Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kovasti kehutun kirjan suosiota et ymmärrä?

Vierailija
26.04.2020 |

Perustele

Kommentit (1753)

Vierailija
541/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti sentään te kaikki jotka täällä kuvaatte kuinka ikävä oli Mika Waltari naisien suhteen kun sattui jossain kirjassa naista kuvaamaan tyhmäksi. Ai hitto soikoon kun ottaisitte saman perspektiivin ja katsoisitte miten Waltari kuvaa miehiä niin saisitte vähän tasapainoa tuohon.

Kylläpä nyt äijien takapuolta kutittaa, kun naiset kehtaavat arvostella suuren Waltarin maailmankuvaa.

Olisi todella epätodennäköistä, että Waltari olisi suhtautunut miehiin ja naisiin 100 % samalla tavalla, kun ei nykyaikanakaan vielä suhtauduta niin.

Ihme kun ette suuttuneet siinä vaiheessa, kun Leena Lehtolaista arvosteltiin stereotyyppisistä naishahmoista.

Naiskirjailijaa siis saa arvostella ja mieskirjailijaa ei? Hmm...

Mitä vittua sä tyhmä lehmä oikeen selität? En tiedä kuka on leena lehtola mutta lue nyt pari sataa sivua sitä Waltaria niin törmäät kyllä sellaisiin mieshahmoihinkin joiden perusteella voisit määrittää waltarin "mieskuvan vastenmieliseksi". Ainiin ei se riitäkään siihen yleistykseen että kaikki miehet olisivat waltarin mielestä pahoja. Mutta naisista ei saa kirjoittaa mitään pahaa se on liian vastenmielistä yhyy

En ole tuo henkilö, jonka kanssa keskustelet, mutta onnistuuko sulta keskustelu ollenkaan ilman haukkumista? Annat todella vastenmielisen kuvan itsestäsi.

Vierailija
542/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JK Rowling tekee kaikkensa, että saisi lisää rahaa puristettua Pottereista. Varmasti inspiraatio on kuivunut kokoon jo aikoja sitten, ja nyt vain rahastetaan.

Rowlingin ulostulot tyyliin "Dumbledore on homo" ovat myös olleet naurettavia. Kirjoita se homous kirjaan tai jätä kokonaan pois. Ne vanhemmat, jotka paheksuvat homoja, ovat samoja jotka kieltäytyvät lukemasta lapsilleen Pottereita, koska niissä on pahaa noituutta.

Se on siellä kirjassa. Tosin ei niin selvästi että sinunkaltaisesi sen tajuaisi. Muutenkin epäilen ettei rowlingilla ole rahasta pulaa. Saattaa olla ettei tuo ole keksinyt mitään muuta kirjoitettavaa kun en muista nähneeni muuta kuin potteria viimevuosina. 

Missä kirjassa ja kohdassa?  Miksi se sitten oli kohu kun Rowling sanoi asian, jos se kerran oli jo kirjassa valmiiksi?

Ei varmaan olekaan rahasta pulaa, mutta sehän ei rikkaita ole ennenkään pysäyttänyt.

En valitettavasti ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt aina miksi internet kohuaa milloin mistäkin oudosta asiasta. Enimmäkseen vaikuttaa siltä että netissä päivystää porukkaa joka ölisee silkan ölisemisen ilosta mahdollisimman isolla joukolla ja metelillä. Kaikenmaailman pienempien ja suurempien medioiden silkka määrä ja keskinäinen kilpailu uutisaiheista takaa että joka ölinälle riittää joku joka siitä raportoi ja ehkä muita jotka tarttuu aiheeseen.

Jätän suuren osan noista varsinkin mielipiteeseen perustuvista ölinöistä nykyään huomiotta.

"öliöli leffa x ei ollut riittävän hyvä" "öliöli en tykännyt juonenkäänteestä" jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JK Rowling tekee kaikkensa, että saisi lisää rahaa puristettua Pottereista. Varmasti inspiraatio on kuivunut kokoon jo aikoja sitten, ja nyt vain rahastetaan.

Rowlingin ulostulot tyyliin "Dumbledore on homo" ovat myös olleet naurettavia. Kirjoita se homous kirjaan tai jätä kokonaan pois. Ne vanhemmat, jotka paheksuvat homoja, ovat samoja jotka kieltäytyvät lukemasta lapsilleen Pottereita, koska niissä on pahaa noituutta.

Se on siellä kirjassa. Tosin ei niin selvästi että sinunkaltaisesi sen tajuaisi. Muutenkin epäilen ettei rowlingilla ole rahasta pulaa. Saattaa olla ettei tuo ole keksinyt mitään muuta kirjoitettavaa kun en muista nähneeni muuta kuin potteria viimevuosina. 

Mä luin sen viimeisen Potterin vasta tänä vuonna, ja kyllä mulle tuli siitä Dumbledoren ja Grindelwaldin ystävyydestä mieleen se, että se oli romanttista laatua. Sitten, kun olin kirjan lukenut loppuun, ja googlailin vähän, niin törmäsin siihen, että Rowling oli tämän itsekin sanonut. Kyllä se minusta oli siellä aika selvästi.

Myönnän että en vielä ole lukenut sitä kirjaa. Muistan vaan hirveän kohun Twitterissä, ja monien arvostelut siitä että kirjassa ei tullut asia selkeästi esille, vaan se verhottiin turhaan.

Se on tietysti vähän lukijastakin kiinni, miten asian ottaa.

Mä luulen, että tässä tapauksessa on oikeastaan enemmän lukijasta kiinni. Jos Grindelwald olisi ollut naispuolinen, niin lyön vetoa, että kaikki olisivat heti ajatelleet rakkaussuhdetta hänen ja Dumbledoren välille.

Luulen myös että monia harmitti se, kun tajusivat etteivät olekaan niin avarakatseisia kuin luulivat, vaan ohittivat G:n ja D:n romanssin hahmojen sukupuolen takia. On helpompi syyttää Rowlingia huonoksi kirjailijaksi/homofobiseksi/julkisuudentavoittelijaksi kuin katsoa peiliin ja myöntää olevansa ennakkoluuloinen.

(Sivumennen sanoen, en itsekään huomannut romanssia kirjaa lukiessani, mutta Rowlingin kommenttien jälkeen luin uudelleen D:n ja G:n välejä käsitelleet pätkät ja tunsin oloni todella typeräksi.)

Vierailija
544/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuulen viemä"

Vierailija
545/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvinvointioppaat, samoja mantroja toistellaan. Nanna, Martina, Katri Manninen, Raksu (Rakel Lingnell?).

Alle nelikymppisten elämänkerrat. Varsinkin marginaalilajien urheilijoiden (Minna Kauppi tuoreimpana esimerkkinä).

Vierailija
546/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankan Taskukirja nro 45. Ei todellakaan mikään klassikko.

Vierailija
547/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stieg Larssonit. Ensimmäisen kirjan luin ja seuraavaa aloitin, mutta jätin kesken. Tarina ei päässyt millään käyntiin, kun alkuosa oli pelkkää seksillä hekumointia. Erityisesti naisten välisen seksin. Ymmärtää kyllä, että julkaisuajankohtanaan 2000-luvun alkupuolella tuo on ollut oh-niin-vaikuttavaa ja uutta, mutta enää sitä ei jaksa. Seksiä tursuaa nykyää joka paikka. Ei jaksa enää sitä shokeerausefektiä mihin sitä käytetään. Eri asia, jos sillä on oikeasti tarinassa jokin tarkoitus.

Onpa erilainen näkemys. Mä olen lukenut nuo kolme kertaa, eikä mulla kyllä päällimmäisenä tule noista seksi mieleen. 

Ei tokikaan ainoastaan jää mieleen seksi, ensimmäisessä osassa se oli vielä suht luontevasti sisällytettynä juoneen. Toisessa osassa vaan itse dekkaritarina ei päässyt käyntiin millään, kun käytiin läpi näitä suhdekuvioita. Ehkä en lukenut tarpeeksi pitkälle ymmärtääkseni niiden tarkoituksen. Pointti tässä oli pääasiassa se, että nykypäivänä ei enää jaksa näitä ylitsepursuavia kuvauksia seksistä ja siksi voi jäädä kirja jopa kesken. Seksi on ylikulutettu aihe (minun mielestäni). Jos seksiä käytetään, sille pitäisi olla perustelu, ei pelkästään käyttää sitä kirjan täytteenä.

Minä kyllä pidin Larssonin kirjoista, mutta muistan itsekin miten minua alkoi ärsyttää tuo jatkuva seksisuhteilujen kuvaus ihan viimeisteenä kolmannessa kirjassa. Meni hermo sen Mikaelin touhuihin. Joo, ymmärrän hän oli niiiin kauhean liberaalin moderni juu, mutta siinä vaiheessa kun joka ikinen nainen jonka kanssa vaihtaa enemmän kuin kaksi lausetta pitää koeajaa vähintään kerran on täysin turhaa. 

Vierailija
548/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Salla Simukan Lumikki -trilogia oli huono ja epäviihdyttävä. Sarjassa ja ideassa oli ainekset todella hyvään teokseen, mutta ei...

Vierailija
549/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

American Psyko. Jossain kohtaa se kaikki brutaalilla väkivallalla revittely ei enää peittänyt sitä tosiasiaa, että juoni oli köykäinen, henkilöhahmot kuin paperista ja niin paljon kehuttu kirjailija kuin fantasioissaan onanoiva teinipoika.

Varsin vastenmielinen lukukokemus, mutta ei raakuuksien vaan onttouden takia.

Kirjailijan seuraava teos olikin sitten varsinainen floppi ja ilmaton tuhnu.

Ne paperiset ja ontot henkilöhahmot on ihan tarkoituksellisia. Kirjassahan kuvataan 80-luvun juppiyhteiskunnan pinnallisia pintaliitäjiä, ja sen takia kaikki hahmot ovat juurikin niitä pinnallisia kuoria. Paljastajat oli kyllä varsin kökkö teos, mutta silloin Ellisillä oli kunnon hummausvuodet menossa. Sitä seurannut Glamorama oli jo ihan toista maata.

Vierailija
550/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti on usein vaikeaa kiinnostua rikos- ja kauhukirjallisuudesta. Etenkin nykypäivän sellaisesta. Esimerkiksi Millenium-trilogia tuntuu usein jotenkin rutiininomaiselta tekstiltä, kuin Larsson olisi istunut kahdeksasta neljään konttorissa kirjoittamassa.

Vierailija
551/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Nora Robertsia paljoa lukenut, mutta yhden kirjan tuskaisen ja vaivalloisen lukemisen jälkeen en taida lukeakkaan. Ehkä Robertsin tyyli ei vain sovi minulle, sillä kirjassa mässäiltiin tosi paljon yksityiskohdilla ja tykkään siitä että juoni etenee suht. nopealla temmolla. 

Vierailija
552/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katja Kettu: Kätilö

Vierailija
553/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sven Hasselin kirjat. Ensimmäiset olivat ihan mielenkiintoisia, mutta sitten muuttuivat puuduttavaksi saman jankkaukseksi.

Sinäpä sen sanoit. Olin jo unohtanut.

Vierailija
554/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Stieg Larssonithan oli niin sujuvasti ja vetävästi kirjoitettu, että ei meinannut malttaa lopettaa lukemista ollenkaan! Ihan sama vaikka tarina ei ollut mitenkään mieleenjäävän erikoinen.

Vierailija
555/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmi-Liia Sjöholm: Paperilla toinen

Vierailija
556/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fifty Shades of Grey. Luin, koska ihan vilpittömästi en uskonut, että mikään kirja tai kirjasarja voi olla niin huono. Olin väärässä. Mieltänyrjäyttävän luokatonta kuraa ja lähes mykistävän vastenmielistä settiä ihan joka tasolla kirjallisesta ulosannista aihesisällön käsittelyyn.

Ja Untinen-Auelin Maan lapset -sarja, voi morjes. :D Kaksi ekaa kirjaa oli ensilukemalla ihan hauskoja, mutta loput noudattivat lähinnä kaavaa "kolmisen sivua Aylan tittelien luettelua, viitisen sivua niin uskomatonta myötähäpeää herättäviä seksikohtauksia, että alta pois, ja sitten pakollinen Uusi Mullistava Keksintö no. 689". Siis mitä se mimmi EI keksinyt? Eläinten kesytys, rintaliivit, ompeluneulat, tikit ja kipsaus, sytkärit, ihmisen biologia, saippua, koronavirusrokote, ratsastus, demokratia, kalenteri, g-piste, suuseksi... puhumattakaan nyt kaikkien mahdollisten kielten virtuoosimaisesta oppimisesta, eideettisestä muistista, hahmon säkenöivästä kauneudesta ja painovoimaa uhmaavista tisseistä. Huh huh. :D

En tajua, mitä noilta fifty shadeiltä edes odotetaan :D luin itsekin ja olin niin perus harlequin kamaa, että ihmettelen, miksi elokuvilta odotettiin jotain suurta.

Itse lukiessani ei ollut mitään suuria odotuksia, mutta en ajatellut että kirjan laatu olisi ollut täysin luokaton. Siis, jos kirjasarjasta on tullut kaikkien tuntema suurmenestys ja elokuvatkin on väsätty, ei kai se aivan surkea voi olla? Ehkä siinä olisi jotain uusia näkökulmia tai kauniisti kuvailtua kerrontaa, jotain, mikä sai sen menestymään. Olin väärässä. Kirjailijalla ei ole mitään kirjallisia lahjoja, hahmot ovat stereotypisia ja latteita ja juoni erittäin hatara, jos sitä juoneksi voi kutsua. Miksi ihmeessä tuollaisesta on tullut menestys? MIKSI?

Eri

Vierailija
557/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän voittaja on Fifty Shades of Grey. 

Mutta onko tätä jossain kehuttu??

Vierailija
558/1753 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka Pulkkisen, Juha Itkosen ja Katja Ketjun koko tuotanto. Huonoja kirjailijoita, mutta vaarattomia, siksi tehty tähdiksi.

Vierailija
559/1753 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nyt on sellaisia teoksia, joiden suosion toki ymmärrän, mutta joista en itse pidä.

Pauliina Rauhala: Taivaslaulu

Minna Rytisalo: Lempi

Teksti on minun makuuni aivan liian lyyristä ja maalailevaa, mikä latistaa lukukokemusta. Toiset taas pitävät näistä teoksista juuri runollisen ja kuvallisen kielen takia. Makuja on monia.

Vierailija
560/1753 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Lumen taju on jäänyt mieleen yli 15 vuoden takaa myönteisenä elämyksenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän