Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2976)
Vierailija kirjoitti:
Mikä trendi tämä on, että kutsutaan kotiin illalliselle vaikkapa klo 19, otetaan vastaan rauhassa ja juodaan tervetuliaisjuomat ja jutellaan jonka jälkeen isäntäpari alkaa vasta valmistaa ateriaa, siinä sitten odotellaan ja ehkä kymmenen jälkeen päästään syömään, on käynyt jopa että myöhemmin. Illasta tulee pitkä .
No huhhuh, kymmeneltä on kyllä jo aika myöhäinen aika illalliselle. Itse pitäisin vielä normaalina syödä siinä 20 aikaan, mutta että kymmeneltä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kypsentää soppalihan erikseen uunissa. Keittää siis sopan erikseen ja pilkkoo uunissa kypsennetyn lihan joukkoon.
Varsin viisaasti tehty. Oikeassa lihakeitossa sitä lihaa haudutetaan ensin hellalla tuntikausia, sitten siilaillaan liemiä ja vasta sitten aloitetaan kasvisten keittäminen ja lihojen pilkonta. Otankin itse tuon konstin käyttöön ainakin arkiseen lihasoppaan.
Jaa. En mä mitään siilaile. Kuorin vaahdon veks, siinä mun siilailuni. Lihaa keittelen sipulisilpun, laakerinlehden ja maustepippurien kera 2-3 tuntia, nostan sen jäähtymään, pilkon juurekset ja sipulin, paloittelen lihan ja keitän koko hoidon kypsäksi. Hyvää tulee, eikä kaipaa muuta kuin suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä trendi tämä on, että kutsutaan kotiin illalliselle vaikkapa klo 19, otetaan vastaan rauhassa ja juodaan tervetuliaisjuomat ja jutellaan jonka jälkeen isäntäpari alkaa vasta valmistaa ateriaa, siinä sitten odotellaan ja ehkä kymmenen jälkeen päästään syömään, on käynyt jopa että myöhemmin. Illasta tulee pitkä .
Ihan perinteinen etelä -eurooppalainen tapa. Yleistyy Suomessa myös.
Vierailija kirjoitti:
Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.
Miten se sitten pitää pestä? Tai siis missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini kokkaa paljon ja on siinä hyvä, mutta jättää ruuat lämpimään tunneiksi, jopa yöksi. Jos tästä sanoo, hän suutahtaa ja pitää kommentoijaa ihan tyhmänä.
Okei, ehkei siitä aina saa vatsatautiaa jos yön yli joku ollut pöydällä, mutta miksi pitää tehdä niin. Laita se jääkaappiin. Ei kiitos
Kuumaa astiaa ei voi laittaa jääkaappiin, siksi meillä jää joskus yön yli pöydälle kannella tai foliolla peitettynä. Joskus syödään niin myöhään, että pitää mennä nukkumaan, ennenkuin ruoka on jäähtynyt. Ei se kypsennetty ruoka pilaannu siinä yhdessä yössä, ellei nyt ole joku superhelle ulkona ja silloinkin riippuu vähän ruoasta. Yöllä on kuitenkin viileää ja meilläkin ikkuna raollaan keittiössä melkein aina.
Joskus 70-luvulla näin oli. Nykyaikaiseen jääkaappiin saa laittaa ja kannattaakin jotta ruoka viilenee nopeammin.
Saa laittaa, vaan ei vieläkään kannata. Mikä järki lämmittää ne siellä jo valmiiksi kylmenneet elintarvikkeet? Viehän se lämmönvaihtelu enemmän sähköä, ja kyllä, tuo liika lämmönvaihtelu rikkoo nykykaappienkn kompressorit.
Kuuman ruuan saa jäähdytettyä nopeasti, kun laittaa lavuaarin pohjalle metalliritelikön ja kylmää vettä sen verran ettei mene vuokaan/kattilaan. Lämmennyt vesi kannattaa vaihtaa kylmään. Jäähdyttää todella tehokkaasti, kun kylmä vesi pääsee ritilän ansiosta jäähdyttämään kattilaa pohjastakin. Näin ei tarvi laittaa jääkaappiin lämmintä ruokaa.
Mieheni laittaa jokaiseen ruokaan kaikkia mausteita, mitä kaapista löytyy. Ihan minun kiusakseni, että joudun tekemään itselleni jonkun toisen ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se huuhdellaan tietysti juoksevan veden alla, siinä hanan alla. Sitä ei laiteta bakteereja kuhisevaan altaaseen.
Tuttavani keittää pastan, huuhtelee sen kylmällä vedellä ja lämmittää sitten jäähtyneen pastan mikrossa.
Äitinsä kuulemma joskus näin opettanut tekemään, tämä on se "ainoa oikea tapa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava keitti nakit vedenkeittimessä.
No toimiihan tuo hätätilassa.
Mikä on tällainen hätätila? Liesi rikki, mutta aivan järjetön nakinhimo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivilässä. Toki sekin tiskialtaan yllä, mutta ei kuitenkaan laiteta vettä sinne itse altaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini kokkaa paljon ja on siinä hyvä, mutta jättää ruuat lämpimään tunneiksi, jopa yöksi. Jos tästä sanoo, hän suutahtaa ja pitää kommentoijaa ihan tyhmänä.
Okei, ehkei siitä aina saa vatsatautiaa jos yön yli joku ollut pöydällä, mutta miksi pitää tehdä niin. Laita se jääkaappiin. Ei kiitos
Kuumaa astiaa ei voi laittaa jääkaappiin, siksi meillä jää joskus yön yli pöydälle kannella tai foliolla peitettynä. Joskus syödään niin myöhään, että pitää mennä nukkumaan, ennenkuin ruoka on jäähtynyt. Ei se kypsennetty ruoka pilaannu siinä yhdessä yössä, ellei nyt ole joku superhelle ulkona ja silloinkin riippuu vähän ruoasta. Yöllä on kuitenkin viileää ja meilläkin ikkuna raollaan keittiössä melkein aina.
Joskus 70-luvulla näin oli. Nykyaikaiseen jääkaappiin saa laittaa ja kannattaakin jotta ruoka viilenee nopeammin.
Saa laittaa, vaan ei vieläkään kannata. Mikä järki lämmittää ne siellä jo valmiiksi kylmenneet elintarvikkeet? Viehän se lämmönvaihtelu enemmän sähköä, ja kyllä, tuo liika lämmönvaihtelu rikkoo nykykaappienkn kompressorit.
Kuuman ruuan saa jäähdytettyä nopeasti, kun laittaa lavuaarin pohjalle metalliritelikön ja kylmää vettä sen verran ettei mene vuokaan/kattilaan. Lämmennyt vesi kannattaa vaihtaa kylmään. Jäähdyttää todella tehokkaasti, kun kylmä vesi pääsee ritilän ansiosta jäähdyttämään kattilaa pohjastakin. Näin ei tarvi laittaa jääkaappiin lämmintä ruokaa.
Muuten hyvä mutta mihin hittoon sitä ritilää siinä tarvitaan? Kattila vaan lavuaarin pohjalle jossa kylmää vettä.
Sipuli ei tunnu hyvältä suussa jos se ei ole aivan pehmeää. Liika sipuli saa ruuan maistumaan oksettavasta. Molemmat yhtä aikaa niin ruoka lentää kyllä roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Jauhenlihasta puheen ollen, joku ihmetteli minun tapaani pitää lihatuotetta puolisen tuntia huoneenlämmössä ennen kuin aloin sitä paistamaan. Näinhän ihan neuvotaan tekemään, koska jos laittaa lihan kylmänä pannulle, se alkaa siinä omassa liemessään vain kiehua eikä ruskistu.
Maatalon isäntä-emäntä -pariskunta tätä ihmettelivät molemmat suu auki.
Ai, sinäkö olet se jauhenlihaihminen? Minä käytän jauhelihaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita hana liruman ja huljuttele lehdet valuvan veden alla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se huuhdellaan tietysti juoksevan veden alla, siinä hanan alla. Sitä ei laiteta bakteereja kuhisevaan altaaseen.
Mä voisin sanoa kyllä peseväni salaatin tiskialtaassa vaikken tietenkään sitä siellä lilluta, vaan huuhdon hanan alla.
Kun ihan kaikkeen ruokaan lyödään ruokakermaa. Oli se keittoa, laatikkoa, pataa, pastaa, pihvejä, ihan mitä tahansa sörsseliä, niin ei kun ruokakermaa sekaan.
Yksi rva kehui miten ostaa jauhettua maksaa, lisää kananmunan ja mausteita ym ja sotkee ne sekaisin siinä ostokaukalossa. Mies ja poika kuulema tykkäävät jauhamaksapihveistä, eikä tuu tiskiä. Käytän kyllä jauhettua maksaa mutta tehdä nyt jossain myyntipakkauksessa mistä se aluspaperikin pitää onkia. En kysynyt minkä puun oksaa käyttää sekoitukseen, ja eilisen tiskaamattomaan pannuunko huitaisee sotkun, säästöä sekin. Muutenkaan ei kauppakassissaan näy hedelmiä vihanneksia vaan olutta ja pari askia tupakkaa. Ja se jauhemaksa. Semmoinen perhe. Mä luulin että tuollaiset meni ohi jo 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi rva kehui miten ostaa jauhettua maksaa, lisää kananmunan ja mausteita ym ja sotkee ne sekaisin siinä ostokaukalossa. Mies ja poika kuulema tykkäävät jauhamaksapihveistä, eikä tuu tiskiä. Käytän kyllä jauhettua maksaa mutta tehdä nyt jossain myyntipakkauksessa mistä se aluspaperikin pitää onkia. En kysynyt minkä puun oksaa käyttää sekoitukseen, ja eilisen tiskaamattomaan pannuunko huitaisee sotkun, säästöä sekin. Muutenkaan ei kauppakassissaan näy hedelmiä vihanneksia vaan olutta ja pari askia tupakkaa. Ja se jauhemaksa. Semmoinen perhe. Mä luulin että tuollaiset meni ohi jo 1980-luvulla.
Olet kyylä.