Mistä suomalaisten halveksinta naisellista koreutta kohtaan johtuu?
Hoikkuutta kauhistellaan, tuputetaan kolmen tunnin välein syömistä, pidetään näyttäviä asusteita mauttomina ja halvan näköisinä, ajatellaan ettei aikuinen nainen saisi pukeutua trendikkäästi jne.
Ei muka olla pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä, mutta sitten se halveksinta ja happamasti puhuminen hoikista ja näyttävistä naisista on niin voimakasta, ettei se ole mitään muuta kuin täyttä pinnallisuutta.
Mutta mistä tämä johtuu? Miksi Suomessa on niin halveksittavaa olla jotain muuta kuin käytännöllinen ja vaatimattoman näköinen Uhana-Marimekko-nainen tai Janni Hussi-tyyppinen sporttinen naapurintyttö?
Tyttömäisyys on ok, mutta naisellisuus ei.
Miksi?
Ja mistä johtuu, että etenkin keski-ikäisten naisten näyttävyyttä pidetään jotenkin naurettavana ja pitäisi jo tajuta ”ikääntyä arvokkaasti” eli muuttua näkymättömäksi.
Miksi Suomessa on ”arvokasta” olla näkymätön? Sairas juttu.
(Huom: tietenkään kaikki eivät näin ajattele, mutta kyllä tämä on nähdäkseni kulttuurillemme ominainen piirre)
Kommentit (485)
En tiedä mistä ap jauhaa eikä kiinnosta. Minulla on oma velaton asunto, käteisellä ostettu auto ja itse päätän kaikesta.
Miehiä on riittänyt vuodesta 1984, vaikken käytä mauttomia hepeniä enkä maalaa kasvojani pelleksi. Useampikin on sanonut, että kammoaa laitettuja kanoja. Mieskin on ihminen ja sen ap itsekeskeisyydessään iloisesti unohtaa.
Oikeasti sinä vihaat itseäsi ja miehiä, olet säälittävän epävarma, ap, ja sukupuoli-identiteettisi on horjuva.
Ot, ärsyttää kuin näihin tyylikeskusteluihin vedetään aina mukaan maalaiset, karjatilalliset, lypsäjät. Aika ikävä yleistys että he kulkisivat aina lypsyessu päällään paskaa naamassa. Ette ehkä kovin montaa emäntää ole tunteneet tai tunne nykyään. Muistan jo lapsuuden ajalta oman mummoni ja hänen tuttavansa, kaikki tietenkin tilallisia, pyhänä oli aivan varmasti kauniit mekot päällä ja hiukset rullattuna kiharalle. Ei ihmisten ilmoille lähdetty silloin homssuisena, paljon matalampi kynnys nykyään on lähteä verkkareissa kauppaan. Tänä päivänä minä olen itse maanviljelijä. Töissä kun täytyy pitää käytännöllisiä ja suojaavia vaatteita, niin vapaa-ajalla pukeudun täysin päinvastoin. Nautin kun saa laittaa mekon päälle, meikit ja hiukset nätisti. Suurin osa tuntemistani kollegoista nimenomaan panostaa laittautumiseen vapaalla, kun me ei voida työajalla olla se jakkupuku päällä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä ap jauhaa eikä kiinnosta. Minulla on oma velaton asunto, käteisellä ostettu auto ja itse päätän kaikesta.
Miehiä on riittänyt vuodesta 1984, vaikken käytä mauttomia hepeniä enkä maalaa kasvojani pelleksi. Useampikin on sanonut, että kammoaa laitettuja kanoja. Mieskin on ihminen ja sen ap itsekeskeisyydessään iloisesti unohtaa.
Oikeasti sinä vihaat itseäsi ja miehiä, olet säälittävän epävarma, ap, ja sukupuoli-identiteettisi on horjuva.
Noinkin vanhaksi naiseksi kirjoitat kamalan rumasti toisista naisista. Juuri tämä turha lyttääminen pitäisi lopettaa, se ei nosta ketään toisen yläpuolelle eikä taatusti paranna yhdenkään naisen asemaa, ei edes sen lyttääjän. - eri
Täällä katsotaan kieroon jos on jotain muuta kuin verkkarit jalassa tai meikkinä muuta kun ripsiväriä. Jos on vaikka mekko tai huulipunaa niin heti arvostellaan että mikä tuo luulee olevansa.
Joo se on jännä, että naisellinen olemus muka sulkee pois muita ominaisuuksia, kuten itsenäisyyden, tasa-arvon, työteliäisyyden ja erityisesti pätevyyden.
Minä nautin naisellisuudesta, nautin kauniista vaatteista ja nautin olla hyvässä kunnossa -ja hoikka.
Käyn kokopäiväisesti työssä, olen työssäni hyvä. Nautin elämästäni, ja se on itseni näköistä.
Suomalaiset ajattelevat yleisesti aivan liikaa, mitä muut kenties ajattelevat. Sellainen kannattaa lopettaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tykätään raikkaasta olemuksesta. Sporttitytöt freeseine olemuksineen on juurikin jees!
Tämä ei vastaa kysymykseen eli siihen, miksi naisellista koreilua halveksitaan.
Se, että tykkää jostain muusta ei selitä halveksuntaa.Mietit liikaa, mitä muiden päässä liikkuu. Oikeasti et voi tietää, onko siellä halveksuntaa vai ei.
Kyse on kulttuurillisista asenteista, ei varsinaisesti siitä mitä ”muiden päässä liikkuu”.
Jos sinulla on tuollaisia asenteita, nyt olisi hyvä hetki vähän pohtia niitä ja pyrkiä niistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Apua miten vihainen muija.
Miksi arvotat itsesi ja muut naiset miesten kautta?
Miksi sinä vedit nyt miehet tähän?
Vierailija kirjoitti:
Ot, ärsyttää kuin näihin tyylikeskusteluihin vedetään aina mukaan maalaiset, karjatilalliset, lypsäjät. Aika ikävä yleistys että he kulkisivat aina lypsyessu päällään paskaa naamassa. Ette ehkä kovin montaa emäntää ole tunteneet tai tunne nykyään. Muistan jo lapsuuden ajalta oman mummoni ja hänen tuttavansa, kaikki tietenkin tilallisia, pyhänä oli aivan varmasti kauniit mekot päällä ja hiukset rullattuna kiharalle. Ei ihmisten ilmoille lähdetty silloin homssuisena, paljon matalampi kynnys nykyään on lähteä verkkareissa kauppaan. Tänä päivänä minä olen itse maanviljelijä. Töissä kun täytyy pitää käytännöllisiä ja suojaavia vaatteita, niin vapaa-ajalla pukeudun täysin päinvastoin. Nautin kun saa laittaa mekon päälle, meikit ja hiukset nätisti. Suurin osa tuntemistani kollegoista nimenomaan panostaa laittautumiseen vapaalla, kun me ei voida työajalla olla se jakkupuku päällä.
Minäkään en ymmärrä, todella outoa.
Itse olen maalta kotoisin ja naapuritilan emäntä opetti, kuinka kävellään ryhdikkäästi (rinta ulos, vatsa sisään, hartiat taakse) ja viivaa pitkin.
Siinä, että maatalon emäntä menee flanellipaidassa ja verkkareissa lypsylle, ei ole mitään tyylitöntä.
Siinä sen sijaan on, kun kaupunkilaiset painaa tuolla menemään sporttitrikoot jalassa julkisilla paikoilla ja tähän asuun yhdistetään meikki.
Meikki tai ainakaan näkyvä meikki ei kuulu leggingsit-huppari-lenkkitossut-asuun.
Vierailija kirjoitti:
Se on se suomalaisten ikuinen pelko, että joku on jotain parempaa kuin muut.
Tämä on niin totta. Mikään ei ole suomalaiselle enemmän mannaa, kuin ajatus siitä että itse on se parempi ihminen. Muut ovat niitä suvaitsemattomia, itse on äiti teresa. Eikä tämän eteen tarvitse tehdä mitään hyvää itse, riittää että paheksuu muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina vain vertaillaan ääripäitä, olet joko harmaa muumi tai halpa polyesteri-kynsienpidennyshempukka?
Olin naistenpäivän tienoilla eräässä bisnestilaisuudessa, jossa todellakin kävi selväksi, että naisellinen pukeutuminen ja äly eivät sulje toisiaan pois, ja että naiset pukeutuvat erityisesti toisiaan varten! Hyväkuntoiset tyylikkäät hiukset, hillityt meikit ja hoidetut kädet ja kynnet, upeat mekot ja jakkupuvut, huikeat kalliit korkkarit, timanttisormukset, laatukäsilaukut joiden merkkiä harva tunnistaa. Näillä kaikenikäiset naiset hillitysti viestivät toisilleen vallasta ja asemasta. Eikä kukaan vetoa tekosyihin, aikapulaan, säähän ym, eikä ajattele, että naisellinen pukeutuminen jotenkin estäisi sen, että nainen otettaisiin vakavasti.
No, joillain aloilla osaamisesta, asiantuntemuksesta ja asemasta kyetään viestimään ilman, että asianosaisten tarvitsee opetella jotain täysin asiaan liittymättömiä harvinaisia laukkumerkkejä.
.
Olen töissä yliopistolla, ja siinä ympäristössä joillain kalliilla laukkumerkeillä tai vaatteilla leveily menee kyllä ihan hukkaan. :D
Asiantuntemus ja korkeatasoiset tutkimusjulkaisut on se, mikä merkitsee.
Olen 41 vee ja kuullut monesti kysymyksiä juhlista tai työhaastattelusta koska käytän arkenakin huulipunaa. En siis mitään nudesävyä, vaan kunnon kirkkaanpunaista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä mielestäni ihania tyylejä, jotka Suomessa saisivat aikaan joko naurua tai kyräileviä katseita:
https://www.instagram.com/p/B-6sd7JB0Ce/?igshid=1det2xk3humpp
https://www.instagram.com/p/B-URTxNBoOr/?igshid=hixj4eefv035
https://www.instagram.com/p/B8vefPwBbiZ/?igshid=hv6l36irydmd
Olen paksu vanha täti, eivätkä vaatteet ainakaan minussa herätä sen kummempaa halua naureskella, useimmat niistä ovat todella kauniita (en ole erityisen innostunut pitsistä), mutta niissä on vähän sitä ongelmaa, että käyttöaika Suomessa on todella lyhyt ulkona, sisällä onnistuu pidempään, ja saahan vaikka tuon viimeisen hameen asustettua vähän viileämpiinkin säihin vaikka erimallisilla ohuilla neulepuseroilla.
Naureskelijoista ei oikeasti kannata välittää - se kertoo enemmän heistä itsestään kuin sinusta. Kyllä niihin muutkin tottuvat, kun rohkeasti vain käyttää mitä haluaa.
"Muuta viidakkoon..?" Tollo. Tyypillinen suomalaistollo. Typerys. Tuollaisten tallukoiden vuoksi suomi on niin paska.
Olen saanut työni puolesta tutustua maailmaan. Voin sanoa varauksetta, että missään muualla ei ole yhtä junttimaista, kateellista, pikkumaista, typerää, itsekeskeistä, epäempaattista, lähimmäiselle pahaa toivovaa, epävarmaa, onnetonta, alistuvaa, pelkurimaista, pikkusieluista ja säälittävää kansaa. Että parannettavaa olisi.
"Mikään ei ole suomalaiselle enemmän mannaa, kuin ajatus siitä että itse on se parempi ihminen. Muut ovat niitä suvaitsemattomia, itse on äiti teresa. Eikä tämän eteen tarvitse tehdä mitään hyvää itse, riittää että paheksuu muita."
Hyvin kiteytetty! Hyvä kiteytys suomalaisista.
Suomijuntit kirjoitti:
Olen saanut työni puolesta tutustua maailmaan. Voin sanoa varauksetta, että missään muualla ei ole yhtä junttimaista, kateellista, pikkumaista, typerää, itsekeskeistä, epäempaattista, lähimmäiselle pahaa toivovaa, epävarmaa, onnetonta, alistuvaa, pelkurimaista, pikkusieluista ja säälittävää kansaa. Että parannettavaa olisi.
EIKÖ OLEKIN? Itsellään europpalaista taustaa ja et voi kuvitellakkaan paljonko satoi eilen ulostetta niskan päälle.
Mä vannon ettei missään muualla ole tällaista!! En yhtään ihmettele ettei tämä maa kasva.
Mun puolesta kaikki saavat koristaa itseään miten huvittaa. Ainut pointti tasa-arvossa on se, että naista ei arvostella ulkonäön perusteella, koska ei miehiäkään. Poliitikot varsinkin, ei miesten isoja mahoja arvostella, poliitikkonaisten ylipaino joutuu heti syyniin ja kauneus muutoinkin. Jos ihminen on poliitikko, niin hän ei ole julkisuudessa ulkonällisistä töistä. Missikisat on erikseen ja turhat fitness-julkkikset.
Eli siis jokaiselle kehorauha ja ulkonäköä ei saa arvostella. Asiallinen, tilanteenmukainen pukeutuminen, mutta muutoin jokainen saa olla minkälainen vaan. Miksi nelikymppinen harmaavarpunen ei saa olla oma itsensä, miksi pitäisi tehdä kaikkensa näyttääkseen nuorelta ja huomiota herättävältä? Ei useimmat miehetkään keski-iän jälkeen niin kauheasti ulkonäköön panosta. Miksi naisilta vaaditaan ulkonäköä?
Katsoin Yle Areenasta (suorastaan tragi-koomisia sävyjä paikoin saaneen) dokkarin nimeltä 'School of Seduction'.
Siinä asiaan vihkiytynyt (melko pulskanpuoleinen) setämies opetti naapurimaassamme maksullisella kurssilla nuorille naisille miten mm.
-pyllistetään oikeaoppisesti kapeassa lyhyessä hameessa oligarkki-setämiehille,
-miten pidetään tiaraa ja laahusmekkoa 'kreivillisillä päivällisillä' ,
tai ...
miten tirautetaan oikeaoppisesti itku oikealla katseella, oikeassa paikassa, mieheen vedoten ,
tai pidetään puhe (mallina filmiesityksenä nähty Grace Kellyn virkaanastumispuhe Monacon ruhtinattarena 1950-luvun alussa )
ym. "tuiki hyödyllisiä taitoja"...
En näe mitään syytä tälläytyä harvoja poikkeuksia (juhlat jne) lukuunottamatta. Vielä vähemmän näen syytä ilkkua saati halveksua muiden laittautumista. Mutta minua kyllä vtuttaa sen vaatiminen. Enkä tykkää, kun sana naisellinen liitetään näihin, mutta se valitettavasti on jo niin vakiintunut ettei parane yrittää muutosta. Minä olen nainen, enkä ole naisellinen nykymielikuvan mukaisesti. Sen ei pitäisi haitata sen enempää kuin toisten naisten naisellisuudenkaan.
Perustele nyt hiukan suomalaisten junttiutta.
Miten se näkyy?