Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
281/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset Romnille vastauksista, selveni moni asia. Mukava lukea asiallisesti ja hyvin kirjoitettua tekstiä, varsinkin kun on tottunut siihen ettei romanien kirjallinen itseilmaisu yleensä ole mitenkään hääviä. Hyvää kevään jatkoa ja vappua. Terveisin tuo joka kyseli esim romanien tapakulttuurin muutoksista ja moraalikysymyksistä.

Vierailija
282/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa häpeäaika? Kuulin teinitytön sanovan. Liittyi jotenkin kotiintuloajasta myöhästymisen, tai niin oletin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
284/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa jossa asuin lapsena oli paljon romaneita. Aika monta kertaa tulivat juttelemaan. Aina pummivat röökiä tai rahaa. Joka kerta. Varastamista, häiriköintiä ja tappelemista. Olisi ollut edes yksi poikkeus mutta ei. Kysymys: onko pakko aina varastaa ja pummia ja riehua?

Vierailija
285/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
286/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vaan että iso osa säännöistä on tyyliin päätä pitää hakata seinään tunti päivässä, ja sitten kun joku kysyy miksi hakkaatte päätä seinään, vastaus on aina no kun se nyt vaan on se meidän sääntö ja tapa. Eikö kukaan halua uudistaa romanikulttuuria? Tuntuu että väkisin tehdään elämä vaikeaksi. Erityisesti naisille.

Ei kulttuuria noin vain uudisteta. Miten sinä esim. uudistaisit suomalaista kulttuuria?

Säännöt ja tavat kulminoituu kolmeen asiaan: häpeään, vanhempien kunnioittamiseen ja puhtauteen. Eli ei ole keksimällä keksittyjä.

Valkolaisena romanikulttuurin ilmiöt ovat minusta. Oppimattomien, sivisrymättömien, taikauskoisen, rappeutuneen, köyhyydessä eläneessä/elävässä irtolaiskulttuurin tapoja. En rehellisesti sanottuna näe romanikulttuurissa paljoa ihailtavaa. Se on jäänyt marginaalisen epäsosiaalisen alakulttuurin tasolle.

Vierailija
287/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kiitos asiallisista vastauksista. Itse muutin asuntoon, jossa minua ennen asuivat romaniäiti ja -tytär. Kun kävin katsomassa asuntoa, he siis vielä itse asuivat siellä. En ole ikinä nähnyt yhtä siistiä ja tyhjää keittiötä kenenkään kotona. Kuvittelisin, että siinä menee aika paljon aikaa, että saa keittiön pidettyä sen näköisenä, jos siellä kuitenkin joka päivä laitetaan ruokaa?

Toinen kysymykseni liittyy romanien koulutusvaistaisuuteen. Taisit jossain jo mainita, että nykyään koulutukseen kannustetaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ilmeisesti ollut? Omalla luokallani yläasteella oli vuosituhannen vaihteessa poika, joka oli ihan hyvää keskitasoa. Vuotta alemmalla luokalla oli hänen siskonsa, jonka arvosanat olivat käsittääkseni ihan luokan parhammistoa. Kuitenkaan kumpikaan heistä ei tullut lukioon, vaikka olisivat varmasti päässeet. Mistähän tämä voi johtua? En enää tavannut tuota oman luokkani poikaa yhdeksännen jälkeen, että olisin voinut kysyä.

Vierailija
288/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja kun opetin islamin uskonnon sääntöjä, niin eräs romanityttö totesi, että "huivia lukuun ottamatta ihan samat säännöt...". Teillä on siis aika perinteinen kunniakulttuuri.

Vierailija
289/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen siksi miksi ns.rehellisetkin romanit (ei kaikki, mutta jotkut) levittävät väärää tietoa romanien käytöksestä. 

Julkisuudessa annetaan ymmärtää, että rikollisuus ja epäsosiaalinen käytös ei ole sen yleisempää kuin kantaväestölläkään, mutta jokainen ex-poliisi tai tilastoja netistä hakeva voi helposti todeta tämän vääräksi. Espanjassa muistaakseni joka neljäs naisvanki on romani ja joissakin Euroopan maissa, missä romaneja on yli 2% väestöstä jopa yli 50% vangeista on romaneja. Luvut eivät ehkä ole ihan tarkkoja, mutta niiden suhteet ovat tuollaisia. 

Myöskin mietin sitä, että ymmärtävätkö rehelliset romanit sitä minkälaista turvattomuuden tunnetta ns.kansallispukujen käyttö voi aiheuttaa ja miltä se kantaväestön ihmisistä voi tuntua? Jokaisella on tietysti oikeus pukeutua miten haluaa, mutta jos suurin osa jonkun kulttuurin edustajista huomattava osa on rikostaustaisia tai omaa läheiset suhteet alamaailman ihmisiin, ei välttämättä kannata yhdistää itseään siihen porukkaan vaatteiden avulla?

Vertauksena voi käyttää noita moottoripyöräkerhon liivejä. Tietyillä moottoripyöräkerhoilla on huono maine ja yhteyksiä alamaailmaan, vaikka jokainen jäsen ei olisi rikostaustainen. Kerhon jäsenten oikeuksia toimia tietyissä yhteiskunnan asemissa tai töissä on rajoitettu. Jos minä laitan jotkut 'Helvetin Enkelit' liivit päälle tai jonkun feikkiliivin, joka viittaa johonkin tuollaiseen, ihmiset välttelevät ja pelkäävät minua syistä, joita pidetään ymmärrettävänä. Kukaan meistä ei ole syntynyt mopokerhon liivit päällä, vaan myös minulla on vastuuta siitä minkälaiseen porukkaan yhdistän itseni omilla valinnoilla ja on hieman hullunkurista ihmetellä huuli pyöreänä ihmisten reaktioita. 

Toki yritän ymmärtää sitäkin, että kotikulttuuriin löytyy tunneside ja haluaa vaalia hyviä asioita, mitkä itse liittyy johonkin kulttuuriin ja muistoihin enkä siis tuomitse jonkin vaatteen käyttöä tai kulttuurin jäsenyyttä, mutta mielestäni tuo yllä oleva puoli olisi hyvä tiedostaa. 

Aika hurja...toisaalta mielenkiintoinen. Tämä olisi vähän kuin sanoisi että te ette saa pukeutua länsimaalaisittain, jos länsimaalaiset tekevät rikoksia. Ilman hametta oleminen on niin suuri häpeä että se olisi sama kuin menisin mummoni eteen alasti. Mielestäni on kohtuutonta vaatia ihmisiä riisumaan itsensä ettei toisille tule epämukava olo, koska eihän se vika ole vaatteissa vaan sen ajattelijan päässä.

Mopoliiveissä ja romaniasussa on se ero, että jälkimmäiset eivät ole mitenkään rikollisuuteen sitoutuneet vaan ovat tavallisia äitejä, siskoja ja vaimoja. Toki on mustia lampaita mutta aika hurja vaatimus.

Tässä on vaan se, ettei mua hävetä tippaakaan olla alasti saunassa tai uimapukua vaihtaessa isoäitieni tai äitini edessä. Onhan he naisia.

T:yks valkolainen

Vierailija
290/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että jos ruokakassi lasketaan lattialle niin ruuat ovat sen jälkeen likaisia ja ne pitää heittää pois?

Heitättekö oikeasti?

Vierailija
291/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä27148 kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Ordningsvakt kirjoitti:

Hei arvon Romni !

Olen pitkän uran järjestyksenvalvojana tehnyt mies.

Mistä johtuu, että lähes aina,(vähintään 9kertaa/10:sta) kun romaneita saapuu ravintolaan on tiedossa ongelmia?

He tappelevat, varastelevat, sikailevat tai vähintään pyrkivät tekemään jotain noista.

Olen niin halunnut aina uskoa ihmiseen ja suhtautua romaneihin ennakkoluulottomasti ja yhtä monta kertaa saanut pettyä.

En voi uskoa, että ravintoloissa ja baareissa käyvät vain ne kaikista tyhmimmät ja mädimmät yksilöt kyseisestä kansanryhmästä.

Täytyy siinä jotain perää olla mitä mustalaisista puhutaan, niin monesti olen tämän itse omin silmin aitiopaikalta todennut,ikäväkseni.

Terve! Tämä on kyllä todella raivostuttavaa kun sitten yksikään romani ei pääse sisään. Me ollaan aika omapäisiä, tulisia eikä pelätä sanoa asioita suoraan. Jos sitten on alkoholia alla niin tappeluksihan se menee. Tökeröä käytöstä ja kun muutin itse tänne, niin paikalliset latelivat miten tulee käyttäytyä ja tekivät selväksi käyttäytyä baareissa ettei mene ovet kiinni kaikilta.

Kai sitä baaria pidetään sellaisena vapaampana paikkana, kun se ei ole kenenkään koti ja jos sinne sattuu tulemaan joku, jonka kanssa on huonot välit (kaikilla on kaunaa jonkun kanssa) niin...lopputulos on mitä on.

Valkolaisia ei välttämättä kunnioiteta samalla tavalla, koska teidän mukana ei tule sukuriitoja ja muita ongelmia.

Eli yritätkö sanoa, että te olette mätiä vain siellä baarissa ollessanne ?

Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että baarissa olen nähnyt vain hyvin käyttäytyviä romaneja. Istuvat paikallaan ja höpöttelevät keskenään. Ei turhaa huutoa ja mekastusta, vain kaljanjuontia ja karaokea.

Muuten sitten huudetaan ja mekastetaan senkin edestä.

Ehkä siinä on se juttu, että kaupasta joku myyjä ei yksin saa mannelaumaa ulos kun taas baarissa järjestyksenvalvojat eivät kauaa katsele mitään perseilyä.

Vierailija
292/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kaivaa ketjua, mutta olen huolestunut kohdasta jossa sanottiin, että viranomaisetkaan eivät tietäisi mennäänkö Suomen vai romani"lakien" mukaan. Tällaisista viranomaisista ilmoitus ja viranomaiset vaihtoon. Suomen laki koskee ihan jokaista eikä täällä ole muita lain voimaisia lakeja.

Vierailija
293/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia aloittajalle. Olet jaksanut ihailtavasti vastailla kysymyksiin ja ottaa vastaan kommentteja, joita kenenkään ei tarvitsisi ottaa vastaan.

Minua kiinnostaa tuo symbolisen puhtauden käsite. Onko se voimassa aina ja kaikkialla, vai ainostaan omien läsnäollessa/toisten ihmisten seurassa? Säännöt vaikuttavat niin tiukoilta, että vaikea kuvitella kenenkään selviytyvän niistä kaikkialla ja aina.

Esimerkiksi jos satut suihkussa pesemään ruumiinosia hieman väärässä järjestyksessä, kuinka siitä voi saada tietää kukaan muu kuin sinä itse? Asiasta puhuminenhan lienee sopimatonta, joten tuskin kukaan voi sinua paheksua?

Tai tosiaan jos kotona yksin ollessa jotain tipahtaa lattialle, jaksatko tosiaan aina toimia sääntöjen mukaisesti? Kannatko näistä asioista huonoa omaatuntoa?

Vierailija
294/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja kun opetin islamin uskonnon sääntöjä, niin eräs romanityttö totesi, että "huivia lukuun ottamatta ihan samat säännöt...". Teillä on siis aika perinteinen kunniakulttuuri.

Kunniakulttuuri eli primitiivinen heimokulttuuri.

Vierailija
295/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kiitos asiallisista vastauksista. Itse muutin asuntoon, jossa minua ennen asuivat romaniäiti ja -tytär. Kun kävin katsomassa asuntoa, he siis vielä itse asuivat siellä. En ole ikinä nähnyt yhtä siistiä ja tyhjää keittiötä kenenkään kotona. Kuvittelisin, että siinä menee aika paljon aikaa, että saa keittiön pidettyä sen näköisenä, jos siellä kuitenkin joka päivä laitetaan ruokaa?

Toinen kysymykseni liittyy romanien koulutusvaistaisuuteen. Taisit jossain jo mainita, että nykyään koulutukseen kannustetaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ilmeisesti ollut? Omalla luokallani yläasteella oli vuosituhannen vaihteessa poika, joka oli ihan hyvää keskitasoa. Vuotta alemmalla luokalla oli hänen siskonsa, jonka arvosanat olivat käsittääkseni ihan luokan parhammistoa. Kuitenkaan kumpikaan heistä ei tullut lukioon, vaikka olisivat varmasti päässeet. Mistähän tämä voi johtua? En enää tavannut tuota oman luokkani poikaa yhdeksännen jälkeen, että olisin voinut kysyä.

Hei, ennen tosiaan ei kouluista pidetty. Lapset vietiin vasten tahtoa sisäoppilaitoksiin, kiellettiin kielen puhuminen ja yritettiin sulauttaa suomalaisiin. Tällöin monet vanhemmat vetivät lapsensa pois koulusta. Esimerkiksi mummoni ei ole käynyt peruskoulua loppuun. Nykyään on kuitenkin tajuttu koulutuksen tärkeys, että osa perheistä sitten kannustaa siihen. Ongelmana on sekin etteivät vanhemmat välttämättä osaa auttaa lasta kotitehtävissä tai ohjata jatko-opiskeluihin. Suomen kieli romaniperheissä on myös paljon yksipuolisempaa ja erilaisempaa kuin kouluissa opetettu suomi.

Lukio ei vieläkään meitä houkuttele, koska halutaan saada nopeasti koulut pois alta ja ehkä käydä töissä jos niitä löytyy. Meillä arvostetaan tällaisia "perinteisiä" ammatteja enemmän.

Vierailija
296/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa, että jos ruokakassi lasketaan lattialle niin ruuat ovat sen jälkeen likaisia ja ne pitää heittää pois?

Heitättekö oikeasti?

Joo, lattia on likainen eli ostokset laitetaan pöydälle. Ei ainakaan meidän perheessä olla heitetty pois jos esim. lapsina vahingossa laitettiin lattialle epähuomiossa :)

Vierailija
297/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia aloittajalle. Olet jaksanut ihailtavasti vastailla kysymyksiin ja ottaa vastaan kommentteja, joita kenenkään ei tarvitsisi ottaa vastaan.

Minua kiinnostaa tuo symbolisen puhtauden käsite. Onko se voimassa aina ja kaikkialla, vai ainostaan omien läsnäollessa/toisten ihmisten seurassa? Säännöt vaikuttavat niin tiukoilta, että vaikea kuvitella kenenkään selviytyvän niistä kaikkialla ja aina.

Esimerkiksi jos satut suihkussa pesemään ruumiinosia hieman väärässä järjestyksessä, kuinka siitä voi saada tietää kukaan muu kuin sinä itse? Asiasta puhuminenhan lienee sopimatonta, joten tuskin kukaan voi sinua paheksua?

Tai tosiaan jos kotona yksin ollessa jotain tipahtaa lattialle, jaksatko tosiaan aina toimia sääntöjen mukaisesti? Kannatko näistä asioista huonoa omaatuntoa?

Kiitos, tosiaan vähän väsyttää enkä jaksakaan enää vastailla samoihin kysymyksiin tai provosoiviin. Tuntuu hauskalta kirjoittaa kunnon suomea vaihteeksi, en koskaan kirjoita näin hyvin.

Julkisilla paikoilla symbolista puhtautta ei ole, koska siellä kulkee niin paljon ihmisiä ettei ole mitään tietoa mikä paikka on likainen tai mikä ei. Eli sen takia esim. ostoskeskuksissa voi kulkea miten haluaa ja mennä yläkerroksiin likaamatta alakerroksia. Kotona tällainen ei onnistuisi jos alapuolella olisi muita. Kyllä nämä jutut oppii ihan lapsesta asti ettei niitä pidä mitenkään oikeina sääntöinä, vaan tapana toimia. Totta kai joskus esim väsyneenä saattaa tehdä jotain väärin ja se sitten harmittaa. Ehkä raskain asia on pukeutua perinneasuun ennen makkarista poistumista, koska niitä kerroksia on mielestäni paljon. Että esim. keskellä yötä ei voi mennä hakemaan vettä keittiöstä, koska keittiöön ei mennä ilman hametta.

No tuosta peseytymisjutusta en ole kuullut, jokainen perhekunta elää hiukan eri tavalla että tuollaisesta en ole edes kuullut. Ei ole soveliasta puhua tuollaisesta niin eipä kantaudu korviin :)

Ja kyllä, huono omatunto tulee. Koska se on aina mielessä että nyt tuo asia tipahti lattialle ja sitä sitten ruoskii itseään asiasta että miten minä en näin yksinkertaista asiaa osaa, mutta toisaalta se on työntävä voima tehdä paremmin. Etten ole välinpitämätön. Lapsia minulla ei ole vielä, mutta uskon ettei tulla heittämään aterimia pois jos ne lattialle tippuvat koska lapsilla ei pysy mikään käsissä...

Vierailija
298/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaako romanimies esim puhun päälle, kun alkaa seurustella? Onko seurustelemattomalle aikuiselle naiselle ok käyttää esim housuja silloin, kun ei ole vanhempien ihmisten kanssa tekemisissä?

Vierailija
299/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaako romanimies esim puhun päälle, kun alkaa seurustella? Onko seurustelemattomalle aikuiselle naiselle ok käyttää esim housuja silloin, kun ei ole vanhempien ihmisten kanssa tekemisissä?

Monella on suorat päällä jo yläasteesta/amiksesta lähtien, mutta heidänkin tulee ne laittaa kun alkavat seurustella ja olla aikuisia.

Joo on ok ja todella monet nuoret tekevät näin. Kulkevat kaupungillakin farkuissa mutta lähtevät pois jos vanhempi ihminen tulee paikalle. Itsekin tein näin :)

Vierailija
300/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Sinulla on asenne ME ja TE? Haluatko tahallaan ruokkia vastakkainasettelua? Miksi olette hyvin usein lihavia?