Miten opetella englantia parhaiten aikuisena. Oon toki kÀynyt yliopiston. Mutta pahoja aukkoja on, mm. aakkoset ja perusjuttuja.
Kommentit (63)
En kehtaa mennÀ mihinkÀÀn avoimeen yliopistoon. Taso liian korkea, vaikka peruskurssit oonkin lÀpÀissyt.
Toisaalta ihan alkeet taas liian helppoja.
Ap
Siis oot opiskellut englantia yliopistossa pÀÀaineena, etkÀ osaa aakkosia? Okei. MissÀ nÀin surkea taso?
Youtube tÀynnÀ opettajia ja ihan ilmaiseksi. Kirjoitat vain hakukenttÀÀn aiheen / kieliopin ja tadaa, saat satoja opetusvideoita aiheesta.
Ja pÀtee muihinkin kieliin, ei vain englantiin. Parasta on se, ettei maksa mitÀÀn ja materiaalia on joka lÀhtöön ja voit katsoa ne uudelleen ja uudelleen.
Kansalaisopistojen kurssit on juuri julkaistu. Etsi sieltĂ€ sopiva, on myös etĂ€kursseja. Jos ei tunnu tarpeeksi tehokkaalta, voit pyytÀÀ yksityisopetusta nimenomaan kirjoittamiseen, n. 35âŹ/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Siis oot opiskellut englantia yliopistossa pÀÀaineena, etkÀ osaa aakkosia? Okei. MissÀ nÀin surkea taso?
Ei vaan oon kÀynyt ne yliopiston pakolliset kurssit englannista. En pÀÀaineena.
Lastenlauluja kuuntelemaan englanniksi. KyllÀ se siitÀ lÀhtee
MinÀ olin koulussa hyvÀ matemaattisissa aineissa, mutta sysipaska vieraissa kielissÀ. Korjasin asian 30:nÀ ottamalla vuorotteluvapaata ja muuttamalla Lontooseen. Menin puoleksi vuodeksi kielikouluun. AamupÀivÀllÀ tein lÀksyt ja luin paljon lehtiÀ. IltapÀivÀllÀ oli tunnit ja niiden jÀkeen menin pubiin seurustelemaan kavereideni tai ventovieraiden kanssa.
Kielitaito parani aivan mielettömÀsti. EikÀ pÀÀssyt ihan heti unohtumaankaan, kun nain opiskelukaverini, joten kotonakin piti puhua englantia pari vuotta. ElÀmÀni paras pÀÀtös!
taas nÀitÀ helvetin turhia höpöhöpöjuttuja. EttÀ ei osaa aakkosia :D :D
Vierailija kirjoitti:
EihÀn aloittaja noin kirjoittanut. Ei ole hÀÀveissÀ kantimissa sinunkaan suomen osaamisesi.
Vierailija kirjoitti:
MinÀ olin koulussa hyvÀ matemaattisissa aineissa, mutta sysipaska vieraissa kielissÀ. Korjasin asian 30:nÀ ottamalla vuorotteluvapaata ja muuttamalla Lontooseen. Menin puoleksi vuodeksi kielikouluun. AamupÀivÀllÀ tein lÀksyt ja luin paljon lehtiÀ. IltapÀivÀllÀ oli tunnit ja niiden jÀkeen menin pubiin seurustelemaan kavereideni tai ventovieraiden kanssa.
Kielitaito parani aivan mielettömÀsti. EikÀ pÀÀssyt ihan heti unohtumaankaan, kun nain opiskelukaverini, joten kotonakin piti puhua englantia pari vuotta. ElÀmÀni paras pÀÀtös!
Kuulostaa hyvÀlle. Harmi vaan kun itsellÀ, työ, lapset ja puoliso tÀÀllÀ
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa mennÀ mihinkÀÀn avoimeen yliopistoon. Taso liian korkea, vaikka peruskurssit oonkin lÀpÀissyt.
Ap
MitÀ kehtaamista siinÀ on! Otat työvÀenopiston verkkokursseja tai avoimen yliopiston kursseja. Ne "tulee" kotiin vaikka yöllÀ, eikÀö ole kovin kallista.
SItte yks hyvÀ, juutuubiin musiikkia "With subtitles" ja laulat siinÀ mukana!
Katsot hyviÀ sarjoja ja laitat tekstityksen pois pÀÀltÀ. Itse tykkÀÀn tehdÀ aina nÀin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yliopistossa ole pakollista englantia. En ole itse kÀynyt englantia kurssiakaan. Jos pÀÀset avoimen yliopiston englannin perusopintoihin, niin tasosi lienee ihan ok. Sinne vain rohkeasti.
Vierailija kirjoitti:
taas nÀitÀ helvetin turhia höpöhöpöjuttuja. EttÀ ei osaa aakkosia :D :D
En osaa. Pomo kerran halusi, ettĂ€ taivaan englanniksi. En tavannut. đł
NĂ€ytin paperilla.
Ap
Duolingo on kevyt ja helppo jota voi tehdÀ pÀivittÀin missÀ vain, joten se on iso etu. Sitten suosittelen ihan lukemaan englanniksi. Onko se sitten kirjoja, joko fiktiota tai alasi kirjallisuutta tai netissÀ.
Itse kirjoittamiseen suosittelen esim. ChatGPT:tÀ. Eli kirjoita englanniksi se mitÀ sinun pitÀisi kirjoittaa ja sitten pyydÀt korjauksia ja parannuksia. Tai kirjoitat suomeksi ja pyydÀ kÀÀntÀmÀÀn. Kannattaa kÀydÀ tekstistÀ enemmÀnkin dialogia gpt:n kanssa. Se auttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mene kansanopiston kurssille. SiellÀ on sekÀ peruskursseja kaikentasoisille, ettÀ pelkkiÀ puheryhmiÀ. MinÀ kÀvin sellaisessa edistyneiden ryhmÀssÀ, jossa oli paljon mm. valtion virkamiehiÀ parantamassa puhekieltÀÀn. EikÀ maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
taas nÀitÀ helvetin turhia höpöhöpöjuttuja. EttÀ ei osaa aakkosia :D :D JOS olet alakoulussa oppinut aakkoset englanniksi huonona...Ei niitÀ enÀÀ yliopistossa tahkota, se on suoraan asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yliopistossa ole pakollista englantia. En ole itse kÀynyt englantia kurssiakaan. Jos pÀÀset avoimen yliopiston englannin perusopintoihin, niin tasosi lienee ihan ok. Sinne vain rohkeasti.
Ai, kyllÀ mulla oli pakollinen suullinen ja kirjallinen englanti. Kaksi kurssia.
Pelottaa kirjoittaa töissÀ englantia
Ap