Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vaihdetaan multa joulukaktuksesta niin ettei kaikki oksat mene poikki

Vierailija
19.04.2020 |

Vissiin pitäisi jotain mullanhoidollista juttua tuolle tehdä mutta tuntuu että on aika arka kaikelle taivuttelulle nuo oksat. Pelkään ettei ole kun muutama jäljellä mullanvaihto-operaation jälkeen. Vinkkejä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän joululaktuksista saa siitä ihan tyvestä kiinni ja nostettua niin ruukustaan ylös. En vaihtanut tänä vuonna paljoa ruukkuja paljoa isompiin, vaan lähinnä lisäsin multaa reunoille, mistä vanhat hötöt rapisivat pois ja pinnalle. Multien vaihto on jotenkin terapeuttinen puuha näin keväällä.

Vierailija
2/6 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän joululaktuksista saa siitä ihan tyvestä kiinni ja nostettua niin ruukustaan ylös. En vaihtanut tänä vuonna paljoa ruukkuja paljoa isompiin, vaan lähinnä lisäsin multaa reunoille, mistä vanhat hötöt rapisivat pois ja pinnalle. Multien vaihto on jotenkin terapeuttinen puuha näin keväällä.

En tiedä miten käy kun tuota nostaa, varret on suurin osa sellaisia kovia eikä kovin joustavia. Herkästi napsahtaa poikki. Tuo on ollut ruukussaan jo varmaan 15v eikä ole ikinä edes lisätty multaa, ajattelin että josko vaihtaisi pikkuisen isompaan ruukkuun samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä joulukaktuksesta, mutta itse lopetin multien vaihtamisen hyvinvoivannäköisille kasveille. Ei ne luonnossakaan saa mistään lisä tilaa. Tämän jälkeen ei ole kuollut enää yhtään kasvia. Lannoitetta vain riittävästi kesäkaudella.

Vierailija
4/6 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä joulukaktuksesta, mutta itse lopetin multien vaihtamisen hyvinvoivannäköisille kasveille. Ei ne luonnossakaan saa mistään lisä tilaa. Tämän jälkeen ei ole kuollut enää yhtään kasvia. Lannoitetta vain riittävästi kesäkaudella.

Millainen lannoite olisi hyvä? Ei tuo raukka ole saanut sellaistakaan koskaan, ainakaan minulla ollessani. Kesällä olen kantanut ulos, unohtanut sen sinne ja syksyllä tuonut takaisin sisään. Sellaisen ohjeen sain siltä joka sen minulle antoi.

Kaktus on alkanut olla vähän apean näköinen, oksia on tässä talven aikana kuivunut pois, sen vuoksi ajattelin tuota mullanvaihtoa.

Vierailija
5/6 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) kasvi kastellaan perusteellisesti

2) odotellessa varataan viereen uusi ruukku ja sen pohjalle sopiva kerros multaa

3) työnnetään käsi kasvin tyveen sormet harallaan kämmen alaspäin, niin että multapaakusta on tukeva ote

4) toisella kädellä avustaen käännetään kasvi ruukkuineen ylösalaisin, jolloin ruukku irtoaa helposti

5) sijoitetaan kasvi multapaakkuineen uuteen ruukkuun ja lisätään reunoille multaa

Suunnilleen näin olen tehnyt. Piikikkäät kaktukset ovat paljon vaikeampia.

Vierailija
6/6 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) kasvi kastellaan perusteellisesti

2) odotellessa varataan viereen uusi ruukku ja sen pohjalle sopiva kerros multaa

3) työnnetään käsi kasvin tyveen sormet harallaan kämmen alaspäin, niin että multapaakusta on tukeva ote

4) toisella kädellä avustaen käännetään kasvi ruukkuineen ylösalaisin, jolloin ruukku irtoaa helposti

5) sijoitetaan kasvi multapaakkuineen uuteen ruukkuun ja lisätään reunoille multaa

Suunnilleen näin olen tehnyt. Piikikkäät kaktukset ovat paljon vaikeampia.

Ok, kiitos. Pitää jotenkin soveltaa. Tuon kaktuksen tyvi on oikeastaan täynnä noita puumaisia oksia niin ettei multaa edes kauheasti näy. Jospa se innostuu vaihdoksen seurauksena kasvattamaan uusia oksia niin että mahdollinen oksakato korvautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme