Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan perheenäidit eivät erota persiljaa parsakaalista.
Ai, monestako perheenäidistä sulla on kokemusta?
En ole edellinen mutta äkkiä kun tästä lähipiiristä lasken niin äitejä on n 20, siihen työkaveriäidit +20, siihen harrastuksista ja lasten koulusta tutut + 20, siihen edesmennet mummut, anopit, äidit, tädit jne + 20.
Helposti voin jakaa kokemuksia ainakin 80 äidistä😂
Höpö höpö.
Ai hirvee, kunnon naurut :D onko tämä tottakaan, aika velikulta on ukkosi.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että tuo entinen ystäväni kerran sanoi ihan pokalla, että toivoisi voivansa olla vaan kotona ja tehdä ruokaa. Ei toki muita haaveita.
Siis mitä. En ymmärrä tollasta porsailua. Hieno elämä hei. :DD
Minä taas en ymmärrä ihmisiä jotka haaveilevat seksistä tai ulkomaanmatkoista.
Oomme onneksi erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kyllä ole ruoanlaittoa, mutta jatkuva leipominen eli jälkiruokien tekeminen! Jatkuvasti on hyvä syy tehdä kakku eli herkut eivät myöskään ole mitään pikku kaurakeksejä tai rahkaa tmv. No, seuraukset ovat myös näkyvissä, mutta ihmetyttää, että joku haluaa lapselleenkin opettaa tällaisen kulttuurin. Tähän päälle kuuluu runsas määrä karkkeja ym., joten kyse ei ole siitä, että muita herkkuja ei sitten olisi. Ymmärrän, että leipominen voi olla mukava harrastus, mutta silloinhan täytyisi sitten myös pistää herkkuja pakkaseen tai tehdä terveellisiä leipomuksia.
Kerro, mitä on ne "terveelliset" leipomukset?
Pari esimerkkiä tuossa mainitsinkin eli esim. rahka (eikä mikään valkosuklaakermarahka) tai vaikkapa ne kaurakeksitkin (ei tarvitse syödä säkillistä tai pistää jumalatonta määrää voita) tai sitten marjakeitto/-kiisseli ja smoothiet ovat huomattavasti terveellisempiä kuin täyte-/juustokakku tmv.
ei rahka tai kiisseli leipomuksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Pastan huuhtelusta: se huuhdellaan jos tulee osaksi salaattia tai makaronilaatikkoa. Muutoin lätkäistään suoraan lämpimänä kastikkeen joukkoon.
Sitä en ymmärrä, että liha otetaan jääkaapista ja aletaan paistamaan samantien.
Ei kyllä tarvitse huuhdella koskaan, poistetaan vain keitinvedet.
Outoa ajattelua että makaronilaatikkoon menevät makaronit huuhdellaan. Mutavedessäkö ne keitetään.
Hullun hommaa pastan huuhtominen.
En ole koskaan kiinnittänyt huomiota muiden ihmisten outoihin ruuanlaittotapoihin.
Mutta jos sallitte, niin kerron, kuinka omaan ruuanlaittotapaani on kiinnitetty huomiota.
Exäni oli vuosikausia sitä mieltä, että pilkon sipulin väärin. Hän ei kuitenkaan koskaan varsinaisesti katsonut, miten sen tein. Hän oli kuitenkin sitä mieltä, että teen sen väärin, ja että hänen tapansa on oikea. Sain jatkuvasti kummeksuntaa oletetusta väärästä sipulinpilkkomistavasta.
Useimmat ruuat säilyvät kyllä, vaikka jäisivätkin pöydälle päiväksi tai vaikka yöksikin.
Aijai, mikäs on aamulla mutustellessa yön yli pöydällä odotellutta pizzan palaa tai grillimakkaraa.
Ja kyllä, ruokia voi lämmittääkin useampia kertoja.
Esim Karjalanpaistista tahtoo jäädä sitä lientä, siitä on seuraavana päivänä näppärä valmistaa vaikka
makkarakeitto tai jauhelihasoppa ( ei jauhenliha-). Eikä vielä 50 vuoden aikana ole tullut vatsanväänteitä.
Ja keitetyt kananmunat säilyvät päiväkausia, jopa viikkoja syötävinä.
Kastikkeen tekijä joka tekee päinvastoin eli laittaa jauhoja viimeksi ,outoja . Nehän pitää ruskistaa ensin . Punaviinikastikkeet kun jotkut tekee oudosti . Leivinpaperi joka on jo kierrätetty voi syttyä tulee liiasta kuumasta ja makaronit huuhdellaan koska keitin vedessä on ne jäämät ja toukat jauhotehtaalta kuten riisitkin pitää häröistä huuhdella . Niinku tiette pakasteissa voi olla toukkia . Riisiä myös liotetaan ensin huuhdellaan sitten käytetään . Niissä on puhvelin ulostetta. 😁 . Raakaa lihaa ei auta syödä hullu lehmän taudit ja muu . Ulkomailla enemmistö sairastuu salmonellaa majoneesi raaka muna ja kanat sekä raaka ruoka tai likainen vesi . Meillä taas on klooria vedessä että pakko ostaa pullovettä . Linnuista saa tauteja usein lintuflunssat salmonella ....listeria ameeba.
Vierailija kirjoitti:
Ja minua ihmetyttää että jotkut kuvittelevat lihan maistuvan joltain, varsinkin raakana ja ilman maustamista.
Ei siinä mitään makua ole, ja on älyvapaata syödä raakaa lihaa kun sen voi kypsentää.
Ihmisellä ei ole edes raateluhampaita.
Mitä hourit? Ihmisellä ON raateluhampaat. Otetaan tähän kertaus biologiantunnilta: "Ihmisen hampaat. Kulmahampaat ovat kaikkein vahvimmat hampaat. Hampaiden terävä muoto tekee niistä oivalliset ruoan repimiseen, leikkaamiseen ja pilkkomiseen."
Ihminen EI ole kasvinsyöjä, koska ihmiseltä puuttuu kyky sulattaa selluloosaa. Ihminen ei ole hevonen, lehmä, vuohi, lammas tai mikään muukaan kasvinsyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini kokkaa paljon ja on siinä hyvä, mutta jättää ruuat lämpimään tunneiksi, jopa yöksi. Jos tästä sanoo, hän suutahtaa ja pitää kommentoijaa ihan tyhmänä.
Okei, ehkei siitä aina saa vatsatautiaa jos yön yli joku ollut pöydällä, mutta miksi pitää tehdä niin. Laita se jääkaappiin. Ei kiitos
Kuumaa astiaa ei voi laittaa jääkaappiin, siksi meillä jää joskus yön yli pöydälle kannella tai foliolla peitettynä. Joskus syödään niin myöhään, että pitää mennä nukkumaan, ennenkuin ruoka on jäähtynyt. Ei se kypsennetty ruoka pilaannu siinä yhdessä yössä, ellei nyt ole joku superhelle ulkona ja silloinkin riippuu vähän ruoasta. Yöllä on kuitenkin viileää ja meilläkin ikkuna raollaan keittiössä melkein aina.
Minä laitan ruuan kuumasta padasta muutamaan pienempään kylmään astiaan. Joskus jopa jäähdytän ne kylmässä vesihauteessa että saan ne jääkaappiin saman päivän aikana.
Kuulostaa jo aika hysteeriseltä touhulta.
Ei illalla tehty ruoka mene yön aikana hellalla miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Tämä on kyllä käsittämätöntä, olen nähnyt, en muista missä.
😑Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.
No harva laittaa aina pastat soosiin sekaan, sehän kylmenee se pasta hyvänen aika kylmän vesihanan alla ja suolaisuuskin lähtee pois minkä saavat keitinvedestä.
Älyvapaata toimintaa. Kuka haluaa syödä kylmää pastaa?No, harva ja harva, pastan kotimaassa pastaa harvemmi tarjoillaan niin, että sitä ei sekoiteta kastikkeeseen.
Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?
Miksi ihmeessä huuhtelet maun ja lämmön pois pastasta?
Laitatko lihapullatkin kylmän suihkun alle ennen tarjoamista spagetin kanssa?Missähän kohdassa mä olinkaan sanonut, että huuhtelen pastan kylmällä vedellä? Etsipä se, niin jatketaan sitten keskustelua.
Joku sanoi näin "Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?" En tiedä kuka oli, mutta hölmöläisen hommaa pilata hyvä pasta uittamalla kylmässä vedessä.
Ja tota kommenttia monta viestia ennemminkin joku kirjoitti niin tekevänsä. Vai kuvittelinko muka kaiken, en.
Italiassa olin vaihdossa ja mamma huuhtoi aina pastan kylmällä vedellä. Ihmettelin moista ja selitys oli, että pasta jatkaa kypsymistä muuten ja kypsyysasteen pitää olla just eikä melkein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minua ihmetyttää että jotkut kuvittelevat lihan maistuvan joltain, varsinkin raakana ja ilman maustamista.
Ei siinä mitään makua ole, ja on älyvapaata syödä raakaa lihaa kun sen voi kypsentää.
Ihmisellä ei ole edes raateluhampaita.Mitä hourit? Ihmisellä ON raateluhampaat. Otetaan tähän kertaus biologiantunnilta: "Ihmisen hampaat. Kulmahampaat ovat kaikkein vahvimmat hampaat. Hampaiden terävä muoto tekee niistä oivalliset ruoan repimiseen, leikkaamiseen ja pilkkomiseen."
Ihminen EI ole kasvinsyöjä, koska ihmiseltä puuttuu kyky sulattaa selluloosaa. Ihminen ei ole hevonen, lehmä, vuohi, lammas tai mikään muukaan kasvinsyöjä.
Ihminen ei myöskään ole lihansyöjä, ihmisen suolistoa ei ole tehty sulattamaan isoja määriä lihaa, eikä ihmisellä todellakaan ole raateluhampaita.
Lihansyöjät eivät elä ilman lihaa, ihminen voi elää ilman lihaa. Useimmat apinat ovat kasvissyöjiä, jotkut sekasyöjiä, ihminen kuuluu näihin sekasyöjiin.
Sienet puhdistetaan , otetaan roskat hiekat hämähäkit pois . Veitsen kärjellä . Harjalla. Sitten liotetaan heti vedessä ja huuhdellaan ,sitten kiehautetaan että ötökät kuolee kuten punkit ja madot sekä myrkyt . Sitten pilkotaan paistetaan tai mitä nyt sitten tehdään . Ja kanasta saa bakteerit veitset sakset pitää pestä kuumassa . Leikkulauta myös ja kädet . Vastuuta . Raakaa ei saa syödä . Toki on ihmisiä jotka syö raakaa lihaa kalaa munia verta sieniä mutta heillä on vastuu jos sairastuu . Ostereissa on vaaransa myös mäti kaviaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.
Missäs se sitten pestään? Vessanpöntössä?
Lävikössä tai siivilässä juoksevassa vedessä. Joku valkokaali tai jv-salaatti kädessä pidellen. Perunat korkeintaan pesisin tiskialtaassa.
Minä pidän tiskialtaat aina puhtaina, mutta en siltikään pese edes perunoita altaassa. Ostan salaatit aina irtomyynnistä, ja pesen ne todella huolella. Ensin liotan veden täyttämässä astiassa, ja vaihdan veden useammankin kerran. Huuhtelen salaatin vielä juoksevan veden alla. Sitten kuivaan, ja panen pussiin ja jääkaappiin.
Tämähän oli hauska. Noin saa löysää levää syötäväkseen
Ei todellakaan saa. Ostan rapealehtisiä salaatteja isoja keriä, jotka todellakin kestää pesemistä, ja perusteellista pesua suositellaankin. Ulommaiset suojalehdet kannattaa jättää syömättä, koska ovat usein repaleisia ja likaisia. Sinulle tiedoksi, että tällaisia salaatteja ei Suomessa edes myydä.
Salaatti on ruokalaji, lehtisalaatti ruoka-aine. Oletan että puhut jälkimmäisestä. Nyt vaan jäi avoimeksi että minkälaisia lehtisalaatteja ei Suomessa myydä?
Ja kyllähän lehtisalaatin pesuun on välineet. Salaattilinkoa olen itse käyttänyt jo siitä asti kun vuosikymmeniä sitten Ranskassa opin.
Salaatin teon (siis sen ruokalajin) tärkein pointti muuten on juuri se, että kaikki ainekset, pesty lehtisalaatti mukaanlukien, lisätään kulhoon kuivina. Vesi ja kastikkeen öljy eivät oikein sovi yhteen.
Ohhoh, no jos oikein RANSKASSA opit, niin pakkohan jokaisen on joku erillinen astia ostaa salaatin huuhtelua varten. 😂
Itse repäsen salaattia käteen ja huuhtasen ihan kourassa hanan alla ja ravistan liiat vedet pois, jos vaikka leivälle laitan.
Salaatit eloa ennen sama juttu mutta sitten virutan kädessä vaikka kokonaista kiinankaalia.
Salaatit eloa= salaatin tekoa
1119
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli kaikessa ruoassa. Jälkiruoka vaan on ilman.
Mahani ei siedä valkosipulia ja sanoin siitä, mutta silti laittoi ihan liikaa ja olin sitten pari tuntia vessassa.
Sanomattakin selvää, että hänen hengityksensä haisee.
Tää oli hauska. Mä pidän valkosipulista, samoin nykyinen mieheni sekä exäni. Sitä todella laitetaan lähes joka ruokaan enkä koskaan, ikinä ole huomannut kummankaan hengityksen haisevan, saatika omani. Mun mielestäni koko "valkosipuli haisee, älä syö ennen treffejä" tms. on ihan lööperiä. En ole koskaan haistanut yhdestäkään ihmisestä valkosipulia vaikka moni sitä syökin.
Ja hupaisinta; sinä haistat sen ystävästäsi, mutta ruoassa et huomannut ennen kuin söit sen. Just just.
Taivaan tähden, ethän sinä tietenkään haista muista valkosipulia, kun kylvet siinä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä ei osannut keittää perunoita kypsiksi ja vastaavasti makaroni/spagetti oli aina aivan liian ylikypsää..
yöks!
Ihmettelen aina näitä kommentteja että pasta voisi olla "ylikypsää". Hyväähän se nimenomaan pehmeä pasta on, itse en tykkää "al dentestä".
Miksi pitää tässäkin asiassa hienostella ja tehdä ruokaa mahdollisimman kamalaksi, onko se huonosti maistuva ruoka joidenkin mielestä sitten hienoa, mitä jotkut tv-kokit tekevät. Kaikki jätetään raa'aksi lihaa myöten, syödään kaikenmaailman öttiäisiä ja sisäelimiä ja muka hyvää on... Jep jep.
Miksei hienostelijat vedä lihat raakana suoraan paketista esim, miksi se raaka liha pitää pannun kautta laittaa lautaselle.
Ja juuri tämä että pastassa pitää olla "suutuntumaa", että on oikein tehty, hevonkukkua, pastan jokainen normaali ihminen keittää pehmeäksi, niin se kuuluu syödä, se on taikinaa, sen kuuluu olla pehmeää eikä koppuraista.
No ei todellakaan keitä. Sehän menee sellaiseksi limaiseksi tavallaan, yööök....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan käsitä, miksi nämä valmiit mausteseokset (tyyliin jauhelihamauste) ovat joillekin niin kirosana. Käyttämäni lihamauste sisältää mustapippuria, sipulia, korianteria, sinappia, paprikaa, tillinsiementä, valkosipulia ja cayennepippuria. Jos lisäisin ruokaan näistä jokaista omasta purkistaan, olisinko silloin parempi ruoanlaittaja?
Entä currymauste? Sen käyttökelpoisuutta tuskin kiistetään, mutta mausteseos sekin on.
No en minä sinua paheksu. Mutta eihän tietenkään kukaan oikeasti ruuanlaitosta välittävä ja sitä harrastava ihminen tee mitään noilla "lihamausteilla" yms.
Liharuokia on maailmassa miljoonia, ja ne kaikki maustetaan eri tavalla. Minulla ei olisi mitään käyttöä esim. jauhelihamausteelle, koska erilaiset jauheliharuuat maustetaan kukin omilla mausteillaan. Ei mapo tofuun, bologneseen ja chili con carneen voi laittaa samoja mausteita. Hampurilaispihviin riittää pippuri ja suola.
Muutenkin haluan itse maustaa ruokani. Entä jos ruuassa on mielestäni jo riittävästi cayennea mutta haluan siihen lisää korianteria ja paprikaa? Silloin en voi käyttää valmista sekoitusta, koska siinä on myös sitä cayennea.
Minulle ei oikein hahmotu ollenkaan sellainen ruuanlaitto, että tehdään broileria ja laitetaan "broilerimaustetta". Eivätkö kaikki broileriruuat maistu sitten siltä samalta? Tai mikä ylipäänsä on se ruokalaji, joka maustetaan "lihamausteella"? Mainitsemallasi currylla maustetaan curryruuat, eikä sitä nyt ehkä oikein voi verrata tähän.
Tästä päästäänkin yhteen ihmetyksen aiheeseen, nimittäin tylsään ruokaan ja vaihtelun puutteeseen! Minusta on tosi köyhää syödä samoja muutamia makuja vuodesta toiseen. Maailma on täynnä ihania raaka-aineita ja ruokalajeja, joilla voi piristää harmaata arkea. Minua aidosti ihmetyttää, miksei joku halua nauttia siitä.
tämähän vain todistaa ettei liha maistuu miltään, varsinkaan hyvältä, ellei sitä suolaa ja mausta.
Ihmettelen kun lihasta vouhotetaan liikaa, vaikka se ei maistu oikeasti miltään. Ja varsinkin nämä jotka hienostelua vuoksi vaativat puoliraakaa tai täysin raakaa lihaa, en tiedä mitä he esittävä, leijonia? Hyvähän se nyt ei millään mittarilla ole, vain sitkeää jänteistä veristä mautonta kudosta. Hyi hitto.
Samalta maistuisi haukata omasta kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Salaatin voi hyvin laittaa keittiöliinalle, ottaa liinan molemmista päistä kiinni ja viuhuttaa kuin lassoa. Kuivaa tulee.
Niin tai ihan vaan käsissään ravistaa liiat vedet vex.
Ei minua ainakaan pari vesipisaraa salaattikulhossa ole vielä tappanut.
Kerma ei kuulu ruskeakastikkeeseen. 😳