Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

USA:ssa asuneet! Mitä siellä syödään arkiruokana perheissä?

Vierailija
18.04.2020 |

Kun täällä on makaronilaatikko, jauhelihakastike, kalakeitto, nakkisoppa, niin mitä vastaavia siellä tehdään kotona?

Kommentit (393)

Vierailija
221/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulgariassa on isoja salaatteja niin koska tomaatti kypsyy auringossa se maistuu paremmalta . Feta salaattiin tulee päälle iso juustopala . Kurpitsa pikkelsi on tosi hyvää joka maassa. Me syötiin USAssa isoja salaatteja ravintolassa päällä parmesan juustoraastetta tai lastuja ja kastikkeita. Pihvejä siellä syödään eniten. Piirakat on vähän saman tyylisiä kuin Fazer marjapiirakka meillä mutta isompia. Ainakin perheessä mis me yövyttiin syötiin pitsaa ja kanaa sekä tacoja. Orlandossa. Krokotiililätäkkö. Ne ostaa viikon ruuat kerralla 4 litran maitoja ja mehuja, lihaa ,jäätelöä. Juustokakuista ei enää puhuta sanaakaan ne tulee korvista ulos jossain vaiheessa. Jotain aasialaista kanaa ostarilla . Sars lintuflunssaa.

Vierailija
222/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosikymmen sitten Kentuckyssa, olin vaihto-oppilaana perheessä, jossa toinen vanhemmista oli kotoisin Iowasta ja toinen Jamaikalta. Perhe oli ylempää keskiluokkaa (yrityksen omistaja ja toinen työskenteli johtotehtävissä).

Me syötiin ravintolassa/takeoutia ehkä 2-5krt viikossa. Syötiin paljon kiinalaista ja pitsaa, mutta myös esim subia, tacoja tai ihan oikeassa ravintolassa pihviä jne. 

Kotona syötiin mm. mc'n'cheeseä, pasta bolognesea, shepherds pieta (uunissa tehty paistos, jossa jauhelihaa, perunamuussia ja vihanneksia), uuniperunoita (twice baked potatoes), hampurilaisia, kanaa+riisiä ja chicken noodle soupia. Meillä oli myös aina jotain vihreää, joka oli yleensä keitettyjä herneitä, vihreää parsaa tai parsakaalia. Lisäksi syötiin usein kokonaisena keitettyä tai grillattua maissia.

Meillä grillattiin paljon, mutta en kuollaksenikaan muista mitä grillissä oli (parsan tai maissin lisäksi). Ehkä jotain lihaa? Ja ainakin niitä jauhelihapihvejä hampurilaisiin ja nakkeja hodareihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset ruokatavat? USA on sulatusuuni, missä kaikki syövät sitä, mitä ovat kotimaissaan syöneet. Italialaiset italialaisia ruokia, kiinalaiset kiinalaisia jne. Ja sitten kun on ovat asuneet tarpeeksi kauan, syövät niiden lisäksi burgereita, kanaa eri muodoissa, maissia, hash brownia, pizzaa, ceasar-salaattia, corndogeja, macandcheesia, kiitospäivänä kalkkunaa ja bataattilaatikkoa karpalokastikkeella. 330 miljoonaa ihmistä eri kulttuureista kaikki!

Mikäs tämä hash brown on?

Mulla tulee mieleen kannabis-mokkapala :D?

Röstiperunan kaltainen perunalisäke. Google vissiin tuntematon käsite?

Ei kai tässä Googlesta ollut kysymys.

Vierailija
224/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, melkoista settiä.... Onko tarjolla salaatteja tai kasviksia ylipäätään? Nyt en tarkoita maissia tai papuja.

Saako Suomessa jicamaa tai nopalitos?

Vierailija
225/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, melkoista settiä.... Onko tarjolla salaatteja tai kasviksia ylipäätään? Nyt en tarkoita maissia tai papuja.

Mita vikaa maississa on?

Ei mitään. Sillä voi korvata perunan tai pastan, mutta ei keventää. Mietin vain järkyttävää lihavuusepidemiaa Yhdysvalloissa. Et jos mieltävät maissin kevyeksi lisukkeeksi, niin ihmekös se sitten.

Olet huolissasi maissista mutta et mainitse sita etta melkein kaikissa suomalaisissa ruokaohjeissa on kermaa ja juustoa, nekin lihottavat.

Vuosia sitten USAssa yritettiin lanseerata suomalaistyyppisia maustettuja ruokakermoja. Hyllylle jaivat.

Vierailija
226/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaliforniassa syödään paljon myös mereneläviä.. ihania rapuja. Kolmen vuoden aikana Teksasissa ei paljon tehty ruokaa kotona koska edullisempaa oli syödä ravintoloissa (eikä johtunut siitä etteikö osata tehdä maukasta kotiruokaa. Ystävät tekivät samoin asuesaan taas Dubaissa.

Vierailija
227/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu perheestä. Itse syön aika usein papukastiketta ja makaronia koska tykkään niistä ja minulla on niihin varaa. Yhdysvaltain puolen isovanhemmilla oli aina tarjolla omenapiirakkaa.

Kerro miten se papukastike tehdään!

Vierailija
228/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa opiskelleena sanoisin samaa. Koska on paljon eri taustalta tullutta porukkaa, ruuat saattavat olla suvun entisen kotimaan ruokia, esim. italialaisamerikkalaisessa perheessä spagettia. Latinot syövät usein papuruokia ja riisiä. 

Sitten on just nämä alueelliset keittiöt. Louisianan cajun kitchen yhtenä esimerkkinä. Keski-Lännessä ruoka on raskaampaa ja rasvaisempaa kuin rannikoilla. Kaliforniassa on paljon kasviksia ja hedelmiä. 

Vierailija
229/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ronald McDonald

Vierailija
230/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bageleita aamiaiseksi tai eri täytteillä lounaaksi.

Ja maapähkinävoita leivän päälle. Tämä tapa jäi minulle sieltä ja syön Suomessakin välillä maapähkinävoita esim. ruisleivän päällä.

Kesällä jääkahvia ja ruokajuomana jääteetä. 

Vierailija
231/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa vakituisen, täysaikaisen työpaikan, maksaa työnantaja suurimman osan terveysvakuutuksesta. Itse pitää maksaa ehkä 50-200 dollaria/kk.

Osa-aikaiselle tai lyhytaikaisessa työsuhteessa ei työnantajan tarvitse maksaa terveysvakuutusta.

Vierailija
232/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umpijenkki isä syö paljon perunaa, bataattia ja maissia lisukkeena. Tekee jenkkimieheksi paljon grillattua ruokaa. Kanaa ja pihviä enimmäkseen. Lisäksi pavut, pekoni, munat ja höttöleivät kuuluvat aamuun. Tämän lisäksi autokaustoilta tilataan burgeria ja kotiin pizzaa. Peruslätty niinä iltoina, kun se ei jaksa tehdä ruokaa. Jenkeissä on paljon perheitä, joissa keittiö on lähinnä koriste ja sitä käyttää enempi kokki, jos illalliskutsuja pidetään. Faijallakin on iso keittiö. Kokkaa itsekin, mutta käyttää keittiöstään 1/3. Ei mitään järkeä. Sitä ruokaa tehdään myös aina isot annokset. Paljon menee ruokaa hukkaan. Ihmiset eivät osaa säilöä niitä ja syödä seuraavana päivänä. Ruokaa myös lapataan lautanen täyteen, josta jää aina puolet syömättä. Monesti olen grilli-illan jälkeen siivoillut isän ystävien lautasia ja semmosia kanan koipia ha siipiä löytyy, missä olis ollut paljon vielä syötövää.

Kouluun evääksi pakataan marmeladileipää ja limua. Usein hyvin epäterveellistä. Kouluruoka (jos tarjolla) on lähes aina burgeria ja pizzaa. Lapset syövät myös usein muroja, jotka ovat pelkkää huttua ja sokeria. Moni lasten ruoka maustetaan siirapilla ja hunajalla tuomaan makeutta. On myös perheitä, joissa syödään vain terveelistä ruokaa. Leivät kokojyvää, juusto ja kinkkua välissä. Juomana maitoa tai vettä.

Yleisesti ottaen ruokatottumukset melko epäterveellistä, mutta nyt siellä on (koronan siivittämänä) tottumukset parantuneet. Isääkin ilahduttanut, että hyllyjuustoissa alkaa saamaan valikoimaa. Jos jotain ikävöi Suomesta, niin meidän laadukkaita kauppoja, joissa on paljon tuoretta ja terveellistä ruokaa. Hernekeitto ja letut ollut sen herkkuja täältä meiltä ja tekee itselleen monesti rokkaa. Käyttää siihen pekonimurua sianlihapalojen sijaan.

En tiiä auttoiko, mutta tässä Omat havainnot.

Vierailija
233/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaisperhe tehtiin varmaan melko samantyyppistä ruokaa mitä Suomessakin teemme pääasiassa. Kaliforniassa asuttiin. 232-viestin kirjoittajan kanssa samaa mieltä että huonoa, prosessoitua ja sokerista safkaa kaikkialla. Panostin aikaa ja rahaa siihen että syömme terveellisesti ja se oli oikeasti kallista. Söimme melko usein rapuja ja kalaa, vihanneksina usein salaatti, lapsille ehkä pastaa. Aamiaisena ”skotlantilaista kauraa” eli siis kaurahiutaleita joista keitimme ihan peruskaurapuuron. Sen kanssa sokeroimaton omenasose. Ostin lähes aina kaupassa käydessä sellaisia kippoja joissa oli pilkottuja hedelmiä ja marjoja 500g. Oli käteviä.

Vierailija
234/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me suomalaisperhe tehtiin varmaan melko samantyyppistä ruokaa mitä Suomessakin teemme pääasiassa. Kaliforniassa asuttiin. 232-viestin kirjoittajan kanssa samaa mieltä että huonoa, prosessoitua ja sokerista safkaa kaikkialla. Panostin aikaa ja rahaa siihen että syömme terveellisesti ja se oli oikeasti kallista. Söimme melko usein rapuja ja kalaa, vihanneksina usein salaatti, lapsille ehkä pastaa. Aamiaisena ”skotlantilaista kauraa” eli siis kaurahiutaleita joista keitimme ihan peruskaurapuuron. Sen kanssa sokeroimaton omenasose. Ostin lähes aina kaupassa käydessä sellaisia kippoja joissa oli pilkottuja hedelmiä ja marjoja 500g. Oli käteviä.

Katevia ovat mutta kilohinta taivaissa.

Vierailija
235/393 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Tästä on kyllä jokunen vuosi kun olin jonkin aikaa eteläisessä Kaliforniassa. Kaupoissa asioidessani hämmästelin, että kuinka kalliita hedelmät ja vihannekset, joita kasvatettiin siellä, olivat verrattuna Suomen hintoihin. Esim. Kalifornialaiset appelsiinit olivat kaksi kertaa kalliimpia siellä kuin meillä Suomessa.

Paikalliset asukkaat sitten valistivat minua, että hinta on kova siksi kun kotimaahan tuotettuja maataloustuotteita ei tueta lainkaan. Sen sijaan vientiin menevää osaa samoista tuotteista valtio tuki rutkasti ja näin esim. Kalifornialaisen appelsiinin hinta oli suomalaisille ja eurooppalaisille halpa.

He myös valittivat, että köyhemmällä väellä ja alemmalla keskiluokalla ei ole varaa ostaa näitä terveellisiä tuotteita.

Mahtaako tilanne olla edelleen sama?Minkä verran siellä nykyään pakallisesti tuotetut hedelmät, vihannekset ja muut maataloustuotteet maksavat ja onko kaikilla varaa niitä hankkia?

Vierailija
236/393 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu perheestä. Itse syön aika usein papukastiketta ja makaronia koska tykkään niistä ja minulla on niihin varaa. Yhdysvaltain puolen isovanhemmilla oli aina tarjolla omenapiirakkaa.

Kerro miten se papukastike tehdään!

En tiedä papukastikkeesta, mutta itse pidän meksikolaisista charro beanseista.

Vierailija
237/393 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Tästä on kyllä jokunen vuosi kun olin jonkin aikaa eteläisessä Kaliforniassa. Kaupoissa asioidessani hämmästelin, että kuinka kalliita hedelmät ja vihannekset, joita kasvatettiin siellä, olivat verrattuna Suomen hintoihin. Esim. Kalifornialaiset appelsiinit olivat kaksi kertaa kalliimpia siellä kuin meillä Suomessa.

Paikalliset asukkaat sitten valistivat minua, että hinta on kova siksi kun kotimaahan tuotettuja maataloustuotteita ei tueta lainkaan. Sen sijaan vientiin menevää osaa samoista tuotteista valtio tuki rutkasti ja näin esim. Kalifornialaisen appelsiinin hinta oli suomalaisille ja eurooppalaisille halpa.

He myös valittivat, että köyhemmällä väellä ja alemmalla keskiluokalla ei ole varaa ostaa näitä terveellisiä tuotteita.

Mahtaako tilanne olla edelleen sama?Minkä verran siellä nykyään pakallisesti tuotetut hedelmät, vihannekset ja muut maataloustuotteet maksavat ja onko kaikilla varaa niitä hankkia?

Mitä tarkoitat paikallisesti tuotetuilla? Tarkoitatko Yhdysvalloissa tuotettuja tuotteita vai osavaltioissa tuotettuja? Yhdysvallat on maana hyvin iso. Meillä syödään aina a) omassa osavaltiossa tuotettuja kasviksia ja hedelmiä ja b) kotimaassa tuotettuja. Syömme myös satokauden antia, eli tuotteita, jotka ovat sinä kyseisenä vuodenaikana parhaimmillaan.

Vierailija
238/393 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa on useita eri kulttuureja ja tapoja tehdä ruokaa.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa arkiruokaa tai yhtenäistä keittiötä.

Vierailija
239/393 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katevia ovat mutta kilohinta taivaissa.

Niin on, emme osta niitä koskaan. Syömme kuitenkin kotona hyvin paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja ihan joka päivä ja kaurapuuro kuuluu jokaiseen aamuun. Mikä ja kuka pakottaa syömään pitkälle prosessoitua, huonoa ja sokerista ruokaa?

Vierailija
240/393 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan ig:ssä muutamia jenkkiläisiä ruokabloggaajia. Heidän ruuissaan on usein pastaa, kanaa tai katkarapuja , kermaa tai juustoa ja kasviksia (kuten tomaattia tai avokadoa). Ruuat näyttävät aika terveellisiltä ja herkullisilta, hyvin sopivat suomalaiseenkin makuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi