Lähes jokainen laihtuu kyllä, jos haluaa tarpeeksi!
Painon pudottamisen logiikka on lopulta hyvin yksinkertainen. Kyse on motivaatiosta. Ihminen laihtuu, jos aidosti haluaa sitä.
Jos laihtuminen tyssää aina siihen että sortuu syömään liikaa ja epäterveellisesti, niin silloin ihminen haluaa mässäilyn tuomaa nautintoa enemmän kuin laihtumista. Hänen motivaationsa kohde on väärä, eli lyhyen tähtäimen nautinto pitkän tähtäimen kustannuksella.
Kyllä, minulla on omakohtaista kokemusta painonpudotuksesta. Ja olen myös sitä mieltä, että silloin kun on kyse asiasta johon voi vaikuttaa, niin ihminen onnistuu siinä, mitä hän tosissaan haluaa ja mihin hän suuntaa motivaationsa.
Huomaattehan että otsikossa lukee "lähes jokainen" eli tämä ei koske esimerkiksi vaikeasta sairaudesta johtuvaa ylipainoa jolle ei voi mitään. Suurin osa ihmisistä on lihavia kuitenkin ihan vain siksi, että he syövät enemmän kuin kuluttavat.
Kommentit (205)
Ravintolasafkat pois ruokavaliosta. Pelkkää rasvaa ja suolaa. Lopetin ravintolassa syömisen ja lounasravintolat. Otan eväät töihin. Paino alkoi pudota heti. Sori ravintoloitsijat, mutta näin se on. Lisäksi kävelen kauppaan ja töihin, toki kaikki ei asu niin lähellä niitä, että voisi kävellä, ymmärrän sen, mutta itselläni on lyhyt matka. Muuten en ole tehnyt mitään muutoksia. Syön normaalisti kotona, myös herkuttelen ja käytän alkoholia.
Nyt korona-aikana kun ravintolat on kiinni, on hyvä aika kokeilla ja jättää ne kotiinkuljetusruoat myös tilaamatta...säästyy rahaakin!
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä ymmäränyt lihavia, vaikka kuinka olen yrittänyt.
Kertokaa mikä tekee sen että ihan pakko syödä? tai ihan pakko käydä ostamassa lisää ja lisää?
Tai miten ei kestä näläntunnettä yhtä pientä hetkeä edes.
Kyllä mä nälkää kestän. Ahdistusta, tylsyyttä ja väsymystä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse rahapulan vuoksi laihduin 44-46 koosta 36-38.
Elin kuukausia syömällä mm puuroa.
Köyhimmistä vuosista jäi päälimmäiseksi se, etten enää välitä makeasta.
Jos olen synttäreillä ja siellä on unelmatirttua, syön mielelläni. Mutta jos on täytekakkua kermatäytteellä, en syö , tai syön jos koen sen kohteliaaksi.Suurin herkkuni on hedelmät. Appelsiini on ykkönen
Hedelmillä saat rasvamaksan.
Hedelmissä on niin vähän fruktoosia, että niillä mitään rasvamaksaa saa.
Hedelmissä olevat kuidut myös estävät hedelmäsokerin imeytymistä aika tehokkaasti. Ne kannattaakin mielummin syödä sellaisenaan, kuin surauttaa smoothieksi joka hajottaa näitä kuituja.
Höpöhöpö, ei ne kuidut poista hedelmäsokerin haitallisuutta. Ihan sama, miten ne hedelmät syö.
Kunhan syö! Hedelmät ovat myös tärkeitä! Pelkät kotimaiset marjat ja vihannekset eivät ole yksinään riittävän monipuolisia. On se tietysti parempi kuin ei mitään, mutta hedelmiäkin tarvitaan, ja ainakin kotimaisia omenoita on satokauden mukaisesti tarjolla. Euroopasta tulevat hedelmät myös tulevat meille nopeasti.
Hedelmät ei ole mitenkään tarpeellisia ihmisen ravinnossa, ne on karkkia.
Siinä kotimaisessa mustikassa on enemmän fruktoosia, kuin appelsiinissa. Tuolla logiikalla myös marjojen syönti kannattaisi jättää väliin.
Kuten täällä on jo useaan kertaan todettu, ei taida olla montaa tapausta maailmassa, jossa terveys on tuhottu syömällä liikaa hedelmiä ja marjoja. Allergiat poislukien.
Älä jauha paskaa.
En niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä ymmäränyt lihavia, vaikka kuinka olen yrittänyt.
Kertokaa mikä tekee sen että ihan pakko syödä? tai ihan pakko käydä ostamassa lisää ja lisää?
Tai miten ei kestä näläntunnettä yhtä pientä hetkeä edes.
Kyllä mä nälkää kestän. Ahdistusta, tylsyyttä ja väsymystä en.
Onko elämän ainoa ilo syöminen?
Mistä se ahdistus tai tylsyys tulee?
Terveellinen, säännöllinen syöminen auttaa jaksamaan. Samoin liikunta ja säännöllinen unirytmi. Yksi ratkaisevia syitä, miksi ihmisen tekee iltapäivällä ja illalla mieli ahmia pullaa, suklaata, kaakaota tai mitä tahansa nopeaa hiilaria, on se, että aamupala jäi syömättä, lounas oli liian köykäinen ja unta kertyi edellisenä yönä vain 5,5 tuntia.
Yksi merkittävä unen laatuun vaikuttava tekijä on se, meneekö nukkumaan kylläisenä vai nälkäisenä. Jos juuri ennen nukkumaan menoa juo alkoholia tai syö sokerisia herkkuja, niin kyllähän se unen laatu siitä kärsii. Samoin unen laatu kärsii, jos edellisestä ateriasta on aikaa jo tunteja. Illallinen on hyvin tärkeä yöunen kannalta, ja jos illallinen on syöty jo aikaisin (esim. 17.30-18.30 välillä), ennen nukkumaan menoa (esim. klo 22) voi tarvita vielä pienen terveellisen iltapalan.
Jos on nukkunut täydet yöunet, syönyt terveellisen aamiaisen, terveellisen lounaan ja terveellisen välipalan, herkuttelun tarpeen pitäisi olla hyvin minimaalinen. Virkeät ja ravitut aivot eivät huuda sokeria. Tietysti, jos laihduttamisen ja painonhallinnan ottaa siltä kannalta, että lopetanpa tässä syömisen, niin silloin väsähtää kuka tahansa. Ihminen tarvitsee ruokaa pysyäkseen virkeänä.
Älä välitä, täällä on sokerihysteerikkoja liikenteessä.
Ja niitäkin, jotka ihan vaan haluaa kiusata. Onhan koko laihdutuskeskustelu vähän sellainen aihe, että popparit esiin.