Mulle on selvinnyt vasta aikuisena se, että iso osa ihmisistä on aika tyhmiä
Olen tajunnut vasta jossain kolmen- ja neljänkymmenen ikävuoden välimaastossa, että suurin osa ihmisistä ei todellakaan ole kohtuullisen fiksuja ja kohtuullisia, vaan väestöön mahtuu suuri määrä ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista kykyä loogiseen ajatteluun ja jotka toimivat täysin ennakkoluulojensa ja hatarien käsitystensä varassa.
Sukuni on molemmilta puolilta fiksua porukkaa. Monet lapsuuden ja nuoruuden kavereistani ja heidän vanhemmistaan olivat myös kohtalaisen nohevaa väkeä, ei toki kaikki, mutta lapsena ja teini-ikäisenä asiaa ei osaa tarkastella niin kriittisesti. Koulussa toki oli paljonkin aivan seinästä revittyä porukkaa, mutta jotenkin sitä ajatteli, että se johtuu nuoruudesta, aikuiset ovat yleensä fiksumpia. Koulujen jälkeen menin yliopistoon, ja sielläkin ympärillä on suhteellisen älykästä porukkaa.
Olen toki ollut monenlaisissa työpaikoissa, joissa on kaikenlaisia ihmisiä, mutta kun niissäkin (esim. siivoojana ollessa) olen tavannut ajattelevia, miellyttäviä ja mukavia ihmisiä, todellisuus ei ole paljastunut. Johtunee ehkä siitäkin, että mulla on tapana ajatella ihmisistä ennemmin hyvää kuin pahaa.
No, en nyt aio käydä elämäntarinaani sen tarkemmin läpi, mutta joka tapauksessa heräsin tähän tyhmyyden ja kohtuuttomuuden määrään vasta, kun nettikeskustelut alkoivat yleistyä. Tajusin eläneeni kuplassa. Puhuin miehellenikin tästä, ja hän oli (sukulaiseni tuntien) samaa mieltä asiasta. Hänen perheensä ja sukunsa ei taas ole samalla tavalla kohtalaisen älykästä väkeä, vaikka sieltä kyllä löytyy todella fiksuakin porukkaa. Mieheni perhe on kyllä isää lukuun ottamatta ihan mukavaa väkeä, mutta ei kovin fiksua. Mieheni taas on erittäin älykäs, ja on ollut perheessään vähän sellainen kummajainen (Esim. kun hän oppi 4-vuotiaana lukemaan, hänen äitinsä ei uskaltanut kertoa siitä kenellekään, koska piti sitä niin poikkeavana ja outona. Hän oli aina tosi hyvä koulussa, mutta kymppien tuomista kotiin ei koskaan pidetty oikein minään, kukaan ei koskaan kiitellyt häntä koulumenestyksestä.).
No joo, pitkä kirjoitus. En tiedä, jakaako kukaan kokemusta kanssani. Taustani ei siis ole missään "eliittiperheessä", molemmat vanhempani ovat maalaistalosta, mutta he ja suuri osa heidän sisaruksistaan ja minun sukupolvestani on kouluttautunutta väkeä. Kukaan ei ole mitään yhteiskunnan kermaa, mutta kaikki ovat sellaista fiksua ja mukavaa porukkaa, joiden kanssa on helppo tulla toimeen ja keskustella erilaisista kiinnostavista asioista.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tajunnut aikuisena olevani keskimääräistä tyhmempi, ja se on tavallaan ollut helpotus. Lukiossa menestyin vielä hyvin koulussa, ja luulin olevani älykäs. En ymmärtänyt, että kovalla pänttäämisellä niissä opinnoissa pärjää tyhmempikin. Nyt aikuisena olen huomannut, etten esimerkiksi töissä pysty omaksumaan asioita yhtä nopeasti kuin muut. Olen miettinyt, että miksiköhän tyhmyys on niin suuri tabu. Jos vaikka pahoittelen, etten välttämättä pysty oppimaan jotain asiaa riittävän nopeasti, ihmiset ovat heti sanomassa että ethän sinä mikään tyhmä ole. Jos puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, heitä on todella paljon ja on ihan mahdollista, että osa heistä tiedostaa asian. Miksei tyhmyydestä voida puhua? Enkä tarkoita tässä tyhmällä mitään pahaa, tarkoitan vain ihmistä jonka älykkyysosamäärä on keskimääräistä alhaisempi ja vahvuudet ehkä jossain muualla.
Tässä on hienoa pohdintaa ja juuri sitä itsetuntemusta. Ihmisen on helpompi elää, jos on selvillä omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan. Älykkyys (oppimiskyky+ tietomäärä) ja viisaus on minusta osin eri asia. Jollakinhan viisaus voi tietomäärää enemmän koostua vaikka siitä empatiakyvstä, tilannetajusta, sosiaalisista taidoista yms. Pelkkä tietomäärä ei joka tilanteessa auta. Minusta tiedonpuute tai hidas oppimiskyky ei automaattisesti ole tyhmyyttä.
Jos tyhmyys sanaa nyt käyttäisi niin minusta tyhmyys+ystävällisyys+avarakatseisuus + empatiakyky on paljon parempi yhdistelmä kuin älykkyys+ itsekeskeisyys+ahneus+ tunnekylmyys
Miksi pitäisi pukeutua tyylikkäästi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ollaan liian laiskoja oppimaan. Pidetään tietämättömyyttä hienona ja kehuskellan, ettei olla luettu yhtään kirjaa. Pelätään, että kiusataan "hikipingoksi".
Kyllä mä sanoisin, että joko ihmisellä on kiinnostusta oppia asioita tai sitten ei. Ei siinä ole kyse laiskuudesta.
Ap
Huom. kiinnostuksen puuttuminenhan ei ole tyhmyyttä ; )
"Itse tajusin kun muutin pääkaupunkiseudulle että täällä yrityksissä on todella paljon fiksua porukkaa töissä. Muualla Suomessa on sitten vähän erilaista."
Oliko otantasi kattava, vai vertasitko itseesi ja lähipiiriisi? Podetko alemmuutta maalaisuutesi vuoksi?
Otitko myös huomioon, että tapaamasi fiksut olivatkin ehkä muualta Suomesta muuttaneita?
Mitä on fiksuus?
Onko älykkyys mielestäsi periytyvää vain pääkaupunkilaisilla?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen kuinka pähkähullut provot menevät läpi.
No sehän on kiinni siitä, miten pähkähulluja modeja sivustolla on, tai voi olla, ettei ole ollenkaan. Mutta ihan noin yleisesti - ihmettelen minäkin, miten tyhmiä ihmiset on, jopa akateemisesti sivistyneet. Korkeakoulututkinnon olen suorittanut itsekin, ja muut voivat arvioida tyhmyyteni asteen, mutta työssäni olen huomannut, ettei ole väliä onko diplomi sinne tai maisteri tänne. Voi silti olla arjen asioissa ja muissa kuin oman alansa tiedoissa aikamoinen typerys. Tyhmyyttä ei voii valitettavasti parantaa.
Vasta täällä palstalla olen tajunnut, että on olemassa esimerkiksi käsite kapulaviha. En ole omassa elämässäni koskaan ennen törmännyt ihmisiin joilla on tunteita kassakapulaa kohtaan.
Tai ihmisiä, joilla on vaikeuksia itsensä kanssa laittaa se kapula siihen kassalinjalle.
Tai tuntevat vahingoiniloa (tai vihaa) kun edelläolevan asiakkaan ostokset menevät sekaisin hänen ostoksiensa kanssa.
En osaa tätä ilmiötä ajatella kuin tyhmyytenä, sorry nyt vaan.
Joku oma kapula on pahasti vinossa tai puuttuu aivoista.
Tämä nyt vain yksi esimerkki jossa olen valaistunut ihmisten älykkyystason suhteen.
Nettikeskustelut ja asiakaspalvelutyöt, niissä selviää ihmisten älykkyyden taso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tajunnut aikuisena olevani keskimääräistä tyhmempi, ja se on tavallaan ollut helpotus. Lukiossa menestyin vielä hyvin koulussa, ja luulin olevani älykäs. En ymmärtänyt, että kovalla pänttäämisellä niissä opinnoissa pärjää tyhmempikin. Nyt aikuisena olen huomannut, etten esimerkiksi töissä pysty omaksumaan asioita yhtä nopeasti kuin muut. Olen miettinyt, että miksiköhän tyhmyys on niin suuri tabu. Jos vaikka pahoittelen, etten välttämättä pysty oppimaan jotain asiaa riittävän nopeasti, ihmiset ovat heti sanomassa että ethän sinä mikään tyhmä ole. Jos puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, heitä on todella paljon ja on ihan mahdollista, että osa heistä tiedostaa asian. Miksei tyhmyydestä voida puhua? Enkä tarkoita tässä tyhmällä mitään pahaa, tarkoitan vain ihmistä jonka älykkyysosamäärä on keskimääräistä alhaisempi ja vahvuudet ehkä jossain muualla.
Tässä on hienoa pohdintaa ja juuri sitä itsetuntemusta. Ihmisen on helpompi elää, jos on selvillä omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan. Älykkyys (oppimiskyky+ tietomäärä) ja viisaus on minusta osin eri asia. Jollakinhan viisaus voi tietomäärää enemmän koostua vaikka siitä empatiakyvstä, tilannetajusta, sosiaalisista taidoista yms. Pelkkä tietomäärä ei joka tilanteessa auta. Minusta tiedonpuute tai hidas oppimiskyky ei automaattisesti ole tyhmyyttä.
Jos tyhmyys sanaa nyt käyttäisi niin minusta tyhmyys+ystävällisyys+avarakatseisuus + empatiakyky on paljon parempi yhdistelmä kuin älykkyys+ itsekeskeisyys+ahneus+ tunnekylmyys
Onhan niinkin, että kun ihminen on rumasti sanoen tyhmä tai umpityhmä, niin kyllä häneltä silloin usein myös puuttuu nuo mainitsemasi positiiviset asiat. Harvoin on siinä tapauksessa myöskään ystävällinen, empaattinen, avarakatseinen tms.
Ainakin jos seuraa tätä palstaa. Ja myös oikeassa elämässä.
On kyllä olemassa ystävällisiä ja kilttejä ihmisiä luonteeltaan, jotka helposti mielletään tyhmiksi, juuri sen kiltteyden, ystävällisyyden vaatimattomuuden vuoksi.
Mutta he ovat usein älykkäämpiä kuitenkin kun he, jotka heitä aliarviovat. Eivät vain tee numeroa itsestään.
Silloin kun on vähä oikeampi ongelma, esim lento myöhässä ja pakko olla jossai tiettyyn aikana, tai jalka poikki ja sairaala hukassa, sitten selviää se älykkyys.
On sitä nähty hienon dosentin kiukuttelevan kuin pikkulapsi yms.
Toiset taas kylmän viileästi ajattelee järjellä ja hoitaa ongelmat vaikka se sattuiski .
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen kuinka pähkähullut provot menevät läpi.
Mistä sinä tiedän niitten läpimenosta? Vaikka jotkut tyhmät "hoksivat provon ja ""ilmiantavat"" ne", niin ne muut fiksut hoksivat, ja olettavat muidenkin hoksineen, ilman että olettaisivat olevansa "ainutlaatuisia hoksijoita". Ja lähtevät hymyssä suin jatkamaan hauskaa tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa on varmaan yhtä paljon tyhmiä kuin maailmassa yleensä, mutta suomalaiset vaikuttavat tyhmemmiltä kuin monet muut kansat. Tähän vaikuttaa epävarmuus, krooninen alemmuuden tunne, pikkumaisuus, kateellisuus, toiselle pahan tahtominen. Suomessa kiusataan ja vähätellään toisia koko elämän ajan ja se aiheuttaa itsevarmuuden puutetta. Suomalaiset pukeutuvat niin junttimaisesti ja halvalla, että maailmalla harjaantunut silmä erottaa epävarman suomalaisjuntin jo kilometrin päästä. Onko pakko ostaa se tyylittömin Cittari-paita ja halvimmat kengät? Suurimmalla osalla ei ole kyse siitä, että rahat eivät riittäisi. On vain halvalla ostamisen onni ja autuus.
Suomalaisen itsetunto romahtaa jos ei ehdi autolla risteyksen yli ensimmäisenä. Suomalainen saa tyydytystä, jos kaupan kassalla pääsee livahtamaan ostoksineen ilman, että laittaa kapulan hihnalle erottamaan omat ostokset seuraavan ostoksista. Tuskin tällaista on missään muualla maailmassa, vai mitä olette mieltä?
Viestisi kertoi vain sinusta. Pahoittelen.
Asiakaspalvelutyötä tekeville tämä on itsestäänselvää tämä ihmisten typeryys.
Tosiasia on kuitenkin, että kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Todennäköisesti jostain aiheesta keskustellessa minäkin annan itsestäni tyhmän kuvan, jos toiselle osapuolelle asiat ovat itsestäänselviä.
Omasta mielestäni suurin tyhmyyden merkki on sekoittaa mielipiteiden ja faktojen ero. Esitetään oma mielipide faktana ja jos et tajua sen olevan totta, olet tyhmä. Tämä yleensä paljastaa kaiken tarvittavan mielipiteen esittäjästä.
Älykkyys ja tyhmyys on suhteellista. Usein eri mieltä olevia pidetään tyhminä ja samaa mieltä olevia älykkäinä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole kovinkaan älykäs, jos vasta keski-ikäisenä huomasit ihmisten erilaisuuden.
Älä viitsi. Jos on käynyt peruskoulun, jonne ihmiset otetaan älykkyystestien perusteella, sekä sitten lukion, jonne on korkea keskiarvo ja ihmiset otetaan harrastuksessa menestymisen perusteella sisään, ehkä pääsykokein, ja menee sieltä sitten yliopistoon ja sieltä töihin, voi vasta keski-ikäisenä oikeasti huomata, miten tyhmiä ihmiset ovat. Tyhmiä ei ole sitä ennen nähnyt missään.
Vierailija kirjoitti:
"Itse tajusin kun muutin pääkaupunkiseudulle että täällä yrityksissä on todella paljon fiksua porukkaa töissä. Muualla Suomessa on sitten vähän erilaista."
Oliko otantasi kattava, vai vertasitko itseesi ja lähipiiriisi? Podetko alemmuutta maalaisuutesi vuoksi?
Otitko myös huomioon, että tapaamasi fiksut olivatkin ehkä muualta Suomesta muuttaneita?
Mitä on fiksuus?
Onko älykkyys mielestäsi periytyvää vain pääkaupunkilaisilla?
Pääkaupunkiseudulta löytyy älykkyysjakaumien ääripäät laidasta toiseen. Täällä on paljon tutkimusta ja korkean tason tuotekehitystä. Toisaalta taas esim Helsingissä on kurjalistoalueita, joissa lisäännytään holtittomasti ja eletään yhteiskunnan tuella. Korkean älykkyysosamäärän omaava saattaa olla täysin erakoitunut tyyppi, esim monet kirjailijat, taiteilijat, tutkijat ovat näitä. Joku keskivertoälykäs + karismaattinen tyyppi taas menestyvä johtaja.
Tuo ei hämmästytä ja sen oppi jo nuorena. Mutta koulutettujen ihmisten tietämättömyys maailmasta ja asioista hämmästyttää minua aina vain. Ja vahvimmin nuorten aikuisten opiskelijoiden maailmankuvan kapeus. Nykyään kun on maailma väkisinkin auki kaikille ja joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa todellisuuteen. Ei tarvitse kovin kauas mennä, kun näät sitä vähemmän fiksua massaa jonottamassa ämpäreitä. Myös lähiökyläily voi saada sinut tuntemaan normaalia fiksummalta. Olen maalta lähtöisin ja sinne jäi moni kouluja kaihtava koulukaveri, jonka nykyinen elämäntehtävä on vain lisääntyä. Iso perhe ei sinänsä ole tyhmyyden merkki, mutta se, ettei sitä laumaa juurikaan kasvateta ja heille opeteaan typeriä asioita, kuten haulikkoammuntaa, oravien kiduttamista ja näpistelyä.
Yksi yksinkertaisuuden merkki on myös tietynlainen mauttomuus, kuten violetti tukka, Tokmannin kuosit, revityt farkut, pureskellut kynnet, letitetyt parrat, tms.. Otetaan typeriä kokovartalotatuointeja miten sattuu ja se sekarotuinen koira hajottaa kaiken. Olisi viisaampaa olla laittamatta vähäisiä rahojaan tatuointeihin ja lopettaa se mielenvikainen koira, jota koko tienoo pelkää. Mutta ei, kun se Musti on niin hiton ihana koira, koska se oli ilmainen.
Hyvä ystäväni on yksinkertainen, eikä oikein osaa mitään. Jos tulee ongelma, niin aina soittaa jollekin apuun. Ei puhettakaan, että itse kokeilisi ratkaista ongelmaa. Annoin hänelle kerran tehtäväksi pistää korkki pyörän venttiiliin kiinni. Voiko joku oikeasti pohtia, että miten se siihen laitetaan, jos siinä näkyy selkeästi urat. Se tietenkin pyöritetään siihen kiinni. Ihan kuin limsapullon korkki.
Vaikutat kyllä todella tyhmältä ja yksinkertaiselta ihmiseltä. "Uusavuttomuus" voi johtua esimerkiksi siitä, että kasvavaa nuorta on haukuttu väärin tekemisestä ja yrittämisestä. Näin hän on passivoitunut ja lakannut yrittämästä uusia asioita pilkan ja väärin tekemisen pelosta. On tyhmää olla ymmärtämättä, että taustalla vaikuttaa monia asioita myös aikuisiässä olevilla.
Muita tyhmiä kommenttejasi en viitsi edes kommentoida, koska viisaasti käytän älykkään aikani muuhun.
Toiset meistä on tyhmempiä kuin toiset ja suurin osa on todella tyhmiä. Näin tämän selkeästi n. 13 vuotiaana. Minkäs sille voi , että hitaimmilla silmät aukenee vasta nelikymppusenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kovinkaan älykäs, jos vasta keski-ikäisenä huomasit ihmisten erilaisuuden.
Älä viitsi. Jos on käynyt peruskoulun, jonne ihmiset otetaan älykkyystestien perusteella, sekä sitten lukion, jonne on korkea keskiarvo ja ihmiset otetaan harrastuksessa menestymisen perusteella sisään, ehkä pääsykokein, ja menee sieltä sitten yliopistoon ja sieltä töihin, voi vasta keski-ikäisenä oikeasti huomata, miten tyhmiä ihmiset ovat. Tyhmiä ei ole sitä ennen nähnyt missään.
Tuossa kyllä ihmetyttää kokemattomuus ja maailmankuvan kapeus. Kyllä normaali älykäs ihminen näkee ja analysoi elämää jo lapsena ja varsinkin teininä. Saati aikuisena.
Suomalaisissa on varmaan yhtä paljon tyhmiä kuin maailmassa yleensä, mutta suomalaiset vaikuttavat tyhmemmiltä kuin monet muut kansat. Tähän vaikuttaa epävarmuus, krooninen alemmuuden tunne, pikkumaisuus, kateellisuus, toiselle pahan tahtominen. Suomessa kiusataan ja vähätellään toisia koko elämän ajan ja se aiheuttaa itsevarmuuden puutetta. Suomalaiset pukeutuvat niin junttimaisesti ja halvalla, että maailmalla harjaantunut silmä erottaa epävarman suomalaisjuntin jo kilometrin päästä. Onko pakko ostaa se tyylittömin Cittari-paita ja halvimmat kengät? Suurimmalla osalla ei ole kyse siitä, että rahat eivät riittäisi. On vain halvalla ostamisen onni ja autuus.
Suomalaisen itsetunto romahtaa jos ei ehdi autolla risteyksen yli ensimmäisenä. Suomalainen saa tyydytystä, jos kaupan kassalla pääsee livahtamaan ostoksineen ilman, että laittaa kapulan hihnalle erottamaan omat ostokset seuraavan ostoksista. Tuskin tällaista on missään muualla maailmassa, vai mitä olette mieltä?