Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
161/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ruoanlaittotaidot ja perinne on kadonnut jo vuosia sitten. Nykyään ranskalaisia ja kalapuikkoja lämmittävä perheenäiti väittää tekevänsä perus kotiruokaa. Suomalainen ruokaperinne ja taidot on kadonneet ja tietoisesti kadotettu vuosien saatossa.

Keittiöstä ja ruoanlaitosta ei enää näe sitä ylpeyttä mitä se joskus on ollut. Suomen ruokakulttuuri on tapettu.

Perheenäidit ostavat Fazerin karjalanpiirakoita ja luulevat tietävän jotain ruokakulttuurista.

Perheenisät on vissiin kaikki kädettömiä (siis kirjaimellisesti, niiltä puuttuu ne yläraajat), kun ne eivät voi ruokaa laittaa?

Mieht jopa hifistelevät ruoanlaitossa, av-mamma ahtaa eineksiä kitusiinsa. Faktaa. 

Mitäs olet tänään hifistellyt? Itse ahdoin kitusiini chili con carnea ja jälkkäriksi tarte tatinia. Olet kyllä oikeassa että suomalaisuus jäi nyt vähän vähemmälle tänään. Itse tehtyä simaa oli kyllä suomalaisittain.

Seliseli. Saathan sinä selittää laittaneesi vaikka hanhenmaksaa, totuus on kuitenkin suominaisten keittiössä ihan jotain muuta. 

Kalapuikkoja ja eineksiä. 

Vierailija
162/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ruoanlaittotaidot ja perinne on kadonnut jo vuosia sitten. Nykyään ranskalaisia ja kalapuikkoja lämmittävä perheenäiti väittää tekevänsä perus kotiruokaa. Suomalainen ruokaperinne ja taidot on kadonneet ja tietoisesti kadotettu vuosien saatossa.

Keittiöstä ja ruoanlaitosta ei enää näe sitä ylpeyttä mitä se joskus on ollut. Suomen ruokakulttuuri on tapettu.

Perheenäidit ostavat Fazerin karjalanpiirakoita ja luulevat tietävän jotain ruokakulttuurista.

Perheenisät on vissiin kaikki kädettömiä (siis kirjaimellisesti, niiltä puuttuu ne yläraajat), kun ne eivät voi ruokaa laittaa?

Mieht jopa hifistelevät ruoanlaitossa, av-mamma ahtaa eineksiä kitusiinsa. Faktaa. 

Mitäs olet tänään hifistellyt? Itse ahdoin kitusiini chili con carnea ja jälkkäriksi tarte tatinia. Olet kyllä oikeassa että suomalaisuus jäi nyt vähän vähemmälle tänään. Itse tehtyä simaa oli kyllä suomalaisittain.

Seliseli. Saathan sinä selittää laittaneesi vaikka hanhenmaksaa, totuus on kuitenkin suominaisten keittiössä ihan jotain muuta. 

Mikset vastannut hänelle, kun hän kysyi? Miksi keskityt vain toisten ihmisten asioihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on legendaarisen onneton kokki, mutta hänen tapansa edelleen pahoinpidellä pihvit paistamalla ne miedolla lämmöllä sitkeiksi kengänpohjiksi on jotakin, mitä en ikinä opi ymmärtämään.

Kärventäminen tuottaa karsinogeeneja.

Vierailija
164/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Tämä on kyllä käsittämätöntä, olen nähnyt, en muista missä.

😑

Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.

No harva laittaa aina pastat soosiin sekaan, sehän kylmenee se pasta hyvänen aika kylmän vesihanan alla ja suolaisuuskin lähtee pois minkä saavat keitinvedestä. 

Älyvapaata toimintaa. Kuka haluaa syödä kylmää pastaa? 

No, harva ja harva, pastan kotimaassa pastaa harvemmi tarjoillaan niin, että sitä ei sekoiteta kastikkeeseen.

Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?

Miksi ihmeessä huuhtelet maun ja lämmön pois pastasta?

Laitatko lihapullatkin kylmän suihkun alle ennen tarjoamista spagetin kanssa?

Missähän kohdassa mä olinkaan sanonut, että huuhtelen pastan kylmällä vedellä? Etsipä se, niin jatketaan sitten keskustelua.

Joku sanoi näin "Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?" En tiedä kuka oli, mutta hölmöläisen hommaa pilata hyvä pasta uittamalla kylmässä vedessä.

Ja tota kommenttia monta viestia ennemminkin joku kirjoitti niin tekevänsä. Vai kuvittelinko muka kaiken, en.

Kuvittelit, luepa kaikki lainaukset. 

Niin. Mä en sanonut, että huuhtelen pastan vedellä, kysyin vain, miten se pastaan imeytynyt suola poistuu huuhtelemalla. Lue huolellisemmin.

Vierailija
165/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro nyt mitä hienoa olet tänään hifistellyt. Itse aion huomenna kehittää sitä tarte tatinia eteenpäin ja kokeilen millainen siitä tulee raparperilla. Ristus miten hyvää tuo tämän päiväinen oli. Tarkoitus olisi myös mennä ongelle lasten kanssa. Tiedä vaikka saataisiin kalaa.

Vierailija
166/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy miksi koululaiset vierastavat kouluruokaa, on kädettömät eines- ja puolivalmisteäidit jotka eivät osaa keittiössä tehdä muuta kuin keittää kahvia. Ei ole ihme että koulussa ei ruoka maistu on pienestä pitäen syötetty ranskalaisia ja kalapuikkoja.

Voi Uli sua kun sä jaksat. Koska keksit jotain uutta sanottavaa?

Vierailija
167/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaittoa pidetään nykyään välttämättömänä pahana ja pakastevihannesten ja liemikuutioiden keittämistä pidetään ruoanlaittona. Mukavuudenhalu on ajanut ylpeyden ohitse ja valmismarinadit ja aromisuolat ovat vallanneet keittiöt.

Minä en kyllä ymmärrä mitä ihmeellistä ja pahaa noissa asioissa on? Arjen helpottajia, harva haluaa/jaksaa käyttää aikaa ruuanlaittoon kovinkaan paljoa. Marinadilihoja en kyllä itsekään enää käytä, mutta en minä näe että pakastevihannes tai se liemikuutiokaan mistään saatanasta olisi.

Vierailija
168/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkikurssin käynyt rouva keittää riisiä koko ajan kutosella!

Sama heittää tiskit veteen paskasen rätin kanssa, seassa ruoantähteet!

Yäk.

Vierailija
169/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta kysyn, mikä vika kalapuikoissa on? Hyviä ovat kun rapeaksi pannulla paistaa. Uunissa tulevat lötköiksi.

Vierailija
170/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. nimim. Uli, keittotaitona mikropitsan lämmittäminen, mutta yleensä syö sen kylmänä (faktaa)

Pussimuusiäippyliä itkettää. Jaksuja kalapuikkojen lämmittämiseen. 

Vierailija
171/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy miksi koululaiset vierastavat kouluruokaa, on kädettömät eines- ja puolivalmisteäidit jotka eivät osaa keittiössä tehdä muuta kuin keittää kahvia. Ei ole ihme että koulussa ei ruoka maistu on pienestä pitäen syötetty ranskalaisia ja kalapuikkoja.

Varmasti osittain totta.

Vierailija
172/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😑

Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.

No harva laittaa aina pastat soosiin sekaan, sehän kylmenee se pasta hyvänen aika kylmän vesihanan alla ja suolaisuuskin lähtee pois minkä saavat keitinvedestä. 

No, harva ja harva, pastan kotimaassa pastaa harvemmi tarjoillaan niin, että sitä ei sekoiteta kastikkeeseen.

Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?

Missähän kohdassa mä olinkaan sanonut, että huuhtelen pastan kylmällä vedellä? Etsipä se, niin jatketaan sitten keskustelua.

Joku sanoi näin "Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?" En tiedä kuka oli, mutta hölmöläisen hommaa pilata hyvä pasta uittamalla kylmässä vedessä.

Ja tota kommenttia monta viestia ennemminkin joku kirjoitti niin tekevänsä. Vai kuvittelinko muka kaiken, en.

Niin. Mä en sanonut, että huuhtelen pastan vedellä, kysyin vain, miten se pastaan imeytynyt suola poistuu huuhtelemalla. Lue huolellisemmin.

Jäkäjäkä.

Vierailija
173/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ystäväni paistpaa lettuja, ripottelee se jokaisen letun päälle sokeria, kun on heittänyt sen siihen lettupinoon.

En ole kenenkään muun nähnyt noin tekevän.[/ Mä teen noin, koska en laita lettutaikinan sokeria. Paistan letut valurautapannussa ja sokeri tarttuu kiinni pannuun jos sitä on taikinassa.

Minäkin paistan lettuni valurautaisella lettupannulla JA laitan taikinaan sokeria. Etkö käytä tarpeeksi voita paistamiseen, jos sinulla ilmeisesti on tarttumisongelmia?

Ei kun kaveri laittaa lettujen väliin paistaessaan sokeria, siis kun heittää paistetun letun siihen pinon päälle, ripauttaa siihen sokerin, ennen kuin sen päälle tulee taas lettu.

Ei lettutaikinaan kuulu sokeri, vaan suola. Ripauksen voi vaniljasokeria laittaa.

Mutta en puhunut taikinasta.

Laitan aina lettutaikinaan vähän sokeria, koska on ihmisiä, jotka tykkää syödä lettuja ilman mitään hilloja ym. Ennen vanhaan ripottelivat sokeria lettujen päälle, koska muuta makeaa ei ollut mitä laittaa letun päälle. Meillä kotona oli itse tehtyjä hilloja, koska pakastinta ei ollut. Ei ollut edes sähköä talossa. Sokeria käytettiin leivonnassa ja jälkiruuissa. Silloinkin ihmiset tunsivat tarvetta syödä makeaa, mutta silloin ei ollut valmiina kaupoissa juuri mitään makeaa, joten se oli se sokeri mitä ajoittain käytettiin. Nykyään on aivan järkyttävää se makeisten määrä mitä kaupoissa on, ja vielä järkyttävämpää on se kuinka paljon ihmiset syövät makeisia.

Vierailija
174/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että "einestädit" saa siellä ihan kauheasti vaikuttaa mitä laitetaan ja mistä laitetaan?

Vierailija
175/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. nimim. Uli, keittotaitona mikropitsan lämmittäminen, mutta yleensä syö sen kylmänä (faktaa)

Pussimuusiäippyliä itkettää. Jaksuja kalapuikkojen lämmittämiseen. 

Mä oon tainnut käyttää pussimuusia joskus jonkun piirakanpohjan tekemiseen. Kalapuikkoja teen joskus, viimeksi ehkä viime vuonna.

Varmaan onnellista tuo sun elämä, kun käytät sen siihen, että mietit, mitä jotkut nettipalstan kirjoittelijat sun mielikuvituksessas kotonaan tekevät. Huom. sä et edes pysty vastaamaan itse avauksen kysymykseen, koska et yksinkertaisesti tunne niin montaa ihmistä, että olisit nähnyt jonkun laittavan ruokaakin.

Vierailija
176/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut asia mitä naiset osaavat tehdä kokonaiselle kanalle on meikkaaminen ja tukan kuivaus.

Kuule, kanalle mä teen niin että halkaisen pari sitruunaa ja tungen sen prsuukseen. Sitten teen yrttivoita ja tuuppaan sitä sen nahan alle reippaalla kädellä. Koivet kannattaa sitaista yhteen puuvillanarulla niin pysyy paremmin asennossa. Viereen vuokaan voi heittää vähän juureksia. Niistä tulee hitokseen hyviä kun kanasta valuva rasva maustaa ne.

Vierailija
177/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä

Mikä ihmeen turhisvekotin on Air fryer? En ole koskaan kuullutkaan tollasesta.

Kaikki sitä kehuu joilla se on. Aion itsekin ostaa kun on varaa.

Mutta mikä härveli se on, en jaksa googlettaa. Ei kyllä kuulosta ollenkaan herkulliselta, kuten uuni tai paistinpannu.

Se on käytännössä erikoisesti muotoitu kiertoilmauuni.

Vierailija
178/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan arvostaminen on kadonnut talouskasvun ja hyvinvoinnin myötä. Yhdessä syömistä ei enää arvosteta ja ruoanlaitto ja syöminen on välttämätön pahe. Aikaa riittää kyllä salilla käymiseen ja somessa roikkumiseen ja kaikkeen muuhun turhaan, mutta ruoanlaitosta ja yhdessä syömisestä tingitään.

Iso arvostus niille vanhemmille, jotka kokoontuvat syömään joka päivä yhdessä. Sitä ei voi korvata millään muulla tekemisellä lasten kanssa.

Vierailija
179/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😑

Jäkäjäkä.

Hei, ei se mun vika ole, että sä kuvittelet omias ja vastaat sitten niihin omiin kuvitelmiisi. Älä kysy minulta, kuvittelitko jotain, jos et kestä vastausta.

Vierailija
180/2974 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.

Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.

Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin. 

Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.

Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?

Edelleenkin, pädet ihan ilman mitään tietoa mistään.

Huvittavaa kun olet noinkin italialaisen keittiön suurmestari, oikeasti aiheutat vain myötähäpeää pätemiselläsi ja yleistämiselläsi. 

Onpa hyökkäävä tapa vastata, kun tässä ketjussa oli tarkoitus kirjoittaa ihmettelyn aiheita. En ole tuo ensimmäinen kirjoittaja, mutta ihmettelin joskus samaa. Äitini teki/tekee mielestäni parasta lasagnea ja hän laittoi juustoraasteen aina suoraan valkokastikkeeseen. Kun opiskelin Italiassa tajusin vasta siellä, että perinteiseen italialaiseen lasagneen tulee besciamella-kastike ja raastettua parmesaania. Äitini tosiaan tehnyt tuota lasagneversiotaan 80-90-luvulta, onkohan silloin edes saanut vielä könttäparmesaania? Veikkaisin siis, että liittyy raaka-aineiden saatavuuteen ja jäänyt tavaksi. Hyviä on molemmat versiot, mutta kyllähän sitä saa pohtia itsekseen, miksi resepti eroaa alkuperäisestä.