Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita joiden suhteen olet "elitisti"?

Vierailija
17.04.2020 |

Itsellä lautapelit on tällainen. Ärsyttää suuresti aina lukea jotain ns. "tavallisten ihmisten" listoja parhaista lautapeleistä: Kimble, Monopoli, Afrikan tähti. Siis nuohan on vaan pelkkää nopan heittelyä? Mitä hauskaa siinä on? Eihän nämä ihmiset ole varmaan koskaan pelannut oikeita lautapelejä. Lautapelejä löytyy niin erilaisilla teemoilla ja erilaisilla pelimekaanikoilla ja sitten joidenkin käsitys lautapelistä on joku Kimble :D

No ei siinä, ihmiset saa pelata mitä haluaa. Ihmetyttää vaan miten nuo yksinkertaiset Kimblet ja Monopolit vuodesta toiseen on ihmisten suosikkeja

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä erityisen elitististä mutta ostan rintaliivini vain ja ainoastaan alan erikoisliikkeistä, joissa asiantunteva asiakaspalvelu. En koskaan marketeista.

Vierailija
82/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskiaine. Sen pitää olla vihreää Fairya vaikka sitten viimesillä pennosilla! Monet muut tiskiaineet on vaan tosi huonoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaavaa on, että suurimmalle osalle täällä elitismi näyttäytyy materian kautta. Materialla viestitätte muille paremmuuttamme. Ostatte siis ihmisarvonne rahalla.

Entä ne henkiset arvot, käytöstavat, lukeneisuus, sivistys?

Ihan hyvä kysymys. Ehkä siksi, etten miellä henkistä pääomaa elitistiseksi? Tavallaan sivistys on kaikkien ulottuvilla, mutta materiaaliset asiat eivät?

Kun vastasin kysymykseen, ajattelin elitismin olevan leikkisä ilmaisu laadun arvostamiselle. Meinasin kirjoittaa jotain kirjoista ja kulttuurin harrastamisesta, mutta sitten mulle tuli mieleen, että se kuulostaa hirveän snobistiselta, siis aidosti siltä, että pidän itseäni jotenkin "elitistisenä" tai parempana ihmisenä. En tiedä, ymmärtääkö kukaan, mitä tarkoitan.

Luulen että ymmärrä, ja ajattelin samoin. En tiedä onko elitisti sitten paras ilmaisu, mutta ajattelin ap:n hakevan sellaisia asioita, joissa henkilö arvostaa laatua ja ostaa jotkut tuotteet selvästi kalliimmasta kateoriasta selkeästi keskiverto ihmisistä ja valtavirrasta poiketen. Esimerkkeinä nyt. vaikka nuo lihana ainoastaan riistaa, silkki & villa designervaatteet. Olisi hifistely sitten parempi sana? Henkisiltä arvoiltaan elitisti..? En oikein saa kiinni mitä tämä voisi olla, koska juuri kuten sanoit, sivistys on kaikkien ulottuvilla. 

Vierailija
84/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pieniä juttuja. Panostan elämysten sijasta tavaroihin joista on arjessa mahdollisimman paljon iloa pitkäksi aikaa. Auto saa olla kottero, kännykkä ja tietokone vaihtuvat kun edelliset hajoavat, eivätkä hienoimpaan malliin vaan siihen mikä rittää arkikäytössä. Mutta toisaalta...

ruoka: välttelen eineksiä ja valmisruokia, ostan tuoreita marjoja ja tuoretta kalaa. Melko kallista, mutta terveellistä ja hyvää. En syö paljon ulkona enkä käytä alkoholia, joten panostan kotiruokaan ja hyviin keittiövälineisiin.

korut: ei rihkamaa. Korurasia ei pullistele arvokoruja ja olen tehnyt paljon koruja itse, mutta materiaalit ovat aina aitoja luonnon materiaaleja. Arvokoruja hankin harvakseltaan, mutta joskus kuitenkin ja kokoelma kasvaa hiljalleen. Kello ei ole öky, mutta se on "oikean" kellomerkin kello.

vaatteet ja kengät: ostan mahdollisimman laadukasta, vaikka harvemmin ns. luksusbrändeiltä.  Olen valmis metsästämään täydellistä vaatetta pitkäänkin, mutta enpä minä sitten mistään luovukaan kyllästymisen takia. Välttelen keinotekoisia materiaaleja. Väittäisin pukeutuvani keskivertoa paremmin, vaikka makuasiahan tuo on. Tykkään täsmäpukeutua, esimerkiksi en käytä arkena vain yhtä laukkua vaan vaihtelen sitä päivän tarpeiden ja asun mukaan.

kukat: ostan kerran viikossa kotiin tuoreita leikkokukkia. Viherkasvien kasvattamisessa pitäisi ryhdistyä, sen on varmaan seuraava.

harrastustarvikkeet: näihin en törsää tuhottomasti, mutta tykkään siitä että minulla on kunnolliset ja laadukkaat välineet jotka on hankittu erikoisliikkeistä.

Vierailija
85/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina kampaajalla värjäämässä hiukset. Aivan eri tulos kuin kumihanska-räpeltäminen omassa kylppärissä. Ja kestävä!

Vierailija
86/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka varmaan. Syön n 80% luomu- tai demetersertifioitua ruokaa. Samoin kahvi on laadukasta luomu/reilukauppakahvia, jonka jauhan itse ja lorautan sekaan suoraan tilalta haettua biodynaamista (lämmitettyä ja vaahdotettua) maitoa. Suosin muutenkin suoraan tuottajalta ostamista - viljat myllyltä ja kasvikset, hedelmät ja marjat muutamalta luottotilalta. En syö lihaa, ja suosin kotimaisia hedelmiä.

Teen (väliaikaisesti) töitä siivoojana.

Pakko kysyä: mitä kotimaisia hedelmiä sä syöt esim. just nyt? Joita siis EI OLE kasvatettu hirveillä lannoitusmäärillä ja lämmityskuluilla jossain kasvihuoneessa (että on siis ekologista). Ja vissiin asut yksin ja olet väliaikaisuuden lisäksi myös osa-aikaisesti töissä? Kun itsellä viisihenkisen perheen ruokkiminen tuolla tyylillä tarkoittaisi päivätyön lopettamista, kun muuten ei vaan tunnit riitä vuorokaudessa juosta maatilalta toiselle ostoksilla.

Vierailija
87/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka varmaan. Syön n 80% luomu- tai demetersertifioitua ruokaa. Samoin kahvi on laadukasta luomu/reilukauppakahvia, jonka jauhan itse ja lorautan sekaan suoraan tilalta haettua biodynaamista (lämmitettyä ja vaahdotettua) maitoa. Suosin muutenkin suoraan tuottajalta ostamista - viljat myllyltä ja kasvikset, hedelmät ja marjat muutamalta luottotilalta. En syö lihaa, ja suosin kotimaisia hedelmiä.

Pakko kysyä: mitä kotimaisia hedelmiä sä syöt esim. just nyt? Joita siis EI OLE kasvatettu hirveillä lannoitusmäärillä ja lämmityskuluilla jossain kasvihuoneessa (että on siis ekologista). Ja vissiin asut yksin ja olet väliaikaisuuden lisäksi myös osa-aikaisesti töissä? Kun itsellä viisihenkisen perheen ruokkiminen tuolla tyylillä tarkoittaisi päivätyön lopettamista, kun muuten ei vaan tunnit riitä vuorokaudessa juosta maatilalta toiselle ostoksilla.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta ei kai ole pakko saada ympäri vuoden jotain sellaista, jonka satokausi ei ole käsillä?

Kotimaisia omenoita sai vielä helmikuussa.

Vierailija
88/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä taida olla elitisti minkään suhteen, juu en voi sietää lastulevykalusteita mutta se ei ole kuitenkaan elitististä. Aika vähän oikeasti elitististä näissä kommenteissa.

Vierailija
89/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa.

Koulutus, pitää olla yliopisto sillä muut on duunareita.

Asunto. Omistusasunto hyvältä alueelta ja aina uusi.

Auto. Saksalainen premium. Eli Audi. Uusi.

Vaatteet ja huonekalut. Laatua ja designia.

Minkäs teet..ei pysty alentumaan.

Vierailija
90/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleisesti pidä elitismistä, jos sillä tarkoitetaan ylimielistä asennetta muiden mielenkiinnonkohteita kohtaan.

Kuitenkin taidan itse olla elitisti moraalin suhteen, koska minua vaivaa, mikä on monen mielestä ok: Pettämisen hyväksyminen, koska "ei kuulu mulle". Julkkiksia saa kiusata, koska ovat julkkiksia. Sokeus normalisoidulle jonkin ryhmän vähättelylle, ja sen näkevien pilkkaaminen. Yleistyksen perusteella tuomitseminen. Anonyyminä netissä saa olla kamalampi kuin livenä... Näitä riittää.

Vierailija
91/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on todellinen pelielitisti, kun käyttää jopa erilaisia pelimekaanikkoja.  Missä sellaiseksi voi kouluttautua?

Vierailija
92/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astiat (kerään antiikkiastioita)

Huonekalut (antiikkia, tai esim Boknäs)

Korut (vain timantteja ja helmiä)

Matot (aidot itämaiset silkkimatot, tai VM Carpet)

Verhot (vuorattu silkkiverhot)

Kahvikone (Juran täysautomaatti OVH 2000 eur)

Työvaatteet (kalliita silkkipuseroita, Jakkupukuja Andiataa esim paljon)

Tekniikka (lippulaiva tuotteet, esim taulutelevisio 65” huippulaatua)

Meikit (merkkituotteita esim chanel

Tuoksut (hajuvedet merkkituotteita

Auto (Volvo)

Tuo Volvo lässytti aika hyvin tämän listan :D Kukaan elitisti ei aja tuollaisella kansanautolla. 

Meinasin juuri kommentoida, että Volvo on kyllä keskiluokkainen, ei elitistinen auto. Ei se silti siitä huonoa tee :)

Opin vasta pari päivää sitten, että Volvo on nykyään luksusautomerkki. Olen edelleen vähän järkyttynyt tästä tiedosta.

https://www.businessinsider.com/volvos-s90-luxury-brand-2017-5?r=US&IR=T

https://cars.usnews.com/cars-trucks/best-luxury-car-brands

Vierailija
93/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin miettiä asiaa, mutta en oikein minkään asian suhteen.

Haluan että vaatteet olisivat kokonaan luonnonmateriaaleista, mutta tätä on vaikea yhdistää haluamaani tyyliin ja hintatasoon, joten välillä sorru sekoitteisiin. 100-prosenttiseen polyesteriin en kyllä koske muuten kuin ehkä uimapukujen tai muiden vastaavien yhteydessä.

En kuuntele pelkkää geneeristä listahittimusaa, mutta musiikkitietämykseni ei ole tarpeeksi syvällistä ja laajaa että sitä voisi sanoa elitistiseksi. Olen jäänyt sellaiselle entry level indie -tasolle.

Kiinnitän huomiota ruuan laatuun ja tiedän aika paljon ravinnosta, mutta välillä vedän eineksiä ja zero-kokista kuluu säännöllisesti.

Yritin vähän aikaa kahvihifistellä, mutta säätäminen ei tuntunut vaivan arvoiselta ja päädyin lopulta vain juomaan vähän tummapaahtoisempaa suodatinkahvia. En sentään kaada vettä säiliöön sillä likaisella kahvipannulla.

Luen paljon, mutta lukemiston laatu vaihtelee laidasta laitaan, enkä voi pitää itseäni minään suurena kirjallisuustietäjänä tai erityisen vaativana lukijana.

Vierailija
94/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaavaa on, että suurimmalle osalle täällä elitismi näyttäytyy materian kautta. Materialla viestitätte muille paremmuuttamme. Ostatte siis ihmisarvonne rahalla.

Entä ne henkiset arvot, käytöstavat, lukeneisuus, sivistys?

No minä otin esille laulamisen, olenko kelpaava? Se ei ole materiaa, mutta se ei myöskään liity noista muihin kuin sivistykseen jonkin verran.

Vierailija
95/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto (Volvo)

Tuo Volvo lässytti aika hyvin tämän listan :D Kukaan elitisti ei aja tuollaisella kansanautolla. 

Ehkä olet sitä mieltä, mutta naspurin isännällä on uusi V90 hybridi, ja ei se kyllä mkkään kansanauto ole. Melko harvalla on varaa 70k€ autoon.

Tai harva käyttää 70k€ autoon vaikka varaa olisikin. Katselin jokunen aika sitten esim. tuota mainitsemaasi Volvo V90 hybridiä ja ihmettelin, että kenelle tämä auto on suunniteltu. Ensinnäkin maasturi ja sähköauto ovat jo lähtökohtaisesti todella ristiriitainen yhdistelmä. Sähköauto vaatii ekonomisen ajotavan, pienen ilmanvastuksen, keveyden sekä hyvän pinnan ollakseen järkevä hankinta. Maasturi taas on suunniteltu erityisolosuhteisiin kuten vetämiseen ja haastavampaan maastoon, ja sinä on oltava riittävästi painoa jotta esim. veto-ominaisuudet toimivat. 

Kävisit sinäkin specsaversilla... V90 ei ole maastoauto.

Vierailija
96/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken suhteen.

Vihaan tasapäistämistä kaikissa sen olomuodoissa.

Sama! Ja siksi olen niin tyytyväinen että olen käynyt yksityiskoulun enkä Suomen tasapäistävää peruskoulua! Voi kun näkisitte ulkopuolisen silmin touhunne!

Vierailija
97/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin miettiä asiaa, mutta en oikein minkään asian suhteen.

Haluan että vaatteet olisivat kokonaan luonnonmateriaaleista, mutta tätä on vaikea yhdistää haluamaani tyyliin ja hintatasoon, joten välillä sorru sekoitteisiin. 100-prosenttiseen polyesteriin en kyllä koske muuten kuin ehkä uimapukujen tai muiden vastaavien yhteydessä.

En kuuntele pelkkää geneeristä listahittimusaa, mutta musiikkitietämykseni ei ole tarpeeksi syvällistä ja laajaa että sitä voisi sanoa elitistiseksi. Olen jäänyt sellaiselle entry level indie -tasolle.

Kiinnitän huomiota ruuan laatuun ja tiedän aika paljon ravinnosta, mutta välillä vedän eineksiä ja zero-kokista kuluu säännöllisesti.

Yritin vähän aikaa kahvihifistellä, mutta säätäminen ei tuntunut vaivan arvoiselta ja päädyin lopulta vain juomaan vähän tummapaahtoisempaa suodatinkahvia. En sentään kaada vettä säiliöön sillä likaisella kahvipannulla.

Luen paljon, mutta lukemiston laatu vaihtelee laidasta laitaan, enkä voi pitää itseäni minään suurena kirjallisuustietäjänä tai erityisen vaativana lukijana.

Pikadiagnoosi: perus kalliohipster (riippumatta siitä, asutko Kalliossa).

Vierailija
98/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken suhteen.

Vihaan tasapäistämistä kaikissa sen olomuodoissa.

Sama! Ja siksi olen niin tyytyväinen että olen käynyt yksityiskoulun enkä Suomen tasapäistävää peruskoulua! Voi kun näkisitte ulkopuolisen silmin touhunne!

Minkä yksityiskoulun olet käynyt?

Vierailija
99/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit, mutta ei kai ole pakko saada ympäri vuoden jotain sellaista, jonka satokausi ei ole käsillä?

Kotimaisia omenoita sai vielä helmikuussa.

No kyllä mä hedelmiä tarvitsen ihan ympäri vuoden, samoin marjoja. Siksi tuota juuri kysyin, kun aika vaikea näin huhtikuussa on kotimaisia (ekologisesti kasvatettuja) mitään vihanneksia, marjoja tai hedelmiä löytää. Siksi tuota juuri kysyn, en vaan pysty olemaan ilman hedelmiä helmikuusta heinäkuuhun, jolloin ekat omenat esim. valmistuu. Enkä halua, että lapsetaan ovat.

Vierailija
100/121 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto (Volvo)

All fur coat and no knickers.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi