Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
301/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muutoksia käytöksessänne ei-romaneita kohtaan ja ei-romanien käytöksestä romaneita kohtaan näkisit parhaaksi ajatellen muutosta kohti parempaan?

Vierailija
302/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se väistämissääntö menee? Millä perusteilla suku voi kieltää toista sukua asettumasta samaan kaupunkiin, onko tästä selkeät kriteerit? Voiko toinen suku kieltäytyä noudattamasta sääntöä ja mitä tapahtuu, jos kieltäytyy? Entä kuinka iso tuo alue voi olla, johon toisilla ei ole asiaa, koskeeko se esim vain yhtä kaupunkia vai voiko kattaa koko maakunnan tai isomman alueen? Käsittääkseni liittyi johonkin sellaiseen, että jos jonkun suvun jäsen tappanut toisen suvun jäsenen tai suvuilla muuta keskinäistä riitaa?

Jos henkilö A pahoinpitelee pahasti tai tappaa henkilö B:n, A:n suku muuttaa pois ja heidän tulee välttää B:n sukua kaikkialla. Tällä tavalla vältetään uudet yhteenotot ja kostot sekä B:n suku saa rauhan. Tästä säännöstä ei voi kieltäytyä, muuten käy pahasti.

Ehkä suurin alue mikä on yhden suvun hallussa on Pori.

Onko kielto voimassa ikuisesti vai voidaanko se asettaa määräaikaisena? Entä jos suvut jostain syystä antavatkin toisilleen anteeksi ja sopivat riitansa, voidaanko kielto silloin purkaa? Kuinka yleisiä ovat tällaiset tapaukset, joissa joku suku joutuu muuttamaan?

Kielto unohtuu 3-5 sukupolvessa. Tai ei koskaan. Riippuu ihan heistä itsestään. Ottaen huomioon kuinka elämänkouluja ollaan ja suvut on isoja, niin koskaan ei ole kaikki anteeksiantaneet ja sen takia on pakko väistää. Kyllä näitä parin vuoden välein sattuu ja sitten paikalliset saattavat "ottaa haltuunsa" jonkun alueen eli vaativat paikalle muuttavia kysymään luvan ja voivat kieltää tulemasta. Eli esim. minunkin tulee kysyä lupa jos haluan muuttaa mainitsemaani Poriin.

Näistä säännöistä voidaan joustaa sen verran että joku saa opiskella loppuun rauhassa tai hoitaa asiat kuntoon, eikä heitä häiritä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se väistämissääntö menee? Millä perusteilla suku voi kieltää toista sukua asettumasta samaan kaupunkiin, onko tästä selkeät kriteerit? Voiko toinen suku kieltäytyä noudattamasta sääntöä ja mitä tapahtuu, jos kieltäytyy? Entä kuinka iso tuo alue voi olla, johon toisilla ei ole asiaa, koskeeko se esim vain yhtä kaupunkia vai voiko kattaa koko maakunnan tai isomman alueen? Käsittääkseni liittyi johonkin sellaiseen, että jos jonkun suvun jäsen tappanut toisen suvun jäsenen tai suvuilla muuta keskinäistä riitaa?

Jos henkilö A pahoinpitelee pahasti tai tappaa henkilö B:n, A:n suku muuttaa pois ja heidän tulee välttää B:n sukua kaikkialla. Tällä tavalla vältetään uudet yhteenotot ja kostot sekä B:n suku saa rauhan. Tästä säännöstä ei voi kieltäytyä, muuten käy pahasti.

Tää on kyllä käsittämätöntä. Mulla oli naapureina romaneja ja samaa koulua käytiin. "Mirkku", älykäs tyttö, olisi halunnut yhdelle tietylle alalle jonka koulutusta on vaan muutamassa kaupungissa Suomessa. No kappas vaan molemmat kaupungit oli väistämissäännön alla koska isoisän kumminkaiman kissavahdin sukulainen (tai jotain sinne päin) oli 100 vuotta sitten tökännyt puukolla reiän Mirkun isän serkun vaimon veljen isoisään (tai jotain tuollasita). Minun oikeustajuun ei vaan mene se, että Mirkku, täysin syytön johonkin kauan sitten tapahtuneeseen, ei voinut kouluttautua mihin halusi koska joku muu joskus on tehnyt jotain.

Ja se varmaan on sinusta pöyristyttävää, mutta minun ja muutaman muun kaverin kanssa me juteltiin seksi, menkka jne. asiat koska Mirkku ei kotona voinut niistä puhua. Hävetti sitä vähän puhua meidänkin kanssa. Eikä saatu kertoa kellekään mitä oltiin juteltu. No, hyvä että Mirkku tietonsa sai kuitenkin. Joskus kylässä ollessani hämmästelin kun Mirkku alkoi ilmehtiä vanhemmilleen vaivautuneen näköisenä ja äidille tulikin "asiaa ulos" ja isä lähti mukaan. Mirkku meni paskalle.

Muuten kyllä Mirkun perhe oli aina ihana, vieraanvarainen, ystävällinen ja kaikin tavoin ihana. Pikkulapsena ihailin äidin kauniita vaatteita yli kaiken. Ja Mirkun äiti teki ihanaa ruokaa ja siitä riitti minullekin jos satuin paikalla olemaan.

Vierailija
304/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, eikö täällä saa keskustella sovinismista/naisvihasta?

No, uudelleenmuotoillaan kysymys. Miksi hameeton nainen muka likaa paikat?

Jos nainen on ollut miehen kanssa läheisesti, niin hän likaa. Vyötäröstä alaspäin kaikki ovat likaisia ja hame ns. "suojaa", vaikka sekin likaa. Naisille ei kuulu housut.

Miksi naisen kanssa intiimisti ollut mies ei likaa? Miltä tuntuu olla ’likainen’ sukupuolensa takia?

Vierailija
305/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä käsittämätöntä. Mulla oli naapureina romaneja ja samaa koulua käytiin. "Mirkku", älykäs tyttö, olisi halunnut yhdelle tietylle alalle jonka koulutusta on vaan muutamassa kaupungissa Suomessa. No kappas vaan molemmat kaupungit oli väistämissäännön alla koska isoisän kumminkaiman kissavahdin sukulainen (tai jotain sinne päin) oli 100 vuotta sitten tökännyt puukolla reiän Mirkun isän serkun vaimon veljen isoisään (tai jotain tuollasita). Minun oikeustajuun ei vaan mene se, että Mirkku, täysin syytön johonkin kauan sitten tapahtuneeseen, ei voinut kouluttautua mihin halusi koska joku muu joskus on tehnyt jotain.

Ja se varmaan on sinusta pöyristyttävää, mutta minun ja muutaman muun kaverin kanssa me juteltiin seksi, menkka jne. asiat koska Mirkku ei kotona voinut niistä puhua. Hävetti sitä vähän puhua meidänkin kanssa. Eikä saatu kertoa kellekään mitä oltiin juteltu. No, hyvä että Mirkku tietonsa sai kuitenkin. Joskus kylässä ollessani hämmästelin kun Mirkku alkoi ilmehtiä vanhemmilleen vaivautuneen näköisenä ja äidille tulikin "asiaa ulos" ja isä lähti mukaan. Mirkku meni paskalle.

Muuten kyllä Mirkun perhe oli aina ihana, vieraanvarainen, ystävällinen ja kaikin tavoin ihana. Pikkulapsena ihailin äidin kauniita vaatteita yli kaiken. Ja Mirkun äiti teki ihanaa ruokaa ja siitä riitti minullekin jos satuin paikalla olemaan.

Joo nuo väistämissäännöt on kurjia ja ikävä kyllä koskevat minuakin. Välillä pitää pysähtyä tietyllä alueella esim. huoltsikalla ja sitä sitten vähän on hermostunut olo.

Me puhutaan näistä asioista oman sukupuolen ja ikäluokan kanssa, mutta rajat silläkin. Pikkuhameet päällä voi puhua vapaammin tuollaisista muiden kanssa mutta minä en enää voi. En toisaalta kaipaakaan sellaisista asioista puhumista mutta onhan se murrosikäiselle tärkeää puhua niistä.

Vierailija
306/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso ongelma huumeiden käyttö on romanien keskuudessa?

Olen pari kertaa nähnyt läheltä postin jonossa, että viinalle haisemattomat naiset olivat kyllä melko sekaisin levottomina ja pupillit suurena. Onneksi sentään kuskina ollut nuorempi mies näytti olevan OK.

Siitä on noussut ongelma, mutta toisin kuin alkoholi, sitä ei suvaita ollenkaan ja aletaan kartata näitä narkkareita. Varsinkin vanhemmat ihmiset ja naiset kauhistelevat....muutama tuttu käyttää ja myy huumeita.

Vierailija
307/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon asiallisista vastauksista! Vaikutat tosi järkevältä ja rauhalliselta, eli just sopiva stereotypian purkaja :)

Mä oon lapsesta asti katsellut ja ihaillut niitä teidän hameita, mutta äiti kielsi lapsena kyselemästä ja tuijottamasta, niin se jäi jotenkin kielletyksi ja salaiseksi asiaksi mun mieleen. Eli salaa vieläkin yritän aina katsoa millaiset vaatteet romaninaisella on.

Nyt mietinkin, että onko sopivaa tulla kysymään romanilta hänen vaatteistaan tai oikein tulla ihailemaan ja katsomaan tarkemmin?

Vierailija
308/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo nuo väistämissäännöt on kurjia ja ikävä kyllä koskevat minuakin. Välillä pitää pysähtyä tietyllä alueella esim. huoltsikalla ja sitä sitten vähän on hermostunut olo.

Me puhutaan näistä asioista oman sukupuolen ja ikäluokan kanssa, mutta rajat silläkin. Pikkuhameet päällä voi puhua vapaammin tuollaisista muiden kanssa mutta minä en enää voi. En toisaalta kaipaakaan sellaisista asioista puhumista mutta onhan se murrosikäiselle tärkeää puhua niistä.

Niin mekin. Ei valkolaisetkaan nuorina välttämättä vanhempiensa kanssa asioista puhu. Mutta se tietous on kuitenkin tärkeää ja sen pitäisi tulla ennemmina ikuiselta ihmiseltä kuin yhtä lailla tietämättömiltä ikätovereilta. Saitko itse tietoa esim. koulussa biologiassa ja terveystiedon tunneilla, vai miten näihin tunteihin suhtaudutaan? Miten, jos jollain tytöillä alkaa menkat siinä iässä kun jo on pitkät hameet ja ei voi äidille oikein puhua? Mistä saa terveyssiteet ja muut? Miten, jos ei vanhempiensa lähellä voi oikein edes vessassa käydä, hoidetaan hygienia-asiat? Onko koskaan tullut mieleen, että tabuja voisi purkaa kun kyseessä on ihan tavalliset asiat? Jokainen meistä piereksii, ulostaa, pissaa, naisilla on menkat jne. Ei niillä tarvitse "mässäillä" mutta eikö nyt niiden olemasssaoloa voisi ihan vaan pitää normaaleina asioina? Haluatko itse siirtää tätä sukupolvelta toiselle, haluatko itse olla tulevaisuudessa vanhus jonka läsnä ollessa asiat pitää pitää piilossa? Haluatko olla äiti jolle lapsi ei voisi luottamuksella avautua asioista?

Vierailija
309/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ikuiselta =aikuiselta :D

Vierailija
310/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisitkohan selittää tätä kohtaamista, joka minulla oli olessani 20-vuotias. Minulla on pitkä musta tukka ja olen aika tumma. Äitini taas on aivan vaalea. Seisoin kaupan parkkipaikalla automme vieressä ja äitini istui autossa.  Romanimies huuteli minulle kauempaa pyytäen tupakkaa. Olin hämilläni ja vastasin, että en polta. Hän käveli lähemmäs ja käyttäytyi kuin ei uskoisi minua, ja alkoi kurkkimaan autoomme. Nähtyään äitini hän kääntyi ja käveli pois. Jotenkin hassu kohtaaminen jäi mieleen. 

Junassa myös kerran eräs vanhempi romaninainen istui viereeni ja sanoi, että laita minulle facebook minun puhelimeeni. Hän oli aika vaativa muori, mutta se lähinnä huvitti minua ja laitettiin hänelle facebook ja etsittiin kavereita. 

Hauska tuo jälkimmäinen :D kiitos että autoit ja toivottavasti kavereita löytyi!

Joo taisi luulla sinua meikäläisiksi tai edes sen näköiseksi että poltat. Varmasti kavahti äitiäsi, vanhempien ihmisten edessä pitää käyttäytyä kunnolla. Pahoittelut hänen puolestaan, itsekin joskus pyydän röökiä mutta en jää jankkaamaan jos joku sanoo ettei ole.

Vierailija
311/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täähän on mielenkiintoinen keskustelu! Harmi vaan, että täälläkin on näitä typeriä huutelijoita pilaamassa...

Mä olen aina ihaillut teidän naisten koristeellisia vaatteita. Osaatteko itse tehdä niitä vai ostetaanko ne valmiina? Mun on vaikea kuvitella, miltä sellainen paksu hame tuntuu kuumalla kesäkelillä, mutta siihenhän jo totesit, että voi olla kevyempää materiaalia.

Mä olen kans joskus ihmetellyt, onko teillä jokin oma uskontokunta? Kun ilmeisesti uskonto on tärkeä aika monelle romanille. Mä olin joskus töissä jonkun romanikirkon vieressä ja siellä lähinnä mietin, onko teillä joku ihan oma uskontolahko.

Vierailija
312/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mekin. Ei valkolaisetkaan nuorina välttämättä vanhempiensa kanssa asioista puhu. Mutta se tietous on kuitenkin tärkeää ja sen pitäisi tulla ennemmina ikuiselta ihmiseltä kuin yhtä lailla tietämättömiltä ikätovereilta. Saitko itse tietoa esim. koulussa biologiassa ja terveystiedon tunneilla, vai miten näihin tunteihin suhtaudutaan? Miten, jos jollain tytöillä alkaa menkat siinä iässä kun jo on pitkät hameet ja ei voi äidille oikein puhua? Mistä saa terveyssiteet ja muut? Miten, jos ei vanhempiensa lähellä voi oikein edes vessassa käydä, hoidetaan hygienia-asiat? Onko koskaan tullut mieleen, että tabuja voisi purkaa kun kyseessä on ihan tavalliset asiat? Jokainen meistä piereksii, ulostaa, pissaa, naisilla on menkat jne. Ei niillä tarvitse "mässäillä" mutta eikö nyt niiden olemasssaoloa voisi ihan vaan pitää normaaleina asioina? Haluatko itse siirtää tätä sukupolvelta toiselle, haluatko itse olla tulevaisuudessa vanhus jonka läsnä ollessa asiat pitää pitää piilossa? Haluatko olla äiti jolle lapsi ei voisi luottamuksella avautua asioista?

Mielestäni on ihan siveää että ruumiintoiminnot ei tule mitenkään muille esille, millään tavalla. Äitini lainasi kirjastosta muutaman valistuskirjan ja oli jättänyt ne minun sängylle. Asiasta ei koskaan puhuttu, mutta olen kiitollinen että hän toi ne kirjat koska monissa perheissä valistus jää täysin koulun ja netin varaan.

Lapsi pyytää äidiltään rahaa ja kyllä tajuaisin mistä kiikastaa, kiertoilmaisuilla voi asian ja tarpeen vihjata. Tietääpä äiti sitten tuoda terveystuotteita jatkossakin eikä asiasta tarvitse enää puhua.

Meillä tosiaan tuo vanhemman ja lapsen suhde on erilainen. Vanhempaa kutsutaan etunimellä, koska äiti/isä on liian intiimi sana. Itsekin viittaan äitiini sanalla "vanhin".

Mun ja äitini välit eivät ole olleet ihan niin tiukat, että yhä jutellaan todella vapaasti kaikesta maan ja taivaan väliltä ja toivon että omankin lapsen kanssa voin samanlaisen vapaan ilmapiirin saavuttaa. Mielestäni vanhempien ja lasten suhteen tulee muuttua, eihän sitä muuten tiedä miten lapsella menee!

Vierailija
313/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

joumän kirjoitti:

Mitä muutoksia käytöksessänne ei-romaneita kohtaan ja ei-romanien käytöksestä romaneita kohtaan näkisit parhaaksi ajatellen muutosta kohti parempaan?

Meidän osalta toivon, että alettaisiin käyttäytyä peruskohteliaasti eikä vain silloin kun vanhempi romani on paikalla. Näiden ihmisten pitäisi tajuta että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Toivon myös että lapsia laitettaisiin eskariin, koska se tasoittaa tilannetta ja auttaa todella paljon kouluun valmistautumista.

Toivon, että yhteisymmärrys meidän molempien välillä paranee. Siksi teinkin tämän ketjun, että voitte kysyä syitä tapojen takana mikä edesauttaisi ymmärrystä ja mikä meidän elämää rajoittaa. Toivon myös, että töihin pääsisi helpommin omana itsenään eikä pelkkä nimi evää töitä.

Vierailija
314/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosi paljon asiallisista vastauksista! Vaikutat tosi järkevältä ja rauhalliselta, eli just sopiva stereotypian purkaja :)

Mä oon lapsesta asti katsellut ja ihaillut niitä teidän hameita, mutta äiti kielsi lapsena kyselemästä ja tuijottamasta, niin se jäi jotenkin kielletyksi ja salaiseksi asiaksi mun mieleen. Eli salaa vieläkin yritän aina katsoa millaiset vaatteet romaninaisella on.

Nyt mietinkin, että onko sopivaa tulla kysymään romanilta hänen vaatteistaan tai oikein tulla ihailemaan ja katsomaan tarkemmin?

Terve! Mukava kuulla näinkin ihana kommentti vaihteeksi :) heh, teininä tuli käyttäydyttyä aika pahasti mutta ryhdistäydyin ja huomasin itsekin kuinka paljon helpompaa elämä on näin.

Monet kaverit on sanoneet samaa, että ei uskalla katsoa mutta mun kanssa sitten kyselevät ummet ja lammet. Olenpa jopa antanut erään kokeilla mun vaatteita :) totesi ettei ole ihan hänen tyyliään.

Toi on vaikea asia, se riippuu niin paljon ihmisestä että miten he reagoivat kun tuntematon tulee puhumaan ja kyselemään. Ei kai siinä periaatteessa mitään menetä, että varmaan itse aloittaisin kehumalla ja sitten kysymällä hyvässä hengessä. Itse ainakin olen niin akkamainen että tykkään esitellä vaatteitani :D

Vierailija
315/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt kommentoida vaikkei mitään kysyttävää ookaan! Mahtavaa kun jaksat vastailla, vaikka joukkoon mahtuu tietty vaikka minkälaista kommenttia ja ennakkoluuloa... Lukaisin koko ketjun läpi, paljon mielenkiintoisia juttuja. Ymmärrän kyllä että harva romani jaksaa avoimesti vastailla kysymyksiin, kun voi saada niskaansa vaikka mitä kommenttia... Kiitos sinulle kun jaksat vastailla! Näin valtaväestön edustajana avarsi kyllä mun ymmärrystä romaneista tämän ketjun lukeminen. Ihmisiä me ollaan kaikki, voitais yrittää aina muistaa tää ennen kuin leimataan toisia rasistisesti, ja myös huomata että toisissa kulttuureissa, kuten romanikulttuurissa, on ne omat hienot piirteensä, vaikka kaikissa kulttuureissa on ne omat ongelmansakin (myös meidän suomalaisen valtaväestön kulttuurissa!).

Kaikkea hyvää tämän ketjun aloittajalle elämään! 😊

Vierailija
316/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei täähän on mielenkiintoinen keskustelu! Harmi vaan, että täälläkin on näitä typeriä huutelijoita pilaamassa...

Mä olen aina ihaillut teidän naisten koristeellisia vaatteita. Osaatteko itse tehdä niitä vai ostetaanko ne valmiina? Mun on vaikea kuvitella, miltä sellainen paksu hame tuntuu kuumalla kesäkelillä, mutta siihenhän jo totesit, että voi olla kevyempää materiaalia.

Mä olen kans joskus ihmetellyt, onko teillä jokin oma uskontokunta? Kun ilmeisesti uskonto on tärkeä aika monelle romanille. Mä olin joskus töissä jonkun romanikirkon vieressä ja siellä lähinnä mietin, onko teillä joku ihan oma uskontolahko.

Monet osaa ommella itse puserot, eli usein toinen nainen opettaa toiselle. Säästää paljon rahaa kun ei tarvitse ompelijalle viedä. :) itse en osaa ommella puseroa, niin tekomaksu on 20-40€ riippuen kuinka hankala kangas on. Koristekivikankaita pitää mallailla että kuviot menee oikein ja niitä on hankalampi ommella. Ostan omat kankaat ja pitsit ja lähetän ne postissa tutulle.

Hameen tekeminen on todella vaikeaa, koska tekovaiheita on paljon ja materiaali on hankalaa. Varsinkin rypyttäminen eli laattojen tekeminen vaatii semmoisia "pihtejä". Suomessa on tällä hetkellä ehkä tusina ompelijaa.

Metrejä hameessa on 7.5-9m, saman pituinen vuori, välikangas ja yläkangas. Normaali hame painaa siis 7-8.5kg, ennen painoivat 10-12kg. Eihän se terveellistä ole niin nykyään käytetään pönkkiä tukemassa hametta, joka myös tekee siihen sen ryhdin.

Ns. terveyshameet esimerkiksi selkävaivaisille voivat olla vain 4m ja ilman vuorta ja välikangasta. Yhtä hyvän näköisiä ne ei ole, mutta terveys menee kauneuden edelle :)

Kesällä on kuuma ja talvella kylmä :D hameen alla on alushame ja sukkahousut. Eli kevät taitaa olla ainut vuodenaika jolloin on ihan mukava olo, mutta siihen tottuu.

Vierailija
317/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt kommentoida vaikkei mitään kysyttävää ookaan! Mahtavaa kun jaksat vastailla, vaikka joukkoon mahtuu tietty vaikka minkälaista kommenttia ja ennakkoluuloa... Lukaisin koko ketjun läpi, paljon mielenkiintoisia juttuja. Ymmärrän kyllä että harva romani jaksaa avoimesti vastailla kysymyksiin, kun voi saada niskaansa vaikka mitä kommenttia... Kiitos sinulle kun jaksat vastailla! Näin valtaväestön edustajana avarsi kyllä mun ymmärrystä romaneista tämän ketjun lukeminen. Ihmisiä me ollaan kaikki, voitais yrittää aina muistaa tää ennen kuin leimataan toisia rasistisesti, ja myös huomata että toisissa kulttuureissa, kuten romanikulttuurissa, on ne omat hienot piirteensä, vaikka kaikissa kulttuureissa on ne omat ongelmansakin (myös meidän suomalaisen valtaväestön kulttuurissa!).

Kaikkea hyvää tämän ketjun aloittajalle elämään! 😊

Kiitos todella paljon! Harmittaisi jos ketjusta ei kukaan hyötyisi :) toivon että edes tämän avulla joku seuraavan kerran romanin nähdessään näkee ihmisen, eikä "mannea". Me kaikki ollaan niin erilaisia ihmisiä.

Tiedän että meistä liikkuu harhaluuloja ja se on aika paljon sen takia ettei olla koskaan selitetty, miksi tehdään näin. Mun mielestä on tärkeää kertoa ne syyt, niin sitten voi tapojakin ymmärtää ja nähdä sen puvun takana ihmisen. Vastailen aika paljon samankaltaisiin kysymyksiin kaverien taholta mutta pelotti tehdä tämä keskustelu, koska anonyyminä on niin helppo sanoa mitä sattuu ja olla ymmärtämättä.

Vierailija
318/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kun olet jaksanut asiallisesti vastailla vaikka täällä on kaikennäköistä huutelijaa.

Missä menee raja ketä kohdellaan ns vanhempina? Onko se omien vanhempien ikäiset vai 10 vuotta vanhemmat?

Tsemppiä sulle!

Vierailija
319/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin haluan kehua vähän: minusta romanimiehet monesti on tosi siististi pukeutuneita ja komeita ja naisilla tosi kauniit hiukset niin että ihan kateus iskee. Mulla oli lapsena kans tosi tuuhea tukka mutta jotain tapahtui ja nyt aikuisena tämmönen lättänä ja siksi kaiholla katselen teidän naisten tukkia. Mun oma mies on pohjois intiasta kotoisin ja pukeutuu kans mielellään siistiin paitaan ja farkku tai nahkatakkiin. Itsekin olen vähän keskivertosuomalaista tummempi. Ehkä siitä syystä romanit joskus katsoo meitä kaupungilla mutta aika äkkiä unohtavat kun me puhutaan englantia ja tajuavat sitten ettei olla romaneja. En oo juuri koskaan tainnut päästä romanin kanssa juttusille mutta bussissa oon naisen viereen istunut.

Itse en oo koskaan nähnyt kenenkään romanin käyttäytyvän huonosti tai tekevän mitään tyhmää. Tai jos olenkin niin en muista sitä koska olen ajatellut että saman tempun olen nähnyt kantasuomalaisen tekevän monen monta kertaa aiemmin. Ihan turhia ennakkoluuloja suomalaisilla. Ja minun karjalaiset sukulaiset on vähintään yhtä äänekkäitä kuin romanit julkisilla paikoilla kun aina puhutaan siitä että romanit olisi jotenkin äänekkäitä.

Sitten kysymykseni: puhutteko kotona romanikieltä? Tai kuinka paljon sen kielen taitajia ylipäätään enää on? Pyrittekö sitä pitämään elossa?

Vierailija
320/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vastaan tuli nuori romanipariskunta, joka oli aivan uskomattoman hienosti pukeutunut. Miehellä oli pussihousut, valkoinen paita, saappaat ja lierihattu eli samantapainen asu mitä vanhoissa kuvissa näkyy. Ihmettelenkin miksi romanimiehet nykyään pukeutuvat niin rumasti.

Pariskunnan nainen oli kuin tuhannen ja yhden yön sadusta: tavallinen musta samettihame, valkoinen paita, joka selvästi oli paksua, aitoa silkkiä, eikä sitä tavallista tekokuitua, sen päällä samettiliivi, joka oli kirjailtu taidokkailla ompeleilla, korvissa raskaat korvakorut. Parin ulkoista olemusta voi kuvata sanalla ruhtinaallinen. Olivat paikallisen romaniparin seurassa, mutta eivät varmasti paikallisia. Mistä mahtoi olla kyse? Hameestä päätellen olivat kuitenkin suomalaisia.