Miksi jotkut ihmiset jäävät eron jälkeen moneksi vuodeksi yksin?
Kommentit (294)
On parempi olla jonkin aikaa yksin. Ja pitää kalenterissa vapaata vain yksin olemiseen. Yksin ollessa voi käsitellä asioita ja kasvaa ihmisenä. Parisuhteesta eroamisen aiheuttamat tunteet tulee käsiteltyä.
Ihmisenä kasvaminen voi helposti olla vuoden tai parin yksinolon arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen niitä, jotka menee heti uuteen suhteeseen. Melko varma voi heidän kohdallaan olla siitä, etteivät oo mitään oppineet aiemman suhteen virheistä.
Päin vastoin. Aiemman suhteen virheet ja uhkakuvat ovat kirkkaana mielessä, joten ne on helppo vlttää uudessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
On parempi olla jonkin aikaa yksin. Ja pitää kalenterissa vapaata vain yksin olemiseen. Yksin ollessa voi käsitellä asioita ja kasvaa ihmisenä. Parisuhteesta eroamisen aiheuttamat tunteet tulee käsiteltyä.
Kyllä ja ei. Kyllä, jos ero tulee yllttäen, puun takaa. Ei, jos yksinoloa ja eron prosessointia on harrastettu riittvästi jo suhteen loppuaikoina.
Itse päätin lapsen ollessa rippikouluikäinen, että eroan sitten kun muuttaa kotoa omilleen. Neljä vuotta siinä meni, mutta ero oli helppo kun se tapahtui täysin suunnitelman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Erottuani halusin ensin käyttää aikaa sen varmistamiseen, että olen todella päässyt erosta yli, etten projisoi edellisen suhteen ongelmia seuraavaan tai haikaile menneeseen. Halusin ymmärtää myös mitä itse olin tehnyt väärin. Pitkän suhteen jälkeen tähän menee vähintään kuukausia, mahdollisesti vuosia, jos on itselleen rehellinen. Ei ole helppoa myöntää omia virheitään.
Kun viimein aloin katsella uutta kumppania, huomasin että suurella osalla ikäisistäni sinkuista on sama prosessi kesken. Huomaan että suunnilleen samanikäisissä sinkuissa on paljon sitoutumiskammoisia. Kun on joitakin kertoja pettynyt, rakastuminen tuntuu monille riskiltä. En halua mitään kevytsuhdetta, joten olen sitten mieluummin yksin kuin roikun epävarmassa suhteessa. Olen ihan tyytyväinen itseksenikin, mutta kaipaan silti rakkautta ja selkeää sitoutumista. Jos en löydä naista, joka tahtoisi samoja asioita suhteelta, olen valmis odottamaan vielä pitempäänkin. M41
Vaikutat hyvältä mieheltä. Ihan oikein ettet tuhlaa aikaasi tuuliviireihin. Toivottavasti löydät ikioman vastakappalleen loppuelämäksi.
Minulla on erosta vasta vähän aikaa, eikä ole sitoutumiskammoa. Sen sijaan ne vuosia sinkkuna viihtyneet soutaa ja huopaa ja tuntuu pitävän useita verkkoja vedessä samanaikaisesti. Ei voi sitoutua, kun tinderistä saattaa löytyä joku vielä parempi.
M52
Kun on avioliitosta äijästä päässyt eroon, niin ei seuraavaa halua ottaa. Yksin eläminen on niin paljon helpompaa ja mukavampaa, saa tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on avioliitosta äijästä päässyt eroon, niin ei seuraavaa halua ottaa. Yksin eläminen on niin paljon helpompaa ja mukavampaa, saa tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa.
En mä sitä avioliittoa kaipaa. Mutta seksiä oli 3-7 kertaa viikossa. Sitä mä kaipaan.
M47
Olen elänyt lasteni kanssa ilman parisuhdetta yli 10 vuotta. En koe, että tarvitsisin tai kaipaisin miestä yhtään mihinkään. Jos kaipaan ihan vain juttuseuraa, matkusteluseuraa tai apua kotona, saan sitä lapsistani. Työstä saan ihmissuhteita ilman kompromissien tekemistä omassa elämässäni. Mitä ihmettä yksikään mies siis voisi minun elämääni tuoda lisää?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Kyllä, jos ero tulee yllttäen, puun takaa. Ei, jos yksinoloa ja eron prosessointia on harrastettu riittvästi jo suhteen loppuaikoina.
Itse päätin lapsen ollessa rippikouluikäinen, että eroan sitten kun muuttaa kotoa omilleen. Neljä vuotta siinä meni, mutta ero oli helppo kun se tapahtui täysin suunnitelman mukaan.
Eron helppous tai vaikeus ei ole oleellinen tekijä siinä, kannattaako ajan ottaminen ihmisenä kasvamiselle ennen uutta suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eron helppous tai vaikeus ei ole oleellinen tekijä siinä, kannattaako ajan ottaminen ihmisenä kasvamiselle ennen uutta suhdetta.
Ihmisenä siis kasvaa vain silloin, kun ei ole parisuhteessa, eli parisuhteiden välissä? Yeah, right!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kertaakaan eronnut 7-kymppinen on ihmisenä ihan keskenkasvuinen, jos vertaa viisi kertaa eronneeseen 25-vuotiaaseen?
5v sinkkuna ja enää en edes kaipaa suhdetta. Alkaa tottua jo tähän.
Olen nainen ja ihan ok näköinen. Ehkä sen miehen saisi, jos jossain kävisi ja jos jostain kiinnostuisin.
Kyllä mä huomaan olevani tässä suhteessa outolintu. Kaikki tuttavani ovat eron jälkeen aika pian löytäneet uuden. Samoihin aikoihin eronneet kuin minä, ovat jo uudestaan naimisissa tai vähintään kihloissa.
Alapeukku kirjoitti:
Naisten seksuaaliset tarpeet ovat pienemmät kuin miehellä. Yleensähän mies haluaa parisuhteen seksin ja kotityöpalveluiden takia. Nainen taas saadakseen lapsia ja taloudellista turvaa. Jos lapset on tehty ja on kohtuullinen elintaso, ei nainen enää halua uutta miestä. Tämä on käynyt selväksi tälläkin palstalla.
Höpö höpö. Seksistä tykkäsin. Rahaa en miehiltä saanut, lapsia en ole halunnut, kotityöpalveluja en ole tuottanut.
N48
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys.
Minä olin yksin. En edes halunnut treffailla, koska nuolin haavojani. Tein sellaisen psykoanalyysin pääni sisään, käänsin joka kiven, halusin löytää itseni ja oman tahtoni, halusin muuttua, etten toistamiseen valitse samanlaista miestä, enkä tee avioliitossa samoja virheitä.
Pari vuotta siihen meni. Ei tuota prosessia oikein voi nopeammin tehdä.
Tämä. Ne, jotka hyppää suoraan suhteesta toiseen kantaa samat haavat mukanaan ja tekee samat virheet kerta toisensa jälkeen. Jos ei käsittele asioita kunnolla, niin ei pääse aidosti eteenpäin. Elää vain menneisyyden toisintoa. Vähän kun jossain aikasilmukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku kirjoitti:
Naisten seksuaaliset tarpeet ovat pienemmät kuin miehellä. Yleensähän mies haluaa parisuhteen seksin ja kotityöpalveluiden takia. Nainen taas saadakseen lapsia ja taloudellista turvaa. Jos lapset on tehty ja on kohtuullinen elintaso, ei nainen enää halua uutta miestä. Tämä on käynyt selväksi tälläkin palstalla.
Terveisiä taas 1800-luvulta. "Naisten seksuaaliset tarpeet ovat pienemmät, taloudellinen turva" Jo on horinaa.
Niinpä, ei tarpeissa varmaan mitään puutetta ole, mutta miehistä, jotka osaavat lisätä seksiin hellyyttä ja ottamaan naisenkin tarpeet huomioon, eikä vain r*nk*ta, on puutetta.
Monilla naisilla on niin suuria orgasmivaikeuksia, ettei maksa vaivaa.
Syytä toki naisia omien taitojen puutteesta.
Miksi pitäisi olla koko ajan suhteessa? Oletko läheisriippuvainen vai muuten heikko yksilö, ap?
Yksin on helpompaa. Ei stressiä eikä murheita.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt lasteni kanssa ilman parisuhdetta yli 10 vuotta. En koe, että tarvitsisin tai kaipaisin miestä yhtään mihinkään. Jos kaipaan ihan vain juttuseuraa, matkusteluseuraa tai apua kotona, saan sitä lapsistani. Työstä saan ihmissuhteita ilman kompromissien tekemistä omassa elämässäni. Mitä ihmettä yksikään mies siis voisi minun elämääni tuoda lisää?!
Seksiä ja läheisyyttä?
No siihen eroon on aina syy. Samoin sille että jää yksin eron jälkeen. Syy löytyy kun katsoo peiliin.
Mä taas ihmettelen niitä, jotka menee heti uuteen suhteeseen. Melko varma voi heidän kohdallaan olla siitä, etteivät oo mitään oppineet aiemman suhteen virheistä.