Lähes jokainen laihtuu kyllä, jos haluaa tarpeeksi!
Painon pudottamisen logiikka on lopulta hyvin yksinkertainen. Kyse on motivaatiosta. Ihminen laihtuu, jos aidosti haluaa sitä.
Jos laihtuminen tyssää aina siihen että sortuu syömään liikaa ja epäterveellisesti, niin silloin ihminen haluaa mässäilyn tuomaa nautintoa enemmän kuin laihtumista. Hänen motivaationsa kohde on väärä, eli lyhyen tähtäimen nautinto pitkän tähtäimen kustannuksella.
Kyllä, minulla on omakohtaista kokemusta painonpudotuksesta. Ja olen myös sitä mieltä, että silloin kun on kyse asiasta johon voi vaikuttaa, niin ihminen onnistuu siinä, mitä hän tosissaan haluaa ja mihin hän suuntaa motivaationsa.
Huomaattehan että otsikossa lukee "lähes jokainen" eli tämä ei koske esimerkiksi vaikeasta sairaudesta johtuvaa ylipainoa jolle ei voi mitään. Suurin osa ihmisistä on lihavia kuitenkin ihan vain siksi, että he syövät enemmän kuin kuluttavat.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Elikkä lihavat eivät halua laihtua.
Ainakin omalla kohdallani pitää täysin paikkansa. En ole motivoitunut laihtumaan eli en tee sen asian eteen yhtään mitään. Elämäni on oikein mukavaa tällaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, onhan se tietysti näinkin mutta kyllä minulta loppui sinni 5 kk jälkeen (jälleen kerran) koska suolisto oli ihan sekaisin 5 kk ripuloinnin jälkeen, mahalaukku tulehtunut ja kipeä, niin heikko olo että en jaksanut kuin maata sohvalla. Kolesteroli nousi reilusti ja maksa-arvot pielessä. Kaikki tuo kun kokeilin vhh diettiä ja 1000-1400 kcal/pv. Laihduin noin 10 kg tuolla rääkillä mutta nyt on mennyt 3 kk kun palasin entiseen ruokavalioon ja vähitellen alkaa suolisto toipumaan. Kun syön mahani täyteen ruokaa, jaksan pyöräillä, siivota, pyykätä ja touhuta koko päivän. Vhh dietillä vietin kaiket päivät sohvanpohjalla ja olin itkuinen, masentunut. Kyllähän sitä tuollakin konstilla laihtuu mutta onko se vaivan väärti. Minusta ei ole. Ja moneen kertaan kokeilleena, tuo on ainoa konsti jolla laihdun.
Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan kokeillut tätä?
- säännöllinen unirytmi, 8 h yössä
- säännöllinen ateriarytmi (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala
- terveellinen ruoka, joka sisältää paljon kasviksia, täysjyväviljaa, pehmeitä kasvirasvoja, vähärasvaisia proteiinin lähteitä, ja joka ei sisällä paljon kovia rasvoja, suolaa ja sokeria
- säännöllinen liikuntaPainonhallintahan on oikeasti äärettömän yksinkertaista. Kuluttaa enemmän kuin syö. Sen onnistumiseksi tarvitaan kolme peruspalikkaa:
1. Uni
2. Terveellinen ruoka
3. LiikuntaIhan siksi kysyn, kun aidosti ihmettelen. En ole vielä koskaan tavannut ihmistä, joka noudattaisi näitä kolmea peruspalikkaa ja voisi huonosti. Sen sijaan olen tavannut lukuisia ihmisiä, joille näiden peruspalkoiden toteuttaminen syystä tai toisesta on vaikeaa ja niinpä painoakaan ei pysty pitämään kurissa.
Ihmettelen siis, eikö ihan tavalliset terveelliset elämäntavat ole toimineet? Oletko kokeillut niitä?
Miksi kukaan noudattaisi sinun mainitsemaasi "terveellistä" ruokavaliota? Se nimittäin ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Pudotin painoa aivan äskettäin 3 kuukauden ajan ja sain 8kg pois. Nyt pidän välikuukauden syömällä "täydet kalorit" mutta ilman että söisin liikaa. Vielä on pudotettavana kiloja.
Sain nälän pysymään poissa tuon 3kk aikana kun lautanen oli todella täynnä kasviksia. Jotkut eivät ehkä kaipaa karkkia, lettuja, jäätelöä, kakkuja tai mitä tahansa herkkuja, joita ilman on syytä olla kun haluaa painoa alas. Minulla ei ollut mitään ongelmaa tuon 3kk aikana, kun olin päättänyt että ylimääräiset herkut eivät nyt vain kuulu listalleni.
Olen kuitenkin oikea herkkuperse. Mieleni tekee ihan koko ajan jotain syömistä. Ja erityisesti hyvää syömistä. Ja tietysti kaikkea sitä hyvää, mitä ilman olin alkuvuoden. 168 senttinen 40+ nainen joutuu tosissaan "kyttämään" noita syömisiä, jos ei halua painon läjähtävän uudelleen noususuuntaan. Omat päivän kalorini voivat täyttyä jo klo 14.00 tai viimeistään klo 17.00. Ja tätä pitäisi jaksaa koko loppuelämä. Ymmärrän oikein hyvin, että se tasapainoilu erityisesti sen jälkeen kun on saanut painonsa kohdalleen, vaatii tiukkaa linjaa itseltä.
Jatkan vielä tämän vuoden puolella uuttaa tiukkaa painonpudotuskuuria. Silloin kalorivaje on selkeä. Nyt yritän löytää oikeanlaisen rytmin syömiseen sillä kalorimäärällä, jolla en liho enenpää. Ei tämä kyllä kauhean helppoa ole, koska kun teen jotain muuta tai uppoudun johonkin tekemiseen, taustalla pyörii aika usein ajatus nälästä ja ruoasta. Vielä kun keksisi tähän jonkin keinon häivyttää nuo ajatuksen jatkuvasta syömisestä.
N44
Olen samanikäinen kuin sinä, muutaman sentin lyhyempi enkä ole raskauksia lukuunottamatta ikinä painanut yli 60 kiloa. Ja syön pitkälti mitä haluan. Mutta minä liikun paljon. Pelkästään juoksulenkkeihin menee kolmisen tuhatta kaloria joka viikko. Vaikka laihtumisessa syöminen on kaiken a ja o, painon hallinnassa liikunta on tärkeää. Eli kaikille, jotka haluavat vapautta syömisiin ilman, että se näkyy kropassa, suosittelen runsasta liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöstä suurin osa lihavuudesta johtuu ja se on sairaus. Siihen olisi myös lääkkeitä, mutta Suomessa ei haluta näille reseptiä kirjoittaa, ellei sitten ole aivan sairaalloisen lihava. Vaikka toisivat avun monelle vähemmänkin ylipainoiselle ihan kokonaisuudessa elämään, kun kaikki aika ei menisi ruuan ja syömisen ajatteluun tai mielitekojen hallintaan.
Minulla nimenomaan ei mene aika ruuan ja syömisen ajatteluun tai mielitekojen hallintaan, kun syön nykyisellä tavalla. Tukeva aamiainen (näin etätöissä tavallaan kaksi aamiaista, ensin yksin ja sitten uudestaan, kun puolisokin syö), iltapäivällä lounas (usein edellisen illan tähteitä), illalla kunnon päivällinen. Jos välissä tekee mieli jotain niin sitten käyn kaapilla, mutta se mieliteko on yleensä lounasajan yhteydessä.
Hieno homma että ap on saanut laihdutettua. Kaikille se vaan ei ole yhtä helppoa, koska ylipaino on sekoittanut hormonitoiminnan. Jokaisen keho reagoi yksilöllisesti laihduttamiseen. Yksi asia on kuitenkin varma: Keho pyrkii säilyttämään totutun tilansa ja siitä laihduttamisessa oikeasi on kyse. Sinun on taisteltava omaa kehoasi vastaan mielenvoimalla ettei keho palauta itseään "normaali" tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma että ap on saanut laihdutettua. Kaikille se vaan ei ole yhtä helppoa, koska ylipaino on sekoittanut hormonitoiminnan. Jokaisen keho reagoi yksilöllisesti laihduttamiseen. Yksi asia on kuitenkin varma: Keho pyrkii säilyttämään totutun tilansa ja siitä laihduttamisessa oikeasi on kyse. Sinun on taisteltava omaa kehoasi vastaan mielenvoimalla ettei keho palauta itseään "normaali" tilaan.
Ylipaino ei sekoita hormoneita, vaan väärä ravinto. Ja se väärä ravinto on myös aiheuttanut ylipainon. Hormonitoiminnan saa kuntoon oikealla ravinnolla.
N. 7 vuotta sitten laihduin 8kg puolen vuoden aikana. Sain painon pysymään normaalina usean vuoden ajan, sen jälkeen paino tuli takaisin, kun en jaksanut kytätä jokaista syömistäni. Nyt olen kokeillut samaa ruokavalion vaihtoa eikä paino tunnu tippuvan millään, lisäksi on jatkuva nälkä -toisin kuin aiemmin laihduttaessani. Nyt joudun todella taistelemaan painon pudotuksen eteen enkä koe elämää mieleiseksi niin. En tosin ole, kuin 5kg ylipainoinen, mutta haluaisin nekin pois. Nyt olen vain miettinyt onko kaikki sen väärti, joudun luopumaan niin monesta sen muutaman kilon tähden. Ehkä annan vain olla ja nautin elämästä näin, tämä paino on kuitenkin helppo pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotin painoa aivan äskettäin 3 kuukauden ajan ja sain 8kg pois. Nyt pidän välikuukauden syömällä "täydet kalorit" mutta ilman että söisin liikaa. Vielä on pudotettavana kiloja.
Sain nälän pysymään poissa tuon 3kk aikana kun lautanen oli todella täynnä kasviksia. Jotkut eivät ehkä kaipaa karkkia, lettuja, jäätelöä, kakkuja tai mitä tahansa herkkuja, joita ilman on syytä olla kun haluaa painoa alas. Minulla ei ollut mitään ongelmaa tuon 3kk aikana, kun olin päättänyt että ylimääräiset herkut eivät nyt vain kuulu listalleni.
Olen kuitenkin oikea herkkuperse. Mieleni tekee ihan koko ajan jotain syömistä. Ja erityisesti hyvää syömistä. Ja tietysti kaikkea sitä hyvää, mitä ilman olin alkuvuoden. 168 senttinen 40+ nainen joutuu tosissaan "kyttämään" noita syömisiä, jos ei halua painon läjähtävän uudelleen noususuuntaan. Omat päivän kalorini voivat täyttyä jo klo 14.00 tai viimeistään klo 17.00. Ja tätä pitäisi jaksaa koko loppuelämä. Ymmärrän oikein hyvin, että se tasapainoilu erityisesti sen jälkeen kun on saanut painonsa kohdalleen, vaatii tiukkaa linjaa itseltä.
Jatkan vielä tämän vuoden puolella uuttaa tiukkaa painonpudotuskuuria. Silloin kalorivaje on selkeä. Nyt yritän löytää oikeanlaisen rytmin syömiseen sillä kalorimäärällä, jolla en liho enenpää. Ei tämä kyllä kauhean helppoa ole, koska kun teen jotain muuta tai uppoudun johonkin tekemiseen, taustalla pyörii aika usein ajatus nälästä ja ruoasta. Vielä kun keksisi tähän jonkin keinon häivyttää nuo ajatuksen jatkuvasta syömisestä.
N44
Olen samanikäinen kuin sinä, muutaman sentin lyhyempi enkä ole raskauksia lukuunottamatta ikinä painanut yli 60 kiloa. Ja syön pitkälti mitä haluan. Mutta minä liikun paljon. Pelkästään juoksulenkkeihin menee kolmisen tuhatta kaloria joka viikko. Vaikka laihtumisessa syöminen on kaiken a ja o, painon hallinnassa liikunta on tärkeää. Eli kaikille, jotka haluavat vapautta syömisiin ilman, että se näkyy kropassa, suosittelen runsasta liikkumista.
Kyllä se ravinto on kuitenkin pääosassa painonhallintaa. Jossain vaiheessa kun ihminen vanhenee, niin juoksut loppuu. Kirmaa nyt kylliksesi siihen asti =)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi laihtua? Onhan siihen mennyt aikaa, rahaa ja vaivaa, että on saanut ne läskit kerättyä. Eihän kukaan läskiä keräisi, jos ei pidä siitä. Miksi se siis pitäisi hävittää?
Terveyden vuoksi?
Mutta jos ei terveempi loppuelämä ei ole jotain, mistä haaveilee, niin se on sitten oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi laihtua? Onhan siihen mennyt aikaa, rahaa ja vaivaa, että on saanut ne läskit kerättyä. Eihän kukaan läskiä keräisi, jos ei pidä siitä. Miksi se siis pitäisi hävittää?
Terveyden vuoksi?
Mutta jos ei terveempi loppuelämä ei ole jotain, mistä haaveilee, niin se on sitten oma valinta.
Tämä. Ja kuitenkin tälläkin palstalla tullaan lähes päivittäin kertomaan, kuinka jokainen laihtuu kyllä halutessaan ja antamaan neuvoja, joita kukaan ei ole edes kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, onhan se tietysti näinkin mutta kyllä minulta loppui sinni 5 kk jälkeen (jälleen kerran) koska suolisto oli ihan sekaisin 5 kk ripuloinnin jälkeen, mahalaukku tulehtunut ja kipeä, niin heikko olo että en jaksanut kuin maata sohvalla. Kolesteroli nousi reilusti ja maksa-arvot pielessä. Kaikki tuo kun kokeilin vhh diettiä ja 1000-1400 kcal/pv. Laihduin noin 10 kg tuolla rääkillä mutta nyt on mennyt 3 kk kun palasin entiseen ruokavalioon ja vähitellen alkaa suolisto toipumaan. Kun syön mahani täyteen ruokaa, jaksan pyöräillä, siivota, pyykätä ja touhuta koko päivän. Vhh dietillä vietin kaiket päivät sohvanpohjalla ja olin itkuinen, masentunut. Kyllähän sitä tuollakin konstilla laihtuu mutta onko se vaivan väärti. Minusta ei ole. Ja moneen kertaan kokeilleena, tuo on ainoa konsti jolla laihdun.
Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan kokeillut tätä?
- säännöllinen unirytmi, 8 h yössä
- säännöllinen ateriarytmi (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala
- terveellinen ruoka, joka sisältää paljon kasviksia, täysjyväviljaa, pehmeitä kasvirasvoja, vähärasvaisia proteiinin lähteitä, ja joka ei sisällä paljon kovia rasvoja, suolaa ja sokeria
- säännöllinen liikuntaPainonhallintahan on oikeasti äärettömän yksinkertaista. Kuluttaa enemmän kuin syö. Sen onnistumiseksi tarvitaan kolme peruspalikkaa:
1. Uni
2. Terveellinen ruoka
3. LiikuntaIhan siksi kysyn, kun aidosti ihmettelen. En ole vielä koskaan tavannut ihmistä, joka noudattaisi näitä kolmea peruspalikkaa ja voisi huonosti. Sen sijaan olen tavannut lukuisia ihmisiä, joille näiden peruspalkoiden toteuttaminen syystä tai toisesta on vaikeaa ja niinpä painoakaan ei pysty pitämään kurissa.
Ihmettelen siis, eikö ihan tavalliset terveelliset elämäntavat ole toimineet? Oletko kokeillut niitä?
Miksi kukaan noudattaisi sinun mainitsemaasi "terveellistä" ruokavaliota? Se nimittäin ei ole terveellistä.
Siksi, että sillä pysyy terveenä?
Jos väität, että tuo ruokavalio on epäterveellinen, sinun olisi syytä edes perustella väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuu kyllä. Minä laihduin 173cm/42kg kun oikeen kovasti halusin. Pilasin kauniit hampaani ja vatsani toiminnan loppu iäkseni. Kasvot olivat kauttaaltaan valkosen nukan peitossa. Kyllä kannatti..
Vingu siinä nyt, kun olet ihan itse valinnut väärin. Laihtua pystyy niinkin, että hampaat säilyy ja elimistö ei sairastu.
Noilla mitoilla ei enää taida olla ihan vääristä valinnoista kyse.
Vierailija kirjoitti:
N. 7 vuotta sitten laihduin 8kg puolen vuoden aikana. Sain painon pysymään normaalina usean vuoden ajan, sen jälkeen paino tuli takaisin, kun en jaksanut kytätä jokaista syömistäni. Nyt olen kokeillut samaa ruokavalion vaihtoa eikä paino tunnu tippuvan millään, lisäksi on jatkuva nälkä -toisin kuin aiemmin laihduttaessani. Nyt joudun todella taistelemaan painon pudotuksen eteen enkä koe elämää mieleiseksi niin. En tosin ole, kuin 5kg ylipainoinen, mutta haluaisin nekin pois. Nyt olen vain miettinyt onko kaikki sen väärti, joudun luopumaan niin monesta sen muutaman kilon tähden. Ehkä annan vain olla ja nautin elämästä näin, tämä paino on kuitenkin helppo pitää.
Anna olla noin, turhaa kidutat itseäsi. Sun kroppa haluaa olla tuossa painossa. 5kg, mieti vähän =)
Aloitus on vähän väärin.. siis jos haluaisi tarpeeksi. Entä jos laittaisi että haluaisi nähdä vaivaa tarpeeksi... Jokainen haluaa kyllä olla sopivan painoinen, oman painoindeksin mukaan.. se vaivan näkeminen on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Ei se sinulla mistään liikkumisesta kiinni, kuulut vain niihin onnellisiin, jotka voivat syödä mitä haluavat lihomatta.
Se runsas liikuntakaan ei auta mitään läheskään kaikille. Minäkin kuuluin aiemmin noihin sinun kaltaisiisi ns. läpipaskoihin ja ai että sitä ihanaa elämää, kun sai syödä mitä lystäsi lihomatta. Toisin on nyt, liikun työni puolesta 8h päivässä, käyn salilla, lenkkeilen ja pyöräilen sekä syön mahdollisimman vähäkalorisesti, mutta ei auta mitään, paino ei pysy kurissa. Enkä napostele mitään aterioiden välillä, vaan juon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyden vuoksi?
Tämä. Ja kuitenkin tälläkin palstalla tullaan lähes päivittäin kertomaan, kuinka jokainen laihtuu kyllä halutessaan ja antamaan neuvoja, joita kukaan ei ole edes kysynyt.
Niin, ihmiset laihtuu HALUTESSAAN. Jos ei halua, eihän väittämä edes koske tätä ihmistä. Kaikkia aloituksia ei ole pakko lukea.
Kyse ei aina ole pelkästä halusta, vaan myös voimavaroista ja elämäntilanteesta. Jos on suht helppoa elämä, eikä kauheasti stressaa ja ehtii keskittyä omiin asioihin niin silloin laihtuminen on oman kokemukseni mukaan helppoa. Nyt ruuhkavuosissa taas elämä yhtä kiirettä ja lasten uhmaa, niin tulee tarrauduttua fazerin siniseen kuin hukkuva pelastusrenkaaseen. Tiedän, että pitäisi keksiä joku parempi pelastusrengas, mutta ei ole voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuu kyllä. Minä laihduin 173cm/42kg kun oikeen kovasti halusin. Pilasin kauniit hampaani ja vatsani toiminnan loppu iäkseni. Kasvot olivat kauttaaltaan valkosen nukan peitossa. Kyllä kannatti..
Olet siis sitä mieltä ettei kenenkään lihavan kannata laihduttaa, koska joku saattaa sairastua anoreksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen laihtunut ja lihonut elämäni aikana kymmeniä kiloja keski-ikään mennessä. En vain jaksa sitä neuroottisen kyttäyksen elämää, jossa punnitaan jokainen ruoka ja harrastetaan veren maku suussa liikuntaa. Olen tyytyväinen plösö, kymppi ylimääräistä, enkä aio tästä niuhottaa. Muiden mielipiteet ei kiinnosta.
Huoh, ihan kuin normipaino lähtökohtaisesti vaatisi ruuan punnintaa tai verenmaku suussa urheilemista.
Turhaan mollaat vhh-ruokavaliota, et ole sitä edes noudattanut. Enkä tällä tarkoita, että se kaikille sopii.