Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (326)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei taalla ole mitaan koko kansan kattavaa kotiruokaa. Ihmiset syovat sita mihin ovat kotonaan tottuneet, yha suurenevassa maarin myos ovat kaantyneet kasvissyojiksi.

Kaliforniassa on erilaiset ruoat kuin vaikka Mainessa tai Vermontissa.

Sama kuin mina kysyisin mita eurooppalaiset syovat.

Veikkaanpa, että niin Mainessa, Vermontissa kuin Kaliforniassakin tunnetaan esim. meatloaf ja banaanileipä. Mutta voisitko mainita niitä? Etpä tietenkään.

Vierailija

Jenkeissä yhdessä osavaltiossa voi asua paljon enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Osavaltioita on kuitenkin 50, joten väestöä on huimasti. Pitää myös muistaa, että Yhdysvallat on entinen siirtomaa, johon on vuosisatojen aikana muuttanut väestöä kaikista maailmankolkista ja mantereilta. Siksi siellä ei ole olemassa yhtenäistä ruokakulttuuria, vaan jokainen on tuonut sinne mukanaan omaa kulttuuriaan ja eri kulttuureista on sitten otettu vaikutteita.

• ylös 17
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kauraakin on monenlaista; groats, steel-cut, scottish, rolled oats (old fashioned), quick oats, oat bran, oat flour, gluten-free oats.

Vierailija

Vuoden asuin amerikkalaisessa perheessä ja siellä syötiin vain noutoruokaa. Hampurilaisia ja pitsaa lähinnä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taalla ole mitaan koko kansan kattavaa kotiruokaa. Ihmiset syovat sita mihin ovat kotonaan tottuneet, yha suurenevassa maarin myos ovat kaantyneet kasvissyojiksi.

Veikkaanpa, että niin Mainessa, Vermontissa kuin Kaliforniassakin tunnetaan esim. meatloaf ja banaanileipä. Mutta voisitko mainita niitä? Etpä tietenkään.

Miksi ei tunnettaisi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisiä ja kanaa. Macaroni & cheese. Grillattiin purilaisia ja hodareita. 2x viikossa arkena joku pikaruoka. Papuja, okraa ja porkkanoita. Tilattiin pizzaa.

Au pairina perheessä, jossa äiti anorektinen pankinjohtaja ja isä yritysmaailmassa, 5v. poika.

Siis sisältyikö nuo pitsat, hampparit ja hodarit niihin pikaruokapäiviin, vai tulivatko vielä ekstrana niiden päälle?

Joka tapauksessa ei kovin terveelliseltä ruokavaliolta vaikuta.

Kuulostaa todella idiootilta sanoa hampurilaisia hamppareiksi.

• ylös 5
  • alas 21
pakkoko

Eniten ne syö sitä mitä Wallsmartit on milloinkin halpishyllyihinsä tarjouksina haalineet. Se on se ihan ykkösruoka nykyään USA:ssa, ja kun Wallsmartit vaan siirapin lailla syövät tilaa muilta ketjuilta, niin jatkossa näin yhä enenevästi määritellään amerikkalaisten ruokalautaset !!! ...

Hmmm

Wallmart on drugstore, eli pääasiassa myy kosmetiikkaa, lääkkeitä, kaikenlaista pientä rihkamaa.  Sieltä saa toki sipsejä, limsaa, karkkeja, pähkinöitä ja tämänkaltaista, mutta kyllä kodin ruokaostokset tehdään jostain ruokamarketista. 

Itse tykkäsin Kaliforniassa Trader Joesta. 

• ylös 0
  • alas 13
target

Hmmm kirjoitti:
Wallmart on drugstore, eli pääasiassa myy kosmetiikkaa, lääkkeitä, kaikenlaista pientä rihkamaa.  Sieltä saa toki sipsejä, limsaa, karkkeja, pähkinöitä ja tämänkaltaista, mutta kyllä kodin ruokaostokset tehdään jostain ruokamarketista. 

USA:n suurin vähittäiskauppaketju, samalla suurin yksityinen työnantaja USA:ssa. Ja myy todellakin myöskin elintarvikkeita.

Lisäksi ketju on 60 luvulta lähtien levittäytynyt kuin sienirihmasto eri kaupunkien ympärille, yleensä ostaa halvan ja ison tontin kaupungin laitamilta, samaan tapaan hypermarketteja on Suomessakin rakennettu 90 luvulta lähtien.

Ketjun omistajat kuuluvat maailman 30 rikkaimman suvun joukkoon. Ja strategiana on ostaa tukuilta mahdollisimman paljon kerrallaan tavaraa, jolloin tukkujen pakko käytännössä antaaa alennusta, jolloin voivat myydä tuotteensa halvemmalla kuin kilpailevat ketjut. Tämän vuoksi myös varastointi on Waltonin sukuyritykselle tärkeä hankinta levittäytymisen kautta ...

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Me söimme kyllä hyvin USAssa asuessamme. Lähikaupassa oli erinomaiset hevivalikoimat, hyvät kalat ja äyriäiset ja lihaosastolla kanaa, kalkkunaa ja erinomaisia pihvejä.  Eniten kaipaan  biisonin jauhelihaa. Se on herkullista ja hyvin vähärasvaista.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Hmmm kirjoitti:

Joku pienen pieni Walmart varmaan, jos vaan kosmetiikkaa, lääkkeitä ja sipsejä myy. Walmart Supercenterit ovat isoja kauppoja, ja myyvät vaikka mitä, myös ruokaa.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Hmmm kirjoitti:
Jos saa vakituisen, täysaikaisen työpaikan, maksaa työnantaja suurimman osan terveysvakuutuksesta. Itse pitää maksaa ehkä 50-200 dollaria/kk.

Osa-aikaiselle tai lyhytaikaisessa työsuhteessa ei työnantajan tarvitse maksaa terveysvakuutusta.

Tuolla hinnalla ei saa kovin hyvää vakuutusta.

Vierailija

Olin amerikkalaisessa perheessä au pairina. Esimerkkejä syömisistä:

Aamupala: muroja (kaapissa varmaan 10 vaihtoehtoa), paahtista marmeladilla, viikonloppuna pancakes vaahterasiirapilla tai vaikka french toast (köyhät ritarit paahtoleivästä), laadukasta appelsiinimehua

Välipala: sipsejä lapsilla ja niillä ne taisi koululounaatkin suunnilleen mennä (ite en syö ikinä sipsejä, joten söin leipää yms välipalaksi)

Päivällisesimerkkejä
- kyljys, muussia ja keitettyjä herneitä
- kirjolohta, perunoita, vihreä salaatti
- itse tehtyjä hamppareita
- macaroni n cheese
- pasta bolognese
- kanaa, riisiä, kasviksia jne
- ite tein niille lihapullia mitä he rakastivat
- tosi harvoin take away -ruokaa

Tässä perheessä pääosa oli terveellisiä, hyviä, itse tehtyjä ruokia. Aika samanlaista kuin oma arkiruoka Suomessa. Epäterveellistä vain päivittäiset sipsit ja joka ilta jälkiruoka ruuan päälle (esim iso jätski, ei mikään pikkumakea).

Hyviä (ruoka)muistoja :)

• ylös 15
  • alas 0
1Tiksu

Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:

Joku pienen pieni Walmart varmaan, jos vaan kosmetiikkaa, lääkkeitä ja sipsejä myy. Walmart Supercenterit ovat isoja kauppoja, ja myyvät vaikka mitä, myös ruokaa.

Anteeksi, mutta minulla on joku "mielle" kirjoitta aina "smart", vaikka jo kauan sitten sisäistänyt, että ilman S - kirjainta. Lieko jokin lapsuuden piilotajunnasta sikiävä, ja jo kauan sitten normitajunnan kieltämä ajatus, että amerikkalaiset olisi muka fiksuja (=smart) kuluttamaan :D ...

lippu

Hmmm kirjoitti:

Lisään vielä, että USA:n monien suurkaupunkien sisällä Waltonit eivät toki näy. Tarkoituksena on alusta lähtien ollut välttää myös keskustojen kalliit hinnat. Kun suurmarketit tehdäänkin kaupunkien laidoille (tai ulkopuolella) on varastointi paljon helpompaa, tiloja saa paljon halvemmalla, ja voi vain arvata paljonko esim.bensan hinnassa säästää kun kaupunkiajot jää rahdeista melkein minimiin ... Liikeidea on siis ollut pätevä ja jokseenkin eriomainen, ainakin miten kuluja on osattu säästää moniin kilpailijoihin verraten ...

Mutta niin suurten kuin pientenkin USA:n kaupunkien YMPÄRILLÄ Waltoneilla ON kysyntää. Isoja tukkualennuksia hyväksikäyttäen voidaan myös monia tuotteita myydä kalliimmalla (jos kysyntää on, taikka se on "tarpeeksi hyvää" verraten), mutta yritysstrategiana on myydä paljon ja halvemmalla kuin kilpailijat ... kuitenkin enemmän voittoa yleensä tehden, ja siihen pyrkien ... Kuka ottaa oppia??!! ...

Vierailija

lippu kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:

Lisään vielä, että USA:n monien suurkaupunkien sisällä Waltonit eivät toki näy. Tarkoituksena on alusta lähtien ollut välttää myös keskustojen kalliit hinnat. Kun suurmarketit tehdäänkin kaupunkien laidoille (tai ulkopuolella) on varastointi paljon helpompaa, tiloja saa paljon halvemmalla, ja voi vain arvata paljonko esim.bensan hinnassa säästää kun kaupunkiajot jää rahdeista melkein minimiin ... Liikeidea on siis ollut pätevä ja jokseenkin eriomainen, ainakin miten kuluja on osattu säästää moniin kilpailijoihin verraten ...

Mutta niin suurten kuin pientenkin USA:n kaupunkien YMPÄRILLÄ Waltoneilla ON kysyntää. Isoja tukkualennuksia hyväksikäyttäen voidaan myös monia tuotteita myydä kalliimmalla (jos kysyntää on, taikka se on "tarpeeksi hyvää" verraten), mutta yritysstrategiana on myydä paljon ja halvemmalla kuin kilpailijat ... kuitenkin enemmän voittoa yleensä tehden, ja siihen pyrkien ... Kuka ottaa oppia??!! ...

Palvelu pelaa myos. Meilla on alle kahden mailin paassa Walmart mutta en ole sinne jalkaani pistanyt korona-aikana. Tilaan vitamiinit ja muut tarvitsemani tavarat netissa ja jos ne loytyy hyllyista niin usein toimittavat jo samana paivana, ottavat kuvan etuoven eteen jatetyista pusseista ja lahettavat sahkopostin.

Walmart myy netissa myos paljon tavaraa jota ei loydy liikkeista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vietan paljon aikaa Kaliforniassa mutta noita ruokia ei ole viela missaan tarjottu, ehka siksi. Ei siella yleensa saa kuubalaista ruokaakaan mutta Miamissa saa. Dolt.

Vierailija

Itse asustelin nuoruuteni Lieksassa! Siellä syötiin yleensä rapuja ja marmeladia! Juomana raikas glögi!

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Tästä on kyllä jokunen vuosi kun olin jonkin aikaa eteläisessä Kaliforniassa. Kaupoissa asioidessani hämmästelin, että kuinka kalliita hedelmät ja vihannekset, joita kasvatettiin siellä, olivat verrattuna Suomen hintoihin. Esim. Kalifornialaiset appelsiinit olivat kaksi kertaa kalliimpia siellä kuin meillä Suomessa.

Paikalliset asukkaat sitten valistivat minua, että hinta on kova siksi kun kotimaahan tuotettuja maataloustuotteita ei tueta lainkaan. Sen sijaan vientiin menevää osaa samoista tuotteista valtio tuki rutkasti ja näin esim. Kalifornialaisen appelsiinin hinta oli suomalaisille ja eurooppalaisille halpa.

He myös valittivat, että köyhemmällä väellä ja alemmalla keskiluokalla ei ole varaa ostaa näitä terveellisiä tuotteita.

Mahtaako tilanne olla edelleen sama?Minkä verran siellä nykyään pakallisesti tuotetut hedelmät, vihannekset ja muut maataloustuotteet maksavat ja onko kaikilla varaa niitä hankkia?

Mitä tarkoitat paikallisesti tuotetuilla? Tarkoitatko Yhdysvalloissa tuotettuja tuotteita vai osavaltioissa tuotettuja? Yhdysvallat on maana hyvin iso. Meillä syödään aina a) omassa osavaltiossa tuotettuja kasviksia ja hedelmiä ja b) kotimaassa tuotettuja. Syömme myös satokauden antia, eli tuotteita, jotka ovat sinä kyseisenä vuodenaikana parhaimmillaan.

Tarkoitin erityisesti Kaliforniassa kasvatettuja hedelmiä ja vihanneksia ja yleisemmin muuallakin USA:ssa kasvatettuja maataloustuotteita. Hintaihmettelyni koski kalifornialaisten kauppojen hintatasoa. Muiden osavaltioiden hinnoista siihen aikaan en tiedä. Tosin Chicagossa expattina työskennellyt suomalainen työkaverini sanoi hintatason ko. tuotteissa olleen samanlaisen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Tästä on kyllä jokunen vuosi kun olin jonkin aikaa eteläisessä Kaliforniassa. Kaupoissa asioidessani hämmästelin, että kuinka kalliita hedelmät ja vihannekset, joita kasvatettiin siellä, olivat verrattuna Suomen hintoihin. Esim. Kalifornialaiset appelsiinit olivat kaksi kertaa kalliimpia siellä kuin meillä Suomessa.

Paikalliset asukkaat sitten valistivat minua, että hinta on kova siksi kun kotimaahan tuotettuja maataloustuotteita ei tueta lainkaan. Sen sijaan vientiin menevää osaa samoista tuotteista valtio tuki rutkasti ja näin esim. Kalifornialaisen appelsiinin hinta oli suomalaisille ja eurooppalaisille halpa.

He myös valittivat, että köyhemmällä väellä ja alemmalla keskiluokalla ei ole varaa ostaa näitä terveellisiä tuotteita.

Mahtaako tilanne olla edelleen sama?Minkä verran siellä nykyään pakallisesti tuotetut hedelmät, vihannekset ja muut maataloustuotteet maksavat ja onko kaikilla varaa niitä hankkia?

Mitä tarkoitat paikallisesti tuotetuilla? Tarkoitatko Yhdysvalloissa tuotettuja tuotteita vai osavaltioissa tuotettuja? Yhdysvallat on maana hyvin iso. Meillä syödään aina a) omassa osavaltiossa tuotettuja kasviksia ja hedelmiä ja b) kotimaassa tuotettuja. Syömme myös satokauden antia, eli tuotteita, jotka ovat sinä kyseisenä vuodenaikana parhaimmillaan.

Tarkoitin erityisesti Kaliforniassa kasvatettuja hedelmiä ja vihanneksia ja yleisemmin muuallakin USA:ssa kasvatettuja maataloustuotteita. Hintaihmettelyni koski kalifornialaisten kauppojen hintatasoa. Muiden osavaltioiden hinnoista siihen aikaan en tiedä. Tosin Chicagossa expattina työskennellyt suomalainen työkaverini sanoi hintatason ko. tuotteissa olleen samanlaisen.

Ei tullut mieleen etta se "kalifornialainen" kauppasi on osa suurta maanlaajuista ketjua jonka paakonttori on NYC:ssa?

Sivut