Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tv-ohjelmissa kuoritaan perunat juoksevan veden alla, tomaatista heitetään sisukset roskiin, vihreät pavut laitetaan ruokaan ryöppäämättä, joka paikkaan tungetaan currya ja mangoa.
No mites ne perunat pitää kuoria? Itse kuorin juurikin juoksevan (oikeasti melko pieni noro) veden alla, sellaisella heiluvateräisellä veitsellä.
Tuossa tuhlataan vetta aika reippaasti. Itse kuorin (samalla tavalla kuin äitini+molemmat isoäitini) perunat niin, että kuorimattomat pestyt perunat ovat tiskialtaassa, ja toisessa altaassa on puhdasta vettä (tulpan kanssa). Kuorin perunat ilmassa, kuoret suoraan kompostikippoon. Kuorittu pottu sinne vesialtaaseen. Jos kuorisin vain muutaman perunan kerrallaan, laittaisin ne esimerkiksi johonkin astiaan, jossa on vettä - mutta kun normaalisatsi esimerkiksi perunamuussiin meillä on noin 30-40 perunaa riippuen perunan koosta, niin ne eivät mahdu kuin sitten ämpäriin... Jos tuntuu tahmealta, niin upotan kuorittavan perunan ja kuorimaveitsen sinne puhtaaseen veteen.
EI ole ikinä tullut mieleenkään, että perunan pitäisi olla märkä, että sen saa kuorittua? Eri asia on sitten laitoskeittiöiden kuorimakoneet, joissa perunat pyörivät isossa säiliössä johon johdetaan vettä.
Pakko sanoa että anopin ruuanlaitto ihmetyttää. Esimerkiksi hän kerran tai kaksi vuodessa paistaa lättyjä, mutta jättää ne melkein taikinan väriseksi kun vähänkin tummemmat lätyt ovat kuulemma täynnä karsinogeenejä. Miksi edes tehdä niitä sitten... kerran erehdyin kohteliaisuudesta maistamaan niitä raakoja, taikinan makuisia lättyjä. Sokeria ei voi myöskään käyttää leivonnaisissa juuri lainkaan, voita ei missään nimessä. Suolaa hyvin niukasti. Kaikki hänen valmistamansa ruuat ovat vetisiä ja mauttomia, mikä on harmi kun raaka-aineet olisi periaatteessa hyviä, kun kasvattaa itse monia asioita. Joka ikinen ruokailu hänen luonaan saa kaupan päälle terveysluennon, mikä on puuduttavaa, kun samat jutut joka kerta ja kaikki me tiedämme ne asist jo ilman luennoimistakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lupasi kokata meille bravuurinsa, makaronilaatikon. Homman kulku:
Ensin pilkottiin sipuli säntillisiin kuutioihin, tarkastetiin määrä vaa'alla ja kuullotettiin. Kuullotettu sipuli laitettiin pikku astiaan ja pestiin paistinpannu, lasta, veitsi ja leikkuulauta. Sitten samalla paistinpannulla ruskistettiin jauheliha, huom. eri lastalla, ja maustaminen tehtiin kaikki mausteet tarkasti mitaten. Valmis jauheliha meni omaan astiaansa odottamaan. Pestiin paistinpannu ja lasta.
Makaronit: vesi kiehumaan, makaronit kiehuvaan veteen ja sekunttikello päälle. Valmiit makaronit valutettiin, laitettiin omaan kulhoonsa ja sitten pestiin kattila, kauha ja siivilä.
Tässä kohtaa aloin miettiä pizzan tilaamista.
No, vuoka esille ja sen voitelu ja sitten yllätys, yllätys pestiin se voiteluun käytetty suti ja veitsi, jolla voita leikattiin. Jauhelihan ja sipulien sekoittaminen ja niiden sekä makaroonien asettelu vuokaan, voi luoja, siihen meni varmaan puoli tuntia... ja sitten vaihteeksi pestiin kaikki kulhot ja astiat.
Tässä vaiheessa ajattelin näpyttää viestin äidilleni ja käskeä hänet soittamaan minulle, että pääsen karkuun loukkaamatta kaveriani.
Munamaito seuraavaksi, munat rikki ja kevyt vatkaus, vatkatut munat mittakannuun, johon on itse merkattu viiva kuinka paljon ainesta munista pitää tulla ja toinen viiva maidon pintaa varten. Pestiin munien rikkomis kulho ja vatkain.
Nyt... laitettiin uuni päälle. Uuni lämpimäksi, vuoka uuniin ja ajastin päälle. Varmistus ettei mitään ole jäänyt pesemättä ja kaikkien pintojen pyyhintä.
Ihastelin jo kaverille, että päästään syömään kun makaronilaatikko on valmis ja hän kertoi siinä vaiheessa että sen pitää tekeytyä vielä 40 minuuttia paistamisen jälkeen folion alla ennen syömistä.
Olin kai aika epätoivoisen näköinen ja oikeasti karmean nälkäinen kun pääsimme syömään puoli tuntia uunista ottamisen jälkeen.. Ja, se maistui ihan tavalliselle.
Neuroottinen kaveri sinulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen-64 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.
Vinkki: pese se tiskiallas ensin.(tai edes joskus)
Salaatti huuhdotaan siivilässä.
Oletteko ihmiset kuulleet vempeleestä nimenltään salaattilinko? Siihen salaatti ja vettä, pyöräytä, poista vesi ja toinen pyöräytys ja voila! Pesty ja kuiva salaatti on käyttövalmis. Linkoja löydät esim. Prismoista..ihan perus talouskapine normikodeissa.
Oletko sinä kuullut että maailma hukkuu krääsään. Tälläinenkin vempele on täysin turha, salaatin saa viruteltua ilmankin.
Viruuko salaatti ? Minä en viruttele, enkä vanuttele, huuhtelen ja ravistelen
Sinä et olekaan länsisuomalainen.
Kumpaan pääkaupunkiseutu kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega oli ahkera leipoja ja toi usein töihinkin leipomuksiaan. Kerran hän sitten esitteli valokuvia, joiden joukossa oli kuva, kun hänen kissansa istui keittiön työtasolla ja noin 10 cm päässä kissasta oli pullataikina. Kertoi iloisena että "Miisu" istuu aina pöydällä kaverina kun hän leipoo.
Tämän jälkeen en pystynyt hänen leipomuksiaan enää syömään ja olen itsekin kissan omistaja. Oma kissani on opetettu pysymään pöydiltä pois, mutta silti aina varmuuden vuoksi pesen tasot monta kertaa ennen leipomista.
Mitä pelkäät? Ei rokotetusta ja madotetusta kissasta mitään vaarallista tartu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisen joka pesee pannunsa pilalle. Sain kamalat haukut kun en käyttänyt pesuainetta. No anteeksi vain, mutta pinnoite pysyy parempana kun 1) pesee sen pannun HETI eikä vasta seuraavana päivänä ja 2) käyttää KUUMAA vettä, eikä liruttele mitään kädenlämpöstä vähän ja viruta puolessa pullossa Fairya...
Fairy sopii hyvin pinnoitetun pannun pesemiseen, mutta ei ole hyvä valurautapannua pesuaineilla pestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laita kokonaisia pippureita ruskeakastikkeeseen.
No ei todellakaan laiteta vaan jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikajauhetta ja tumma naudanliemikuutio.
Hans Välimäki
Enpä usko kokkien käyttävän liemikuutioita. Täynnä lisäaineita. Fondi on parempaa
Onko täällä noin pöljää porukkaa? Alapeukuttavat tosiasiaa. Liemikuutiot ei kuulu terveelliseen ruokaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan laiteta vaan jauhelihamaustetta, mustapippuria, paprikajauhetta ja tumma naudanliemikuutio.
Hans Välimäki
Hans tuskin liemikuutioita suosittelee!
Vierailija kirjoitti:
Tuttu laittaa ruokaa usein sisäelimistä, kuten sydämestä ja kielestä. Ällöttää ajatuskin, jos olisi koira niin sille ehkä voisin kokeilla jotain sydäntä. Pelkkä ajatus jo puistattaa
Kieli keitettynä pippurin ja laakerilehden kanssa ( +suolaa) on hyvää. Kuuluu esim. Tallikinkin buffetpöytään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee ruskeaa kastiketta.
Mitenkäs teet jauhelihapihvit paistetulla sipulilla tai läskisoosin ilman ruskeaa kastiketta`?
Voin arvata että nykynaisena syöt itse pussikastikkeita ja purkkisalsaa.
Olen asunut omillani 9 vuotta ja en ole ikinä tehnyt tai syönyt kotona (tai muualla) jauhelihapihviä tai läskisoosia.
T. Nykynainen
Onko se jotenkin ylevämpää purra sitä pitsaa?
Eniten ihmetyttää se miten intohimoisesti jotkut suhtautuu ruokaan. Siitä puhutaan, suunnitellaan uusia ruokalajeja kokeiluun, keskustellaan resepteistä, en vaan ymmärrä. Mulle on aivan sama onko salaatti pientä vai isoa, miten jauheliha on maustettu yms kunhan sen saa alas ja nälkä lähtee. Myös kermalla ja voilla arkiruoassa läträävät ihmetyttää. Syön hyvin simppeliä ruokaa arkena, joka on terveellistä, nopeaa ja nälkä lähtee.
Minä ihmettelen jatkuvasti ihmisten epähygienisyyttä.
Käsiä ei pestä kun aletaan laittaa ruokaa, vihanneksia (tomaatit, kurkut, salaatit jne) ei pestä tai edes huuhdella, ja samoilla lastoilla rouhitaan paketista välillä vaikka raaka kanaa ja pyöritellään niitä kypsiä tuotteita.
Sen lisäksi, että tuossa on riski erilaisille taudeille, niin minusta on vaan hyvin epämiellyttävää ajatella että joku on kaupassa juuri kaivanut nenää ja sitten hipelöinyt sitä tomaattia, jota mulle tarjotaan pesemättömänä. Tai että kun syön salaattia, niin pitää varoa ettei pure multaa tai jotain matoa, kun sitä ei jaksettu edes huuhtoa. Tai ylipäätään, että isöntä tai emäntä kävi juuri paskalla ja tuli sitten leikkaamaan patonkia pesemättä käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää se miten intohimoisesti jotkut suhtautuu ruokaan. Siitä puhutaan, suunnitellaan uusia ruokalajeja kokeiluun, keskustellaan resepteistä, en vaan ymmärrä. Mulle on aivan sama onko salaatti pientä vai isoa, miten jauheliha on maustettu yms kunhan sen saa alas ja nälkä lähtee. Myös kermalla ja voilla arkiruoassa läträävät ihmetyttää. Syön hyvin simppeliä ruokaa arkena, joka on terveellistä, nopeaa ja nälkä lähtee.
Mikä tekee kermasta ja voista huonoa arkena?
Arseeni pois huuhtomalla, keittiön perusasioita
Vierailija kirjoitti:
Minäkin syön hyvin yksinkertaista ruokaa, mutta ei sen mautonta tarvitse olla. Arkenakaan.
Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.
Yksi tuttu keitti munia tunnin ja ihmetteli, miksi ne ei vieläkään pehmene.
Noeivaiskaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hans Välimäki
Vai jauhelihamaustetta! Keinotekoista aromivahvennetta siis! Pöh!
Kavei teki lasagnea ja heitti sitten kaikki ylijääneet levyt roskiin, menevät kuulemma pilalle jos niitä ei heti käytä.
No mites ne perunat pitää kuoria? Itse kuorin juurikin juoksevan (oikeasti melko pieni noro) veden alla, sellaisella heiluvateräisellä veitsellä.