Mistä suomalaisten halveksinta naisellista koreutta kohtaan johtuu?
Hoikkuutta kauhistellaan, tuputetaan kolmen tunnin välein syömistä, pidetään näyttäviä asusteita mauttomina ja halvan näköisinä, ajatellaan ettei aikuinen nainen saisi pukeutua trendikkäästi jne.
Ei muka olla pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä, mutta sitten se halveksinta ja happamasti puhuminen hoikista ja näyttävistä naisista on niin voimakasta, ettei se ole mitään muuta kuin täyttä pinnallisuutta.
Mutta mistä tämä johtuu? Miksi Suomessa on niin halveksittavaa olla jotain muuta kuin käytännöllinen ja vaatimattoman näköinen Uhana-Marimekko-nainen tai Janni Hussi-tyyppinen sporttinen naapurintyttö?
Tyttömäisyys on ok, mutta naisellisuus ei.
Miksi?
Ja mistä johtuu, että etenkin keski-ikäisten naisten näyttävyyttä pidetään jotenkin naurettavana ja pitäisi jo tajuta ”ikääntyä arvokkaasti” eli muuttua näkymättömäksi.
Miksi Suomessa on ”arvokasta” olla näkymätön? Sairas juttu.
(Huom: tietenkään kaikki eivät näin ajattele, mutta kyllä tämä on nähdäkseni kulttuurillemme ominainen piirre)
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä välillä ei voi kuin ihmetellä kuinka harmaita pukeutujia jotkut ovat. Kerran yhdessä koulussa eräs nainen kauhisteli kuinka yksi tyttö tuli kouluun korkeat korkokengät jalassa ja selitti mulle kuinka noi kuuluu vaan vaan baariin. Katselimyös minua nokanvartta pitkin kun jalassani oli nahkasaappaat ja musta hienompi pidempi paita.
Sitten tämä nainen rupesi selaamaan nettikauppoja ja selitti miten voisi ostaa nää 4cm korkkarit kun eiväthän ne ole niin korkeat. Ikää hänellä taisi olla vain n. 36v.
No kuinka korkeat korot sun mielestä on sitten "ei tylsää ja harmaata pukeutumista", jos kerran omasta mielestä 4 cm korot ovat liian matalat?
Ihan samalla tavalla arvostelette ja kiusaatte ja haukutte ihmisiä, jotka taas pukeutuvat eri tavalla kuin te.
Pata kattila soimaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ruotsalaiset pukeutuvat ja ehostautuvat vaikka se maa on ollut vähintään yhtä luterilainen kuin Suomi. Syynä on se, että Ruotsissa on ollut kansainvälinen yläluokka, mitä on matkittu.
mutta eikai kaikissa maissa yläluokkaa ole ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä välillä ei voi kuin ihmetellä kuinka harmaita pukeutujia jotkut ovat. Kerran yhdessä koulussa eräs nainen kauhisteli kuinka yksi tyttö tuli kouluun korkeat korkokengät jalassa ja selitti mulle kuinka noi kuuluu vaan vaan baariin. Katselimyös minua nokanvartta pitkin kun jalassani oli nahkasaappaat ja musta hienompi pidempi paita.
Sitten tämä nainen rupesi selaamaan nettikauppoja ja selitti miten voisi ostaa nää 4cm korkkarit kun eiväthän ne ole niin korkeat. Ikää hänellä taisi olla vain n. 36v.
No kuinka korkeat korot sun mielestä on sitten "ei tylsää ja harmaata pukeutumista", jos kerran omasta mielestä 4 cm korot ovat liian matalat?
Ihan samalla tavalla arvostelette ja kiusaatte ja haukutte ihmisiä, jotka taas pukeutuvat eri tavalla kuin te.
Pata kattila soimaa.
No itse käytän usein 7-9cm en tarkoita että 4cm korot olisi harmaata pukeutumista vaan toi suhtautuminen ja muiden arvostelu.
Silmiä avaava dokumentti aiheesta..
School of Seduction
https://arenan.yle.fi/1-4455989
Mitä tapahtuu kun ainoa tavoite on olla seksikäs.
Olen niin järjettömän onnellinen, että olen syntynyt Suomeen! Voi tehdä mitä haluan ilman pakollista py**n pyörittämistä jotta pääsisin naimisiin.
No itse en ole niinkään huomannut mitään vihaa ja pidän korkkareita, meikkaan ja pukeudun nätisti. Monet vanhemmatki naiset hymyilee minulle ja kaupassa saan ihan hyvää palvelua tietenkin on näitä poikkeuksia. Ranskassa naiset kadehtii pahemmin ja kilpailee miehistä kuin suomessa ja kyräily kovempaa. Joskus täällä oli keskustelu jossa joku joka oli asunut ranskassa selitti miten oli vaikeaa saada naispuolisia kavereita kyräilyn takia joten huonoja puolia sieläkin.
Monesti sanotaan että kateus olisi VAIN suomalaisten juttu kyllä sitä muuallakin on
Vierailija kirjoitti:
Joo se on jännä, että senaisellinen olemus muka sulkee pois muita ominaisuuksia, kuten itsenäisyyden, tasa-arvon, työteliäisyyden ja erityisesti pätevyyden.
Minä nautin naisellisuudesta, nautin kauniista vaatteista ja nautin olla hyvässä kunnossa -ja hoikka.
Käyn kokopäiväisesti työssä, olen työssäni hyvä. Nautin elämästäni, ja se on itseni näköistä.
Suomalaiset ajattelevat yleisesti aivan liikaa, mitä muut kenties ajattelevat. Sellainen kannattaa lopettaa heti.
Kyllä ja tämä pätee myös niihin jotka eivät itse jaksa panostaa laittautumiseen.
He elävät myös itsensä näköistä elämää ja käyttävät aikansa mieluummin johonkin muuhun .
Se on myös jännä että luullaan heti että laittautumaton ( toki siisti pitää olla ) on huono itsetuntoinen tai tms.
Eihän se niin mene.
Myös kovin meikattu ja viimeisen päälle pukeutunut voi olla huono itsetuntoinen.
Mitä kukakin pitää naisellisena , siinä on eroja.
Suomalaiset on vahingoniloista ja kateellista kansaa. Suomalainen maksaa vaikka tuhat euroa omasta pussistaan, että naapurin Pentti ei voittaisi miljoonaa lotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme saaneet äänioikeuden v. 1906 ja osaamme käyttää sitä. Olemme koulussa ja opinnoissamme parempia kuin pojat/miehet. Voimme opiskella tohtoriksi ja tehdä kansainvälistä uraa. Emme pukeudu kynnysmatoiksi.
Eli osaatko sanoa mistä halveksuntasi johtuu?
Eihän tuo halveksuntaa ollut vaan että naisilla on niin paljon muuta tekemistä ja ajattelemista kuin ulkoinen asu.
Sen lisäksi naisten ei tarvitse päätöikseen miettiä mistä miehet pitävät vaan tulevat toimeen omillaankin.
Vie nimittäin aikaa tosi paljon jatkuva itsensä laittaminen.
Siksi ehkä kovin laittautuneesta tulee sellainen ajatus että tuo ei ehdi muuta tekemään kuin puunaamaan itseään ja se herättää erilaisia tunteita vaikkapa sitä halveksuntaa, mikä ei tietenkään ole oikein.Eri
Niinpä. Laittautuminen on työlästä ja vie aikaa hauskemmilta asioilta. Lisäksi laittautuneena pitää muistaa tarkistaa, että meikki ja kampaus ovat pysyneet kunnossa.
Tuntuu hirveän nololta laittautua ja sitten huomata, että sukkahousuissa on silmäpako, korkokenkäön on tarttunut pala vessapaperia, tarkoin laitettu hiuspehko on sekoittunut ulkona piipahdettaessa ja ripsiväriä on sotkeutunut poskelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan sisäisestä kauneudesta niin paljon, että ulkoinen kauneus koetaan lopulta turhuudeksi, melkein rikolliseksi huijaukseksi.
Totta! Elämäni aikana olen huomannut, että erityisen nuivasti suhtaudutaan siihen, että olen samaan aikaan näyttävä (pitkä, blondit nätit hiukset, urheilullinen, meikkaan, pidän huolta ulkonäöstä) ja samaan aikaan fiksu.
Ylä-asteaikoinani vastakkainasettelu oli siitä erikoinen, että luokan ei-ulkonäköönpanostavat tytöt kuiskuttelivat ja kiusasivat minua. Itse olin aina ystävällinen heille ja kaikille kuten muillekin. En kuitenkaan välittänyt asiasta ja tiedostin sen, että luultavasti heille oli kestämätöntä se että olin samaan aikaan parempi koulussa sekä nätti. Suomessa kun kukaan ei saisi millään tavalla erottua joukosta, tai panostaa ulkonäköönsä.
Ja tarkennettakoon, vaikka joku haluaa kohta tulla tähän väittämään että olen varmasti käyttäytynyt itse ylimielisesti tai haukkunut näitä tyttöjä harmaiksi hiirulaisiksi, niin sitä en ole tehnyt koskaan. :)
Moni mies on avautunut minulle ja sanonut että olen epätyypillinen suomalainen nainen, kun näytän ja olen hyvin naisellinen. Minulle naisellisuus on tärkeä osa identiteettiä ja rakastan kaikkea naisellista, kuten korkokenkiä, sukkiksia, hameita ja koruja.
Iloitsen siitä että voin olla nainen. Ja olen hyvin feminiininen myös luonteeltani. Eikä se tarkoita mitään heikkoa, päinvastoin. Naiseus ja äitiys vaativat hiljasta vahvuutta. Vaikka on herkkä, ja kiltti voi silti olla hyvin vahva ihminen. Moni yllättyy esim töissä, kun on tiukka tilanne, alan loistaa. Kestän painetta ja kaikki parhaat puoleni tulevat ikäänkuin esiin.
Naiset ovat sitkeitä ja vahvoja! Pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Moni mies on avautunut minulle ja sanonut että olen epätyypillinen suomalainen nainen, kun näytän ja olen hyvin naisellinen. Minulle naisellisuus on tärkeä osa identiteettiä ja rakastan kaikkea naisellista, kuten korkokenkiä, sukkiksia, hameita ja koruja.
Iloitsen siitä että voin olla nainen. Ja olen hyvin feminiininen myös luonteeltani. Eikä se tarkoita mitään heikkoa, päinvastoin. Naiseus ja äitiys vaativat hiljasta vahvuutta. Vaikka on herkkä, ja kiltti voi silti olla hyvin vahva ihminen. Moni yllättyy esim töissä, kun on tiukka tilanne, alan loistaa. Kestän painetta ja kaikki parhaat puoleni tulevat ikäänkuin esiin.
Naiset ovat sitkeitä ja vahvoja! Pakko olla.
Nyt pitää vuorostaan kysyä, miksi toiset haluaa niin kovasti laittaa itseään meikeillä ja vaatteilla? Ilmankin pärjäisi ja toisaalta esim. todella taiteelliset ja estetiikkaa ymmärtävät ihmiset eivät sitä tee. Tämä on the kysymys. Onko ne syyt sittenkin niin pinnalliset kuin arvellaankin? Ei muuten väliä mutta valtava kosmetiikan käyttö ja uudet vaatteet turmelee elinympäristöä siinä missä joku muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme saaneet äänioikeuden v. 1906 ja osaamme käyttää sitä. Olemme koulussa ja opinnoissamme parempia kuin pojat/miehet. Voimme opiskella tohtoriksi ja tehdä kansainvälistä uraa. Emme pukeudu kynnysmatoiksi.
Eli osaatko sanoa mistä halveksuntasi johtuu?
Eihän tuo halveksuntaa ollut vaan että naisilla on niin paljon muuta tekemistä ja ajattelemista kuin ulkoinen asu.
Sen lisäksi naisten ei tarvitse päätöikseen miettiä mistä miehet pitävät vaan tulevat toimeen omillaankin.
Vie nimittäin aikaa tosi paljon jatkuva itsensä laittaminen.
Siksi ehkä kovin laittautuneesta tulee sellainen ajatus että tuo ei ehdi muuta tekemään kuin puunaamaan itseään ja se herättää erilaisia tunteita vaikkapa sitä halveksuntaa, mikä ei tietenkään ole oikein.Eri
Niinpä. Laittautuminen on työlästä ja vie aikaa hauskemmilta asioilta. Lisäksi laittautuneena pitää muistaa tarkistaa, että meikki ja kampaus ovat pysyneet kunnossa.
Tuntuu hirveän nololta laittautua ja sitten huomata, että sukkahousuissa on silmäpako, korkokenkäön on tarttunut pala vessapaperia, tarkoin laitettu hiuspehko on sekoittunut ulkona piipahdettaessa ja ripsiväriä on sotkeutunut poskelle.
Niinpä. Ei tosiaan kannata laittautua jos se on noin hankalaa. Ylpeänä vaan kaupungille mökkilookissa, eipä tarvitse nolostella vessapaperia lenkkarin pohjassa.
Jaa, kyllä minä ainakin tykkään pukeutua nätisti ja tyylikkäästi arkenakin. Meikkaan myös kevyesti. En ole koskaan saanut mitään muuta arvostelua, kuin kehuttu nätiksi tai kehuttu jotain vaatetta/asustetta/tukkaa. Tiedän myös monia samanlaisia nuorempia ja vähän vanhempiakin naisia. Eihän sellainen överilook kaikilla lisäkkeillä ole mikään järin tyylikäs. N32
Aloin jo yläasteella käyttämään mekkoja ja olen tähän mennessä tottunut leukojen louskutukseen ja päivittelyihin, että "juhliinko olet menossa". Se, mikä itseäni sitten aikuisiällä on hämmentänyt, kuinka avoimesti hoikkuutta sekä liikunnan harrastamista ulkonäön vuoksi paheksutaan. Siitä huolimatta, että tällä hetkellä sporttisuus on muotia ja todella monet treenaavat salilla. Yksi ystäväni treenaa tavoitteellisesti saadakseen lihaksia, ja kyllä kuulee kommentteja tyyliin "mitä sitä tuommoista turhaa, kyllä siitä elämästä pitää nauttia eikä missään salilla punnertaa!". Aina pitäisi olla joku terveyssyy (esim. selkäkivut), niin sitten se treenaaminen on ok.
Itse taas siirryin muutama vuosi sitten eettisistä syistä kasvispainotteiseen ruokavalioon ja laihduin tahattomasti varsinkin reisistä, normaalipainon rajoissa kuitenkin. Olin sitten kerran pienellä synnyinpaikkakunnallani käymässä ja menin lenkille juoksutrikoissa. Heti lenkin jälkeen tuli puhelimeen vanhalta koulukaverilta viesti, jossa päivitteli, että "niin olet laihtunut vaikka mikään tarve ei olisi ollut ja varo vaan, kohta kuihdut kokonaan!". Hän ei edes itse minua sinä päivänä ollut nähnyt, vaan joku hänen tuttunsa ja siellä oli sitten soiteltu pitkin Suomea ja kauhisteltu reisiäni. Uskomatonta. Tuollainen kyllä loukkaa.
Ihmisten tulisi muistaa, että hoikkuuden kommentointi on ihan yhtä alhaista kuin ylipainonkin. Ja tuollaisista puolituttujen mukahuolehtivista kommenteista kyllä paistaa läpi, että paheksunnasta siinä vain on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan sisäisestä kauneudesta niin paljon, että ulkoinen kauneus koetaan lopulta turhuudeksi, melkein rikolliseksi huijaukseksi.
Totta! Elämäni aikana olen huomannut, että erityisen nuivasti suhtaudutaan siihen, että olen samaan aikaan näyttävä (pitkä, blondit nätit hiukset, urheilullinen, meikkaan, pidän huolta ulkonäöstä) ja samaan aikaan fiksu.
Ylä-asteaikoinani vastakkainasettelu oli siitä erikoinen, että luokan ei-ulkonäköönpanostavat tytöt kuiskuttelivat ja kiusasivat minua. Itse olin aina ystävällinen heille ja kaikille kuten muillekin. En kuitenkaan välittänyt asiasta ja tiedostin sen, että luultavasti heille oli kestämätöntä se että olin samaan aikaan parempi koulussa sekä nätti. Suomessa kun kukaan ei saisi millään tavalla erottua joukosta, tai panostaa ulkonäköönsä.Ja tarkennettakoon, vaikka joku haluaa kohta tulla tähän väittämään että olen varmasti käyttäytynyt itse ylimielisesti tai haukkunut näitä tyttöjä harmaiksi hiirulaisiksi, niin sitä en ole tehnyt koskaan. :)
Ehkä kumminkin vaan pidit heitä huonompina kuin sinä ja käyttäydyit sen mukaan ;)
Huono itsetunto, huono itsetuntemus, myös ihan taidon puute.
Suomalainen nainen on pärjännyt aina olemalla vahva, hoitamalla kodin lapset ja lehmät. Metsäläisiä on oltu ja ollaan. Kaupunkirakenne on olematon.
Nainen saa Suomessa olla mitä haluaa olla, mutta samalla meiltä on kielletty "haluta" mitään kaunista ja turhaa.
Isäni suvussa nainen on harakka heti kun kauniit asiat kiinnostavat. Rumat koreilee turhuudella. Sisäinen kauneus on olevinaan jotakin joka ei voi mahtua samaan naiseen kuinn koreilu.
Oikeastihan vaikkapa kauneus, nk klassinen symmetrisyys kerroo hyvistä geeneistä ja myös älykkyydestä. Kaikista upeimmilla on niin hyvä itsetunto, ettei itselle hyvää mieltä ja oloa tuova ulkokuori VIE POIS mitään osaamiseen liittyvää.
Pinnallisuus on elämän tarkoitus!
Vierailija kirjoitti:
Voitte astua sisään minkä tahansa yliopiston ovesta missä päin tahansa maailmaa ja aika harva nainen on siellä tälläytynyt. Taustalla siis voi olla, että a) ei ole kiinnostunut muodista tai ei ehdi laittautumaan (toisaalta silloin ei hauku muita naisiakaan) b) on kateellinen ja on epävarma omasta ulkonäöstään.
Kateus kumpuaa biologiasta. Naiset raivostuvat jos oma mies vilkuilee muita naisia ja valitettavasti laitettu nainen kerää katseita ja kaunis nainen saa ison osan miehistä ihan sekaisin. Eli kilpailu uroksista. Kauneutta halutaan myös vähätellä niin, että "ei se olisi minkään näköinen ilman meikkiä". Tällä nainen osoittaa miehelle, että olen parempi kuin tuo toinen, valitse minut. Tällaisia asioita siellä haukkumisen taustalla on.
En ole immuuni itsekään sille kateudelle, mikä herää jos näen itseäni kauniimpia naisia (päivittäin), mutta tiedostan mistä tunne kumpuaa ja osaan suhtautua siihen ja aktiivisesti haluan olla siksi kaikille ystävällinen ja reilu. En usko, että muiden naisten arvostelu tai haukkuminen lisäisi omaa onnellisuuttani.Lisäkommenttina vielä, että on helppoa olla reilu ja kiva muille, koska minulla on mies, joka suhtautuu arvostavasti, ei avoimesti flirttaile muille, ei koskaan puhu muista naisista tai kehu muiden ulkonäköä ja osoittaa monipuolisesti, että olen hänen silmissään seksikäs ja viehättävä.
Oikeasti kaunis nainen on kymppi ilman meikkiä ja irtohärpäkkeitä. Paljon näkee näitä peruspimuja irtoripsineen ja sotamaalauksineen, jotka kuitenkin ovat ilman meikkiä harmaavarpusia. Heitä ei erottaisi seinätapetista. Oikeasti kaunis on kaunis ja näyttävä ilman laittautumistakin. Tällaiset naiset ovat harvinaisia.
Miksi me myös suostutaan tekemään tasa-arvon verukkeella paljon enemmän kuin ulkomaalaiset kanssasisaremme? Tarkoitan lähinnä sitä, että käydään töissä ja hoidetaan koti itse. Lapset raahataan aamuvarhaisella päiväkotiin ja haetaan illan hämärryttyä pois.
Muissa maissa naiset tekevät osa-aikaista työtä, jos ovat töissä lainkaan... Hoitavat itseään ja kuntoaan sekä näyttävät kauniilta ja hoidetuilta. Meistä suurin osa on kuin metsästä reväistyjä loppuun uupuneita, mutta niin ylpeitä siitä, että olemme tasa-arvoisia miesten kanssa. Välillä aina tulee sellainen olo, että meitä on kusetettu 6-0 eikä edes tajuta sitä...
Kyllä ruotsalaiset pukeutuvat ja ehostautuvat vaikka se maa on ollut vähintään yhtä luterilainen kuin Suomi. Syynä on se, että Ruotsissa on ollut kansainvälinen yläluokka, mitä on matkittu.