Mistä löytäisi miehen joka haluaisi lapsia ja olisi myös valmis kantamaan vastuuta niistä?
Harvassa tuntuvat nykyään olevan. Useimmat eivät näytä haluavan lapsia, ja ne harvat jotka haluavat eivät halua kantaa vastuuta niistä.
Ura vaikuttaisi olevan miehille tärkeämpi kuin oma perhe ja joku puolen vuoden hoitovapaakin on useimmille miehille ihan mahdoton ajatus, siinä kun kärsisi se ura.
Mistä niitä hyviä miehiä löytää?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiteytit hyvin koko ketjun sanoman: ei ole miehiä, jotka olisivat valmiita kantamaan vastuun eli oman osansa hoitovapaista.
He käyvät töissä, eli tuovat sen leivän pöytään sillä ajalla. Ja sinä motkotat siitä että sinulla on enemmän rahallisia lomapäiviä kuin heillä. Jos luulet että köyhillä perheillä on varaa ruveta valitsemaan tuosta että nytpä jääkin mies kotiin ja äiti töihin niin että koko huushollin tulot puolittuu niin sinä todellakin olet koko ikäsi täysin pumpulissa elänyt ihminen etkä eläessäsi ole aitoa puutetta kokenut yhtään mistään.
Eli todistit pointtini taas oikeaksi. Sinulle ei alempitasoinen mies kelpaa koska olet hemmoteltuna ihmisenä tottunut aina parempaan kuin mitä normaali suomalainen.
Miksi ne huushollin tulot puolittuvat, jos mies jää kotiin ja äiti palaa töihin? Miksi miehellä pitäisi olla oikeus tehdä töitä, saada palkkaa, luoda uraa, olla sosiaalisissa kontakteissa muihin ihmisiin, ja äidin pitäisi kaventaa elämäänsä hoitaakseen lapset?
Äläkä viitsi mennä henkilökohtaisuuksiin, olen tässä ketjussa jo kertonut pariutuneeni osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevan miehen kanssa. Minulla on suuremmat tulot kuin hänellä. Tasoltaan hän on täysi kymppi ja me molemmat olemme normaaleja suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisintaan lapsen saa kai laittaa päiväkotiin noin vuoden ikäisenä, onko sinun ajatusmaailmassasi itsestäänselvyys, että äiti on sen ajan kotona ja lapsi pannaan päiväkotiin niin pienenä kuin mahdollista?
Kun ottaa huomioon sen että isyysloma on erittäin lyhyt ja äitiysloma vuoden kaksi niin kyllä. Oletan että sen ensimmäisen vuoden palkallisella lomalla oleva todennäköisemmin pysyy kotona kuin se osapuoli jolla ei samaa oikeutta ole. Ei duunareilla ole varaa ruveta valitsemaan että elääkö vielä köyhemmin koska äitiä ei nyt vain huvita olla kotiäitinä vauvalleen.
Voi hyvänen aika, ota nyt asioista ensin selvää! Äitiysloma on 3kk josta 2kk lapsen syntymän jälkeen (tämä siksi että äiti paranee synnytyksestä..) tämän jälkeen alkaa vanhempainvapaa jonka voi pitää myös ISÄ! Ja ”palkallista” se ei ole kummallekkaan, korvaus on n.70% palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaisi muuttaa johonkin maahan, jossa on tasa-arvoinen lainsäädäntö. Suomessa nainen voi milloin vain viedä lapset ja puolet miehen omaisuudesta. Lisäksi miehen pitää maksaa elatusmaksuja naiselle. Ihmettelen, miksi suomessa yksikään mies enää suostuu tekemään lapsia. Ehdot ovat miehelle todella huonot.
Tasa-arvoisesta maasta kotoisin oleva nainen pystyy kieltäytymään just sun seurasta. Voi tulla melkoisena järkytyksenä ettei naisen tarvitsekaan miellyttää miestään :)
Pointti olikin se, että minä en ole ainoa, vaan suurin osa suomalaisista miehistä alkaa ymmärtää sen, että lapsen tekeminen suominaisen kanssa on valtava riski. Tämä näkyy jo syntyvyystilastoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä minä sanoin, ettei omalla tulo- ja elintasollani ole väliä?? Todellakin on. Minulle on tärkeää, että saan tehdä työtä, josta nautin ja jossa viihdyn. Haluan voida vaikuttaa työaikoihini, lomiini ja saada työstäni merkityksellisyyden ja onnistumisen kokemuksia. Ja haluan ansaita sen verran hyvin, että pystyn viettämään sellaista elämää, mistä nautin.
Eli toisin sanoen UudenKaupungin perusduunarimiehet eivät ole sinulle tarpeeksi korkeatasoisia koska heidän palkoillaan ei haluamasi kaltaista elämää paljoa kustanneta. Eikä heillä ole varaa tehdä unelmatyötään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisintaan lapsen saa kai laittaa päiväkotiin noin vuoden ikäisenä, onko sinun ajatusmaailmassasi itsestäänselvyys, että äiti on sen ajan kotona ja lapsi pannaan päiväkotiin niin pienenä kuin mahdollista?
Kun ottaa huomioon sen että isyysloma on erittäin lyhyt ja äitiysloma vuoden kaksi niin kyllä. Oletan että sen ensimmäisen vuoden palkallisella lomalla oleva todennäköisemmin pysyy kotona kuin se osapuoli jolla ei samaa oikeutta ole. Ei duunareilla ole varaa ruveta valitsemaan että elääkö vielä köyhemmin koska äitiä ei nyt vain huvita olla kotiäitinä vauvalleen.
Mitä??? Äitiysloma ei todellakaan ole vuotta saati enemmän! Äitiysloma eli äitiysvapaa on 105 arkipäivää.
Mutta kiteytit hyvin koko ketjun sanoman: ei ole miehiä, jotka olisivat valmiita kantamaan vastuun eli oman osansa hoitovapaista.
Minä olisin:) olen sanonut tuolle "paremmalle puoliskolle", että jään vaikka koti-isäksi jos hän haluaa elättää - hänen valintansa. (Jäisin mieluusti koti-isäksi, koska rakastan muutenkin touhuta lasten kanssa etc päivittäin - niin töissä kuin vapaa-ajalla).
T. Aikaisemmin kommentoinut mies, joka työskentelee lasten parissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulotaso on eri asia kuin palstalla viljelty parisuhdetaso(teoria). Esimerkkinaisen elämäntapa on kalliimpi, ihan varmasti. Mutta tekeekö se hänen elämäntavastaan siis sinun mielestäsi tasokkaamman?
Ei mutta pointti oli että se tekee naisten itsensä mielestä elämästään tasokkaamman. Siitä korkeammasta elintasosta heillä on yleisesti nihkeämpi siirtyä "alempitasoiseen" elämäntyyliin missä rahaa ja matkustelua ei ole yhtä paljon. Sen takia kaupungeissa naisilla on yliedustus ja landella miesten.
Suomessa on vähän sama ilmiö meneillään kuin Japanissa ja Mongoliassa, noissa maissa vaan vielä kärjistetympänä kun miehet jäävät aroille jakinkasvattajiksi ja naiset jäävät kaupunkeihin korkeakoulutetumpiin hommiin. Mongolian pääkaupungissa on jotenkin surrealistisesti jopa 70% naisia.
Tiedätkö mikä Mongoliaa, Japania ja Suomea kaikkea yhdistää? Lasten syntyvyyden romahdus.
Olisi helpompaa keskustella, jos jättäisit pois tuon tasojankutuksen. Kyse on elämäntapaeroista, ei tasoeroista. Jos rakastaa erikoiskahveja, viiniä, joogaa ja matkustelua, niin tottakai niitä haluaa jatkaa. Onko siinä jotain väärää? Naistenko pitäisi vielä 2020-luvulla luopua omasta urasta, omista rahoista, omasta elämäntavasta ja kaventaa elämänsä, jotta perheitä syntyisi? Ja perheessä olla se, joka pitää hoitovapaat? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaisi muuttaa johonkin maahan, jossa on tasa-arvoinen lainsäädäntö. Suomessa nainen voi milloin vain viedä lapset ja puolet miehen omaisuudesta. Lisäksi miehen pitää maksaa elatusmaksuja naiselle. Ihmettelen, miksi suomessa yksikään mies enää suostuu tekemään lapsia. Ehdot ovat miehelle todella huonot.
Tasa-arvoisesta maasta kotoisin oleva nainen pystyy kieltäytymään just sun seurasta. Voi tulla melkoisena järkytyksenä ettei naisen tarvitsekaan miellyttää miestään :)
Pointti olikin se, että minä en ole ainoa, vaan suurin osa suomalaisista miehistä alkaa ymmärtää sen, että lapsen tekeminen suominaisen kanssa on valtava riski. Tämä näkyy jo syntyvyystilastoissakin.
Norjalaiset naiset osaavat sitten sanoa tiukemmin omat kantansa mitä suomalainen nainen. Tasa-arvon nimissä täytyy olla valmis kestämään suoriakin kannanottoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä minä sanoin, ettei omalla tulo- ja elintasollani ole väliä?? Todellakin on. Minulle on tärkeää, että saan tehdä työtä, josta nautin ja jossa viihdyn. Haluan voida vaikuttaa työaikoihini, lomiini ja saada työstäni merkityksellisyyden ja onnistumisen kokemuksia. Ja haluan ansaita sen verran hyvin, että pystyn viettämään sellaista elämää, mistä nautin.
Eli toisin sanoen UudenKaupungin perusduunarimiehet eivät ole sinulle tarpeeksi korkeatasoisia koska heidän palkoillaan ei haluamasi kaltaista elämää paljoa kustanneta. Eikä heillä ole varaa tehdä unelmatyötään.
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Kustannan oman elämäni omalla palkallani, ymmärrätkö? Lisäksi olen jo parisuhteessa. Puolisoni on osatyökyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Puhut potaskaa. Naimisiin mennessä voi tehdä avioehdon tai jättää avioliiton kokonaan väliin. lasten huoltajuus annetaan sille, joka on jo aiemmin enemmän hoitanut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne huushollin tulot puolittuvat, jos mies jää kotiin ja äiti palaa töihin? Miksi miehellä pitäisi olla oikeus tehdä töitä, saada palkkaa, luoda uraa, olla sosiaalisissa kontakteissa muihin ihmisiin, ja äidin pitäisi kaventaa elämäänsä hoitaakseen lapset?
Äläkä viitsi mennä henkilökohtaisuuksiin, olen tässä ketjussa jo kertonut pariutuneeni osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevan miehen kanssa. Minulla on suuremmat tulot kuin hänellä. Tasoltaan hän on täysi kymppi ja me molemmat olemme normaaleja suomalaisia.
Hienoa että teillä tulot riittää. Köyhillä perheillä taas ei yleisesti ottaen riitä, minkä takia se äiti yleensä jää aluksi kotiin koska hänen etunsa ovat paremmat kuin miehen. Ja yleisesti siitäkin syystä naiset eivät yleensä avioidu itseään alempitasoisen miehen kanssa, koska silloin juuri tällaiset rajoitteet ja realiteetit tulee elintason esteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpompaa keskustella, jos jättäisit pois tuon tasojankutuksen. Kyse on elämäntapaeroista, ei tasoeroista. Jos rakastaa erikoiskahveja, viiniä, joogaa ja matkustelua, niin tottakai niitä haluaa jatkaa. Onko siinä jotain väärää? Naistenko pitäisi vielä 2020-luvulla luopua omasta urasta, omista rahoista, omasta elämäntavasta ja kaventaa elämänsä, jotta perheitä syntyisi? Ja perheessä olla se, joka pitää hoitovapaat? Miksi?
Ei siinä ole mitään jankutusta. Tilastot ovat tilastoja. Väitätkö että mongolialaisen farmarin elintaso on samalla tasolla kuin kaupunkilaisnaisen? Ei ole. Miksi tämä on niin helvetin vaikea ymmärtää?
En minä ole naisia siitä syyllistämässä koska tämä ilmiö tapahtuu jokaikisessä maailmannurkassa kulttuuriin tai historiaan katsomatta. Näin on aina ollut. Ja etenkin tuon Mongolian kohdalla ymmärtää, että kun on päässyt parempiin tuloihin ja siihen kahvilaelämään kiinni niin ei välttämättä se jakinhoito ja nomadielämä maistukaan.
Se että väittää että se on vain "elämäntyylin valinta" käytännössä aliarvioi pahasti kuinka köyhää elämä voi olla. Mikä taas osoittaa että olet todennäköisesti aika pumpulissa elänyt, etenkin jos sinulla kerran on perheessäsi paremmat tulot, miehesi ei tee töitä ja sinulla on silti hyvin varaa kokoajan matkustella edestakaisin ja vetää kalliita viinejä menemään. Se että nainen valitsee miehen tulo- ja luokkatason mukaan on yleensä pragmaattinen valinta, ei elämäntyylivalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että teillä tulot riittää. Köyhillä perheillä taas ei yleisesti ottaen riitä, minkä takia se äiti yleensä jää aluksi kotiin koska hänen etunsa ovat paremmat kuin miehen. Ja yleisesti siitäkin syystä naiset eivät yleensä avioidu itseään alempitasoisen miehen kanssa, koska silloin juuri tällaiset rajoitteet ja realiteetit tulee elintason esteeksi.
Nyt haluan lopultakin kuulla ne äidin edut. Äitiysrahaa saa 105 arkipäivää. Mitkä ovat ne muut edut, jotka vain äiti saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs etuja se nainen saa enemmän kuin mies?? Tiedän hakea itsekkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti:
Harvassa tuntuvat nykyään olevan. Useimmat eivät näytä haluavan lapsia, ja ne harvat jotka haluavat eivät halua kantaa vastuuta niistä.
Ura vaikuttaisi olevan miehille tärkeämpi kuin oma perhe ja joku puolen vuoden hoitovapaakin on useimmille miehille ihan mahdoton ajatus, siinä kun kärsisi se ura.
Mistä niitä hyviä miehiä löytää?Niin, siis kuuluiko noihin vaatimuksiin vielä kotitöiden puolittaminen? Tässähän Ap ei siitä puolesta sano mitään.
Omasta puolestani: Lasten haluaminen: Kyllä. Vastuun kantaminen niistä ja perheestä: Kyllä. Hoitovapaan pitäminen: Kyllä. Kotitöiden puolittaminen: Ei.
Itse esim. huollan ja korjaan auton, ruohonleikkurin, moottorisahan yms. Korjaan rakennukset, viemärit, tekniset tilat, lämmitysjärjestelmät ja sitten vielä tekniset härpäkkeet - ei siksi ettei vaimo osaisi vaan meillä se nyt sattuu menemään näin. Käännän maan, teen istutukset, rakennan aidat ja kasvihuoneet. Nämä on siis niitä minun hommia. Sitten enimmäkseen minulle ajautuneita hommia on ruuanlaitto ja leipominen. Lapsia hoidetaan molemmat, vaimo ehkä enemmän kuin minä. Vaimo sitten tekee muuta kotityötä enemmän kuin minä, ja myöskin maalaa ja tapetoi ja pitää paikat siisteinä, koska hän tykkää siitä. Meillä periaatteena on se, että se, jota asia enemmän kiinnostaa tai sen tekemättömyys häiritsee, tekee sen. Toista vaivataan erittäin harvakseltaan, koska molemmat painetaan töitä sen minkä ehditään ja molemmat ymmärtää sen.
- auton huolto ja korjaus
- ruohonleikkurin huolto ja korjaus
- moottorisahan huolto ja korjaus
- rakennusten korjaus
- viemärin korjaus
- teknisten tilojen huolto
- lämmitysjärjestelmien huolto
- teknisten härpäkkeiden korjaus
- maan kääntäminen
- istutusten tekeminen
- aitojen rakentaminen
- kasvihuoneiden rakentaminen
Rinnastatko oikeasti nuo kotitöihin? No, jatka saman tien listaa: nuohoojan tilaaminen, rännien putsaaminen...
Jotta keskustelussa olisi jotain järkeä, kannattaisi määritellä kotityöt esimerkiksi tarkoittamaan tehtäviä, joita tehdään viikoittain.
Mitä ne kotityöt sitten ovat, jos ei nuo niihin kuulu? Mitkä sitten ovat kotitöitä? Pyykkäys ja siivous vaan? Eikö kotitöihin mielestäsi kuulu kaikki ne työt, jotka täytyy tehdä kotona? Ja miksi tekisit sellaisen rajauksen, että kotitöihin kuuluu työt jotka tehdään viikoittain? Miksei vuosittain tai kuukausittain tai päivittäin? Kaikki tuokin täytyy kuitenkin saada tehtyä, ja jos joku ulkopuolinen tekisi ne, niin siihen menisi ainakin tuhansia euroja joka vuosi.
Ja huvittavinta tässä naisten kotityöjankkauksessa on, että suomalaiset miehet tekevät tutkitusti jo nyt eniten kotitöitä Euroopassa. Ja sitten kun mietitte, että tilanne on muualla vielä selvästi heikompi...
Suomalaiset naiset ovat kyllä aikamoisia prinsessoja.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään jankutusta. Tilastot ovat tilastoja. Väitätkö että mongolialaisen farmarin elintaso on samalla tasolla kuin kaupunkilaisnaisen? Ei ole. Miksi tämä on niin helvetin vaikea ymmärtää?
En minä ole naisia siitä syyllistämässä koska tämä ilmiö tapahtuu jokaikisessä maailmannurkassa kulttuuriin tai historiaan katsomatta. Näin on aina ollut. Ja etenkin tuon Mongolian kohdalla ymmärtää, että kun on päässyt parempiin tuloihin ja siihen kahvilaelämään kiinni niin ei välttämättä se jakinhoito ja nomadielämä maistukaan.
Se että väittää että se on vain "elämäntyylin valinta" käytännössä aliarvioi pahasti kuinka köyhää elämä voi olla. Mikä taas osoittaa että olet todennäköisesti aika pumpulissa elänyt, etenkin jos sinulla kerran on perheessäsi paremmat tulot, miehesi ei tee töitä ja sinulla on silti hyvin varaa kokoajan matkustella edestakaisin ja vetää kalliita viinejä menemään. Se että nainen valitsee miehen tulo- ja luokkatason mukaan on yleensä pragmaattinen valinta, ei elämäntyylivalinta.
Tässä keskustelussa ei puhuta minusta, mutta pumpulista minulla ei ole elämässäni ollut tietoakaan ja tuloni ovat aika lailla mediaanitulot, brutto 3400 e/kk. Melkeinpä luulen, että ne Uudenkaupungin autoasentajat vetävät parempaa liksaa ainakin vuorolisineen. Kyse on siitä, mihin rahansa haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Nykymiehet ei fiksuna halua alkaa elareita maksamaan.
Joo, onhan se pöyristyttävää joutua maksamaan omien lastensa kuluja. Omien lasten isä maksaa 115e/kk per pää. Eikä siis tee mitään hankintoja, maksaa ruuat ja ylläpidon kun lapset on isällään. Ja jonkun mielestä tämä on KOHTUUTONTA?
Ap vain ja ainoastaan miesviharäksytti, ja niin tekee ketjun naisetkin taas yllättäen perässä.
Tämä palsta on kyllä sellainen, jota jokaisen suomalaisen miehen pitäisi lukea siinä vaiheessa kun seurustelut naisen kanssa alkaa kiinnostamaan. Ei kiinnostaisi sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymiehet ei fiksuna halua alkaa elareita maksamaan.
Joo, onhan se pöyristyttävää joutua maksamaan omien lastensa kuluja. Omien lasten isä maksaa 115e/kk per pää. Eikä siis tee mitään hankintoja, maksaa ruuat ja ylläpidon kun lapset on isällään. Ja jonkun mielestä tämä on KOHTUUTONTA?
Äippyli valitsi sitten viisaasti sen isukin :D
Ja omaa vikaahan se ei tietenkään ole :D
Lapset pystyy kasvattamaan yksin. Mikä siinä hiertää noin lujaa jos ja kun nainen asettaa ehtoja? Loppupeleissä mukula tulee naisesta, jolloin tällä on valta päättää omasta vanhemmuudesta.