Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (326)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun on ovat asuneet tarpeeksi kauan, syövät niiden lisäksi burgereita, kanaa eri muodoissa, maissia, hash brownia, pizzaa, ceasar-salaattia, corndogeja, macandcheesia, kiitospäivänä kalkkunaa ja bataattilaatikkoa karpalokastikkeella.

Anteeksi tietämättömyyteni mutta mitä tuo hash brown on? Onko se siis aivan sama asia kuin röstiperunat vai? En ihan googlettamalla tajunnut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Tästä on kyllä jokunen vuosi kun olin jonkin aikaa eteläisessä Kaliforniassa. Kaupoissa asioidessani hämmästelin, että kuinka kalliita hedelmät ja vihannekset, joita kasvatettiin siellä, olivat verrattuna Suomen hintoihin. Esim. Kalifornialaiset appelsiinit olivat kaksi kertaa kalliimpia siellä kuin meillä Suomessa.

Paikalliset asukkaat sitten valistivat minua, että hinta on kova siksi kun kotimaahan tuotettuja maataloustuotteita ei tueta lainkaan. Sen sijaan vientiin menevää osaa samoista tuotteista valtio tuki rutkasti ja näin esim. Kalifornialaisen appelsiinin hinta oli suomalaisille ja eurooppalaisille halpa.

He myös valittivat, että köyhemmällä väellä ja alemmalla keskiluokalla ei ole varaa ostaa näitä terveellisiä tuotteita.

Mahtaako tilanne olla edelleen sama?Minkä verran siellä nykyään pakallisesti tuotetut hedelmät, vihannekset ja muut maataloustuotteet maksavat ja onko kaikilla varaa niitä hankkia?

Mitä tarkoitat paikallisesti tuotetuilla? Tarkoitatko Yhdysvalloissa tuotettuja tuotteita vai osavaltioissa tuotettuja? Yhdysvallat on maana hyvin iso. Meillä syödään aina a) omassa osavaltiossa tuotettuja kasviksia ja hedelmiä ja b) kotimaassa tuotettuja. Syömme myös satokauden antia, eli tuotteita, jotka ovat sinä kyseisenä vuodenaikana parhaimmillaan.

Tarkoitin erityisesti Kaliforniassa kasvatettuja hedelmiä ja vihanneksia ja yleisemmin muuallakin USA:ssa kasvatettuja maataloustuotteita. Hintaihmettelyni koski kalifornialaisten kauppojen hintatasoa. Muiden osavaltioiden hinnoista siihen aikaan en tiedä. Tosin Chicagossa expattina työskennellyt suomalainen työkaverini sanoi hintatason ko. tuotteissa olleen samanlaisen.

Ei tullut mieleen etta se "kalifornialainen" kauppasi on osa suurta maanlaajuista ketjua jonka paakonttori on NYC:ssa?

Useamman ketjun myymälöissä tuli käytyä. Suurissa ostoskeskuksissaja kaupunkien ulkoreunoilla ja pikkuisissa lähikaupoissa. Että ei kai tuolla kaupan ketjulla liene ollut merkitystä appelsiinien hintavertailuissa.

Ei tullut mieleen pointtini, että Kaliforniassa kalifornialainen appelsiini oli tuplaten kalliimpi kuin kalifornialaisen appelsiinin hinta Suomessa, kauppaketjusta riippumatta.
Ja että ainakaan silloin köyhillä ei ollut varaa niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Youtubessa on satoja kanavia, jotka keskittyy perheen ruokahuoltoon. Kotiäidit kuvaa viikon ruokia. Löytyy paljon nimellä what's for dinner.

Vierailija

Siis kyseessä maa joka on kansojen sulatusuuni ja pinta-ala ulottuisi Portugalin rannikolta lähelle Venäjän Ural-vuoristoa.
Jotain suhteellisuutta pitäisi kysymyksissäkin olla...

• ylös 10
  • alas 4
Vierailija

Vähän tätä aihetta sivuavana tuli mieleen josko osaako joku Yhdysvalloissa asunut tai asuva kertoa:  Onko siellä tavallista, että kotona syödään kertakäyttö- tai muoviastioista? Telkkarista kun näkee väkisinkin sen sata amerikkalaista tosi-tv-ohjelmaa, vaikka ei niitä muka  seuraisikaan, että niistä on jotenkin pistänyt silmään se, että jos aihe sivuaa jotenkin tavallisen perheen arkea ja kuvissa näkyy ateriointia, niin pöydässä saattaa olla paperilautasia ja jotain muovikippoja. (Joillain ei toki näytä olevan edes pöytää, vaan syödään sohvalla, mutta sellaista nyt toki löytyy Suomestakin, eikä varmaan jenkeissäkään ole mikään normijuttu)

Joskus kodit näyttävät myös jotenkin aika tyhjiltä. Olen ajatellut, että ehkä isossa maassa on tavallisempaa muuttaa työn perässä valmiiksi kalustettuun taloon ilman perintokalusteita ja astiastoja..? Onko näin? 

• ylös 12
  • alas 0
Tylsää

Samaa moskaa kuin koko maapallolla . Pitsaa hampurilaisia ja kalkkunaa kanaa heiniä ja munia. Ei se miksikään muutu ehkä maustetyyli voi vaihdella. Kalaa ja papuja.

Vierailija

Meidän amerikkalainen perhe syö tänä iltana jauhelihatäytteisiä paprikoita. Huomenna voitaisiin syödä vaikka moussakaa. Tykätään molemmat välimerellisestä keittiöstä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vähän tätä aihetta sivuavana tuli mieleen josko osaako joku Yhdysvalloissa asunut tai asuva kertoa:  Onko siellä tavallista, että kotona syödään kertakäyttö- tai muoviastioista? Telkkarista kun näkee väkisinkin sen sata amerikkalaista tosi-tv-ohjelmaa, vaikka ei niitä muka  seuraisikaan, että niistä on jotenkin pistänyt silmään se, että jos aihe sivuaa jotenkin tavallisen perheen arkea ja kuvissa näkyy ateriointia, niin pöydässä saattaa olla paperilautasia ja jotain muovikippoja. (Joillain ei toki näytä olevan edes pöytää, vaan syödään sohvalla, mutta sellaista nyt toki löytyy Suomestakin, eikä varmaan jenkeissäkään ole mikään normijuttu)

Joskus kodit näyttävät myös jotenkin aika tyhjiltä. Olen ajatellut, että ehkä isossa maassa on tavallisempaa muuttaa työn perässä valmiiksi kalustettuun taloon ilman perintokalusteita ja astiastoja..? Onko näin? 

Ei kai sitä voi tietää mistä lautasista missäkin taloudessa syödään. Meillä syödään ihan tavallisista lautasista, Wedgwood ja Villeroy & Boch, juodaan laseista, ja käytetään tavallisia ruokailuvälineitä. Jos ne amerikkalaiset syövät noutoruokaa, niin saattavat silloin käyttää kertakäyttöisiä lautasia ja mukeja. Joskus jos haetaan noutopizzaa, niin saatetaan käyttää kertakäyttölautasia, jos niitä sattuu kotona olemaan. Syödään harvoin noutopizzaa, kun on tapana tehdä aina itse, ja silloin syödään oikeista lautasista.
Luulen, että kaikki amerikkalaiset eivät osaa tai heitä ei kiinnosta sisustaminen, ja kodista löytyy vain tarpeellinen, mutta en itse henkilökohtaisesti ole koskaan nähnyt sellaista taloutta. Emme mekään sisusta, vaan on hankittu kodin huonekaluja, verhoja, mattoja, tauluja ym. sillä periaatteella mikä itseä kiinnostaa, ja mukana hieman luksusta, niin on omasta mielestä ihan viihtyisää. Väljää on, eikä joka nurkkaa ole täytetty turhalla tavaralla.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Oho! Savolaisjurpo yllätti, siitä 4/5.

Vierailija

Mä en ole nähnyt kenenkään kotona syötävän kertakäyttölautasista, tai juovan muovimukeista. Ja ruoka on ihan tavallista ruokaa. Riisiä, perunaa, pastaa, kvinoaa ja lihaa ja kasviksia. Täällä luetellut ruuat ovat halpojen ruokapaikkojen vakikamaa jota en oo nähnyt ihmisten tekevän kotona itse.  Ihmiset käyvät ravintolassa syömässä ainakin kerran viikossa ja seuraavana päivänä lämmittävät tähteeksi jääneet kotona. Ravintoloiden ruoka-annokset riittävät kahteen ruokailuun. 

Vierailija

Pot roast, fajitas, Key lime pie, tater tots, cobb salad, cornbread, bbq ribs, chicken fried steak, wild Alaskan salmon, meatloaf, grits, Maryland crabcakes, Indian frybread, lobster rolls, clam chowder, BLT, green chile stew, banana split, cheeseburger, hot dogs, steaks, blueberry cobbler, California roll, SF sourdough bread, fried chicken and waffles

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tavallista. Muovimukeja ja lautasia kayttavat lapset kunnes oppivat olemaan heittelematta astioita lattialle.

Johan nuoret parit saavat astiastoja haalahjanakin.

Kodit voivat suomalaisesta nayttaa tyhjilta kun ovat senverran isoja etta ei tarvitse jokaista neliosenttia "hyotykayttaa".

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Meillä kävi suomalainen vieras, joka aikansa taloa tutkailtuaan totesi, että onpa teillä vähän tavaraa.

Vierailija

Usein ihmetellään että mitä hampurilaiset  siellä     halvimmissa   ketjuissa siellä maksavat.Ne on sitten  varmaan  halpaa ruokaa.  Siis  paljonko  maksaa  eines hampurilainen  ?

Vierailija

Olin vaihto-oppilaana. Maksamakkarakeitto oli yllättävän yleinen arkiruoka. En olisi ennakkoon kuvitellut sitä siellä tapaavani. Hampurilaisia toki syötiin paljon. Pizzaa myös ja erilaisia makaronivirityksiä. Kun haluttiin parempaa, grillattiin isoja naudanlihapihvejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olin vaihto-oppilaana. Maksamakkarakeitto oli yllättävän yleinen arkiruoka. En olisi ennakkoon kuvitellut sitä siellä tapaavani. Hampurilaisia toki syötiin paljon. Pizzaa myös ja erilaisia makaronivirityksiä. Kun haluttiin parempaa, grillattiin isoja naudanlihapihvejä.

40+vuotta olen USAssa asunut ja nyt luin ensimmaisen kerran maksamakkarakeitosta.

Ei ole koskaan tullut eteen edas ruokalistalla saati "elavana".

Taitaa olla nyt joku vaarinymmarrys.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Meillä on Usassa ollut melko suomalainen ruokavalio, kun olemme suomalainen perhe, mutta kyläpaikoissa tarjotaan usein esim chiliä, lihapullia, grillattua lihaa ja salaattia jne.

Vierailija

tuttavani asui yli 10 v. USAssa.  Ei syöny mitään gritsejä, pekonia, maissia, papuja, mac&cheese, chickn wingsejä, peanut butteria, ranskiksia, lettuja, caesarsalaattia, sandwichejä.

VAAN TÄTÄ yleensä kuulemma: jauhelihalasgnea, tortellinejä, sushia, pizzaa, ribsejä tai pihviä. riisiä, kananmunaa, europpalaisia homejuustoja ja viinejä. Karkkeja, limsaa, kaljaa, OJ:tä.

Juhlaruoka (tyyliin lasten synttärit) oli hodarit tai hampparit omassa grillissä, oreokeksit, marshmallowsit, seafoodia tai lohta (asui rannikolla). En voi tietää kaikkea mitä söi, mutta ymmärtäkseni nimenomaan ei syöny kaikkea perinteistä roskaruokaa, pink slimeä, vaikka ei terveellisesti syönytkään. Hyvin vähän vihanneksia. Siellä oli laajat, hehtaritolkulla entisen sovjetin asukkaita ja suomalaisena sitten ajautui niitten seuraan ja söi mitä siellä nyt syötiin. Kepakkoja, ajvaria, bortsia, tsatsikia, viiriäisiä, jänistä, ukhaa (vetistä kalakeittoa). Go figure.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jambalaya, combo, Bo boy, chrimps, ect

Combo = yhdistelma, ei ruokalaji

Bo boy = oikeasti Po'Boy

Chrimps = shrimps = katkaravut

Sivut