Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2974)

Vierailija
2941/2974 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto on kun lämmittää uunissa eineksen, pizzan tai muuta sellaista.

Jos syö kylmänä niin silloin sanoo ettei laittanu ruokaa

Vierailija
2942/2974 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jotka ostavat valmiiksi pilkottuja lihoja ja valmiiksi fileroituja kaloja. Kädetöntä porukkaa.

Usein kilohinta (perkeiden poistamisen jälkeen on noin sama), miksi silloin nähdä vaivaa itse fileoimalla?

Kalanperkeistä saa hyvää kalalientä.

Meilläpäin kalanperkeleet saa mukaansa, jollei erikseen pyydä jättämään niitä pois. Kala punnitaan ennen fileointia (sama hinta kuin kaikille muillekin), ja paketti maksaa saman oli siinä perkeleet tai ei.

Fileointi ei yleensä maksa mitään. Jos ei keittele liemiä, nahattomasta fileestä ei jää ollenkaan biojätettä.

Onhan ne varsinaisia perkeleitä varsinkin kesäaikaan, jos ei ennätä tehdä liemiä. Kompostiinkin laitettuina tahtovat kerätä elukoita ympärille, jos ei muuta niin kärpäsiä ainakin. Joskus on pakko kääriä sanomalehtiin ja laittaa poltettavan jåtteen sekaan palamaan jätteenpolttolaitokselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2943/2974 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut vielä lukea kuin sivulle 70 asti. 

Minä ripottelen sokeria plättyjen väliin jo paistaessa siksi, kun en tykkää hilloista ja näin tehden sokeri sulaa eikä ratise hampaissa kun niitä syö.

Plätty 🤢

Vierailija
2944/2974 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Leivänpaahdin kun hajosi, niin paahdan sillä leipääkin.

Airfryerin karvalakkimalli soveltuu huonosti leivän paahtamiseen. Siinä kiteytyy airfryerin ärsyttävin piirre eli paahtoleivän kääntäminen paahtamisen puolivälissä.. Voit täyttää paistokorin pohjan (minulla puolitoista isohkoa paahtoleipää tai kaksi pienempää muuta leipää), mutta jos haluat niiden paahtuvan molemmilta puolilta ne on käännettävä käsin välillä. Tasalaatuisuuden voi samalla unohtaa.

Leivän paahtaminen airfryerillä on toki mahdollista, mutta sen mukavuus on kaukana tavallisen leivänpaahtimen Fire and forget -toiminnallisuudesta. Rapujuhlien paahtoleipähuoltoon suosittelen tavallista paahdinta.

Oletan että tilanne paranee oleellisesti, jos onnisuu hankkimaan joihinkin malleihin lisävarusteena saatavan telineen (isoimpiin jopa munakupeillä), johon paahtoleivät tai nii

Lukikos tuolla niin, että jonkun rapujuhlan käntyt sillä on hyvä tehdä?

Ihan ne 2 siivua jaksan kerran kääntää, mitä kerrallaan 1 hlö tarvitsee...

Vierailija
2945/2974 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryerin karvalakkimalli soveltuu huonosti leivän paahtamiseen. Siinä kiteytyy airfryerin ärsyttävin piirre eli paahtoleivän kääntäminen paahtamisen puolivälissä.. Voit täyttää paistokorin pohjan (minulla puolitoista isohkoa paahtoleipää tai kaksi pienempää muuta leipää), mutta jos haluat niiden paahtuvan molemmilta puolilta ne on käännettävä käsin välillä. Tasalaatuisuuden voi samalla unohtaa.

Leivän paahtaminen airfryerillä on toki mahdollista, mutta sen mukavuus on kaukana tavallisen leivänpaahtimen Fire and forget -toiminnallisuudesta. Rapujuhlien paahtoleipähuoltoon suosittelen tavallista paahdinta.

Oletan että tilanne paranee oleellisesti, jos onnisuu hankkimaan joihinkin malleihin lisävarusteena saatavan telineen (isoimp

Lukikos tuolla niin, että jonkun rapujuhlan käntyt sillä on hyvä tehdä?

Ei. Siellä luki ainoastaan, että

Airfryerin karvalakkimalli soveltuu huonosti leivän paahtamiseen. ... Rapujuhlien paahtoleipähuoltoon suosittelen tavallista paahdinta.

mitkä ovat ihan realistisia arvioita.

Olen nähnyt kuvia Toast holdereista ja rackeistä, joihin mahtuu kahdeksankin paahdettavaa. Jos sellainen mahtuu (korkeus mukaan lukien) käytössä olevaan digiajastimella varustettuun keittimeen ja jos paahtojälki on tasainen, tilanne voi olla toinen.

(Keittimen mainokuvissahan on usein valmiita ranskalaisia kukkuroillaan olevia paistokoreja, joita ei oikeasti ole olemassa.)

Ihan ne 2 siivua jaksan kerran kääntää, mitä kerrallaan 1 hlö tarvitsee...

Työn raskaan raadannan lisäksi tuossa menee 2x2 minuuttia, jotka joudut valvomaan karvalakkimallia, jos haluat tasaisen paahdon jokaiselle pinnalle.

Lisäksi tavallinen paahdin mahtuu aamiaispöydälle, eli ei tarvitse nousta santsatakseen.

Mutta kukin tyylillään...

Vierailija
2946/2974 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue se mihin vastasit tuolla saivartelulla.

Siinä luki että airfryer on kätevä pientaloudessa.

Vierailija
2947/2974 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue se mihin vastasit tuolla saivartelulla.

Siinä luki että airfryer on kätevä pientaloudessa.

Mikä mättää.

Jos katsot keskutelun alun vaikka viestistä 2944 alkaen (paina tarvittaesssa Näytä aiemmat lainaukset -painiketta), huomaat, että tässä ei ole kyse pienemmistä tai suuremmista talouksista, vaan aiheeseen (Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?) sopivasti tämä airfryer-keskustelu alkoi kommentistasi

...Leivänpaahdin kun hajosi, niin paahdan sillä leipääkin.

Itse en käytä airfryeriä leivänpaahtimena ennen kuin löydän siihen sopivan paahtotelineen. Jollei minulla olisi leivänpaahdinta, paahtaisin leivät liedellä kuivalla teflonpintaIsella paistinpannulla.

Kommentoin keittimen käyttöä hieman laajemmin, koska täällä tuntuu olevan hyvin mustavalkoisia käsityksiä sen käyttökelpoisuudesta. Joidenkin mielestä se on saatanasta eikä sovi keittiöön, toisten mielestä sillä voi valmistaa kaikki perheen ruoat ehkä 7-kiloista joulukinkkua lukuun ottamatta.

Kysymys on kokemusperäisestä tiedosta, jota olisin itse arvostanut ennen kuin ostin oman laitteeni.

Jos se ei sovi sinulle, se on voi voi.

Vierailija
2948/2974 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sinä viesti 2939, josta leikkasit leivän paahtamisen erilleen.

Siinä ei kehuttu että airfryer soveltuisi johonkin rapukekkereiden leivänpaahtohommiin.

Olet ilmeisesti tuo ihme tosikko saivartelija, jonka viestit on juurta jaksaen selitetty kuin joillekin vähä-älyisille.

Keskustele keskenäsi, morjens!

2949/2974 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä kun  näkee kokkiveistä pidettävän  kädessä niin, että etusormi lepää veitsen päällä.  Turhaa ja hankalaa. Hidastaa veitsityöskentelyä ja voi aiheuttaa jännetuppitulehduksen. Veitsestä pidetään kiinni kunnolla. 

Tätä olen useampaan kertaan ihmetellyt. Ei varmaan mitään tulehdusta saa, mutta hankalaa.

Samoin kuin tuttava leikkeli tomaattia/kurkkua tylsällä veitsellä - syy että jos on terävä veitsi niin voi tulla haava sormeen. No joo, voi toki saada haavan, mutta itse en halua mähliä tylsien veitsien kanssa.

Vierailija
2950/2974 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ruoanlaitosta lähtevää kammottavaa hajua.

2951/2974 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...en tykkää jos joku laittaa sipulia joka helvatan ruokaan. Itse en käytä ollenkaan, satunnaisesti voin syödä. Esim hapanimeläkastikkeessa tai hampurilaisen välissä se maistuu.

Mutta että JOKA RUOKAAN. Mitä helv.. esim makaronilaatikkoon tai ruskeaan kastikkeeseen, yök

Usein varsinkin lapset kieltäytyvät sipulista sen kirpeän maun takia.

Silloin kannattaa kokeilla sipulin paistamista. Myös paahdettua ja pakastettua sipulia löytyy useimmista ruokakaupoista.

Varsinkin pakastetut sipulikuutiot tuovat mukavaa rapeutta niin perunasalaattiin kuin purilaisiin ilman turhaa kirpeyttä.

Sipulista ym - Rakas lapseni ei halunnut syödä sipulia, sieniä ja montaa muuta. Pilppusin noi pieneksi mikä hakkuri nyt olikaan. Kastike/pullat/mureke kaikkia söi.

Vierailija
2952/2974 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs mummotubettaja heittää aina minitomaatit kokonaisina ruokiin. Onpa varmaan kiva lapioida ruokaa jossa on tulikuumia pieniä tomaattipommeja, esim tänään viskoi niitä minestronikeittoon. Muut ainekset silppusi mutta kun ohjeessa oli 2 tomaattia, hän viskoi 2 kourallista minikokoisia tomaatteja kokonaisina keittoon. Kyllä minilumu(tai kirsikka)tomaattejakin voisi puolittaa kun niitä laittaa vaikka keittoon.

Oikein ärsytti kunnolla tämä. Samoin se että vihanneksia kuulottaessa kokoajan hämmensi kapustalla, ei niitä tartte kokoajan pyörittää maanisesti siellä. 

Vierailija
2953/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen mummojen valtava voin, suolan ja kerman käyttö joka ruoassa. Ovat usein myös pluskokoisia. 

Vierailija
2954/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on maukasta tai ei ole, sehän riippuu siitä peseekö kokki/keittäjä kätensä kun on käynyt tarpeillaan.

Vierailija
2955/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä kun  näkee kokkiveistä pidettävän  kädessä niin, että etusormi lepää veitsen päällä.  Turhaa ja hankalaa. Hidastaa veitsityöskentelyä ja voi aiheuttaa jännetuppitulehduksen. Veitsestä pidetään kiinni kunnolla. 

Tätä olen useampaan kertaan ihmetellyt. Ei varmaan mitään tulehdusta saa, mutta hankalaa.

Samoin kuin tuttava leikkeli tomaattia/kurkkua tylsällä veitsellä - syy että jos on terävä veitsi niin voi tulla haava sormeen. No joo, voi toki saada haavan, mutta itse en halua mähliä tylsien veitsien kanssa.

Pappa aina sanoi että tylsällä veitsellä käy vain vahinko.

Nyt aikuisena voin todeta hänen olleen oikeassa. Tässäkin. 

Vierailija
2956/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen mummojen valtava voin, suolan ja kerman käyttö joka ruoassa. Ovat usein myös pluskokoisia. 

Kyllä se loppuu siinä vaiheessa kun lääkäri kieltää ja iskee sydänlääkereseptit kouraan.

Vierailija
2957/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siyä että varmaan kohta 20v kasvissyöntiä harrastanut tuttu ei käytä ruoanlaitossa yhtään rasvaa ja pelkää kuollakseen suolan saantia. 

Hänellä kai ajoittain mt ongelmia tai ainakin masennusta, aivosumua, adioissa sekoilua, valtava makeanhimo, uupumusta, pitkään kestäneitä uniongelmia, vähän kellertävän kalmanharmaa iho, pumpulimaiset ohuet hiukset, ihottumia, nivelkipuja ym ym. 

Pitäskö alkaa valmistaa ruoka ja syödä niin että kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet, rasvaa ja proteiiniä?

Vierailija
2958/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satokauden mukaisia raaka-aineita tuoreena, pakastettu ruoka on ala-arvoista sontaa. Itse olen pienituloinen, mutten mitään pakasta koskaan, hyi olkoon

Kyllä minusta on kiva syödä talvellakin marjoja ja hirvenlihaa. Ei oikein kerralla jaksa sellaista satsia lihaa syödä.

Kyllä se hirvi pitää kerralla syödä kun on kerta kaadettu. Mielellään siinä metsässä jo nuotiolla. 

Vierailija
2959/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten tällainen aloitus saa 148 sivua ihmeteltävää. Kyllä meillä riittää kummallisia ruoanvalmistustapoja. 

Minä en edes kiinniyä miyään huomiota muiden ruoanvalmistustapoihin, ainoa mitä nyt keksin on yli kuuskymppinen ystävä (n) joka laittaa aina samoja ruokia, ehkä tyyliin 5-6 erilaista ruokaa mitä tekee,aina, aina samoja, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Mut sekään ei oikeesti kuulu mulle, aivan sama.

Vierailija
2960/2974 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari henkilöä, joiden keittiö on niin likainen, että ötököitä juoksee ruokakaapeissa ja avonaisissa ruoka-ainepusseissa. Silti he käyttävät näitä aineksia huoletta ruoanlaitossa. Jääkaappi ja pakastin pidetään niin lämpiminä, että on jo tullut ruokamyrkytys, mutta silti he eivät tajua, mistä se voisi johtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän