Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun rintasyöpä pelottaa koko ajan?

Vierailija
24.04.2020 |

Olen hieman alle 30v nainen ja tehnyt tännekin monta aloitusta milloin mistäkin rintoihin liittyvästä asiasta.
Pelkään rintasyöpää koko ajan niin paljon, etten paljon muuta ajattele. Olen käynyt kerran vuodessa lääkärissä ultrauttamassa rintani ja ainoastaan kystia on löytynyt.

Tää pelko hallitsee mun elämää todella pahasti. Mulla on pakko-oireinen häiriö ja ahdistuneisuushäiriö mutta en ole tällä hetkellä hoidon piirissä.

Onko täällä muita, joita ahdistaa joku sairaus todella paljon? :/

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos menisit sinne hoidon piiriin? Tuo pilaa sun elämäsi. Mä olen itse sairastanut rintasyövän, eikä se ole mikään kuolemantuomio.

Vierailija
2/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos menisit sinne hoidon piiriin? Tuo pilaa sun elämäsi. Mä olen itse sairastanut rintasyövän, eikä se ole mikään kuolemantuomio.

Niin, pitäisi harkita varmaan. :/ 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut hyvin hypokondrinen useiden sairauksien suhteen, ja yhtälailla kärsin pakko-oireisesta häiriöstä ja ahdistuneisuushäiriöstä. Omalla kohdallani juurisyyt ovat kuitenkin syvemmällä kuin varsinainen sairauden pelko, ts. pelko kuolemasta ja hallinnan menettämisestä. Jouduin tavallaan kohtaamaan tämän pahimman pelkoni, kun menetin hiljattain parhaan ystäväni. Tämä menetys laittoi pohtimaan elämän rajallisuutta ja sitä, etten yksinkertaisesti pysty neuroottisuudellani vaikuttamaan elämän pituuteen, niin itseni kuin muidenkaan. Olen myös itse hakeutunut avun piiriin keskustelemaan asioista, ja suosittelen kovasti, että teet samoin Ap. Harvoin omassa päässään kykenee ratkomaan suuria ongelmia, vaan ne täytyy puhua esille, jotta käsittely on helpompaa. Tsemppiä kovasti sinulle!

Vierailija
4/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistata tissit, sillä selvä.

Ennen sitä voisit laittaa kuvat niistä.

Vierailija
5/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ollut hyvin hypokondrinen useiden sairauksien suhteen, ja yhtälailla kärsin pakko-oireisesta häiriöstä ja ahdistuneisuushäiriöstä. Omalla kohdallani juurisyyt ovat kuitenkin syvemmällä kuin varsinainen sairauden pelko, ts. pelko kuolemasta ja hallinnan menettämisestä. Jouduin tavallaan kohtaamaan tämän pahimman pelkoni, kun menetin hiljattain parhaan ystäväni. Tämä menetys laittoi pohtimaan elämän rajallisuutta ja sitä, etten yksinkertaisesti pysty neuroottisuudellani vaikuttamaan elämän pituuteen, niin itseni kuin muidenkaan. Olen myös itse hakeutunut avun piiriin keskustelemaan asioista, ja suosittelen kovasti, että teet samoin Ap. Harvoin omassa päässään kykenee ratkomaan suuria ongelmia, vaan ne täytyy puhua esille, jotta käsittely on helpompaa. Tsemppiä kovasti sinulle!

Kiitos pitkästä vastauksesta. :)

Tiedostan, että mulla on takaraivossa tavallaan semmoinen kauhea jäytävä pelko, että mun elämä menee pilalle. Mikä on sinänsä hassua, koska tavallaanhan se on pilalla jo tästä jatkuvasta murehtimisesta. Mulla on vaan semmoinen olo etten kestä yhtään vastoinkäymisiä enää, en isoja enkä pieniä. Olen varmaan masentunut myös.

ap

Vierailija
6/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissimies kirjoitti:

Kyllä, olen hakinnut myös tätä vaihtoehtoa, vaikka tuo olikin varmaan vitsi.

En laita kuvaa, ovat niin pienet ettei niissä ole mitään nähtävää.

ap

Vierailija
7/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää tiedä mitkä oireet ovat kuviteltuja ja mitkä eivät, enkä tiedä milloin pitäisi mennä lääkäriin.

Viimeksi joulukussa lääkäri katsoi historiaani ja  sanoi, että "jos ja kun ultrassa ei löydy mitään vakavaa, niin ajattele tätä syöpäasiaa seuraavan kerran kun olet 35. Ja älä enää tunnustele rintoja itse, vaan anna vaikka gynen kokeilla" Tavallaan ymmärrän tuon neuvon, tavallaan se on vastuutonta. Löysinhän minä nytkin kystia joista lääkäri sanoi, että täytyy ehdottomasti tarkistaa ne. :/

Toinen mitä olen kyhmyjen lisäksi pelännyt, on, että nännistä vuotaa eritettä. Musta tuntuu välillä, että koko rinta on märkä, mutta kun kädellä kokeilee niin ei mitään. Tämä on siis ihan psykosomaattista. :(

ap

Vierailija
8/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen terapiaa sulle ehdottomasti! Oon ite kärsiny samanlaisista peloista ja terapia just autto mullaki.

Vierailija
10/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää tiedä mitkä oireet ovat kuviteltuja ja mitkä eivät, enkä tiedä milloin pitäisi mennä lääkäriin.

Viimeksi joulukussa lääkäri katsoi historiaani ja  sanoi, että "jos ja kun ultrassa ei löydy mitään vakavaa, niin ajattele tätä syöpäasiaa seuraavan kerran kun olet 35. Ja älä enää tunnustele rintoja itse, vaan anna vaikka gynen kokeilla" Tavallaan ymmärrän tuon neuvon, tavallaan se on vastuutonta. Löysinhän minä nytkin kystia joista lääkäri sanoi, että täytyy ehdottomasti tarkistaa ne. :/

Toinen mitä olen kyhmyjen lisäksi pelännyt, on, että nännistä vuotaa eritettä. Musta tuntuu välillä, että koko rinta on märkä, mutta kun kädellä kokeilee niin ei mitään. Tämä on siis ihan psykosomaattista. :(

ap

Itselläni on myös mastopatiaa rinnoissa, ollut aina, vaikka kuppikoko on hädintuskin A. Molemmista rinnoistani on myös aina tullut kirkasta/ vaalean keltaista eritettä. Puolisen vuotta sitten toisen rinnan yhdestä tiehyeestä vuoto muuttui ruskeaksi, joten kävin myöskin ultrassa sekä mammografiassa - kysta. Ei muuta. Lääkärin mukaan vuoto voi olla ruskeasta jopa aina vihreään väriin saakka, eikä silti viittaa rintasyöpään, kyse on usein tavallisista hormonaalisista muutoksista. Omat rintani ovat aina ennen kuukautisia myös armottoman kipeät, ja joskus kipu jää päälle vihlovaksi pidemmäksikin aikaa. Kipu myös muuttaa muotoaan pistävästä jomotukseen. Ja nämä kaikki ovat varsin normaaleja, kystaperäisiä oireita. 

Tuo neuvo, minkä lääkäriltä sait, ettei rintoja kannata liiaksi itse puristella, on oikeasti järkevä neuvo. Usein vuoto aktivoituu, mitä enemmän puristelee (nimim. kokemusta on). Rinnat myös ärsyyntyvät liiasta hypistelystä. Älä siis suotta pelkää. Jos sinulla olisi rintasyöpä, tai vaikka vain aivan pieni esiaste, tämä näkyisi jo ultrassa. Niin äärimmäisen tarkkaa nykyteknologia on. Koeta nauttia auringosta ja valosta, sinulla ei ole mitään hätää. :)

Vierailija
11/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tissimies kirjoitti:

Kyllä, olen hakinnut myös tätä vaihtoehtoa, vaikka tuo olikin varmaan vitsi.

En laita kuvaa, ovat niin pienet ettei niissä ole mitään nähtävää.

ap

Pienet tissit on oikein kivat👍.

Vierailija
12/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itselläni on myös mastopatiaa rinnoissa, ollut aina, vaikka kuppikoko on hädintuskin A. Molemmista rinnoistani on myös aina tullut kirkasta/ vaalean keltaista eritettä. Puolisen vuotta sitten toisen rinnan yhdestä tiehyeestä vuoto muuttui ruskeaksi, joten kävin myöskin ultrassa sekä mammografiassa - kysta. Ei muuta. Lääkärin mukaan vuoto voi olla ruskeasta jopa aina vihreään väriin saakka, eikä silti viittaa rintasyöpään, kyse on usein tavallisista hormonaalisista muutoksista. Omat rintani ovat aina ennen kuukautisia myös armottoman kipeät, ja joskus kipu jää päälle vihlovaksi pidemmäksikin aikaa. Kipu myös muuttaa muotoaan pistävästä jomotukseen. Ja nämä kaikki ovat varsin normaaleja, kystaperäisiä oireita. 

Tuo neuvo, minkä lääkäriltä sait, ettei rintoja kannata liiaksi itse puristella, on oikeasti järkevä neuvo. Usein vuoto aktivoituu, mitä enemmän puristelee (nimim. kokemusta on). Rinnat myös ärsyyntyvät liiasta hypistelystä. Älä siis suotta pelkää. Jos sinulla olisi rintasyöpä, tai vaikka vain aivan pieni esiaste, tämä näkyisi jo ultrassa. Niin äärimmäisen tarkkaa nykyteknologia on. Koeta nauttia auringosta ja valosta, sinulla ei ole mitään hätää. :)

Kiitos vastauksestasi! :) Mukavaa keväänjatkoa sinulle myös!

Olen näihin tuntemuksiini liittyen miettinyt, että voiko rinnasta vuotaa mitään ilman että niitä puristelee MUTTA niin että puristettaessa ei sitten tulekaan mitään? 

Rintaliiveissä on ollut välillä pieniä jälkiä siitä, että jotain olisi saattanut vuotaa mutta voi olla että kuvittelen. Ei mitään selkeitä läiskiä tms.

ap

Vierailija
13/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen näihin tuntemuksiini liittyen miettinyt, että voiko rinnasta vuotaa mitään ilman että niitä puristelee MUTTA niin että puristettaessa ei sitten tulekaan mitään? 

Rintaliiveissä on ollut välillä pieniä jälkiä siitä, että jotain olisi saattanut vuotaa mutta voi olla että kuvittelen. Ei mitään selkeitä läiskiä tms.

ap

Kyllä itselläni on myös näinkin ollut, että rintaliiveistä on löytynyt pienet tahrat, ja myös tiehyeissä on usein kuivunutta pientä kokkaretta. Ja jos puristaessa ei mitään tule, niin voisi tulkita siten, että kystat on tyhjemmät juuri tuolla hetkellä. Omalla kohdallani olen laittanut merkille, että usein stressi on saanut myös rinnat oireilemaan enemmän, mikä on aika loogistakin, kun stressi niin kovin vaikuttaa hormonitoimintaan. Nämä tällaiset oireet on ihan hirvittävän yleisiä naisilla. Harva näistä kuitenkaan kirjoittaa, kun sitä varsinaista hengenhätää ei ole. :) /10

Vierailija
15/21 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kyllä itselläni on myös näinkin ollut, että rintaliiveistä on löytynyt pienet tahrat, ja myös tiehyeissä on usein kuivunutta pientä kokkaretta. Ja jos puristaessa ei mitään tule, niin voisi tulkita siten, että kystat on tyhjemmät juuri tuolla hetkellä. Omalla kohdallani olen laittanut merkille, että usein stressi on saanut myös rinnat oireilemaan enemmän, mikä on aika loogistakin, kun stressi niin kovin vaikuttaa hormonitoimintaan. Nämä tällaiset oireet on ihan hirvittävän yleisiä naisilla. Harva näistä kuitenkaan kirjoittaa, kun sitä varsinaista hengenhätää ei ole. :) /10

Hei, kiitos kun vielä jaksoit vastata :) 

Tuosta rintavuodosta harvemmin tosiaan puhutaan vaikka se ilmeisesti on jossain määrin yleistäkin.

ap

Vierailija
16/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaan vielä

Vierailija
17/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt kerran vuodessa tutkimuksissa, niin olet ainakin oman osuuteesi hoitanut. Tai jos tulee jotain ihmeellistä poikkeavaa. Ainakin jos kipua tulee ja omituisi nystyröitä tuntuu, niin silloin heti tutkimuksiin.

Vierailija
18/21 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot selkeästi psykiatrin tarpeessa. Menehän hoitoon ennen kuin alat epäillä itselläsi jotain toista syöpää, vaikka jotain viikoissa tappavaa akuuttia leukemiaa ja ravaat lääkärissä pari kertaa viikossa.

Vierailija
19/21 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nännin vetäytyminen olla mitään muuta kuin syöpää?

Vierailija
20/21 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan