"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia
Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.
https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teillä riittää tätä vihaa yrittäjiä kohtaan? Useita vastaavia aloituksia syntyy joka päivä. Menkää hoitoon.
Minä kykenen asettumaan näiden asemaan, vaikka olen itse yrityksessä töissä. Olen ollut sekä työtön että yrittäjä itse. Henkilöt, jotka ovat kovin sanoin arvostelleet työttömiä, eivät nyt kykene itse samaan, mistä ovat työttömiä arvostelleet. Kyse on siitä. Heillä on monella heikompi osaaminen kuin joillakin työttömillä, joista iso osa kyllä työllistyykin aikanaan. En minä ole yllättynyt. Olen minä näitä kädettömiä työttömäksi jääneitä nähnyt ennenkin, sellaisia, joilla on ollut suuri suu arvostella työttömiä todella kovin sanakääntein, riippumatta työttömyyden syystä tai kestosta.
Ilkkuminen on typerää molempiin suuntiin. Monella yrittäjällä on kuitenkin tässäkin tilanteessa siiheen yritykseen liittyen paljon huolehtimista eikä ole kuin työtön, joka on irti kaikista yrityksistä ja ilman vastaavia vastuita, jne., ja siten vapaa hyppäämään työnhakuun 100% tarmolla. Moni yrittäjä joutuu ainakin henkisesti valmistautumaan yötä päivää siihen, kun toiminta taas käynnistyy poikkeustilan jälkeen, ja iso haaste ja stressi voi olla se, miten estää yrityksen meno konkurssiin sitä ennen, vaikka itse perustoimeentulon nyt tukien kautta onnistuisikin jotenkin saamaan.
Nämä yrittäjät on nyt sitten sellaisia parempia työttömiä. Korona on parempi työttömyyden syy selvästi kuin kolmannet yt:t, joista ei enää selvinnyt.
Olen kyllä vähän vahingoniloinen kun tuttavapiirissa oleva tapahtuma-alan yrittäjä on nyt pulassa. Tarpeeksi kuunnellut juttuja, miten KAIKKI saavat työtä kun vaan etsivät ja KAIKILLA nyt on tietysti muutaman kuukauden puskuri tilillä tai että ihan kamalaa miten työttömiä hyysätään.
Nyt se puskurin olemassa olo ei kosketakaan heitä ja tuet ovat liian pienet ja liian vaikeita saada.
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teillä riittää tätä vihaa yrittäjiä kohtaan? Useita vastaavia aloituksia syntyy joka päivä. Menkää hoitoon.
Minä kykenen asettumaan näiden asemaan, vaikka olen itse yrityksessä töissä. Olen ollut sekä työtön että yrittäjä itse. Henkilöt, jotka ovat kovin sanoin arvostelleet työttömiä, eivät nyt kykene itse samaan, mistä ovat työttömiä arvostelleet. Kyse on siitä. Heillä on monella heikompi osaaminen kuin joillakin työttömillä, joista iso osa kyllä työllistyykin aikanaan. En minä ole yllättynyt. Olen minä näitä kädettömiä työttömäksi jääneitä nähnyt ennenkin, sellaisia, joilla on ollut suuri suu arvostella työttömiä todella kovin sanakääntein, riippumatta työttömyyden syystä tai kestosta.
Ilkkuminen on typerää molempiin suuntiin. Monella yrittäjällä on kuitenkin tässäkin tilanteessa siiheen yritykseen liittyen paljon huolehtimista eikä ole kuin työtön, joka on irti kaikista yrityksistä ja ilman vastaavia vastuita, jne., ja siten vapaa hyppäämään työnhakuun 100% tarmolla. Moni yrittäjä joutuu ainakin henkisesti valmistautumaan yötä päivää siihen, kun toiminta taas käynnistyy poikkeustilan jälkeen, ja iso haaste ja stressi voi olla se, miten estää yrityksen meno konkurssiin sitä ennen, vaikka itse perustoimeentulon nyt tukien kautta onnistuisikin jotenkin saamaan.
Niin, nyt siis olet säälimässä ymmärtämässä yrittäjiä. Mutta kun tavallinen työntekijä joutuu työttömäksi, silloin häntä saa vain pilkata, niinkö?
Silloin ei sulla riitäkään empatiaa. Nettipalstat eivät täyty pöyristyneistä ihmisistä, kun joku firma pitää yt:t ja pistää pienipalkkaiset ihmiset pihalle (ja maksavat sen jälkeen sijoittajille osinkoja miljoonittain).
Kuinkas nyt suu pannaan?
Vierailija kirjoitti:
Nämä yrittäjät on nyt sitten sellaisia parempia työttömiä. Korona on parempi työttömyyden syy selvästi kuin kolmannet yt:t, joista ei enää selvinnyt.
Olen kyllä vähän vahingoniloinen kun tuttavapiirissa oleva tapahtuma-alan yrittäjä on nyt pulassa. Tarpeeksi kuunnellut juttuja, miten KAIKKI saavat työtä kun vaan etsivät ja KAIKILLA nyt on tietysti muutaman kuukauden puskuri tilillä tai että ihan kamalaa miten työttömiä hyysätään.
Nyt se puskurin olemassa olo ei kosketakaan heitä ja tuet ovat liian pienet ja liian vaikeita saada.
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.
Ehkäpä sillä tapahtumayrittäjällä on hieman erilainen yritystoimintaan liittyvä kulurakenne kuin normityöttömällä, jonka tarvitsee vain saada jostakin omiin kuukausittaisiin menoihin (vuokra, ruoka, jne.) riittävä summa. Yrityksessä on monesti kuluja, joita ei voi pysäyttää, ja niitä ei kukaan millään pikkulisätulolla (esim. mustikanpoiminta, pullojen keruu, joita olen itsekin ilman työtä olleena harrastanut) tai edes normityötuloilla kata. Ehkä yritystä voisi verrata vaikka valtamerta ylittämässä olevaan matkustajakoneeseen. Jos haluat selvitä ongelmatilanteessa, et voi yhtäkkiä lopettaa lentämistä, vaikka koneeseen ilmenisikin joku vika, vaan on pakko yrittää korjata vikaa ja lentää samalla vielä pitkän matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nyt siis olet säälimässä ymmärtämässä yrittäjiä. Mutta kun tavallinen työntekijä joutuu työttömäksi, silloin häntä saa vain pilkata, niinkö?
Silloin ei sulla riitäkään empatiaa. Nettipalstat eivät täyty pöyristyneistä ihmisistä, kun joku firma pitää yt:t ja pistää pienipalkkaiset ihmiset pihalle (ja maksavat sen jälkeen sijoittajille osinkoja miljoonittain).
Kuinkas nyt suu pannaan?
Etkö tosiaankaan ymmärtänyt pointtiani, vai ymmärsitkö tahallasi väärin? Paheksuin ilkkumista molemmissa tapauksissa (ja jokaisen tilanne on omanlaisensa), mutta halusin myös korostaa sitä, että yritystoiminnan ollessa jäissä koronan vuoksi harva yrittäjä on sellaisessa tilanteessa, että hänen ei tarvitsisi silti huolehtia monesta siihen yritystoimintaan liittyvästä asiasta, koska vastuut eivät pysähdy, vaikka myynti pysähtyisikin - ja monella on vielä omavelkaisia takauksia, joita ilman ei pieni yritys usein lainaa saa - joten tilanne voi olla työnhakuun keskittymisen näkökulmasta melko mahdoton verrattuna ihmiseen, jolla vastaavia sidonnaisuuksia ja stressiä ei ole.
Yrityksen juoksevat kulut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.Ehkäpä sillä tapahtumayrittäjällä on hieman erilainen yritystoimintaan liittyvä kulurakenne kuin normityöttömällä, jonka tarvitsee vain saada jostakin omiin kuukausittaisiin menoihin (vuokra, ruoka, jne.) riittävä summa. Yrityksessä on monesti kuluja, joita ei voi pysäyttää, ja niitä ei kukaan millään pikkulisätulolla (esim. mustikanpoiminta, pullojen keruu, joita olen itsekin ilman työtä olleena harrastanut) tai edes normityötuloilla kata. Ehkä yritystä voisi verrata vaikka valtamerta ylittämässä olevaan matkustajakoneeseen. Jos haluat selvitä ongelmatilanteessa, et voi yhtäkkiä lopettaa lentämistä, vaikka koneeseen ilmenisikin joku vika, vaan on pakko yrittää korjata vikaa ja lentää samalla vielä pitkän matkaa.
Vähän ohi ja sivusta, mutta on aika vaarallista lentää vikaisella lentokoneella valtamerta. Eikös koneet nimenomaan vältä ylittämästä pitkiä matkoja valtameriä?
Vierailija kirjoitti:
Myös ne ikuiset neuvot kerää mustikoita, sieniä, pulloja riippumatta vuodenajasta tai asuinpaikasta voisi kertoa yrittäjille. Ihan helposti tienaa satasia vähintään.Ehkäpä sillä tapahtumayrittäjällä on hieman erilainen yritystoimintaan liittyvä kulurakenne kuin normityöttömällä, jonka tarvitsee vain saada jostakin omiin kuukausittaisiin menoihin (vuokra, ruoka, jne.) riittävä summa. Yrityksessä on monesti kuluja, joita ei voi pysäyttää, ja niitä ei kukaan millään pikkulisätulolla (esim. mustikanpoiminta, pullojen keruu, joita olen itsekin ilman työtä olleena harrastanut) tai edes normityötuloilla kata. Ehkä yritystä voisi verrata vaikka valtamerta ylittämässä olevaan matkustajakoneeseen. Jos haluat selvitä ongelmatilanteessa, et voi yhtäkkiä lopettaa lentämistä, vaikka koneeseen ilmenisikin joku vika, vaan on pakko yrittää korjata vikaa ja lentää samalla vielä pitkän matkaa.
Kannattaako sen valtamerta ylittävän lentäjän haukkua toisia ja olla inhottava?
Lisään vielä, että jos olet joutunut työttömäksi vaikka yt:n seurauksena, niin tilanne on ikävä, mutta sen aiemman työnantajan yritystoiminnan velvoitteet eivät sido työntekijää enää millään tavalla, vaan hän on täysin vapaa keskittymään työnhakuun. Ei varmasti helppo tilanne useimmille koronakriisin aikana, mutta ei voi mitenkään verrata sellaiseen, jolla on nimi takauspapereissa, yritystoiminnan kulut juoksevat, ja myynti on yhtäkkiä pandemian vuoksi 0 euroa per viikko.
Jotkut eivät yksinkertaisesti osaa säästää pahan päivän varalle.
Jotkut eivät pysty säästämään, jos ei paljon ole mistä säästää.
Yrittäjät= valtamerta ylittäviä lentäjiä =D =D =D
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tajuan, että kulurakenne on täysin eri. Toivon tämän yrittäjän selviytyvän, työllistää myös muita. Olen silti vahingoniloinen kun joutuu kokemaan tämän.
Toivon myös sydämestäni, että tämä kriisi pudottaa tapahtumayrittäjän sieltä ylemmyyden ja menestyjän pilveltä tavallisten entisten palkansaajien keskuuteen. Toivon, että en kuule koskaan enää pilkkaa (kenenkään)työttömyydestä tai ääneen ihmettelyö siitä, että miksi joku on ”sossupummi”.
Monilla yrittäjillä on vakiintunut asiakaspiiri. He ovat voineet laskea kaiken kk-tulonsa aina maksavien asiakkaiden varaan. Korona kun tuli, niin useilta loppui rahan tulo asiakasmäärien romahtaessa. Kulut kuitenkin jäivät.
Se aiempi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas nyt suu pannaan?
Etkö tosiaankaan ymmärtänyt pointtiani, vai ymmärsitkö tahallasi väärin? Paheksuin ilkkumista molemmissa tapauksissa (ja jokaisen tilanne on omanlaisensa), mutta halusin myös korostaa sitä, että yritystoiminnan ollessa jäissä koronan vuoksi harva yrittäjä on sellaisessa tilanteessa, että hänen ei tarvitsisi silti huolehtia monesta siihen yritystoimintaan liittyvästä asiasta, koska vastuut eivät pysähdy, vaikka myynti pysähtyisikin - ja monella on vielä omavelkaisia takauksia, joita ilman ei pieni yritys usein lainaa saa - joten tilanne voi olla työnhakuun keskittymisen näkökulmasta melko mahdoton verrattuna ihmiseen, jolla vastaavia sidonnaisuuksia ja stressiä ei ole.
Ja miten näet ns. tavallisen työttömän osan? Hänenkö osansa on "kevyt" kuten joku muu sanoi? Miksi olet ylenmääräisen huolestunut vain ja ainoastaan varakkaista ihmisistä?
Se aiempi kirjoitti:
Lisään vielä, että jos olet joutunut työttömäksi vaikka yt:n seurauksena, niin tilanne on ikävä, mutta sen aiemman työnantajan yritystoiminnan velvoitteet eivät sido työntekijää enää millään tavalla, vaan hän on täysin vapaa keskittymään työnhakuun. Ei varmasti helppo tilanne useimmille koronakriisin aikana, mutta ei voi mitenkään verrata sellaiseen, jolla on nimi takauspapereissa, yritystoiminnan kulut juoksevat, ja myynti on yhtäkkiä pandemian vuoksi 0 euroa per viikko.
Sä et vaan kykene tajuamaan asiaaa. Sulla on selvästi joku blokki, että sulle ne yrittäjät ovat jotain eri kastia ja parempia ihmisiä, eikä työttömistä ole mitään väliä.
Huh!
Vierailija kirjoitti:
Jos yrittäjä ei osaa laskea keskiarvoa kolmen kuukauden kulurakenteelle ja pistää puskuriksi sen verran rahaa, ei ole kummoinenkaan yrittäjä ja joutaakin mennä. Varautua pitää, niin työntekijän kuin yrittäjän.
Ne pikkulisätulot on sitten sitä että ei pelkästään loisita yhteiskunnan kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Monilla yrittäjillä on vakiintunut asiakaspiiri. He ovat voineet laskea kaiken kk-tulonsa aina maksavien asiakkaiden varaan. Korona kun tuli, niin useilta loppui rahan tulo asiakasmäärien romahtaessa. Kulut kuitenkin jäivät.
Kas kumma, aivan samoin käy työttömäksi joutuvalle työntekijällekin. Palkka lähtee, mutta kulut jäävät.
Vakituiset työttömätkö täällä huutelee ja kadehtii kun yrittäjä ei ole työtön vaan hakee päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu tää eroo TÄYSIN ihmisestä joka joutuu työttömäksi. Koska työntekijöillä saattaa jouluna olla palkka ja pääsiäisenä vitsa, ei semmoista voi ennustaa, rahaa tulee tai ei tule, ja eihän työntekijällä ole mitään kuluja jos palkkaa ei tule. Siis yrittäjät ovat aivan ennenkuulumattomassa tilanteessa jossa tulot vaan loppuu ja kulut jatkaa juoksuaan. Ajatelkaa, ei kukaan ole moista KOSKAAN kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä siinä ilmoittautumisessa on vaikeaa? Ilmoittauduin itse viime maanantaina eikä siellä mitään outoa kyselty eikä tarvinnut kertaakaan miettiä, että mitä tämä tarkoittaa. Työsuhteet 2 vuoden ajalta piti osata laittaa ja piti muistaa, missä on opiskellut, mutta ei se mikään byrokratian kauhukuva ollut. Ohjeita riitti, niistä oli apua, jo viitsi lukea.
Olet siis väliaikaista työttömyysturvaa hakeva täysipäiväinen yrittäjä?
Kultsipuppeli, kaikki työttömät ovat väliaikaista työttömyysturvaa hakeavia potentiaalisesti täysipäiviäisä työntekijöitä. Ihan kuten sinä nyt. Sulta koronavirus vei duunit, samoin se on vienyt työt niiltä joita yrityksesi mahdollisesti työllisti työntekijöinä.
Näyttää yrittäjiä todella rankasti ärsyttävän se, että he ovat vihdoin loisimassa veronmaksajien kukkarolla -- ihan kuin muutkin, joilla ei ole töitä.
En ole sinun kultsipuppelisi eikä multa ole mennyt työt.
Toisekseen kysyin ihan asiallisen kysymyksen, joten voit painua v*ttuun länkyttämään, jos sulla ei ole antaa siihen vastausta.
Mene töihin siitä loisimasta meidän rahoilla.
En ole sinun kultsipuppelisi eikä multa ole mennyt työt.
Toisekseen kysyin ihan asiallisen kysymyksen, joten voit painua v*ttuun länkyttämään, jos sulla ei ole antaa siihen vastausta.