Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle on selvinnyt vasta aikuisena se, että iso osa ihmisistä on aika tyhmiä

Vierailija
19.04.2020 |

Olen tajunnut vasta jossain kolmen- ja neljänkymmenen ikävuoden välimaastossa, että suurin osa ihmisistä ei todellakaan ole kohtuullisen fiksuja ja kohtuullisia, vaan väestöön mahtuu suuri määrä ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista kykyä loogiseen ajatteluun ja jotka toimivat täysin ennakkoluulojensa ja hatarien käsitystensä varassa.

Sukuni on molemmilta puolilta fiksua porukkaa. Monet lapsuuden ja nuoruuden kavereistani ja heidän vanhemmistaan olivat myös kohtalaisen nohevaa väkeä, ei toki kaikki, mutta lapsena ja teini-ikäisenä asiaa ei osaa tarkastella niin kriittisesti. Koulussa toki oli paljonkin aivan seinästä revittyä porukkaa, mutta jotenkin sitä ajatteli, että se johtuu nuoruudesta, aikuiset ovat yleensä fiksumpia. Koulujen jälkeen menin yliopistoon, ja sielläkin ympärillä on suhteellisen älykästä porukkaa.

Olen toki ollut monenlaisissa työpaikoissa, joissa on kaikenlaisia ihmisiä, mutta kun niissäkin (esim. siivoojana ollessa) olen tavannut ajattelevia, miellyttäviä ja mukavia ihmisiä, todellisuus ei ole paljastunut. Johtunee ehkä siitäkin, että mulla on tapana ajatella ihmisistä ennemmin hyvää kuin pahaa.

No, en nyt aio käydä elämäntarinaani sen tarkemmin läpi, mutta joka tapauksessa heräsin tähän tyhmyyden ja kohtuuttomuuden määrään vasta, kun nettikeskustelut alkoivat yleistyä. Tajusin eläneeni kuplassa. Puhuin miehellenikin tästä, ja hän oli (sukulaiseni tuntien) samaa mieltä asiasta. Hänen perheensä ja sukunsa ei taas ole samalla tavalla kohtalaisen älykästä väkeä, vaikka sieltä kyllä löytyy todella fiksuakin porukkaa. Mieheni perhe on kyllä isää lukuun ottamatta ihan mukavaa väkeä, mutta ei kovin fiksua. Mieheni taas on erittäin älykäs, ja on ollut perheessään vähän sellainen kummajainen (Esim. kun hän oppi 4-vuotiaana lukemaan, hänen äitinsä ei uskaltanut kertoa siitä kenellekään, koska piti sitä niin poikkeavana ja outona. Hän oli aina tosi hyvä koulussa, mutta kymppien tuomista kotiin ei koskaan pidetty oikein minään, kukaan ei koskaan kiitellyt häntä koulumenestyksestä.).

No joo, pitkä kirjoitus. En tiedä, jakaako kukaan kokemusta kanssani. Taustani ei siis ole missään "eliittiperheessä", molemmat vanhempani ovat maalaistalosta, mutta he ja suuri osa heidän sisaruksistaan ja minun sukupolvestani on kouluttautunutta väkeä. Kukaan ei ole mitään yhteiskunnan kermaa, mutta kaikki ovat sellaista fiksua ja mukavaa porukkaa, joiden kanssa on helppo tulla toimeen ja keskustella erilaisista kiinnostavista asioista.

Kommentit (177)

Vierailija
21/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että suurimpana syynä mututuntumaan ja sen seurauksena tapahtuvaan tietämättömyyteen on sokea usko auktoriteetteihin.

Suomalainen on aina ollut nöyrästi mediaan ja päättäjiin uskova torvelo, joka aina tukeutuu jonkun ylempiarvoisen tuottamaan sisältöön, viitsimättä, kykenemättä ottamaan asioista selvää ja muodostamaan omaa harkittua mielipdettä käsitellystä asiasta.

Kun tietomäärä ja mielipiteenmuodostus asioista pesrustuu pääosin puolueuskollisuuteen ja poliittisten broilereiden ajatusvirtaan, mölistää keskustelupalstoilla johtavien alfojen mielipidettä kompaten, kuka rajoja auki taivasta myöten, kuka niiden kiinnipitämistä ikuisesti ja molemmat mölinät ilman tietoa siitä mitä ne auktoriteetit ovat ihan oikeasti sanoneet.

Tietämättämyys ei ole kansallinen ominaispiirre, vaan kansainvälinen trendi, josta näkyvimpänä osoituksena Trump.

Toisten mielestä teki hän mitä tahansa, teko on aina tyhmä ja ajattelematon, toisten mielestä oikea ja oman kansansa etua ajatteleva.

Suurimmalla osalla kansalaisista ei ole Trumpista muuta tietoa kuin mitä ovat "oikeasta" mediasta lukeneet ja jälki keskutelupalstoilla sen mukaista.

Orange man bad tai..

Make America grate again.

Vierailija
22/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olevani samaa mieltä ja oppineeni saman jutun. Lapsena ajattelin, että kaikki ympärilläni olevat aikuiset olisi viisaampia ja kokeneita, mutta totuus sattuu kun kasvaa. Tietysti näitä fiksuja ja muitakin on, täällä palstallakin, mutta jäävät valitettavasti epäkypsien varjoon... Tyhmyys näkyy ja kuuluu enemmän. Ovat yleensä enemmän äänessä ja näkyvillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tää selvis kun olin kuuden. Ihan aikuisen kanssa keskustellessa, kun ei tajunnut aivan selkeän yksinkertaista asiaa maailmankaikkeuden perusteista, jota koetin demota esineillä, eikä vaan tajunnut. (Olin siis oikeassa ja oon yhä oikeassa ja se oli asia, joka jostain syystä tuntuu monelle olevan monimutkainen)

Se oli melkoinen shokki se. Tajuta, että tossa on ihminen, aikuinen, jonka pitäis tällä hetkellä pitää huolta musta ja se on noin käsittämättömän kuutamolla. Perusturvallisuus järkkyi aika vakavasti. Vasta aikuisena oon oppinut toimimaan näiden vähemmän fiksujen kanssa, nuorempana oli todella vaikea ottaa vakavasti etenkin opettajia, pomoja jne. joilla se äly ei vaan riittänyt mihinkään ja heidän olisi pitänyt muka opastaa minua. 

Minäkin olen lukenut paljon pienestä asti. En koskaan kokenut, että vanhemmat hirveästi olisivat kasvattaneet minua, vaikka heillä tietenkin on ollut vaikutusta tunne-elämääni ja sellaiseen myös vauva- ja pikkulapsiajan jälkeen. Olin tietoinen jo lapsena siitä, miten paljon maailmassa on erilaisia ajatuksia ja ihmisiä, ja sen takia mitään lujaa uskoa auktoriteetteihin ei koskaan muodostunut.

Vierailija
24/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista puolet on aika tyhmiä. Globaalisti reilusti yli puolet on tyhmiä.

Ihmiset, jotka kuvittelevat, että puolet väestöstä on heitä tyhmempiä kuuluvat itse usein siihen heikkolahjaisempaan neljännekseen.

Vierailija
25/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuuumailija kirjoitti:

Toki jotain saa kiinni tarinastasi mutta mainitessasi älykkyydestäsi mikään jutussasi ei tue sitä sanaa. Viisas esim. opiskelee muttei se tee vielä ihmisestä älykästä. Se on synnynnäistä. Lähinnä tuntuu että ylennät itsesi vailla perusteita.

Mielestäni en käsitellyt avauksessa omaa älykkyyttäni lainkaan.

Ap

Käsittelit, mutta et ylentänyt itseäsi. Se oli tuon edellisen kommentoijan ihan omaa epävarmuutta.

Vierailija
26/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii, että meillä on perusjantteri X niin Gaussin käyrällä PUOLET porukasta on tätä perusjantteria TYHMEMPIÄ ja siellä vasemmassa äärilaidassa on täysin aivovammaista porukkaa.

Vierailija
27/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa todellisuuteen. Ei tarvitse kovin kauas mennä, kun näät sitä vähemmän fiksua massaa jonottamassa ämpäreitä. Myös lähiökyläily voi saada sinut tuntemaan normaalia fiksummalta. Olen maalta lähtöisin ja sinne jäi moni kouluja kaihtava koulukaveri, jonka nykyinen elämäntehtävä on vain lisääntyä. Iso perhe ei sinänsä ole tyhmyyden merkki, mutta se, ettei sitä laumaa juurikaan kasvateta ja heille opeteaan typeriä asioita, kuten haulikkoammuntaa, oravien kiduttamista ja näpistelyä.

Yksi yksinkertaisuuden merkki on myös tietynlainen mauttomuus, kuten violetti tukka, Tokmannin kuosit, revityt farkut, pureskellut kynnet, letitetyt parrat, tms.. Otetaan typeriä kokovartalotatuointeja miten sattuu ja se sekarotuinen koira hajottaa kaiken. Olisi viisaampaa olla laittamatta vähäisiä rahojaan tatuointeihin ja lopettaa se mielenvikainen koira, jota koko tienoo pelkää. Mutta ei, kun se Musti on niin hiton ihana koira, koska se oli ilmainen.

Hyvä ystäväni on yksinkertainen, eikä oikein osaa mitään. Jos tulee ongelma, niin aina soittaa jollekin apuun. Ei puhettakaan, että itse kokeilisi ratkaista ongelmaa. Annoin hänelle kerran tehtäväksi pistää korkki pyörän venttiiliin kiinni. Voiko joku oikeasti pohtia, että miten se siihen laitetaan, jos siinä näkyy selkeästi urat. Se tietenkin pyöritetään siihen kiinni. Ihan kuin limsapullon korkki.

Todellakin jonottamassa ämpäreitä....... Ei varmaankaan ne fiksuimmat viitsi niitä jonottaa. 

Kiva kirjoitus ihan muutenkin! Hauska!

Vierailija
28/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tyhmä ihminen valittaa jatkuvasti, syyttää vastoinkäymisistä olosuhteita ja muita ihmisiä, epäonnea. Hän näkee toisten menestyksen ja on kateellinen ymmärtämättä miksi 'niille toisille annetaan kaikki.' Hän ulkoistaa onnellisuutensa toteutumisen muille tahoille eikä ymmärrä että kaikki on oman pään sisällä ja se jokapäiväinen mielentilakin on ainoastaan itsestä kiinni.

Vierailija
29/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yllättynyt siitä, että ihmiset jotenkin taantuvat vanhetessaan. Esim. jotkut lukioaikaiset kaverini, jotka silloin olivat ihan fiksuja, hyviä koulussa, lähtivät opiskelemaan ja valmistuivat, nyt kirjoittavat netissä ihan siansaksaa, yhdyssanat ja välimerkit pielessä, aiheina ainoastaan oma perhe ja joku puutarhanhoito ja reality-tv. Jos jostain 'fiksummasta' yrittää jutella, vastataan vaan että emmä jaksa politiikkaa seurata tai että ei mua mitkään tollaset hienot leffat kiinnosta. Mihin se äly ja opittu tieto katoaa vuosien varrella?

Vierailija
30/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni usko aikuisten älykkyyteen jo paljon aiemmin, kotona kun oli hyviä esimerkkejä.

Muistan kun joskus ala-asteikäisenä katselin telkkarista jotain evoluutioon liittyvää tiededokumentti, jossa puhuttiin juuri alkumerestä ja sen eliöistä. Äitini kulki ohi ja jäi hetkeksi katsomaan, kunnes tokaisi: "Siis uskooko joku oikeasti että ihminen polveutuu jostain kalasta?". Pyöritteli päätään ja jatkoi naureskellen matkaansa. Kyse ei ollut mistään uskonnollisesta vakaumuksesta, sittemmin vaan on tullut selväksi ettei äitini kyllä ole mikään ruudinkeksijä.

Vierailija
31/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia havaintoja kuin ap.lla. Nuorempana ehkä helposti kuvittelee, että hyvissä asemissa olevat ihmiset ovat älykkäitä ja fiksuja. Samoin kuin, että ikä ja eletty elämä tuo ihmiselle viisautta ja empaattisuutta. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä on jokseenkin keskinkertaisia tallaajia - ilman mitään suurempaa kehityskaarta.

Monen hyvään asemaan nousseen takaa löytyy ns. hyväveli tai puoluekirja juttuja, jonka vuoksi ns. keskinkertainen tekijä saattaa päästä vallankahvaan kiinni.

Vierailija
32/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaan väestöön mahtuu suuri määrä ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista kykyä loogiseen ajatteluun ja jotka toimivat täysin ennakkoluulojensa ja hatarien käsitystensä varassa."

Kyllä! Tämä! Nimenomaan se että toimivat ja mahdollisesti aiheuttavat muille vahinkoa.

Vierailija
33/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tää selvis kun olin kuuden. Ihan aikuisen kanssa keskustellessa, kun ei tajunnut aivan selkeän yksinkertaista asiaa maailmankaikkeuden perusteista, jota koetin demota esineillä, eikä vaan tajunnut. (Olin siis oikeassa ja oon yhä oikeassa ja se oli asia, joka jostain syystä tuntuu monelle olevan monimutkainen)

Se oli melkoinen shokki se. Tajuta, että tossa on ihminen, aikuinen, jonka pitäis tällä hetkellä pitää huolta musta ja se on noin käsittämättömän kuutamolla. Perusturvallisuus järkkyi aika vakavasti. Vasta aikuisena oon oppinut toimimaan näiden vähemmän fiksujen kanssa, nuorempana oli todella vaikea ottaa vakavasti etenkin opettajia, pomoja jne. joilla se äly ei vaan riittänyt mihinkään ja heidän olisi pitänyt muka opastaa minua. 

Mitä asiaa maailmankaikkeuden perusteista yritit selittää?

Vierailija
34/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se joskus turhauttaa. Ihmisarvo on silti kaikilla älykkyydestä riippumatta. Joku matemaattis-loogisesti ”vähä-älyisempi” tai kielellisesti heikompi voi silti olla esim. tunneälykkäämpi. Älykkyyttä on montaa lajia.

Vierailija
35/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaavaan suuntaista olen minäkin havainnut. En itseäni älykkönä tai viisaana pidä. Ihan normaalisti asioista perillä oleva ja selvää ottava kyllä. Toimiessani erään seuran rahastonhoitajana asioita hoitaessani useinkin sain vastauksen, että "en minä tiedä meidän perheen raha-asioista yhtään mitään, mies hoitaa meillä kaiken". Siis koulutettujen, amk tms, työssäkäyvien ihmisten puhetta.

Usein myös kuulen, "en osaa enkkua yhtään tai ruotsia" ..."minä en tietokoneista tiedä mitään". En itse ole nörtti, mutta kyllä päivitän tietokoneeni ja aina tarkistan, jos tulee jokin tietoturvsvaroitus tai selvitän jos joku vika ilmaantuu. En tosiaankaan siirrä sitä miehelleni. Niin, mieheni...häntä joskus viisaammaksikin luulin, mutta miten aikuinen nykypäivänä kehtaa jättää opettelematta nettipankin käyttämisen, kun 90-v mummokin sen hallitsee.

Vierailija
36/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei valitettavasti kukaan pysyy valitsemaan millaisen perimän ja kasvuympäristön saa. En siis lähtisi arvostelemaan ketään. Ei ole ollut valittavissa syntyä vähemmän älykkääksi.

Vierailija
37/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osa ihmisistä jotka tänne nettiin kirjoittaa, suurin osa ei.. On myös aloja millä huomaa ihmisten älykkyyden/tyhmyyden

Vierailija
38/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa todellisuuteen. Ei tarvitse kovin kauas mennä, kun näät sitä vähemmän fiksua massaa jonottamassa ämpäreitä. Myös lähiökyläily voi saada sinut tuntemaan normaalia fiksummalta. Olen maalta lähtöisin ja sinne jäi moni kouluja kaihtava koulukaveri, jonka nykyinen elämäntehtävä on vain lisääntyä. Iso perhe ei sinänsä ole tyhmyyden merkki, mutta se, ettei sitä laumaa juurikaan kasvateta ja heille opeteaan typeriä asioita, kuten haulikkoammuntaa, oravien kiduttamista ja näpistelyä.

Yksi yksinkertaisuuden merkki on myös tietynlainen mauttomuus, kuten violetti tukka, Tokmannin kuosit, revityt farkut, pureskellut kynnet, letitetyt parrat, tms.. Otetaan typeriä kokovartalotatuointeja miten sattuu ja se sekarotuinen koira hajottaa kaiken. Olisi viisaampaa olla laittamatta vähäisiä rahojaan tatuointeihin ja lopettaa se mielenvikainen koira, jota koko tienoo pelkää. Mutta ei, kun se Musti on niin hiton ihana koira, koska se oli ilmainen.

Hyvä ystäväni on yksinkertainen, eikä oikein osaa mitään. Jos tulee ongelma, niin aina soittaa jollekin apuun. Ei puhettakaan, että itse kokeilisi ratkaista ongelmaa. Annoin hänelle kerran tehtäväksi pistää korkki pyörän venttiiliin kiinni. Voiko joku oikeasti pohtia, että miten se siihen laitetaan, jos siinä näkyy selkeästi urat. Se tietenkin pyöritetään siihen kiinni. Ihan kuin limsapullon korkki.

Kaikki muu pitää, nopeasti ajateltuna, paikkansa. Tuo haulikon käsittelytaito kuuluisi kyllä toiseen kategoriaan. 

Vierailija
39/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kovinkaan älykäs, jos vasta keski-ikäisenä huomasit ihmisten erilaisuuden.

Joo, jo parikymppisenä valtaosa alkoi tuntumaan vajailta ja henkisesti aivan puolituisilta. Eikä meininki tuosta oo ainakaan parantunut. Älylliset auktoriteetitkin vähentyneet pikkuhiljaa, niin ei oikein tiedä mihin tukeutua ennen lopullista sekoamista.

Vierailija
40/177 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle äiti sanoi jo ollessani koululainen, että suuri osa ihmisistä on ihan tyhmiä. Ajattelin, että ikävä asenne ja noinkohan hän ajattelee minustakin.

Varokaa ainakin vähän, miten puhutte lastenne kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi