Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin olettaa että mies tekee kotitoimistossa myös kotitöitä??

Vierailija
28.04.2020 |

siis nyt kun ollaan molemmat kotona, mä lomautettuna ja mies etätöissä kotona niin mun harteille jää melkein kaikki kotityöt. jos pyydän miestä vähän avuksi vaikka viikkaamaan lakanoita niin sanoo että ei pysty kun on just nyt jossain Zoomissa. Tekeekö muiden miehet muka koko ajan hommia etätöissä? En mäkään tee sitten mitään vasta kun mies on lopettanut koneella istumisen että voidaan tehdä yhdessä kotitöitä. Olenko väärässä?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap. luulet sinkku taloudessa lakanat viikattavan? Etkö tosiaan saa lakanoita yksin viikattua?

Mites luulen noiden ysikymppisten, jotka asuvat kotona.

Vierailija
22/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olettaa että etätöissä nainen leikkisi välillä sellaista sihteeriä? Tiätsä sellaista piip, piip sihteeriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin aloituksesta, että sekä ap että mies tekevät etätöitä, mutta vain ap tekee sen lisäksi kotitöitä.

Tietenkään se ei ole oikein, pitää tehdä kotityöt 50/50 kuten normaalistikin.

Ainoastaan av-mamman ymmärryksessä lomautus on sama kuin etätyöt.

Vierailija
24/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään ollut etäseminaareissa ja -kokouksissa neljä tuntia. Jäljellä olevat 3.5 tuntia olen todellakin tarvinnut muiden töiden tekoon. On myös päiviä, jolloin pystyn ottamaan keskellä päivää 2-3 tuntia vapaata ja silloin merkitsen ne työajan seurantaan. Niitä käytän silloin, kun on hoidettava joku oma asia. En todellakaan hyppää työhuoneestani välillä siivoamaan.

Vierailija
25/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies lopetti kotityöt kun minulla alkoi koronan takia etätyöt.  Ihan samalla lailla olen kiinni työnteossa kuin että olisin toimistossa keskikaupungilla.

Mies on ollut kevään lomautettuna, joten olisi kyllä aikaa edes kerran viikossa imuroida tai tyhjentää tiskikone. Ennen teki edes jotain... 

Olen ilmeisen onnekas, koska oma mieheni tekee tällä hetkellä käytännössä kaikki muut kotityöt paitsi ruuanlaiton. Minä työskentelen etänä, hänellä ei ole töitä (on yrittäjä mutta tällä hetkellä ei ole töitä).

Vierailija
26/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden aikana ei tietenkään tee muita kotitöitä kun huolehtii jälkensä lounastauolla ja kahvitauolla mutta töiden jälkeen tottakai osallistuu kodin hoitoon tasavertaisena kumppanina ja huolehtii omista asioistaan kuten vaatteistaan ja ruoistaan omalta osaltaan jos teillä ei ole kodinhoitajaa.

Vaikka asun yksin niin olen huomannut että tämä eristysaika aiheuttaa ”yllättäviä” muutoksia talouden hoitoon. Likaisia astioita tulee jatkuvasti, muka hamstrattu ruoka hupenee kaapista, lattiat likaantuu nopeasti, pyykkiäkin tulee enemmän kun pyyhkeitä tulee vaihdettua tiuhaan jne. Voin vain kuvitella kuinka ärsyttäisi jos taloudessa asuisi joku joka ei ole huomannut noista asioista ensimmäistäkään ja luulee kumppania etätyöpaikan siivoojaksi.

Vierailija
27/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivän aikana tehdään töitä. Lomautettuna sulla on aikaa tehdä niitä kotitöitä.

Meillä ainakin on ihan työaikalaskuri koneella rullaamassa, siihen pitää ilmoittaa jos pitää taukoa. Ja tosiaan saahan sitä vaikka pitää pari tuntia taukoa, mutta silti se pari tuntia on tehtävä sisään jossain vaiheessa. Ennemmin ainakin itse tykkään tehdä hommat putkeen ja sitten siirtyä vapaalle.

Vierailija
28/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden aikana puoliso on osallistunut kodinhoitoon aina välillä, jos on ollut luppoaikaa jotain odotellessa tai on ollut tauolla. Kotityöt ovat olleet luokkaa roskien vieminen, tiskikoneen tyhjennys kahvin tippumista odotellessa tai pyykkien laittaminen narulle.

Töiden jälkeen sitten hoidetaan muut kotityöt, siivoamiset, kaupassa käynnit ja ruuanlaitot. Työaika on pääasiassa töiden tekoa varten ja kotitöiden aika on töiden jälkeen. Puoliso ei voi toista määrätä kotitöihin työpäivän aikana.

Vierailija
29/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kotona etätöitä ja mies lomautettuna. Ja kyllä mies ottaa suurimman vastuun juuri nyt kotitöistä. Itse olen alalla jossa riittää juuri nyt ylitöiksi saakka töitä. Toisilla saattaa olla helpompi äkkiä tulla vähän auttamaan, ja heti pystyy jatkamaan siitä mihin jäi omissa töissä. Mutta toiset ihmiset puolestaan häiriintyy helposti. Eli sen nopean viikkauksen jälkeen saattaa mennä 15 min ylimääräistä että pääsee taas työmoodiin. Itse olen tällainen ihminen, meillä on töissä sekä avokonttoria että muutamia pieniä huoneita. Olen saanut oman huoneen, omasta toivomuksesta. Ja välillä laitan oven kiinni ja lapun oveen, ei saa häiritä 12-13 välillä. Jos minulla on isompi raportti kirjoitettavana tai muuta vastaavaa. Tarvitsevan oman rauhan keskittymiseen.

Ja mainitsemasi zoom on palaveriohjelma. sen kautta miehesi pitää etäpalavereita. Ne palaverit ei ole minnekkään kadonnut vaikka kaikki istuu kotona.

Vierailija
30/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden ajan mies tekee tietenkin töitä, siitähän hänelle palkka maksetaan. Mutta töiden jälkeen hänenkin pitää tehdä oma osuutensa kotitöistä. Se miten ne kotityöt jaetaan tuossa tilanteessa, jää teidän kahden selvitettäväksi.

Vierailija
31/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöiden ajan mies tekee tietenkin töitä, siitähän hänelle palkka maksetaan. Mutta töiden jälkeen hänenkin pitää tehdä oma osuutensa kotitöistä. Se miten ne kotityöt jaetaan tuossa tilanteessa, jää teidän kahden selvitettäväksi.

Niin että nainen saa maata ja sotkea koko työpäivä ajan, jonka jälkeen mies siivoaa kun ap on maannut koko päivän?

Just juu. 

Vierailija
32/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on simppeli sopimus: Se joka on ilman työtä kotona tekee pääasiassa kotityöt. Jos molemmat ovat työtä tekeviä ihmisiä, kotityöt tehdään yhdessä. Tämä pätee niin etätöissä, lomautuksissa, ja lomilla. Ei tunnu ihan reilulta että kun toinen painaa duunia 8 tuntia päivässä niin toinen lorvii kotona ja teetättää puolet kotitöistäkin tällä työtä tekevällä.

Vierailija
33/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että nainen saa maata ja sotkea koko työpäivä ajan, jonka jälkeen mies siivoaa kun ap on maannut koko päivän?

Just juu. 

Näytäpä kohta, jossa kirjoitin noin. Aloittajan tulee tietenkin tehdä oma osansa kotitöistä. Sitä paitsi, mies ei ole tuossa tilanteessa ainoa, joka tuo rahaa taloon, lomautetullekin maksetaan joko perustyöttömyyspäivärahaa tai ansiosidonnaista. Ei siis mielestäni ole oikein, että aloittaja tekisi yksin kaikki kotityöt, toki itse vastaavassa tilanteessa tekisin myös osan miehelle kuuluvista hommista, koska itselläni olisi miestä enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
34/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juu. 

Saa maata omien hommiensa jälkeen jos asuntovelka tai omistukset tai vuokra on puoliksi ja ap saa ansiosidonnaista ja pärjää sillä. Ei ole mitään syytä miksi hänen tulisi ottaa siivoojan rooli. Oletan ettei mies maksa 40 € / tunti ap:lle niinkun noista hommista on tapana maksaa laskuttajalle.

Vierailija
35/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juu. 

Näytäpä kohta, jossa kirjoitin noin. Aloittajan tulee tietenkin tehdä oma osansa kotitöistä. Sitä paitsi, mies ei ole tuossa tilanteessa ainoa, joka tuo rahaa taloon, lomautetullekin maksetaan joko perustyöttömyyspäivärahaa tai ansiosidonnaista. Ei siis mielestäni ole oikein, että aloittaja tekisi yksin kaikki kotityöt, toki itse vastaavassa tilanteessa tekisin myös osan miehelle kuuluvista hommista, koska itselläni olisi miestä enemmän vapaa-aikaa.

Niin, onhan se kamalan raskasta painaa tiskikoneen nappia ja tyhjentää se kahdessa minuutissa, kun toinen tekee 8 tuntia töitä. Kyllä te naiset olette kuvottavaa sakkia

Vierailija
36/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juu. 

Saa maata omien hommiensa jälkeen jos asuntovelka tai omistukset tai vuokra on puoliksi ja ap saa ansiosidonnaista ja pärjää sillä. Ei ole mitään syytä miksi hänen tulisi ottaa siivoojan rooli. Oletan ettei mies maksa 40 € / tunti ap:lle niinkun noista hommista on tapana maksaa laskuttajalle.

Samalla tavalla mies voi jättää tekemättä kaiken mikä ei itseään huvita,

ja mennä vaikka joka ilta yksin ulos syömään. Maksaahan se oman asumisensa kuitenkin 

Vierailija
37/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen tekee töitä ha toinen ei, niin ihan sama tilanne tuo on kuin silloin kun se etätyöläinen on työpaikallaan. On sillä toisella enempi aikaa tehdä niitä kotitöitä.

Vierailija
38/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juu. 

Niin, onhan se kamalan raskasta painaa tiskikoneen nappia ja tyhjentää se kahdessa minuutissa, kun toinen tekee 8 tuntia töitä. Kyllä te naiset olette kuvottavaa sakkia

Jos se ei kerran ole tuon raskaampi homma, niin hyvinhän mieskin voi sen hoitaa työpäivän päätteeksi. :)

Jos minä joutuisin tekemään tuollaisessa tilanteessa kaikki kotityöt, pitäisin myös ansiosidonnaiseni kokonaan itselläni ja mies saisi maksaa kaikki talouden menot. Sehän olisi mukavan tasapuolista.

Vierailija
39/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juu. 

Jos siitä ei ole vaivaa niin tekeehän sen sukkelaan työpäivän jälkeenkin tai sen aikanakin. Kuvottaa siivellä eläjät mutta toisin kuin sinulla, aivotoimintani riittää ymmärtämään että ihmiset ovat yksilöitä eikä sukupuolia.

Vierailija
40/65 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just juu. 

Samalla tavalla mies voi jättää tekemättä kaiken mikä ei itseään huvita,

ja mennä vaikka joka ilta yksin ulos syömään. Maksaahan se oman asumisensa kuitenkin 

Häh? Jos se haluaa syödä yksin ulkona joka ilta niin mikä on ongelma jos niin tekee paitsi ehkä verisuonten tukkeutuminen? Kunhan pesee itse omat kalsarinsa ja on varma että on valinnut kumppanin joka viihtyy illat yksin kotona. Ja lapset tietty ottaa jokatoinen päivä mukaan jos sellaisia on eikä ole järjestänyt niille ruokaa kotiin.