"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia
Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.
https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät= valtamerta ylittäviä lentäjiä =D =D =D
Täällä näkyy olevan trolleja ja pellejä, jotka eivät edes yritä ymmärtää asioita, ja sinä näytät kuuluvan heihin. Lentoesimerkki liittyi siihen, että yritystoiminta on myös liikkeessä, jota ei voi sitä pysyvästi vaarantamatta pysäyttää ja jatkaa samasta kohdasta myöhemmin ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut, samoin kuin lentoakaan ei voi laittaa off-asentoon siellä ilmassa, vaan tilanne elää koko ajan ja siihen pitää keskittyä. Itse olen yrittäjä (etätöissä, en ole hakenut tukia) ja perheestä löytyy myös lentäjä, ja minusta tuo vertaus ei ole ollenkaan hassumpi. Joka tapauksessa, tsemppiä kaikille fiksuille ihmisille, olittepa töissä tai ette, yrittäjiä tai mitä tahansa! Fiksut varmasti ymmärsivät, ja loppujen kanssa ei kannata aikaa tuhlata. Itse poistun tästä keskustelusta mielenkiintoisempiin asiohin nyt. Hyvää illanjatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksen juoksevat kulut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä yrittäjät on nyt sitten sellaisia parempia työttömiä. Korona on parempi työttömyyden syy selvästi kuin kolmannet yt:t, joista ei enää selvinnyt.
Olen kyllä vähän vahingoniloinen kun tuttavapiirissa oleva tapahtuma-alan yrittäjä on nyt pulassa. Tarpeeksi kuunnellut juttuja, miten KAIKKI saavat työtä kun vaan etsivät ja KAIKILLA nyt on tietysti muutaman kuukauden puskuri tilillä tai että ihan kamalaa miten työttömiä hyysätään.
Nyt se puskurin olemassa olo ei kosketakaan heitä ja tuet ovat liian pienet ja liian vaikeita saada.
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.Ehkäpä sillä tapahtumayrittäjällä on hieman erilainen yritystoimintaan liittyvä kulurakenne kuin normityöttömällä, jonka tarvitsee vain saada jostakin omiin kuukausittaisiin menoihin (vuokra, ruoka, jne.) riittävä summa. Yrityksessä on monesti kuluja, joita ei voi pysäyttää, ja niitä ei kukaan millään pikkulisätulolla (esim. mustikanpoiminta, pullojen keruu, joita olen itsekin ilman työtä olleena harrastanut) tai edes normityötuloilla kata. Ehkä yritystä voisi verrata vaikka valtamerta ylittämässä olevaan matkustajakoneeseen. Jos haluat selvitä ongelmatilanteessa, et voi yhtäkkiä lopettaa lentämistä, vaikka koneeseen ilmenisikin joku vika, vaan on pakko yrittää korjata vikaa ja lentää samalla vielä pitkän matkaa.
Tottakai tajuan, että kulurakenne on täysin eri. Toivon tämän yrittäjän selviytyvän, työllistää myös muita. Olen silti vahingoniloinen kun joutuu kokemaan tämän.
Toivon myös sydämestäni, että tämä kriisi pudottaa tapahtumayrittäjän sieltä ylemmyyden ja menestyjän pilveltä tavallisten entisten palkansaajien keskuuteen. Toivon, että en kuule koskaan enää pilkkaa (kenenkään)työttömyydestä tai ääneen ihmettelyö siitä, että miksi joku on ”sossupummi”.
Tähän jäi vielä vastaamatta. Olen samaa mieltä kanssasi. Ilkkujille puolin ja toisin korona voi olla hyvä oppitunti ja tosiaan palauttaa omasta erinomaisuudestaan vakuuttuneita maan pinnalle. Hyvää illanjatkoa! t. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä yrittäjät on nyt sitten sellaisia parempia työttömiä. Korona on parempi työttömyyden syy selvästi kuin kolmannet yt:t, joista ei enää selvinnyt.
Olen kyllä vähän vahingoniloinen kun tuttavapiirissa oleva tapahtuma-alan yrittäjä on nyt pulassa. Tarpeeksi kuunnellut juttuja, miten KAIKKI saavat työtä kun vaan etsivät ja KAIKILLA nyt on tietysti muutaman kuukauden puskuri tilillä tai että ihan kamalaa miten työttömiä hyysätään.
Nyt se puskurin olemassa olo ei kosketakaan heitä ja tuet ovat liian pienet ja liian vaikeita saada.
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.Ehkäpä sillä tapahtumayrittäjällä on hieman erilainen yritystoimintaan liittyvä kulurakenne kuin normityöttömällä, jonka tarvitsee vain saada jostakin omiin kuukausittaisiin menoihin (vuokra, ruoka, jne.) riittävä summa. Yrityksessä on monesti kuluja, joita ei voi pysäyttää, ja niitä ei kukaan millään pikkulisätulolla (esim. mustikanpoiminta, pullojen keruu, joita olen itsekin ilman työtä olleena harrastanut) tai edes normityötuloilla kata. Ehkä yritystä voisi verrata vaikka valtamerta ylittämässä olevaan matkustajakoneeseen. Jos haluat selvitä ongelmatilanteessa, et voi yhtäkkiä lopettaa lentämistä, vaikka koneeseen ilmenisikin joku vika, vaan on pakko yrittää korjata vikaa ja lentää samalla vielä pitkän matkaa.
Jos yrittäjä ei osaa laskea keskiarvoa kolmen kuukauden kulurakenteelle ja pistää puskuriksi sen verran rahaa, ei ole kummoinenkaan yrittäjä ja joutaakin mennä. Varautua pitää, niin työntekijän kuin yrittäjän.
Ne pikkulisätulot on sitten sitä että ei pelkästään loisita yhteiskunnan kukkarolla.
word
Vierailija kirjoitti:
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.
Ja kalat voi käydä onkimassa itse. Onget ei maksa paljon ja onkiminen ei vaadi kalastuslupaa.
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teillä riittää tätä vihaa yrittäjiä kohtaan? Useita vastaavia aloituksia syntyy joka päivä. Menkää hoitoon.
Minä kykenen asettumaan näiden asemaan, vaikka olen itse yrityksessä töissä. Olen ollut sekä työtön että yrittäjä itse. Henkilöt, jotka ovat kovin sanoin arvostelleet työttömiä, eivät nyt kykene itse samaan, mistä ovat työttömiä arvostelleet. Kyse on siitä. Heillä on monella heikompi osaaminen kuin joillakin työttömillä, joista iso osa kyllä työllistyykin aikanaan. En minä ole yllättynyt. Olen minä näitä kädettömiä työttömäksi jääneitä nähnyt ennenkin, sellaisia, joilla on ollut suuri suu arvostella työttömiä todella kovin sanakääntein, riippumatta työttömyyden syystä tai kestosta.
Ilkkuminen on typerää molempiin suuntiin. Monella yrittäjällä on kuitenkin tässäkin tilanteessa siiheen yritykseen liittyen paljon huolehtimista eikä ole kuin työtön, joka on irti kaikista yrityksistä ja ilman vastaavia vastuita, jne., ja siten vapaa hyppäämään työnhakuun 100% tarmolla. Moni yrittäjä joutuu ainakin henkisesti valmistautumaan yötä päivää siihen, kun toiminta taas käynnistyy poikkeustilan jälkeen, ja iso haaste ja stressi voi olla se, miten estää yrityksen meno konkurssiin sitä ennen, vaikka itse perustoimeentulon nyt tukien kautta onnistuisikin jotenkin saamaan.
Niin, nyt siis olet säälimässä ymmärtämässä yrittäjiä. Mutta kun tavallinen työntekijä joutuu työttömäksi, silloin häntä saa vain pilkata, niinkö?
Silloin ei sulla riitäkään empatiaa. Nettipalstat eivät täyty pöyristyneistä ihmisistä, kun joku firma pitää yt:t ja pistää pienipalkkaiset ihmiset pihalle (ja maksavat sen jälkeen sijoittajille osinkoja miljoonittain).
Kuinkas nyt suu pannaan?
Etkö tosiaankaan ymmärtänyt pointtiani, vai ymmärsitkö tahallasi väärin? Paheksuin ilkkumista molemmissa tapauksissa (ja jokaisen tilanne on omanlaisensa), mutta halusin myös korostaa sitä, että yritystoiminnan ollessa jäissä koronan vuoksi harva yrittäjä on sellaisessa tilanteessa, että hänen ei tarvitsisi silti huolehtia monesta siihen yritystoimintaan liittyvästä asiasta, koska vastuut eivät pysähdy, vaikka myynti pysähtyisikin - ja monella on vielä omavelkaisia takauksia, joita ilman ei pieni yritys usein lainaa saa - joten tilanne voi olla työnhakuun keskittymisen näkökulmasta melko mahdoton verrattuna ihmiseen, jolla vastaavia sidonnaisuuksia ja stressiä ei ole.
Ja miten näet ns. tavallisen työttömän osan? Hänenkö osansa on "kevyt" kuten joku muu sanoi? Miksi olet ylenmääräisen huolestunut vain ja ainoastaan varakkaista ihmisistä?
Hänen osansa ei ole kevyt, mutta hän on useimpiin yrittäjiin verrattuna vapaa aiempaan työhön liittyvistä sidonnaisuuksista ja voi keskittyä esim. työnhakuun tai opiskeluun paremmin. Ja useimmat yrittäjät eivät liene kovin varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkyy olevan trolleja ja pellejä, jotka eivät edes yritä ymmärtää asioita, ja sinä näytät kuuluvan heihin. Lentoesimerkki liittyi siihen, että yritystoiminta on myös liikkeessä, jota ei voi sitä pysyvästi vaarantamatta pysäyttää ja jatkaa samasta kohdasta myöhemmin ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut, samoin kuin lentoakaan ei voi laittaa off-asentoon siellä ilmassa, vaan tilanne elää koko ajan ja siihen pitää keskittyä. Itse olen yrittäjä (etätöissä, en ole hakenut tukia) ja perheestä löytyy myös lentäjä, ja minusta tuo vertaus ei ole ollenkaan hassumpi. Joka tapauksessa, tsemppiä kaikille fiksuille ihmisille, olittepa töissä tai ette, yrittäjiä tai mitä tahansa! Fiksut varmasti ymmärsivät, ja loppujen kanssa ei kannata aikaa tuhlata. Itse poistun tästä keskustelusta mielenkiintoisempiin asiohin nyt. Hyvää illanjatkoa.
Nooo nyt se selvisi miksei sulta löytynyt yhtään empatiaa tavallisia työttömiä kohtaan. Sulla oli oma lehmä ojassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teillä riittää tätä vihaa yrittäjiä kohtaan? Useita vastaavia aloituksia syntyy joka päivä. Menkää hoitoon.
Minä kykenen asettumaan näiden asemaan, vaikka olen itse yrityksessä töissä. Olen ollut sekä työtön että yrittäjä itse. Henkilöt, jotka ovat kovin sanoin arvostelleet työttömiä, eivät nyt kykene itse samaan, mistä ovat työttömiä arvostelleet. Kyse on siitä. Heillä on monella heikompi osaaminen kuin joillakin työttömillä, joista iso osa kyllä työllistyykin aikanaan. En minä ole yllättynyt. Olen minä näitä kädettömiä työttömäksi jääneitä nähnyt ennenkin, sellaisia, joilla on ollut suuri suu arvostella työttömiä todella kovin sanakääntein, riippumatta työttömyyden syystä tai kestosta.
Ilkkuminen on typerää molempiin suuntiin. Monella yrittäjällä on kuitenkin tässäkin tilanteessa siiheen yritykseen liittyen paljon huolehtimista eikä ole kuin työtön, joka on irti kaikista yrityksistä ja ilman vastaavia vastuita, jne., ja siten vapaa hyppäämään työnhakuun 100% tarmolla. Moni yrittäjä joutuu ainakin henkisesti valmistautumaan yötä päivää siihen, kun toiminta taas käynnistyy poikkeustilan jälkeen, ja iso haaste ja stressi voi olla se, miten estää yrityksen meno konkurssiin sitä ennen, vaikka itse perustoimeentulon nyt tukien kautta onnistuisikin jotenkin saamaan.
Niin, nyt siis olet säälimässä ymmärtämässä yrittäjiä. Mutta kun tavallinen työntekijä joutuu työttömäksi, silloin häntä saa vain pilkata, niinkö?
Silloin ei sulla riitäkään empatiaa. Nettipalstat eivät täyty pöyristyneistä ihmisistä, kun joku firma pitää yt:t ja pistää pienipalkkaiset ihmiset pihalle (ja maksavat sen jälkeen sijoittajille osinkoja miljoonittain).
Kuinkas nyt suu pannaan?
Etkö tosiaankaan ymmärtänyt pointtiani, vai ymmärsitkö tahallasi väärin? Paheksuin ilkkumista molemmissa tapauksissa (ja jokaisen tilanne on omanlaisensa), mutta halusin myös korostaa sitä, että yritystoiminnan ollessa jäissä koronan vuoksi harva yrittäjä on sellaisessa tilanteessa, että hänen ei tarvitsisi silti huolehtia monesta siihen yritystoimintaan liittyvästä asiasta, koska vastuut eivät pysähdy, vaikka myynti pysähtyisikin - ja monella on vielä omavelkaisia takauksia, joita ilman ei pieni yritys usein lainaa saa - joten tilanne voi olla työnhakuun keskittymisen näkökulmasta melko mahdoton verrattuna ihmiseen, jolla vastaavia sidonnaisuuksia ja stressiä ei ole.
Ja miten näet ns. tavallisen työttömän osan? Hänenkö osansa on "kevyt" kuten joku muu sanoi? Miksi olet ylenmääräisen huolestunut vain ja ainoastaan varakkaista ihmisistä?
Hänen osansa ei ole kevyt, mutta hän on useimpiin yrittäjiin verrattuna vapaa aiempaan työhön liittyvistä sidonnaisuuksista ja voi keskittyä esim. työnhakuun tai opiskeluun paremmin. Ja useimmat yrittäjät eivät liene kovin varakkaita.
Yrittäjät omistavat sen yrityksen, joten heillä on varakkuutta. Sori, mutta vaikutat olevan todella hukassa näiden elämän faktojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet pelle. Poistu vaan.
Jos lähtee lentämään valtameren yli, niin ei kannata haukkua toisia ja olla inhottava. Ja kannattaa tosiaan varata sitä löpöä tarpeeksi ja maksaa sille mekaanikolle asiallinen palkka, eikä kohdella häntä kuin roskaa.
Niin ja ennen matkaan lähtöään ei kannata haukkua kaikkia muita laiskureiksi ja turhiksi ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvio on laitettava uusiksi! Yrittäjille tulisi taata jokin aivan oma yrittäjyystakuuetuus
Miksi? Ei valtiolla ole mitään velvollisuuksia ylläpitää kaiken maailman pilipali-yrityksiä jotka eivät pysy pinnalla. Ei Suomi mikään kommunistinen maa kuitenkaan ole. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, se tulisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä EI pysty keskittymään yritykseensä, jos on työnhakjana. Tämä on aivan yleisesti tiedetty homma.
Luonnollisesti. Siksi yrittäjällä ei ole mitään asiaa TE-toimistoon niin kauan kuin on työllistetty, eli yrittäjä.
KUULE!!! Jokainen joka vähänkin tuo oman yrityksensä kautta veroja ja osaamista Suomelle, pitäisi kyllä katsoa positiivisessa valossa! Tämä koronakriisitilanne näytti sen, että mikro- ja pienyritykset olisivat jääneet tyhjän päälle ilman hallituksen päätöstä työttömyysetuuden saamisesta. Tämänkaltaisia ajattelijoita kuten sinä olet, ei kiitos enää tarvita tänne! Suhtautuminen asioihin ja yrittäjyyskuvaan on muututtava.
Suomi tarvitsee myös pienyrityksiä. Kaikkien ei tarvitse olla mitään miljardiluokan yrityksiä. Tavoitteena tulisi olla se, että saisi työllistettyä itsensä!
Tällä hetkellä on riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin perustaa oma yritys JA TÄMÄ ON VÄÄRIN!
Oletko varma, että et ole kumminkin sairaanhoitaja? Uhriutuminen kuulostaa niin samalta.
Yrittäjällä on aina yrittäjän riski. Jos ei sen kanssa pysty elämään, ei pidä ruveta yrittäjäksi.
Just just, vai että yrittäjän riski😂 Täällä ei olisi yrittäjiä jos kaikkien pitäisi varautua siihen että Valtio laittaa yhtäkkiä rajoitukset päälle ja kieltää esiintymiset ja ruokalut paikan päällä. Se nyt vielä puuttuisi että yrittäjän pitöisi tuokin ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla yrittäjillä on vakiintunut asiakaspiiri. He ovat voineet laskea kaiken kk-tulonsa aina maksavien asiakkaiden varaan. Korona kun tuli, niin useilta loppui rahan tulo asiakasmäärien romahtaessa. Kulut kuitenkin jäivät.
Kas kumma, aivan samoin käy työttömäksi joutuvalle työntekijällekin. Palkka lähtee, mutta kulut jäävät.
Kamoon. Työttömälle jää vain ne henkilökohtaiset kulut, yrittäjälle lisäksi myös yrityksen kulut. Ei tarvi olla mikään Einstein tajutakseen, että ero on kuin yöllä ja päivällä siinä, miten yrittäjän on selviytyä. Siinä ei riitä, että saa työttömyyskorvausta tms. niihin omiin kuluihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvio on laitettava uusiksi! Yrittäjille tulisi taata jokin aivan oma yrittäjyystakuuetuus
Miksi? Ei valtiolla ole mitään velvollisuuksia ylläpitää kaiken maailman pilipali-yrityksiä jotka eivät pysy pinnalla. Ei Suomi mikään kommunistinen maa kuitenkaan ole. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, se tulisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä EI pysty keskittymään yritykseensä, jos on työnhakjana. Tämä on aivan yleisesti tiedetty homma.
Luonnollisesti. Siksi yrittäjällä ei ole mitään asiaa TE-toimistoon niin kauan kuin on työllistetty, eli yrittäjä.
KUULE!!! Jokainen joka vähänkin tuo oman yrityksensä kautta veroja ja osaamista Suomelle, pitäisi kyllä katsoa positiivisessa valossa! Tämä koronakriisitilanne näytti sen, että mikro- ja pienyritykset olisivat jääneet tyhjän päälle ilman hallituksen päätöstä työttömyysetuuden saamisesta. Tämänkaltaisia ajattelijoita kuten sinä olet, ei kiitos enää tarvita tänne! Suhtautuminen asioihin ja yrittäjyyskuvaan on muututtava.
Suomi tarvitsee myös pienyrityksiä. Kaikkien ei tarvitse olla mitään miljardiluokan yrityksiä. Tavoitteena tulisi olla se, että saisi työllistettyä itsensä!
Tällä hetkellä on riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin perustaa oma yritys JA TÄMÄ ON VÄÄRIN!
Oletko varma, että et ole kumminkin sairaanhoitaja? Uhriutuminen kuulostaa niin samalta.
Yrittäjällä on aina yrittäjän riski. Jos ei sen kanssa pysty elämään, ei pidä ruveta yrittäjäksi.
Just just, vai että yrittäjän riski😂 Täällä ei olisi yrittäjiä jos kaikkien pitäisi varautua siihen että Valtio laittaa yhtäkkiä rajoitukset päälle ja kieltää esiintymiset ja ruokalut paikan päällä. Se nyt vielä puuttuisi että yrittäjän pitöisi tuokin ottaa huomioon.
Jep. Pandemia on kuin sota, eli normaalit lainalaisuudet eivät päde. Monia bisneksiä ei yhtäkkiä saa pyörittää, vaikka olisi kuinka ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä siinä ilmoittautumisessa on vaikeaa? Ilmoittauduin itse viime maanantaina eikä siellä mitään outoa kyselty eikä tarvinnut kertaakaan miettiä, että mitä tämä tarkoittaa. Työsuhteet 2 vuoden ajalta piti osata laittaa ja piti muistaa, missä on opiskellut, mutta ei se mikään byrokratian kauhukuva ollut. Ohjeita riitti, niistä oli apua, jo viitsi lukea.
Olet siis väliaikaista työttömyysturvaa hakeva täysipäiväinen yrittäjä?
Kultsipuppeli, kaikki työttömät ovat väliaikaista työttömyysturvaa hakeavia potentiaalisesti täysipäiviäisä työntekijöitä. Ihan kuten sinä nyt. Sulta koronavirus vei duunit, samoin se on vienyt työt niiltä joita yrityksesi mahdollisesti työllisti työntekijöinä.
Näyttää yrittäjiä todella rankasti ärsyttävän se, että he ovat vihdoin loisimassa veronmaksajien kukkarolla -- ihan kuin muutkin, joilla ei ole töitä.
En ole sinun kultsipuppelisi eikä multa ole mennyt työt.
Toisekseen kysyin ihan asiallisen kysymyksen, joten voit painua v*ttuun länkyttämään, jos sulla ei ole antaa siihen vastausta.
Mene töihin siitä loisimasta meidän rahoilla.
Jäikö epäselväksi: mulla ON töitä. En ole hakemassa työttömyysturvaa enkä todellakaan loisi sun rahoillas. Mulle on aivan turha purkaa patoutumiaan.
Vierailija kirjoitti:
Okei, verrataanpas.
Yksikään kone ei lähde kentältä ennen kuin se on tarkastettu ja täysin toimivaksi todettu.
Jos koneeseen tulisikin joku vika, sitä varten on hätäkutsu ja pelastussuunnitelma, evakuointi ja pelastusveneet.
Fiksu yrittäjä ja ihminen muutenkin toimii näin, ennakoi ja suunnittelee ja keksii varasuunnitelmalle varasuunnitelman.
Eikä lähde säkki päässä lentelemään tai yrittämään ja sitten kun jotain käy, alkaa huutamaan apua.
Ymmärrän, että pandemia on jotain, mitä kukaan ei ollut ajatellut mutta muuten kyllä yrittämiseen liittyy, tai pitäisi liittyä, samat säännöt kuin muuhunkin. Ennakoi, mieti tulevaa, säästä, keksi vaihtoehtoja ja pelastussuunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti on paljon riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin alkaa yrittäjäksi! Onko tässä mitään järkeä?
EU:ltako tulee se raha työttömien palkkatukeen ja työvoimapoliittisille kursseille?? Entä mistä tulee raha kuntouttavaan työtoimintaan?
Te-virkailijoille ja työhönvalmentajille on ainakin töitä ja paperin pyöritystä, kontrollointityötä. Tulevatko työhönvalmentajien palkat myös EU:lta?
Vaikka tuliskin "eu:lta" Suomi on nettomaksajana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan vähän sekaisin, mutta musta tämä yrittäjien ahdinko tuntuu niiiiiin hyvältä :) Mua ei edes haittaa massakonkurssit, koska karma.
Mä olen urallani kohdannut niin monta yrittäjää ja voin sanoa, että 90% heistä on kylmäsydämisiä veronkiertäjiä. Ainoat joista ei ole pahaa sanottavaa ovat freelancerit.
Tänä vuonna moni yrittäjä ampuu ahdingossaan itsensä, ja sun mielestä se tuntuu niiiiiiin hyvältä. Hakeudu oikeasti hoitoon.
Kannattaa ensin realisoida ne tavarat, köyhillä ei ole sitäkään mahdollisuutta.
Menee hieman ohi aiheen, mutta ei kukaan liene halveksivan työtöntä noin yleisesti. Kuka tahansa voi jäädä työttömäksi, jopa menestynyt johtaja tai lääkäri. Se mitä halveksutaan on, ettei henkilö pitkänkään ajan kuluttua (muka) löydä töitä. Siis jos ihan oikeasti viisi vuotta neppaillaan sohvan nurkassa kiveksiä eri puolille housun puntteja ja vain valitetaan, niin se on halveksuttavaa. Ei kenenkään tarvitse lähteä oman alansa ulkopuolelle töihin heti työttömäksi jäätyään, mutta jossain vaiheessa se on sitten vaihtoehto, mihin pitää tarttua. Ja sama koskee nyt työttömäksi jääneitä yrittäjiäkin. Jos hommia ei ala vuosien päästäkään löytymään, niin kouluttautukoot vaikka sairaanhoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas nyt suu pannaan?
Yrittäjät omistavat sen yrityksen, joten heillä on varakkuutta. Sori, mutta vaikutat olevan todella hukassa näiden elämän faktojen kanssa.
Et näköjään tajua paljon yrittämisestä. Se on monella pitkään sitä, että jos toiminta pysähtyy ja firman omaisuus menee vasaran alle, on hyvin jos myynnistä kertyy niin paljon rahaa, että yritystoiminnan velat saa maksettua. Ei se niin mene, että lasketaan vain varat velkoja huomioimatta, ja ilman velkaa/sijoituksia ei yleensä kasvuyritys voi toimia.
Kaikkien tukien hakeminen tässä maassa on tehty niin byrokraattiseksi kuin mahdollista ja kysymykset paikoin ihan mahdottomiksi ymmärtää. Ihan kuin tarkoitus olisi pitää vain ne kaikkein sitkeimmät hakijat kuvioissa ja näin varmaan käykin, heikoimmat eivät jaksa taistella jatkuvasti uusien vaadittujen liitteiden ja käsittämättömien termien viidakossa. On se hyvä että nämä arvostetummat yrittäjätkin nyt törmäävät tähän ongelmaan. Jospa heidän äänensä kuuluisi paremmin kuin aliarvostetun työttömien armeijan tätä ennen.
Onhan se kun yrittäjä onkin yhtäkkiä työtön. Kuinkas siinä niin kävikään.
Terveisin palkkatyöläinen 6200€/kk.