti nainen, "häpäisee" itsensä, hän samalla häpäisee koko suvun ja jos loukkaat yhtä suvun jäsenistä, loukkaat koko sukua.

Ymmärrän, että yhteisölliseen kulttuuriin sosiaalistetun henkilön, on hirveän vaikea uida vastavirtaan kulttuurin sääntöjä vastaan. Se ei tapahdu samalla tapaa kuin lähes narsistisessa minäminä-individualistisessa kulttuurissa kasvaneella.

Olen pahoillani, jos olen ajatuksissani osunut harhaan ja toivon, että oikaiset minua.

Itsellä on poikkeuksetta ollut vain ok.kokemuksia romaneista.

Olen kaiken lisäksi myös nuori persu-nainen, joka tunnen epäluuloa eri kulttuureja kohtaan mutta en rotuja.

Olet mun mielestä huipputyyppi, kun lähdet rohkeasti ja avoimesti keskusteleen.

Joo... teillä on kuohuva veri ja tulinen luonne minkä seurauksena tulee riitoja ja istumista mutta toisaalta teillä on myös parhaat ja tunteikkaimmat tangon laulajat eli se temperamentti tuo myös hyvää.

Mä arvostan myös sitä, että te kunnioitatte myös vanhimpianne. Mä olen hyvää pataa mun isomummon kanssa ja hän on mulle rakas. Sitä kautta mä olen oppinut kunnioittaan ja kohteleen hyvin kaikkia ikäihmisiä, koska mä "näen" heissä mun isomummon ja mä Toivon että häntä muutkin kohtelis hyvin, eikä olis tylyjä ja ilkeitä, vaikka hän onkin nykyään vähän Känkkäränkkä ja ei oikein kuule kunnolla. Hän on mulle kuitenkin äärettömän rakas.

Mä Toivon sulle siunausta ja terveyttä. Voi hyvin ja jätkä valistustyötäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi