Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pakollinen salaatti pääruoan kanssa ihmetyttää. Varsinkin jos leivällekin on oma lautanen, mutta se iänikuinen tomaatti-kurkku-salaatinlehtisekoitus pitää syödä samalta lautaselta liemessä viruneen lihan, perunan ja kastikkeen kanssa. Näin siis anoppilassa, oma äiti on onneksi viimein luopumassa tästä hassusta (olisiko 80- tai 90-luvun peruja?) tavasta ja tarjoaa jo yleensä salaatin erikseen. Eikä siinä ole enää ollut jok'ikinen kerta kurkkua, tomaattia ja salaattia.
Ei kummankaan ruuassa maun puolesta mitään vikaa ole, ihmettelen vaan miksi ihan hyvä ruoka pitää pilata lautasella sotkemalla kaikki siihen lihan mukana tulevaan liemeen ja kastikkeeseen.Minä taas en voi ymmärtää että salaatti syödään ennen ruokaa erikseen, näin minunkin äitini ja miehensä nykyään tekevät, minä laitan heilläkin salaatin samalle lautaselle muun ruuan kanssa. Minusta ruoka ilman jotain vihreää on tunkkaisempaa kuin sen kanssa. Paljasta salaattia taas on yleensä puuduttava syödä. Että parasta on kun varsinainen ruoka ja salaatti ovat ihan samalla lautasella, niin voi molempia syödä samalla kertaa, molemmat parantavat toisiaan.
Olen tässä kyllä samaa mieltä. Syömisnautinnon lisäksi on helpompi hallita lautasmallia kun salaattikin on lautasella pääruoan kanssa.
Mitä, onko hankala havainnoida lautasmallia vain siten, että kaikki ruoka on survottu samalle lautaselle?
Tiedätkö mikä on lautasmalli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä ei osannut keittää perunoita kypsiksi ja vastaavasti makaroni/spagetti oli aina aivan liian ylikypsää..
yöks!
Ihmettelen aina näitä kommentteja että pasta voisi olla "ylikypsää". Hyväähän se nimenomaan pehmeä pasta on, itse en tykkää "al dentestä".
Miksi pitää tässäkin asiassa hienostella ja tehdä ruokaa mahdollisimman kamalaksi, onko se huonosti maistuva ruoka joidenkin mielestä sitten hienoa, mitä jotkut tv-kokit tekevät. Kaikki jätetään raa'aksi lihaa myöten, syödään kaikenmaailman öttiäisiä ja sisäelimiä ja muka hyvää on... Jep jep.
Miksei hienostelijat vedä lihat raakana suoraan paketista esim, miksi se raaka liha pitää pannun kautta laittaa lautaselle.
Ja juuri tämä että pastassa pitää olla "suutuntumaa", että on oikein tehty, hevonkukkua, pastan jokainen normaali ihminen keittää pehmeäksi, niin se kuuluu syödä, se on taikinaa, sen kuuluu olla pehmeää eikä koppuraista.
No ei todellakaan keitä. Sehän menee sellaiseksi limaiseksi tavallaan, yööök....
Pasta ei todellakaan mene "limaiseksi" kun sitä 10 minuuttia keittää kiehuvassa vedessä.
Al denteksi jättäminen taas on yhtä typerää kuin söisi "raakaa" makaronia purkista.
Miksi keität makaronia ollenkaan, heitä soosit kovien makaronien päälle, tulee todella hienoa gourmeeta, on suutuntumaa.
Pasta huuhdotaan vain siinä tapauksessa, jos se menee kylmänä käyttöön. Ei sitä tarvitse huuhtoa välillä, jos lisätään kuumaan kastikkeeseen. Hölmöähän se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pakollinen salaatti pääruoan kanssa ihmetyttää. Varsinkin jos leivällekin on oma lautanen, mutta se iänikuinen tomaatti-kurkku-salaatinlehtisekoitus pitää syödä samalta lautaselta liemessä viruneen lihan, perunan ja kastikkeen kanssa. Näin siis anoppilassa, oma äiti on onneksi viimein luopumassa tästä hassusta (olisiko 80- tai 90-luvun peruja?) tavasta ja tarjoaa jo yleensä salaatin erikseen. Eikä siinä ole enää ollut jok'ikinen kerta kurkkua, tomaattia ja salaattia.
Ei kummankaan ruuassa maun puolesta mitään vikaa ole, ihmettelen vaan miksi ihan hyvä ruoka pitää pilata lautasella sotkemalla kaikki siihen lihan mukana tulevaan liemeen ja kastikkeeseen.Minä taas en voi ymmärtää että salaatti syödään ennen ruokaa erikseen, näin minunkin äitini ja miehensä nykyään tekevät, minä laitan heilläkin salaatin samalle lautaselle muun ruuan kanssa. Minusta ruoka ilman jotain vihreää on tunkkaisempaa kuin sen kanssa. Paljasta salaattia taas on yleensä puuduttava syödä. Että parasta on kun varsinainen ruoka ja salaatti ovat ihan samalla lautasella, niin voi molempia syödä samalla kertaa, molemmat parantavat toisiaan.
Olen tässä kyllä samaa mieltä. Syömisnautinnon lisäksi on helpompi hallita lautasmallia kun salaattikin on lautasella pääruoan kanssa.
Mitä, onko hankala havainnoida lautasmallia vain siten, että kaikki ruoka on survottu samalle lautaselle?
Tiedätkö mikä on lautasmalli?
Tiedän. Lautasmalli ei tarkoita sitä, että kaikki ruoka pitää survoa samalle lautaselle.
Tekee makaronilaatikon siten, että laittaa raa’at makaronit ja raa’an jauhelihan kerroksittain vuokaan, lisää suolaa ja kaataa maitoa päälle. Lopputulos on kova ja sitkeä kakkara, jossa on harmaita liharaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Tekee makaronilaatikon siten, että laittaa raa’at makaronit ja raa’an jauhelihan kerroksittain vuokaan, lisää suolaa ja kaataa maitoa päälle. Lopputulos on kova ja sitkeä kakkara, jossa on harmaita liharaitoja.
Eiiii, 🤮.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä ei osannut keittää perunoita kypsiksi ja vastaavasti makaroni/spagetti oli aina aivan liian ylikypsää..
yöks!
Ihmettelen aina näitä kommentteja että pasta voisi olla "ylikypsää". Hyväähän se nimenomaan pehmeä pasta on, itse en tykkää "al dentestä".
Miksi pitää tässäkin asiassa hienostella ja tehdä ruokaa mahdollisimman kamalaksi, onko se huonosti maistuva ruoka joidenkin mielestä sitten hienoa, mitä jotkut tv-kokit tekevät. Kaikki jätetään raa'aksi lihaa myöten, syödään kaikenmaailman öttiäisiä ja sisäelimiä ja muka hyvää on... Jep jep.
Miksei hienostelijat vedä lihat raakana suoraan paketista esim, miksi se raaka liha pitää pannun kautta laittaa lautaselle.
Ja juuri tämä että pastassa pitää olla "suutuntumaa", että on oikein tehty, hevonkukkua, pastan jokainen normaali ihminen keittää pehmeäksi, niin se kuuluu syödä, se on taikinaa, sen kuuluu olla pehmeää eikä koppuraista.
Niin, kuka mistäkin pitää. Itse olen joutunut pois heittämään mössöksi keitetyn pastan.
Tuskin jouduit, haluat vain edustaa tätä 'al dente'-kulttia, koska et uskalla ajatella itse ja luottaa omaan makuusi.
Nyt on jollekin pastan keittäminen elämää suurempi asia. Ota rennosti - ei ole niin vakavasta asiasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan käsitä, miksi nämä valmiit mausteseokset (tyyliin jauhelihamauste) ovat joillekin niin kirosana. Käyttämäni lihamauste sisältää mustapippuria, sipulia, korianteria, sinappia, paprikaa, tillinsiementä, valkosipulia ja cayennepippuria. Jos lisäisin ruokaan näistä jokaista omasta purkistaan, olisinko silloin parempi ruoanlaittaja?
Entä currymauste? Sen käyttökelpoisuutta tuskin kiistetään, mutta mausteseos sekin on.
No en minä sinua paheksu. Mutta eihän tietenkään kukaan oikeasti ruuanlaitosta välittävä ja sitä harrastava ihminen tee mitään noilla "lihamausteilla" yms.
Liharuokia on maailmassa miljoonia, ja ne kaikki maustetaan eri tavalla. Minulla ei olisi mitään käyttöä esim. jauhelihamausteelle, koska erilaiset jauheliharuuat maustetaan kukin omilla mausteillaan. Ei mapo tofuun, bologneseen ja chili con carneen voi laittaa samoja mausteita. Hampurilaispihviin riittää pippuri ja suola.
Muutenkin haluan itse maustaa ruokani. Entä jos ruuassa on mielestäni jo riittävästi cayennea mutta haluan siihen lisää korianteria ja paprikaa? Silloin en voi käyttää valmista sekoitusta, koska siinä on myös sitä cayennea.
Minulle ei oikein hahmotu ollenkaan sellainen ruuanlaitto, että tehdään broileria ja laitetaan "broilerimaustetta". Eivätkö kaikki broileriruuat maistu sitten siltä samalta? Tai mikä ylipäänsä on se ruokalaji, joka maustetaan "lihamausteella"? Mainitsemallasi currylla maustetaan curryruuat, eikä sitä nyt ehkä oikein voi verrata tähän.
Tästä päästäänkin yhteen ihmetyksen aiheeseen, nimittäin tylsään ruokaan ja vaihtelun puutteeseen! Minusta on tosi köyhää syödä samoja muutamia makuja vuodesta toiseen. Maailma on täynnä ihania raaka-aineita ja ruokalajeja, joilla voi piristää harmaata arkea. Minua aidosti ihmetyttää, miksei joku halua nauttia siitä.
tämähän vain todistaa ettei liha maistuu miltään, varsinkaan hyvältä, ellei sitä suolaa ja mausta.
Ihmettelen kun lihasta vouhotetaan liikaa, vaikka se ei maistu oikeasti miltään. Ja varsinkin nämä jotka hienostelua vuoksi vaativat puoliraakaa tai täysin raakaa lihaa, en tiedä mitä he esittävä, leijonia? Hyvähän se nyt ei millään mittarilla ole, vain sitkeää jänteistä veristä mautonta kudosta. Hyi hitto.
Samalta maistuisi haukata omasta kädestä.Liha ei maistu miltään? Olet huono kokki tai haju/makuaistisi on vajaa.
Kommenttisi juuri todisti ettei se maistu miltään, vaan sitä pitää maustaa ja suolata.
En ymmärrä miksi lihaa niin himoitaan, kun se tosiaan maistuu vain sille miksi se maustetaan, ei se kokkaamatta miltään maistu, sitä juuri tarkoitin.
liha on yliarvostettu itsessään mauton aine josta vouhkataan liikaa ja sitä tuotetaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä salaattia samalle lautaselle lämpimän ruoan kanssa! Salaatti tarjotaan aina viileänä ja raikkaana erilliseltä lautaselta.
Kylläpä, AINA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava tekee satoja lihapullia loka-marraskuussa pakkaseen jouluaatoksi.
Ei kuitenkaan järjestä mitään sukujoulua, vaan niitä syö n.kolme henkeä.
Siis he syövät vain lihapullia koko joulun ajan?
Kuulostaa erikoiselta mutta mikäs siinä, jos lihapullat ovat heidän suurherkkuaan. Kaikille ei joulu tule lanttulaatikon tai graavilohen mukana.
Ei vaan lisäksi on laatikot ja aina iso kinkku joskus jopa kaksi.
Kalaa eivät syö koskaan, "allergia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yöks!
No ei todellakaan keitä. Sehän menee sellaiseksi limaiseksi tavallaan, yööök....
Pasta ei todellakaan mene "limaiseksi" kun sitä 10 minuuttia keittää kiehuvassa vedessä.
Al denteksi jättäminen taas on yhtä typerää kuin söisi "raakaa" makaronia purkista.
Miksi keität makaronia ollenkaan, heitä soosit kovien makaronien päälle, tulee todella hienoa gourmeeta, on suutuntumaa.
Liikaa keitettynä pastasta/makaronista lähtee maku...
Eksä keitti makaronit sillai että ne olivat vaaleita, reippaasti turvonneita ja limaisia..
yöks.
Valurautapannulle jätetään edellisen ruuan rasvat lillumaan ja siinä vanhassa rasvakerroksessa tehdään päivien kuluttua sitten seuraava paistos. En syö lettuja siinä talossa, hiukkasen kuulemma maistuvat vanhalle jauhelihalle, mutta pannu pysyy loistokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yöks!
Tuosta pastan kypsyydenstä sen verran, että suomalaiset ovat ymmärtäneet asian hieman väärin. Italiassa pasta jätetään al denteksi siksi, että siellä se sen jälkeen vielä sekoitetaan pannulla pastakastikkeeseen jolloin pasta kypsyy vielä lisää.
Suomalainen tapa useimmiten on, että pastaa ei sekoitetan pannulla kastikkeeseen vaan läntätään lautaselle ja siihen soosi päälle. tällöin pasta todellakin jää liian raa'aksi. Mutta kun ne ulkomaalaiset hokee sitä al denteä... onhan sen pakko olla niin, että pasta syödään raakana!
Tämä ei pidä paikkaansa. Pasta huuhdellaan keittämisen jälkeen, jolloin kypsyminen pysähtyy. Pasta voidaan tässä vaiheessa laittaa toiseen astiaan ja sekoittaa kastike siihen sekä lämmittää. Pasta tulisi jättää hyvinkin al denteksi, ettei se kypsy enempää tässä vaiheessa.
Al dente tarkoittaa suomeksi purutuntumaa.
Niinno, samasta asiasta puhumme. Täällähän on yhdestä suusta huudettu, että pastaa ei huuhdella :D
Siis aivan kuten sanoin, italialaiset vielä kypsentävät pastaa soosin kanssa, vai menaatko, että kun se kerran on huuhdeltu kylmällä vedellä, se ei enää kypsyisi? Kyllä kypsyy. Italiassakin on eri tapoja keittää pasta joka kokilla. Useimmiten pastaan ja soosiin vielä lorautetaan tarlteen otettua kuumaa pastan keitinvettä. Kypsyy, kysyy, vaikka se olisi al dentenä otettu sivuun.
Sitä pastaa ei kypsennetä soosin kanssa, vaan sekoitetaan kuumalla liedellä. Se huuhdeltu pasta ei ehdi kovin kylmäksi mennä; hyvin tulee al dentenä tarjolle. Pointti on siinä, että se purutuntuma säilyy. Itse pidän siitä, että se ei ole löysää ja ylikypsää.
Toki saavat ihmiset syödä pastansa ja muut eväänsä, kuten tykkäävät.
Sitten et voi syödä makaronilaatikkoa tai lasagnea ollenkaan, niissä kun pasta on aina "ylikypsennettyä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa lainattua alkuperäistä tekstiä...
Mutta:
UMPIOITU LOHI KOOKOSMAIDOSSA! :D Oletko se sama, jonka kanssa tätä samaista reseptiä ihmeteltiin jossain aiemmassa ketjussa (kenties useammassakin)?
Mitä se lopullinen versio piti sisällään, en muista koskaan saaneeni selville... :)Todella, toivon, ettei isäni ja veljeni lisäksi löydy muita umpiolohen uhreja. Jonkinlainen ruokatrauma siitä jäi, lohi ja kookosmaito ei tosiaan toimi yhdessä. Tämä liittyi aikanaan vaiheeseen, jossa äitini innostui umpioimisesta säilöntämenetelmänä (käytännössä siis hapeton tila tiiviissä lapsipurkissa), ja umpioi jonkin aikaa kaiken, kannatti se tai ei. Aika usein ei.
Kyllä, olen kertonut tästä jossakin DIY-ketjussa. Sama nainen on tehnyt kuusijalkaisia kaappeja, ainakin yhden yksijalkaisen kaapin ja sohvapöydän konttorituolin jaloista, leikkuulaudasta ja lavuaarin tulpasta. Jokin vuosi takaperin estimme häntä valamasta tinaa parketin naarmuihin ("kivoja kiemurakuvioita"). Tämä ohi keittiöaiheen, anteeksi.
Ohis mutta lohi sopii kookosmaidon kanssa thai tyyppiseen curryyn tosi hyvin. Umpioituna varmasti onkin hirveää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä salaattia samalle lautaselle lämpimän ruoan kanssa! Salaatti tarjotaan aina viileänä ja raikkaana erilliseltä lautaselta.
"viileänä ja raikkaana" voisi olla uusi vauvapalstan hitti
voi vvt kirjoitti:
Salaatti huuhdellaan lävikössä. Ei sitä tiskata. Ei nyt puhuta jauhenlihasta.
Mistä helvetin jauheNlihasta?
Vierailija kirjoitti:
voi vvt kirjoitti:
Salaatti huuhdellaan lävikössä. Ei sitä tiskata. Ei nyt puhuta jauhenlihasta.
Mistä helvetin jauheNlihasta?
Taidat olla uusi palstalla.
Se, että ihmiset luulevat oman tapansa tehdä asioita olevan ainoa oikea. Eivät millään ymmärrä, että asioita voi tehdä monella tavalla, eikä se oma tyylikään ole kaikkien mielestä oikea tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä
Mikä ihmeen turhisvekotin on Air fryer? En ole koskaan kuullutkaan tollasesta.
Taas yksi turha keittiön pienlaite leipäkoneiden, popcornkoneiden ja munankeitinten jatkoksi.
Uuni ajaa saman asian.
Onneksi kaikkea ei ole pakko hankkia. Jokainen voi käyttää omaa harkintaansa onko joku laite tarpeellinen omassa keittiössä
Sitä pastaa ei kypsennetä soosin kanssa, vaan sekoitetaan kuumalla liedellä. Se huuhdeltu pasta ei ehdi kovin kylmäksi mennä; hyvin tulee al dentenä tarjolle. Pointti on siinä, että se purutuntuma säilyy. Itse pidän siitä, että se ei ole löysää ja ylikypsää.
Toki saavat ihmiset syödä pastansa ja muut eväänsä, kuten tykkäävät.