Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
2901/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.

Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.

Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin. 

Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.

Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?

Olen tutustunut Italiassa asuneeseen naiseen, joka tarjosi minulle italialaiseen tyyliin tehtyä lasagnea ja se oli erinomaista. Siinä ei ollut juustokastiketta, mutta siinä oli käytetty punaviiniä. 

Vierailija
2902/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin kokkaa tyylillään. Itse ihmettelen lähinnä sitä, että kaikki eivät pese käsiään ennen keittiöhommiin tarttumista ja jos pestäänkin, kädet kuivataan kylppärissä olevaan pyyhkeeseen. Omassa kodissani on käsisaippua ja -pyyhe myös keittiössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2903/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoraasteen laittaminen lasagnen valkokastikkeeseen. Suomalaisissa resepteissä tuntuu aina olevan tämä, toisin kuin Italiassa.

Sellainen pätijä siellä. Olet käynyt jokaisessa suomalaisessa ja italialaisessa keittiössä, toki.

Kyllä juustokastike tunnetaan Italiassakin. 

Ei, vaan ihmettelin tuota, että täällä lasagnessa käytetään ihan järjestään juustokastiketta. Italialaisten ohjeiden besciamellaan taas ei laiteta juustoa. Ei se sitä varmaan tarkoita, etteikö kukaan italialainen tuntisi juustokastiketta. Mihinkään perinteiseen lasagnen ohjeeseen se ei siellä kuitenkaan kuulu, kun taas suomessa melkein jokaiseen.

Mitä pätemistä se nyt on, jos ihmettelee tätä asiaa?

Ol

Olen maistanut lasagnea ensimmäistä kertaa elämässäni Italiassa -70- ja 80-lukujen taitteessa ja hyväksi havainnut. Sieltä on myös resepti tarttunut matkaan ja sen mukaan (välillä vähän varioiden), eikä valkokastikkeessa tosiaan ole juustoa. Ja ragussa nimenomaan on punaviiniä ja haudutusaika pitkä.

Jos oikein hyvää halutaan, niin lasagnelevytkin voi valmistaa itse. Harvoin kuitenkana tulee näin isoon projektin ryhdyttyä.

Vierailija
2904/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tutustunut Italiassa asuneeseen naiseen, joka tarjosi minulle italialaiseen tyyliin tehtyä lasagnea ja se oli erinomaista. Siinä ei ollut juustokastiketta, mutta siinä oli käytetty punaviiniä. 

Tervetuloa tutustumaan Italiaan ja italialaiseen (ruoka)kulttuuriin.

Yksi perusasia Italiassa on maan ja ihmisten jakautuminen alueellisesti erilaisiin ryhmiin. Joku pohjoisitalialainen muotimaailman pelle ei pahimmillaan edes ymmärrä jonkun eteläitalialaisen jyväjemmarin puhetta, vaikka molemmat kuvittelevat puhuvansa italiaa.

Ainoa yhteinen piirre on perhekeskeisyys ja siihe  liittyvä mammanpoikakulttuuri, jotka pitää tytöt ja pojat kotona jopa yli kolmekymppisiksi. Yhteisten ruoka-aikojen, perhejuhlien ja perinteiden arvostus näkyy ruokakulttuurissa useina ainoina oikeina versioina samoista ruuista. Nonna rules.

Sama koskee luonnollisesti yhteyksiä Italian ulkopuolelle. Kielitaito nuortenkin ihmisten keskuudessa on aika olematonta. Tämä yhdistettynä nurkkapatriotismiin selittää osaltaan alueellisten ruokaperinteiden säilymisen.

Vierailija
2905/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs gourmet-kokiksi itseään tituleeraava henkilö ei osannut keittää edes kanan munia! Toinen taulapää ei pese jauhen lihaa ennen ruoan valmistusta.

Yksi ylitse muiden kommentoija- dissaaja ei osaa kielioppia vaan kirjoittaa yhdyssanat erikseen.

Vierailija
2906/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia tapoja on monella ja niin on makujakin. Toisten tapojen arvostelu on tietysti vähän oikein-väärin kinastelua. 

Olen nuorena työskennellyt elintarvikealalla, ja silloin oltiin tarkkoja hygieniasta kun valmistettavat tuotteet syötiin sellaisenaan. Asioita joita kyläpaikoissa hämmästelen on kypsentämättön lihan ja kasvisten käsittely samoilla välineillä pesemättä välillä, ja yksi erikoisuus on keittiöluutu siis se yksi ja sama jolla pyyhitään tasot ja lattialle roiskuneet tahrat. Ruuan säilytyksestä onkin jo monta viestiä, se on tullut selväksi että heillä ei ainakaan ole hygieniapassia.

Vierailija
2907/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä kirjoitti:

Anoppi ei ikinä pese käsiään ennen ruoanlaittoa ja sormukset sormissa tehdään ruoat. Raaka'aineet ovat pöydällä tunteja huoneenlämmössä, esim. liha. Keitot valmistaa siten, että se keittää sen ja jättää pöiväksi huoneenlämpöön ässehtimään. Jääkaapissa lämpötila noin 10 astetta, ettei vaan kulu liikaa sähköä. Lisäksi syö ne ruoat, jotka ylläri menevät noiden tapojen takia homeeseen.

Säilykkeet valmistetaan samalla hygieniakaavalla. En uskalla syödä niitä, kun pelkään botulismia. Kerätyt mansikat saattavat olla päivän tai pari huoneenlämmössä. Vaikka niissä on hometta, niin ne lyödään vaan mehustimeen. Tietysti niihin tulee hometta tuolla tekniikalla. Juuri vasta luin, että niitä ei saisi käyttää homehtuneina, koska niihin ayntyy karsinogeenia eli patuliinia. Ruokia myös säilyretään parvekkeella. Lisäksi tarjottavat ruoat ovat huoneenlämmössä tuntikausia, kunnes ne laitetaan sinne lämpimään jääkaappiin, jo

Huhhuh, tämä kuulostaa hirveältä touhulta ja eihän tuo terveellistä ole.

Vierailija
2908/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini huuhtelee riisin ennen keittämistä mikä on mielestäni ihan turhaa.

Riisi on pestävä ennen käyttöä. Löytyy googlettamalla tietoa syistä. Vous lavez le riz, sanoi isäntäni tyrmistyneenä Ranskassa, kun en vielä ollut oppinut riisin huuhtomista.

Ranska - tunnettu maa riisiviljelmistään. Kyllä isäntäsi täytyi tuntea tämä kansalliskasvinsa.

Ja Suomessako muka tiedetään tämäkin asia paremmin :D

Vierailija
2909/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemänkymppinen äitini laittaa salaattiin ihan kaikkea, esimerkiksi jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, oliiveja, ananasta, persikkaa, suolakurkkusiivuja ja ripottelee päälle kuivattua tilliä. Minusta todella erikoinen yhdistelmä.

Olen tehnyt lähes samanlaista ruokaa ja siihen tietysti tulee myös reilusti oliiviöljyä, kuten salaattiin kuuluukin. Tietysti myös suolaa ja pippuria.

Vierailija
2910/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitaja joka paistoi aamulla pannulla valmiit pinaattiletut (eines) ja tarjosi ne lapsille iltapäivällä mikron kautta.

Vierailija
2911/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppuaa salaattikasvikset postimerkin neljäsosan kokoisiksi, jolloin salaatti näyttää biojätteeltä valmiiksi.

Israelilainen salaatti on juuri tuommoinen. Kaikki pilkottu pieneksi. On nimeltään siis israelilainen salaatti.

Kannattaa ehkä pitää hieman matalampaa profiilia ainakin muutaman sadan kilometrin säteellä luvatun maan luoteis-, pohjois-, koillis-, itä-, kaakkois-, etelä- ja lounaispuolella.

Onneksi muitakin, ehkä jopa perustellumpia, nimiä löytyy yllin kyllin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_salad

Vierailija
2912/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa tunnetaan nimellä Besciamella ja lukemani mukaan se on alunperin lähtöisin Italiasta.

Vierailija
2913/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa tunnetaan nimellä Besciamella ja lukemani mukaan se on alunperin lähtöisin Italiasta.

Jos se on italialaista perua, miksi sille on annettu ranskalasen markiisin nimi?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Louis_de_B%C3%A9chameil,_Marquis_of_Noi…

Béchamel is referred to as: besciamella or balsamella in Italy,

These adaptations have also caused various erroneous claims for the recipe's origin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9chamel_sauce

Vierailija
2914/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin kokkaa tyylillään. Itse ihmettelen lähinnä sitä, että kaikki eivät pese käsiään ennen keittiöhommiin tarttumista ja jos pestäänkin, kädet kuivataan kylppärissä olevaan pyyhkeeseen. Omassa kodissani on käsisaippua ja -pyyhe myös keittiössä.

Yhdessä käsienpesukeskustelussa tuo tapa teilattiin täysin. On kuulemma ylen epähygieenistä pestä käsiään keittiössä, näin vaikka tiskiallas olisi täynnä tyhjenneitä muovipakkauksia odottamassa huuhtomista ennen muovijåtteeseen laittamista. Itse pesen kädet siellä missä tarvitsee, tietenkin keittiössä, jos on ruoanlaittohommat alkamassa.

Vierailija
2915/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaakko Kolmosen ruoan laittoa Kyllä ihmetteli!

Hän ei laittanut paljon mitään haaskioon, kerran jopa yhdessä jaksossa teki Kyykäärmeestä ruokaa!

Kyy tuskin on missään vaiheessa sotien jälkeen ollut Suomessa varsinainen proteiininlähde joitakin sotaväen tai partiolaisten henkiinjäämiskursseja lukuun otamatta. Maistuu kuulemma aivan kanalta kertovat maistamaan pääseet.

Nyttemmin kyidenkin tappaminen on kielletty ikään kuin se olisi ollut jotakin sopimatonta yleistä kansanhuvia tai ikään kuin kyy olisi jotenkin uhanalainen eläin.

Tutkimattomat ovat herrain tiet.

Tämän keskustelun aihepiiriä sivuaa enemmän kielto häiritä sammakoiden elämää. Hieman tekopyhältä tuntuu kieltää sammakoiden metsästys Euroopassa samalla kun gastronomeina itseään pitävien ranskalaisten ja belgien tarpeisiin roudataan tonnikaupalla sammakonreisiä Indonesiasta ja Kiinasta.

Mikään EU-laki ei ilmeisesti vieläkään kiellä ampumasta omaan jalkaansa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frog_legs

Vierailija
2916/2974 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua sitä, että kokkauksia suunnitellessaan ja kauppaan lähtiessään puolisoni ei tarkista, mitä on jo kaapeissa.

Kaapit täyttyvät näin ollen sipulipusseilla, makaronipusseilla jne 

Vierailija
2917/2974 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenne kirjoitti:

Kananmuna perunamuusissa tekee eetvarttia.

Muistan joskus opiskeluaikoinani parannelleeni ja tukevoittaneeni (ainoaa hiutalepohjaista Mielihyvä-)pussimuusia rasiallisella Olympia-sulatejuustoa.

Toimi sen verran hyvin, että pitäisi varmaan kokeilla aitoon tai pussimuusiin näitä uudempia Koskenlaskija-dippejä.

Vierailija
2918/2974 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kahvimitallista kahvia riittää 5dl vettä. Se on just sopivaa eikä mitään tervaa. 

Vierailija
2919/2974 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoon laitan aina rouhittua pippuria myllystä, koska inhoan puraista kokonaista pippuria syödessä. Sipuliakaan en välttämättä laita, esim. siskonmakkarasoppaan laitan purjoa, en sipulia.

Mitä itse ihmettelen lähipiirissä, on tajuton valmisruokien käyttö. Itse joutuisin konkurssiin, jos ostaisin kaiken valmiina.

Vierailija
2920/2974 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri sanoi siskonsa olevan kasvissyöjä, kun olimme lähdössä kaupungille syömään. Tämä nainen sitten tilasi kanaa..selvisi, että hän ei syö punaista lihaa. Minä kysyin nauraen mun kaverilta myöhemmin: mihin kasvikuntaan kala ja kana kuuluvat...?

Samaa joustavuutta tuntuu joillakin olevan muidenkin ruokarajoitteiden ja allergioiden suhteen.

Jos jokin ei maistu, sillä saa mukavasti korostettua omaa yksilöllisyyttään ja ainutlaatuisuuttaanö, kun siitä kehittää allergian. Se mitä oikeasti syö, ei enää olekaan niin nokon nuukaa.

Ravintolanpitäjille nämä feikit ovat todellinen riesa vaatiessaan, että milloin mitäkin olisi poistettava valmiista annoksista.