Mulle on selvinnyt vasta aikuisena se, että iso osa ihmisistä on aika tyhmiä
Olen tajunnut vasta jossain kolmen- ja neljänkymmenen ikävuoden välimaastossa, että suurin osa ihmisistä ei todellakaan ole kohtuullisen fiksuja ja kohtuullisia, vaan väestöön mahtuu suuri määrä ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista kykyä loogiseen ajatteluun ja jotka toimivat täysin ennakkoluulojensa ja hatarien käsitystensä varassa.
Sukuni on molemmilta puolilta fiksua porukkaa. Monet lapsuuden ja nuoruuden kavereistani ja heidän vanhemmistaan olivat myös kohtalaisen nohevaa väkeä, ei toki kaikki, mutta lapsena ja teini-ikäisenä asiaa ei osaa tarkastella niin kriittisesti. Koulussa toki oli paljonkin aivan seinästä revittyä porukkaa, mutta jotenkin sitä ajatteli, että se johtuu nuoruudesta, aikuiset ovat yleensä fiksumpia. Koulujen jälkeen menin yliopistoon, ja sielläkin ympärillä on suhteellisen älykästä porukkaa.
Olen toki ollut monenlaisissa työpaikoissa, joissa on kaikenlaisia ihmisiä, mutta kun niissäkin (esim. siivoojana ollessa) olen tavannut ajattelevia, miellyttäviä ja mukavia ihmisiä, todellisuus ei ole paljastunut. Johtunee ehkä siitäkin, että mulla on tapana ajatella ihmisistä ennemmin hyvää kuin pahaa.
No, en nyt aio käydä elämäntarinaani sen tarkemmin läpi, mutta joka tapauksessa heräsin tähän tyhmyyden ja kohtuuttomuuden määrään vasta, kun nettikeskustelut alkoivat yleistyä. Tajusin eläneeni kuplassa. Puhuin miehellenikin tästä, ja hän oli (sukulaiseni tuntien) samaa mieltä asiasta. Hänen perheensä ja sukunsa ei taas ole samalla tavalla kohtalaisen älykästä väkeä, vaikka sieltä kyllä löytyy todella fiksuakin porukkaa. Mieheni perhe on kyllä isää lukuun ottamatta ihan mukavaa väkeä, mutta ei kovin fiksua. Mieheni taas on erittäin älykäs, ja on ollut perheessään vähän sellainen kummajainen (Esim. kun hän oppi 4-vuotiaana lukemaan, hänen äitinsä ei uskaltanut kertoa siitä kenellekään, koska piti sitä niin poikkeavana ja outona. Hän oli aina tosi hyvä koulussa, mutta kymppien tuomista kotiin ei koskaan pidetty oikein minään, kukaan ei koskaan kiitellyt häntä koulumenestyksestä.).
No joo, pitkä kirjoitus. En tiedä, jakaako kukaan kokemusta kanssani. Taustani ei siis ole missään "eliittiperheessä", molemmat vanhempani ovat maalaistalosta, mutta he ja suuri osa heidän sisaruksistaan ja minun sukupolvestani on kouluttautunutta väkeä. Kukaan ei ole mitään yhteiskunnan kermaa, mutta kaikki ovat sellaista fiksua ja mukavaa porukkaa, joiden kanssa on helppo tulla toimeen ja keskustella erilaisista kiinnostavista asioista.
Kommentit (177)
Ihminen voi olla fiksu vaikkei ole viisas. Fiksuus näkyy esim käyttäytymisessä muita ihmisiä kohtaan. Viisas ihminen voi taas olla täysi mulkvisti muita ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa on varmaan yhtä paljon tyhmiä kuin maailmassa yleensä, mutta suomalaiset vaikuttavat tyhmemmiltä kuin monet muut kansat. Tähän vaikuttaa epävarmuus, krooninen alemmuuden tunne, pikkumaisuus, kateellisuus, toiselle pahan tahtominen. Suomessa kiusataan ja vähätellään toisia koko elämän ajan ja se aiheuttaa itsevarmuuden puutetta. Suomalaiset pukeutuvat niin junttimaisesti ja halvalla, että maailmalla harjaantunut silmä erottaa epävarman suomalaisjuntin jo kilometrin päästä. Onko pakko ostaa se tyylittömin Cittari-paita ja halvimmat kengät? Suurimmalla osalla ei ole kyse siitä, että rahat eivät riittäisi. On vain halvalla ostamisen onni ja autuus.
Suomalaisen itsetunto romahtaa jos ei ehdi autolla risteyksen yli ensimmäisenä. Suomalainen saa tyydytystä, jos kaupan kassalla pääsee livahtamaan ostoksineen ilman, että laittaa kapulan hihnalle erottamaan omat ostokset seuraavan ostoksista. Tuskin tällaista on missään muualla maailmassa, vai mitä olette mieltä?
Sinä se vasta tyhmä olet yleistyksinesi. Mikäli sinä olet tuollainen kuin kuvaat niin sisäistä tietoa itsestään saa toki jakaa. Ottamatta kantaa siihen mikä on tyylitöntä ja mikä ei niin tyylillä ja tyhmyydellä tai tyylillä ja älykkyydellä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla fiksu vaikkei ole viisas. Fiksuus näkyy esim käyttäytymisessä muita ihmisiä kohtaan. Viisas ihminen voi taas olla täysi mulkvisti muita ihmisiä kohtaan.
Minusta viisaus taas on nimenomaan sitä, että osaa myös kohdella toisia kunnioittavasti eikä vedä kenestäkään ihmisestä turhan hätäisiä johtopäätöksiä. Älykäs ihminen sen sijaan voi olla todella tökerö sosiaalisissa suhteissa ja syrjiä ja aliarvioida muita ihmisiä. Älykkyys ilman viisautta voi pahimmillaan tuhota jonkun elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vasta täällä palstalla olen tajunnut, että on olemassa esimerkiksi käsite kapulaviha. En ole omassa elämässäni koskaan ennen törmännyt ihmisiin joilla on tunteita kassakapulaa kohtaan.
Tai ihmisiä, joilla on vaikeuksia itsensä kanssa laittaa se kapula siihen kassalinjalle.
Tai tuntevat vahingoiniloa (tai vihaa) kun edelläolevan asiakkaan ostokset menevät sekaisin hänen ostoksiensa kanssa.
En osaa tätä ilmiötä ajatella kuin tyhmyytenä, sorry nyt vaan.
Joku oma kapula on pahasti vinossa tai puuttuu aivoista.
Tämä nyt vain yksi esimerkki jossa olen valaistunut ihmisten älykkyystason suhteen.
Sinulta tyhmästi ajateltu. Jokaisella on omat syynsä miksi he käyttäytyvät ja ajattelevat niin kuin tekevät.
Kasvoin maaseudulla taantuvan pikkukaupugin kupeessa, joten aattelin, että suuri tyhmien määrä nyt vaan johtuu siitä ympäristöstä. No sit pääsin yliopistoon, alalle mihin on aika vaikea päästä ja huomasin, että moni on kyllä fiksu, mutta älyllinen uteliaisuus on jopa vähäisempää kuin mitä monilla siellä maalla. Eli sen sijaan, että lähdettäisiin itse vertailemaan, arvioimaan, testaamaan ajatuksia, toistetaan papukaijana mitä muut sanovat ilman että kyetään edes perustelemaan väitettä omin sanoin.
"Mulla on onni kun sukuni on ollut aika yksinkertaista porukkaa :D oikeasti sekin oli/on aika ahdistavaa. He ihmettelee, jos opiskelee kieltä tai lukee jotain tieteellistä ihan sivistyksen vuoksi. Heidän mielestä riittää, että rahaa keskiluokkaiseen elämäntapaan on "
Kasvoin maalaispaikassa, missä kävi (onneksi) kirjastoauto. Se pelasti lapsuuteni, kirjastoauton kuljettajan tarjotessa virikkeitä aina uusien, kiinnostavien hienojen kirjojen muodossa.
Muille kirjojen lukeminen oli "hienostelua". Oppi naiselle turhaa haaskuuta, koska kunnon nainen meni naimisiin, teki lapsia ja jäi kotiin tekemään ruokaa miehelleen ja siivoamaan.
Riitti että oli oma talo ja hieno auto pihassa , eikä velkaa. Sekä MIES talossa. Ei väliä vaikka oli pahapäinen tai ryyppäsi, kunhan kävi töissä . Miehen haku oli siis ainoa mihin naista rohkaistiin.
Onneksi karkasin kyseistä kohtaloa heti kun vain pääsin lähtemään. Kiitos kirjastoauton kuljettajan virikkeille. Ainoa joka rohkaisi ja kannusti ajattelemaan kuplan ulkopuolelta.
Älkää ihmetelkö "miksi moni on yksinkertainen" jos on nujerrettu oma ajattelukyky jo päämäärätietoisessa ja asenteellisen manipuloivassa kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kovinkaan älykäs, jos vasta keski-ikäisenä huomasit ihmisten erilaisuuden.
Älä viitsi. Jos on käynyt peruskoulun, jonne ihmiset otetaan älykkyystestien perusteella, sekä sitten lukion, jonne on korkea keskiarvo ja ihmiset otetaan harrastuksessa menestymisen perusteella sisään, ehkä pääsykokein, ja menee sieltä sitten yliopistoon ja sieltä töihin, voi vasta keski-ikäisenä oikeasti huomata, miten tyhmiä ihmiset ovat. Tyhmiä ei ole sitä ennen nähnyt missään.
Tuossa kyllä ihmetyttää kokemattomuus ja maailmankuvan kapeus. Kyllä normaali älykäs ihminen näkee ja analysoi elämää jo lapsena ja varsinkin teininä. Saati aikuisena.
Näkee ja analysoi? Jos ympärillä on vain lahjakkaita, valikoituja ihmisiä, näkee ja analysoi heitä.
Kaveri on kasvanut tiukan lahkolaisuuden piirissä ihan lapsesta saakka. Säännöt ja asenne elämään peilaa siis tätä uskonnollista arvomaailmaa ja valintoja. Se (asenteellisuus ja rajoittuneisuus/ ennakkoluulot maailmaa kohtaan) saattaa vaikuttaa joskus yksinkertaisen ihmisen käytökseltä, mutta hän on oikeasti tosi viisas ja terävä ihminen vaikka peilaa kasvatusympäristönsä ja perheensä arvoja, koska siinä ympäristössä elää ja on kasvanut siihen malliin.
Mielestäni hän on paljon viisaampi kuin moni joka paukuttelee akateemisia henkseleitään ja on henkisesti samaan aikaan ihan ontto sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta täällä palstalla olen tajunnut, että on olemassa esimerkiksi käsite kapulaviha. En ole omassa elämässäni koskaan ennen törmännyt ihmisiin joilla on tunteita kassakapulaa kohtaan.
Tai ihmisiä, joilla on vaikeuksia itsensä kanssa laittaa se kapula siihen kassalinjalle.
Tai tuntevat vahingoiniloa (tai vihaa) kun edelläolevan asiakkaan ostokset menevät sekaisin hänen ostoksiensa kanssa.
Tämä nyt vain yksi esimerkki jossa olen valaistunut ihmisten älykkyystason suhteen.Sinulta tyhmästi ajateltu. Jokaisella on omat syynsä miksi he käyttäytyvät ja ajattelevat niin kuin tekevät.
Tällä periaatteellahan ihmisten kaikki toiminta olisi silloin älykästä ja viisasta.
Jos kaikesta ajattelisi, että joka ihmisellä on omat syynsä käyttäytyä niinkuin tekevät.
Eli kyse ei olisikaan ihmisen älykkyystasosta vaan jostain salaperäisestä "syystä".
Kaikki ovat samantasoisia, on vain erilaisia syitä?
Mutta jostainhan ne "syyt" kumpuavat. Eli ilmeisesti ihmisen aivoista.
Mikä sitten on se " syy" (ellei tyhmyys) että niinkin yksinkertainen ja kassatoimintaa helpottava esine kuin ostoskapula on vihattava, ongelmallinen, turha, vaikea käyttää tms?
Ja sillä pitää tehdä kiusaa tai kieltäytyä käyttämästä?
Minä en keksi yhtään mitään, mutta ajattelinkin sitten vissiin tyhmästi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin maaseudulla taantuvan pikkukaupugin kupeessa, joten aattelin, että suuri tyhmien määrä nyt vaan johtuu siitä ympäristöstä. No sit pääsin yliopistoon, alalle mihin on aika vaikea päästä ja huomasin, että moni on kyllä fiksu, mutta älyllinen uteliaisuus on jopa vähäisempää kuin mitä monilla siellä maalla. Eli sen sijaan, että lähdettäisiin itse vertailemaan, arvioimaan, testaamaan ajatuksia, toistetaan papukaijana mitä muut sanovat ilman että kyetään edes perustelemaan väitettä omin sanoin.
Jep. Otetaan muistiinpanoja luennoilta.
Niitä toistetaan kuin papukaija omina ajatuksina, pureksimatta.
Se toki kannattaa, koska valmiit opit sisäistämällä pääsee tenteistä läpi.
Ja saa uusia sivistyssanoja joilla voi maiskutella, koska ne kuulostavat hyvältä ja tekevät vaikutuksen tietyissä piireissä, ikään kuin omana keksinäisenä salakielenä ,vaikka saman asian voi ilmaista selkeämminkin niin että kaikki ymmärtää ilman joutavaa akateemista kapulakieltä.
Mua on monien päällisin puolin asiallisten ihmisten typeryyden aste järkyttänyt koronakriisin myötä entisestään. Ei uskota mitään, ennenkuin asia on suoraan omien silmien edessä. Alkaa miettiä, että uskooko nämä edes varoituskylttejä, kun eihän siellä vedessä ole haita ennenkuin sellainen tavataan oman nenän edestä. En oikein tiedä miten ihminen on edes lajina selvinnyt tänne asti, kun päättelykyky on monilla sitä luokkaa, että lajitoverin kupsahdettua myrkkymarjoja syötyään voidaan kokeilla asiaa itse uudestaan. Tällainen on hämmentävän yleistä. Epämieluisat ja omaan elämään toistaiseksi kuulumattomat asiat siirretään vain sivuun, riippumatta siitä kuinka merkityksellisiä ne selvästi ilmaistuna ovat. Ei osata/haluta laskea 1+1+1 selvistä faktoista, eikä huomioida erilaisia vaihtoehtoja (kun asia voi olla A tai B tai C, eikä pelkästään yksi näistä).
Toisaalta yritän olla ihmisille armollinen, koska eihän ihminen sille mitään voi jos on yksinkertainen. Mua ei haittaa ollenkaan muiden ihmisten kyvyttömyys tehdä erilaisia asioita, jos siitä ollaan rehellisiä ja avoimia. Onhan jokainen ihminen jonkun toisen näkökulmasta kyvytön johonkin. Ennen kaikkea ihmisen pitäisi jollain tasolla suostua tiedostamaan, mihin oma kapasiteetti riittää ja mihin ei.
Monien ongelma ei kuitenkaan näytä olevan niinkään aivojen puute, vaan se että ne jätetään käyttämättä. Ei vain haluta ajatella. Ilmeisesti elämä on ollut sen verran helppoa, että uhkia ei vain koeta todellisiksi eikä ajattelua tarpeelliseksi.
Itse huomasin ap:n esittämän asian armeijassa.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa hyvin selkeästi jo alkuvaiheessa voi havannoida esimerkiksi sen, kenelle on silkkaa mahdottomuutta ottaa vastaan ihan selkeitä ohjeita, käskyistä puhumattakaan.
Saati toimia yhtenä ryhmän/joukkueen jäsenenä, yhtenä muista.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa esimerkkejä.
Kerran ihmettelin kuinka työkaveri tajusi heti erään monimutkaisen asian ja itse en. Hän nyökytteli ja näytti ymmärtävän, ei tosin kommentoinut siihen mitään. Jälkeenpäin selvisi, ettei hänkään ollut mitään ymmärtänyt siitä selostuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt vain yksi esimerkki jossa olen valaistunut ihmisten älykkyystason suhteen.Sinulta tyhmästi ajateltu. Jokaisella on omat syynsä miksi he käyttäytyvät ja ajattelevat niin kuin tekevät.
Tällä periaatteellahan ihmisten kaikki toiminta olisi silloin älykästä ja viisasta.
Jos kaikesta ajattelisi, että joka ihmisellä on omat syynsä käyttäytyä niinkuin tekevät.
Eli kyse ei olisikaan ihmisen älykkyystasosta vaan jostain salaperäisestä "syystä".
Kaikki ovat samantasoisia, on vain erilaisia syitä?Mutta jostainhan ne "syyt" kumpuavat. Eli ilmeisesti ihmisen aivoista.
Mikä sitten on se " syy" (ellei tyhmyys) että niinkin yksinkertainen ja kassatoimintaa helpottava esine kuin ostoskapula on vihattava, ongelmallinen, turha, vaikea käyttää tms?
Ja sillä pitää tehdä kiusaa tai kieltäytyä käyttämästä?
Minä en keksi yhtään mitään, mutta ajattelinkin sitten vissiin tyhmästi.
No voi jösses, olet liian tyhmä huomataksesi omaa tyhmyyttäsi O.o
Olet tässä se tyhmä siksi, että et pohdi ihmisten erilaisia syitä heidän käyttäytymiseensä vaan tyhmästi toteat heidän olevan tyhmiä. Sellainen ei ole älykästä. Älykäs ihminen pohtii miksi joku joka toimii erilailla, toimii erilailla. Niin, se on valitettavaa, että et ole älykäs, jotta voisit keksiä ilmiöille syitä. Ehkä sinun kannattaisi sitten lopettaa muiden tyhmäksi haukkuminen ja keskittyä oman kapasiteettisi lisäämiseen?
Yksi alokas oli kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ja hoki kuin papukaija ehtimiseen sitä, kuinka yksi meikäsotilas vastaa kymmentä ryssää.
Eli asenneilmastoltaan siis vielä viime sotien poteroissa.
Olen huomannut, että monesti keskivertoa tyhmemmät pitävät juuri älykkäämpiä tyhminä.
Tämän huomaa monesti, kun he "näpäyttelevät" fiksumpiaan, jotka kohteliaisuudesta eivät mainitse esimerkiksi heidän virheitään välittömästi tai kuuntelevat lauseen loppuun keskeyttämättä. Itse kohteliaana esitän vielä tässäkin vaiheessa etten ymmärrä näitä ilkeitä näpäytyksiä, koska koen moisen turhana esim. työympäristössä, jossa käyn vain tienaamassa rahaa.
Toimistosihteeri äo 129
Vierailija kirjoitti:
Kerran ihmettelin kuinka työkaveri tajusi heti erään monimutkaisen asian ja itse en. Hän nyökytteli ja näytti ymmärtävän, ei tosin kommentoinut siihen mitään. Jälkeenpäin selvisi, ettei hänkään ollut mitään ymmärtänyt siitä selostuksesta.
Tämä oli koulussa ihan yleistä. Joskus jätin tahallaan kysymättä opettajalta tarkennuksia ja kysyin sitten näiltä nyökyttelijöiltä tuntien jälkeen. He eivät tienneet :D
Tämä on muuten totta. Lisäisin vielä sen, että moni ei koskaan aikuistu henkisesti ja emotionaalisesti vaan jää jumiin jonnekin myöhäisteini-ikään. On todella paljon aikuisia ihmisiä, päällepäin fiksuja ja pärjääviä, joilla on silti ihan käsittämättömän minäkeskeinen maailmankuva ja heikosti kehittynyt tunne-elämä. Omasta mielestä tyhmille tyypeille äyskitään ja pyöritellään silmiä avoimesti, omia mieltymyksiä ja elämänvalintoja pidetään ainoina oikeina, ihmisistä vedetään aivan älyttömiä johtopäätöksiä ilman kunnollista tutustumista, omaa käytöstä ei osata reflektoida jne. Kyllä sekin kertoo jotain ihmisen älykkyyden tasosta, että kuvittelee pelkkien ikävuosien tuovan mukanaan viisautta ja "elämänkokemusta".