Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos rajoitukset puretaan nyt, miten se talous siitä elpyy, kun korona ei ole kadonnut mihinkään?

Vierailija
27.04.2020 |

Olen odottanut, että joku toimittaja kysyisi tätä lukuisissa asiantuntijoiden ja poliitikkojen haastatteluissa. Mutta eipä ole kysytty.

Eli miten talous elpyy yhtäkkiä siitä, jos rajoitukset nyt puretaan? Kun syy talouden lamaan on korona. Eihän se korona siitä katoa, jos rajoitukset puretaan.

Jos ihmiset yrittävät nyt elää, kuten ennen koronaa, seurauksena on se, että yhä useampi saa koronatartunnan. Yhä useampi joutuu sairaalaan, jopa kuolee ennenaikaisesti. Yhä useampi on viikkoja kotona sairastamassa.

Korona alkaa levitä hallitsemattomasti, kun rajoituksia ei ole. Kuten Italiassa, Espanjassa, Ranskanssa, Yhdysvalloissa... Kuinka kauan ihmiset uskaltavat siinä tilanteessa käydä ravintolassa, elokuvissa, jne?

Ovathan nytkin kaupat, palvelut, tehtaat, työpaikat auki. Mutta ihmiset eivät uskalla koronan pelossa käydä kuin välttämättömillä ostoksilla.

Jos korona ei ole poistunut yhteiskunnasta, miten ihmiset uskaltavat sen kummemmin käydä kuluttamassa, ostamassa tavaroita ja palveluita, kuten ennen? Eihän heitä mikään nytkään estä?

Eli miten se talous elpyy, jos rajoitukset puretaan, kun mikään ei nytkään estä ostamasta ruokaa kotiin ravintolasta tai kiertelemästä kaupoissa?

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä rajoitusten purkaminen ei auta, lisäksi pitää olla muita toimenpiteitä. Esim. maskipakko ja laaja testaus-jäljitys-eristys. Näin toimien terveet voisivat jatkaa elämää melko normaalisti ja vain sairastuneet olisivat eristyksissä.

Vierailija
2/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä ei ole maskeja. Meillä ei ole tarpeeksi testejä, ei tarpeeksi testaajia, ei tarpeeksi tartuntaketjujen jäljittäjiä. Näin meille on julkisuudessa sanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä rajoitusten purkaminen ei auta, lisäksi pitää olla muita toimenpiteitä. Esim. maskipakko ja laaja testaus-jäljitys-eristys. Näin toimien terveet voisivat jatkaa elämää melko normaalisti ja vain sairastuneet olisivat eristyksissä.

On selvää, että pelkkä rajoitusten purku johtaa siihen, että tulee hallitsematon tautihuippu kuitenkin. Ideana onkin, että koko yhteiskuntaan kohdistuvat rajoitukset korvattaisiin pikkuhiljaa yksilöön kohdistuvilla toimenpiteillä, jolloin juuri testaus ja jäljitys olisivat keskeisessä asemassa. Sen sijaan maskipakon esittäminen tähän vaiheeseen on kyseenalaisempi juttu. Jos tutustuu esim. ECDC:n uuteen ohjeistukseen joka näyttää varovaisen vihreää valoa maskien käytölle ihmisvilinässä, niin siinä puhutaan nimenomaan sellaisesta tilanteesta jossa oireettomia taudinkantajia on ihmisissä paljon, ja maskia käytetään eristäytymisen lisänä, eli joka tapauksessa hoidetaan vain pakolliset asiat. Silloin kun oireettomia taudinkantajia on niin paljon että maskipakkoa voisi perustella, ei yhteiskunnan avaaminen ole mitenkään ajankohtaista. Nythän esim. Saksa ja Itävalta toimivat toisin, mielenkiintoista nähdä mihin se johtaa. Tsekissä taas maskipakko tuli samaan aikaan kuin ulkonaliikkumiskielto, eli ihan erilaiseen tilanteeseen.

Vierailija
4/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eristäytyisi varmasti jatkossakin parhaansa mukaan, osa ei. Kuulun itse jälkimmäiseen porukkaan. Olen perusterve kolmekymppinen enkä pelkää koronaa. Menisin mielelläni takaisin työpaikalle, itsepuolustuslajin treeneihin, kävisin uimahallissa, kahviloissa, leffassa ja museoissa ja tekisin kaikkea muutakin mitä nyt yleensä teen. Jos se vaan olisi mahdollista. Mutta kun ei ole, istuskelen kotona, kävelen, pyöräilen, käyn ruokaostoksilla enkä juuri muuta tee.

Vierailija
5/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kulutukseni on nyt minimissä, koska olen koronarajoitusten takia lomautettuna ja irtisanominen uhkaa. Jos rajoitukset poistettaisiin, pääsisin takaisin tienaamaan enkä joutuisi laskemaan joka senttiä.

Vierailija
6/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Itsekkäät paskat vaan haluavat päästä räkälään ryyppäämään. Mitään merkitystä tällä ei taloudelle ole.

Vierailija
7/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän faktaa teille jotka kuvittelette, ettei nykyisillä rajoituksilla ole juurikaan merkitystä Suomen taloudelle:

"Suomi on palvelutalous. Yksityisen sektorin tuottamasta arvonlisästä reilut 60 prosenttia syntyy palveluissa. Loppu muodostuu teollisuudessa, rakentamisessa ja alkutuotannossa. Yksityisen sektorin arvonlisä oli yhteensä 166 miljardia euroa vuonna 2018, mikä vastaa neljää viidesosaa koko taloudesta.

Asia ilmenee tilastoista, joilla taloutta seurataan."

https://www.pam.fi/uutiset/suomen-talous-palveluvaltaistuu-tilastointi-…

Vierailija
8/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen, että rajoitusten purkua seuraa uusi tautipiikki, uudet rajoitukset ja kurssien uusi kyykkäys. Odotan että pääsen taas osakkeiden alennusmyyntiin.

Vierailija
9/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä epäilen, että rajoitusten purkua seuraa uusi tautipiikki, uudet rajoitukset ja kurssien uusi kyykkäys. Odotan että pääsen taas osakkeiden alennusmyyntiin.

Minä puolestani epäilen, että rajoitusten purkua seuraa uusi tautipiikki ja pienen paniikin jälkeen sen hyväksyminen, että koronan kanssa on nyt vaan opittava elämään. Laajojen rajoitusten jatkaminen kuukausikaupalla on mahdotonta. Massatapahtumat ja ulkomaanmatkan voi olla pannassa koko loppuvuoden ja vanhainkodeissa yms. paikoissa vierailuja rajoitetaan varmasti rokotteen tai laumasuojaan tuloon asti, mutta muuten maailma palaa suht ennalleen. Ne eristäytyy jotka kokee sen vaivan arvoiseksi, mutta niiden määrä vähenee nopeasti, kun mitään maailmanloppua ei tulekaan.

Vierailija
10/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kyse on vahvasta sosiaalisesta defenssistä, kognitiivisesta dissonanssista, millä sitä nyt halutaankaan kutsua. Kun ei uskalleta ääneen myöntää että tästä ei ihan hevillä selvitäkään.

Moni koronan ympärillä tapahtuva näennäistoiminta näyttäytyy itselleni naurettavana näpertelynä :D

Vierailija
11/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa eristäytyisi varmasti jatkossakin parhaansa mukaan, osa ei. Kuulun itse jälkimmäiseen porukkaan. Olen perusterve kolmekymppinen enkä pelkää koronaa. Menisin mielelläni takaisin työpaikalle, itsepuolustuslajin treeneihin, kävisin uimahallissa, kahviloissa, leffassa ja museoissa ja tekisin kaikkea muutakin mitä nyt yleensä teen. Jos se vaan olisi mahdollista. Mutta kun ei ole, istuskelen kotona, kävelen, pyöräilen, käyn ruokaostoksilla enkä juuri muuta tee.

Siis eikö yhtään pelota? Mä en ainakaan haluu sairastua yhtään mihinkään, minusta se on ikävää! Meillä on vain yksi terveys, huolehtikaa siitä.

Vierailija
12/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaa uskaltaa. Kaikki sanoo että matkustaa ulkomaille kiinnostaa heti ja mä kanssa mutta en mä uskalla suomessa käydä kun kaupasa. Halutaan säästää meidän rahat. 

Vierailija
13/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riittäisikö kaikilla rohkeutta alkaa kuluttaa kuten ennenkin, vaikka lomautukset loppuisivat ja työpaikat aukeaisi. Itse olisi vielä hyvin varovainen, sillä taudin leviäminen vikkelästi johtaisi aivan varmasti entistä tiukempiin rajoituksiin.

Vierailija
14/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenköhän tämä onnistuu, jos 80% sairastaa taudin joko oireettomana tai vähäisin oirein? Miten heidät löydetään ja estetään heidän liikkumisensa ihmisten ilmoilla tartuttamassa muita? 

Vierailija
15/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pelkästään ajan kysymys kunnes yhteiskunta on pakko avata. Meillä ei riitä rahat. Ja kun tähän otetaan vielä mukaan se ettei kotona persaukisena kökkiminen ole elämistä vaan olemassa olemista, niin paine kasvaa vielä enemmän.

Ne jotka pelkää, pysyy kotona. Ne jotka ei, menee töihin ja palaa kuluttajiksi. Jokainen ei-riskiryhmään kuuluva on tällä hetkellä käytännössä täysin turhaan kotona. Yli 90% kuolleista on riskiryhmää. Venäläisen ruletin termeillä, ei riskiryhmään kuuluva joutuu painaan liipasimesta noin miljoona kertaa ennen kuin siellä pesässä on luoti.

Vierailija
16/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenköhän tämä onnistuu, jos 80% sairastaa taudin joko oireettomana tai vähäisin oirein? Miten heidät löydetään ja estetään heidän liikkumisensa ihmisten ilmoilla tartuttamassa muita? 

Useat euroopan maat ovat hoitaneet oireettomien tartuttajien ongelman määräämällä kaikki käyttämään hengityssuojaa oleskellessaan julkisilla paikoilla, monet maat sakon uhalla.

Äläkä jaksa aloittaa vinkumista ettei maskeja ole tarpeeksi.

Niitä voi tehdä itse tai käyttää edes kaulaliinaa hengitysteidensä peittämiseen.

Älä ole välinpitämätön sika ja levitä virusta, vaan vähennä levittämääsi viruskuormaa maskilla ja suojele muita.

Vierailija
17/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n mukaan jopa 80 % koronatartunnoista on oireettomia, eli osa ihmisistä voi piileskellä ihan turhaan. Korona on jo sairastettu huomaamatta. 

Vierailija
18/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ihmiset vähentää kuluttamista joka tapauksessa, koska moni huomaa, että paljon vähemmälläkin pärjää. Itse voi tehdä ruokaa, leipoa, keittää kahvia, tehdä käsitöitä, ulkoilla ilmaiseksi, viettää aikaa perheen kanssa. Rättikaupoissa on turha ajankuluksi kiertää, jos vaatetta kaapista löytyy muutenkin. Trendeillä ei ole oikeasti mitään merkitystä. Ulkomaille ei ole turvallista lähteä vielä kuukausiin eikä lentoliikenne palaa ennalleen vuosiin, ei ehkä koskaan, koska esim. halpafirmoja niin paljon nurin. Ei ihmisiä voi pakottaa ostamaan ja kuluttamaan.

Vierailija
19/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää, että tämä yhteiskunta perustuu kuluttamiselle. Siihen pitäisi saada muutos.

Vierailija
20/133 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastettu tauti ei tuo immuniteettia. Eli voit sairastaa koronan toisen ja kolmannenkin kerran. Joku kerta ehkä nappaa jo pahemmin.