Kuinka pitkän lenkin jaksat juosta tai kävellä? Ikäsi?
Mietin, mikä on ns. riittävän hyvä kunto. Ja nyt ei puhuta cooperin testistä tms. vaan ihan tavallisesta lenkistä ulkona. Kuinka pitkän matkan jaksat juosta tai kävellä yhteen menoon? Ikäsi?
Kommentit (104)
Kävellä jaksan vaikka tuntikausia, 15 km ehkä pisin matka kerralla mutta normaalisti lenkkini ovat 4-10 km. Juoksu taas tuntuu kamalalta, pisimmillään olen kerran juossut 3,5 km.
Ikä 23.
En pysty kävelemään niin pitkälle kuin jaksan nilkkavamman vuoksi. 7 km on raja, sitten alkaa oireilla jo aika pahasti. Siis ilman tuota nilkkavammaa väsymättä arvelisin 10-15 km. 56 vuotta, nainen.
Varmaan maraton menisi, 20 km lenkit suht helposti. Nainen jolla ikää 44.
Vierailija kirjoitti:
Aattelin aloittaa juoksun ja tulostin "Porin juoksukoulun". No, se oli ärsyttävän hitaasti etenevä, joten tulostusta seuraavana päivänä kävin juoksemassa kympin, ihan hyvään aikaan, reilu tunti meni. Jatkan nyt pitkillä lenkeillä, ja yritän tehdä intervalleja niiden aikana. Saa joku muu seurata juoksukoulun ohjeita.
Jos jaksoit juosta 10 km, miksi ihmeessä aloitit juoksukoulun, jonka tarkoituksena on lopuksi jaksaa 5 km? Olisit etsinyt sopivamman ohjelman. Itse juoksen kylmiltään puolimaratonin. Maratoniin vaaditaan pari kuukautta valmistelua. 44-vuotias nainen (tosin juoksen normiviikkona melkein 50 km, joten en taida mennä ihan perustyypistä. Kuntotestin mukaan olen ikäluokkani top 5%).
Maratoonin pystyn juoksemaan. 48-v. nainen olen.
Jaksan kävellä kunnes nukahdan, eli vähintään 20 tuntia.
Jaksan hölkätä kunnes pökerryn nestehukasta tai kunnes energiavajeen vuoksi alkaa huimata, eli vähintään 10 tuntia kunhan ei ole kovat helteet.
Minulla ei ole kauhean hyvä kunto, olen säälittävän heikko, en jaksa nostaa mitään raskaita painoja. Mutta tuollaiset kestävyysjutut ovat aina olleet minulle omituisen helppoja. En ymmärrä miksi muut ihmiset väsyvät ja rasittuvat kun he kävelevät tai hölkkäävät.
t. mies 35v
Vaikea vastata, ikinä en ole kävellyt tai juossut niin kauaa että kuolema olisi korjannut.
Hölkätä kevyesti jaksan 6km putkeen. Olen 29-vuotias ylipainoinen nainen.
En ole kokeillut mutta pisimmät lenkit on kymmenisen kilometriä. Sen hölkkään vähän alle tuntiin maastossa.
Juosta en varmaan jaksa kuin muutaman kilometrin, kävellä voin vaikka kuuhun. M25
Mä en juokse ollenkaan, tai tee mitään muutakaan missä tulee hiki. Yäk. Hitaasti kävellessä joku 1,5 tuntia on maksimi, sen jälkeen pitää päästä hetkeksi istumaan. Alaselkä rasittuu siinä kovasti. Mutta reipasta n. 6km tuntivauhtia kävellen ei ole tullut kokeiltua kauanko jaksaisi, ainakin sen 20 km putkeen, varmaan pidempäänkin.
Kävelen 5-10 km lenkkejä päivittäin, mutta juosta jaksan sellaisen 200 metriä. Kokeilin viimeksi viime keväänä kun ajattelin, että nämä kunnolla hengästyttävät ja rivakat kävelylenkit olisi jo antanut tarpeeksi hyvän kunnon hölkkäänkin, mutta kun ei niin ei. Juokseminen oli siis ihan yhtä tukalaa ja prseestä kuin aina ennenkin eli lenkkeilen edelleen kävellen ja olen kateellinen niille jotka nauttii juoksemisesta. Kävely on pidemmän päälle vähän tylsää :-(
N43
Juoksuharrastaja olen (taustaa reilu 10 vuotta tällä harrastuksella nyt), peruslenkit noin 8-20, joskus 30 km. Kisamatkana lähinnä puolimara, mutta todennäköisesti jos ihan testaamalla testasin, niin kyllä se maratonkin nykykunnolla pitäisi sujua. Aika vaan tuskin olisi alle kolmen tunnin :D
Kävellä jaksan 35-45 km, tosin 10-15 km pysyy vielä mukavuusalueella, sen jälkeen pitää tsempata.
Juoksu on hankala kysymys. Ihan yhtäsoittoa noin 2-3 km hölkäten. Joillakin kävelytauoilla noin 7-8 km.
Tietenkin tää on vähän, että jos on pakko tai tsemppaa, niin pystyy kyllä kaikenlaisiin suorituksiin.
N36
Maraton menisi hölkäten, kävellä jaksaisin vaikka vuorokauden. Ja väitän, että niin jaksaisi moni muukin. Se on korvien välistä kiinni eikä kunnosta. Siis tuo kävelyhomma. Juoksu sen sijaan vaatii jo vähän kuntoakin.
kävellyt olen pisimmillään 50km putkeen. juosten 10km varmaan menisi, normaalisti hölkkään viitisen kilometriä kerralla ja siihen menee 30-40min. 28v.
Kävelyä en ole ikinä putkeen tehnyt äärirajoille asti, vaelluksella hankalahkossa maastossa meni vähä yli 20 km yhtenä päivänä.
Lenkillä n. 8 km-10 km, vähän tunnin molemmin puolin.
Ikä 32.
Juoksemaan en pysty koska polvet paskana, kävelen noin 7-9km päivässä, koskaan en ole testannut mikä olisi siinä se maksimimäärä N42
Kävellä jaksan helposti 20 km. Esim. Itävallan Alpeilla kävelin viime kesänä yli 15 km:n matkoja, joilla oli lähes kilometrin korkeusero (sekä nousua että laskua).
N55
Jaksan ihan hyvin kävellä 25 km putkeen, ja rinkankin kanssa olen ollut usean päivän vaelluksella (15-20km / päivä). Mutta en ole oikeasti kovakuntoinen, koska en jaksa juosta. Yhteen vetoon ehkä vartin.
Teen parhaillaan juoksukoulua vähän kerrallaan, koska haluan kohottaa kuntoa ja laihtua. N48