Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkonäköni estää työuralla etenemisen?

Vierailija
18.04.2020 |

Olen ponnistellut työelämässä ahkerasti. Opiskelujen jälkeen olen kouluttautunut lisää työn ohessa reippaassa tahdissa ja hankkinut sellaista ammatillista osaamista, jota monilla alallani ei vielä ole. Olen kartuttanut osaamista myös vapaa-ajalla ja sen vuoksi luopunut monista harrastuksista ja sosiaalista elämää en ehdi viettää niin paljon kuin haluaisin. Pärjään työssäni hyvin, esimiehet ja asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä ja ikäisekseni olen edennyt hyvin alani töissä. Työni on noteerattu työyhteisöni ulkopuolella ja annan asiantuntijahaastatteluita alallani. Tämä tuntuu ärsyttävän kollegoita samassa työyhteisössä, mutta esimiehet ovat tyytyväisiä.

Haluaisin edetä työurallani pidemmälle ja tarvitsisin siihen kollegoiden tukea. Tämä on osoittautunut haastavaksi, sillä minun on vaikea saada samassa työyhteisössä olevien kollegoiden tukea. Esimiehet ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, mutta samassa työpaikassa olevat kollegat suhtautuvat nihkeästi. En ymmärrä negatiivista suhtautumista, sillä teen työni hyvin.

Pohdin tätä ongelmaa erään työkaverini kanssa ja hän totesi, että ongelma on ulkonäössäni. Olen kuulemma työkavereistani "ärsyttävän kaunis ja nuori". Kuulemma ongelmaa ei olisi, jos en erottuisi massasta. Alallamme on totuttu siihen, ettei ulkonäköön ja pukeutumiseen juuri panosteta. Koen olevani ihan tavallisen nuoren naisen näköinen, meikkaan kevyesti, pukeudun siististi eikä tyylini ole mitenkään räikeä, vaan naapurintyttömäinen. Erotun normaalipainoisena työporukasta ja pidän kehostani huolta liikkumalla. Turhauttaa, kun ammatillinen eteneminen on haastavaa ulkonäöstäni johtuen. Iälleni en voi mitään ja ikää tulee jokaiselle samaan tahtiin. Voiko ulkonäkö todella olla este uralla etenemiselle? Miksi työelämässä ei voisi olla osaava ammattilainen ja samalla huolehtia ulkonäöstään? Onko muilla kokemusta tällaisesta?

Ap

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat työkavereidesi silmissä ehkä ärsyttävän täydelliseltä? Yritä olla inhimillisempi ja relaa. Ei kukaan tykkää, jos joku paahtaa töissä sata lasissa. Siinä näyttää itse vieressä huonommalta.

Vierailija
2/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus.

Sokea olet jos et tajua mistä tylyys sinua kohtaan johtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ongelmana on nimenomaan työyhteisö, ei ap. Kannattaa vaihtaa firmaa. Huonoa kulttuuria on lähes mahdoton muuttaa. Sanoisin että syynä on kehno johto. Kilpailetteko keskenänne?

Vierailija
4/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nainen ei voi olla samaan aikaan älykäs ja kaunis. Jos olet kaunis, sinun täytyy olla typerä. Vain vaatimattoman näköinen nainen voi olla vakavasti otettava.

Jospa tästä ajattelumallista päästäisiin 2020-luvulla eroon.

Vierailija
5/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et luule, että se on rumalle naiselle jotenkin helpompaa.

Vaihda ympäristöä. Siis firmaa.

Vierailija
6/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat työkavereidesi silmissä ehkä ärsyttävän täydelliseltä? Yritä olla inhimillisempi ja relaa. Ei kukaan tykkää, jos joku paahtaa töissä sata lasissa. Siinä näyttää itse vieressä huonommalta.

En koe olevani mitenkään täydellinen. Töissä tiedetään esim. fyysisestä sairaudestani, jonka takia kärsin välillä kovista kivuista. Teen töitä ahkerasti, mutta kehun myös työkavereiden osaamista.

Ap

Vierailija
7/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä käytännössä tarvitset työkavereiden tukea uralla etenemiseen?

Vierailija
8/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ongelmana on nimenomaan työyhteisö, ei ap. Kannattaa vaihtaa firmaa. Huonoa kulttuuria on lähes mahdoton muuttaa. Sanoisin että syynä on kehno johto. Kilpailetteko keskenänne?

Emme kilpaile keskenämme esim. asiakasmäärien suhteen. Kulttuuri työyhteisössä on melko huono, mutta alallani työyhteisöt ovat usein haastavia. Olen ollut muutamassa muussakin työpaikassa, mutta niiden sisällä on myös ollut negatiivista suhtautumista kollegoiden tasolta. Aiemmissa työpaikoissa oli myös kannustavia työkavereita, joten tilalle oli hieman erilainen.

Ap

Vierailija
9/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yliterhakka, aina valmiina käsi ojossa auttamaan pomoasi? Se on tavattoman ärsyttävää. Sinun kannattaisi pyytää enemmän apua kollegoiltasi ja olla heidän kaverinsa.

Vierailija
10/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lika barn leker bäst. Kannattaa hieman mukautua tyylillisesti työyhteisöön, jos haluat siellä olla. Esim. IT-alalla liian fiini ja tyylikäs pukeutuminen oikeasti syö uskottavuutta. Voit olla luonnonkaunis ja treenattu, mutta esim. juuri IT-alla kannattaa ehkä jättää meikkaaminen hieman vähemmälle ja jakkupuvut ja mekot ja liiat korutkin kotiin ja vaihtaa huppari/farkut/muu neutraalimpi/epämuodollisempi asu tilalle, niin sulahdat joukkoon paremmin. Toisaalta jos sellainen meininki ei tunnu omalta, ehkä joku tyylillisestikin itsesi näköinen paikka voisi toimia paremmin.

Vierailija
11/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva tai ei uskota.

Vierailija
12/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä käytännössä tarvitset työkavereiden tukea uralla etenemiseen?

Alallamme on vaikea edetä kovin korkealle, jos kollegat eivät suosittele sinua ja asetu taaksesi. Piirit ovat pienet ja työt menevät usein suositusten perusteella.

Ap

Vierailija
13/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nainen ei voi olla samaan aikaan älykäs ja kaunis. Jos olet kaunis, sinun täytyy olla typerä. Vain vaatimattoman näköinen nainen voi olla vakavasti otettava.

Ei tuo pidä lainkaan paikkaansa. Kyllä saa kaunis/nätti olla, mutta liiallinen puleeraaminen, meikkaus tai keikistely vie uskottavuuden helposti. Oikeasti ja aidosti rumilla ja esim. ylilihavilla on paljon vaikeampaa, sillä heitä pidetään oikeasti epäuskottavina ja jotenkin laiskoina tms.

Vierailija
14/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo kirjoitti:

Oletko yliterhakka, aina valmiina käsi ojossa auttamaan pomoasi? Se on tavattoman ärsyttävää. Sinun kannattaisi pyytää enemmän apua kollegoiltasi ja olla heidän kaverinsa.

Miksi joku ei saisi olla terhakka? Tarvitseeko kaikkia tasapäistää menemään siitä, mistä aita on matalin?

Vierailija
15/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, koska siihen tarvitsee esimiesten tuen eikä kollegoiden. Tai sitten olet erikoisella alalla.

Vierailija
16/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin samaa asiaa. Eli mihin tarvitset työkavereiden tukea uralla etenemiseen, jos esimiehet ja asiakkaat ovat tyytyväisiä?

Yleensä uralla etenemiseen vaikuttavat ihan muut asiat kuin ulkonäkö. Eli kuinka hyvin ja nopeasti teet työsti? Kuinka ystävällinen olet asiakkaille? Kuinka joustava olet - jäätkö ylitöihin lyhyellä varoitusajalla? Teetkö tarkkaa työtä? Osaatko työsi hyvin ja jopa enemmän?

Valitettavasti tämäkään ei aina riitä. Itselläni on omakohtaista kokemusta sekä työkavereiden kokemuksia, että joskus uran eteneminen ei edisty muuten kuin työpaikkaa vaihtamalla. Jotkut esimiehet eivät halua päästää sinua etenemään esimiestehtäviin, koska olet liian hyvä nykyisessä tehtävässäsi.

Ulkonäöllä ei ole tämän kanssa siis mitään tekemistä. 

Vierailija
17/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pidä lainkaan paikkaansa. Kyllä saa kaunis/nätti olla, mutta liiallinen puleeraaminen, meikkaus tai keikistely vie uskottavuuden helposti. Oikeasti ja aidosti rumilla ja esim. ylilihavilla on paljon vaikeampaa, sillä heitä pidetään oikeasti epäuskottavina ja jotenkin laiskoina tms.

Olen alalla, joka naisistuu jatkuvasti. Miehet nostavat esille toisia miehiä, naiset ainoastaan sellaisia naisia, jotka eivät millään lailla ole "uhkia". Naisten nostamat naiset ovat ylipainoisia, vaatimattomia perheenäitejä. Kauniit ja laihat saavat kuulla, kuinka eivät ole keränneet riittävästi meriittejä, vaikka työkokemusta ja koulutusta olisi.

Vierailija
18/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuva tai ei uskota.

Mä kyllä uskon. Nuorempana olin itsekin sellainen, josta joku kommentoi, että sain työpaikkani naamakertoimen perusteella ja että olin liian hyvännäköinen miesvaltaiselle alalle (mikä tuntui oudolta, sillä itsetuntoni on huono ja olen aina pitänyt itseäni rumana).

Toisaalta nykyään oon varmaankin aika keskivertotasoa ja osaan olla aika rumanpuoleinenkin. Kaikenlaisia kollegoitakin on ollut ja ikävä kyllä joitain on sorsittu painonsa takia ja yksi herätti todella paljon huomiota ulkonäkönsä ja supernaisellisen puhetapansa vuoksi.

Vierailija
19/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipsykologian tutkimustieto osoittaa, että kauniisiin ihmisiin suhtaudutaan positiivisemmin ja he etenevät urallaan paremmin kuin vähemmän kauniit.

Nihkeä suhtautuminen johtuu AP:n tapauksessa todennäköisesti jostain muusta kuin kauneudesta. Humble brägääminen viittaisi siihen, että ehkä sosiaalisissa taidoissa olisi parantamisen varaa.

Vierailija
20/95 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alalla, joka naisistuu jatkuvasti. Miehet nostavat esille toisia miehiä, naiset ainoastaan sellaisia naisia, jotka eivät millään lailla ole "uhkia". Naisten nostamat naiset ovat ylipainoisia, vaatimattomia perheenäitejä. Kauniit ja laihat saavat kuulla, kuinka eivät ole keränneet riittävästi meriittejä, vaikka työkokemusta ja koulutusta olisi.

Missä on noin kateellisia ihmisiä? Myyntialalla? Vaihda alaa tai hakeudu esimieheksi.