Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryystikö sinun mummosi tai isomummosi asetilta kahvia sokeripala hampaiden välissä?

Vierailija
15.04.2020 |

Minun ryysti. :)

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänäidistä en tiedä, mutta äidinäiti laittoi sokeripalan suuhunsa ja joi kahvinsa ihan kupista. Ei laittanut sokeripalaa koskaan kuppiin. 1920-luvulla syntynyt.

Vierailija
22/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mummosta en muista, että olisi tehnyt noin, mutta naapurin mummo kyllä.

Ja sitä vehnästä kastettiin kahvissa meille lapsille. Siitähän se pullamössösukupolvi tulee. 😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Isovanhempani olivat koulutettuja kaupunkilaisia, eivätkä mitään tolloja juntteja.

No olipa sinulla onni, että oli noin ihanat isovanhemmat!

Vierailija
24/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan tavannut kumpaakaan isomummoni, joten en tiedä heidän tavoistaan. Kumpikaan mummoistani ei juonut tassilta.

Vierailija
25/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arominautinnon saa tuplana tassilta. Teinit ei hiffaa.

Vierailija
26/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Oli aina naapurinsa kanssa kilpailu kumpi pystyy kauempaa imaisemaan sokeripalan tassilta.

Vierailija
27/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sitä kahvia ei voinut kupista juoda

Tätä minäkin ihmettelin lapsena (joskus 1980-luvulla) ja minulle kerrottiin että kahvi jäähtyy nopeammin siinä lautasella. Pitänee paikkansa, mutta hankalan näköistä se lautaselta ryystäminen oli.

Vierailija
28/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummo joi kahvin tasetilta.

Minun mummini taas nautti kahvinsa kasetilta. Ja laulu maistui.

Vierailija
29/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti - ja itsekin tein niin 4-vuotiaana.

Vierailija
30/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi sitä kahvia ei voinut kupista juoda

Tätä minäkin ihmettelin lapsena (joskus 1980-luvulla) ja minulle kerrottiin että kahvi jäähtyy nopeammin siinä lautasella. Pitänee paikkansa, mutta hankalan näköistä se lautaselta ryystäminen oli.

Kahvi oli kuumempaa ennen näitä meidän keittimiä ja sitten myös posliinikuppi käsittääkseni pitää lämmön paremmin. Viisaammat saavat taas oikaista...

Vierailija
31/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummoistani, syntynyt 1930, joi kahvia noin, mutta jostain syystä lopetti sen tavan ja juo nykyään mukista.

Muistelen kuulleeni/lukeneeni jostain, että kahvin aromi parani, kun kahvi oli tassilla paremmin kosketuksissa ilman kanssa.

Vierailija
32/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryysti ja minulla on vieläkin ne kupit ja tassit kaapissa tallella. Lusikoista on osan rosvo vienyt.

Vierailija
33/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mummoni oli syntynyt 1920-luvun lopulla. Mutta muistan, että mummulassa kävi lapsuudessani kylässä joku vielä vanhempi mummero, ja hän joi kahvinsa näin. Se jäi muksulle mieleen. Senkin muistan, että kahvit aina katettiin ja tarjottavaa piti länsisuomalaiseen tyyliin olla paljon...

Vierailija
34/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisoisoäiti varmaankin. Jos oli kuumaa kahvia. Tai ehkä bukee?

Vierailija
35/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta pappa joi tassilta. Laittoi vielä suolaa kahviinsa.

Vierailija
36/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntyny 70-luvulla ja teen noin vieläki. Suola poisti vedenmaun kahvista.

Vierailija
37/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeripala huulille.

Tassi harallaan pystyssä olevien sormien varaan vasemmalle kädelle.

Kuppi oikeassa kädessä siten että etusormi on kupin korvassa ja peukalolla pidellään kupissa olevaa lusikkaa paikallaan.

Kahvia kaadetaan kupista tassille sopiva määrä.

Sokeripala kiepautetaan suuhun.

Ryystetään tassin reunasta kahvia.

Kaadetaan tassille lisää kahvia.

Vierailija
38/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Syntyi 1915. Ja saattoi dipata pullaa myös kahviin.

Lisäksi saatettiin laittaa pullapitkon viipaleen päälle vähän voita ja sokeria, kun pitko alkoi kuivahtaa. 

Vuonna 1900 syntynyt isoäitini teki juuri noin, siitä tassilta ryystämistä sokeripala hampaiden välissä oli kyllä pienenä hauska seurata. Yritin joskus matkia, mutta ei oikein onnistunut :)

Vierailija
39/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ryysti

Vierailija
40/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Aina oli kauniit kahvikupit, asetit, servietit ja kerma kaadettuna kauniiseen pikku kannuun. Kankainen pöytäliina aina pöydällä ja jotain vierasvarakeksejä luonnollisesti kaapissa varalla. Mummi oli syntynyt 1911. Itse asiassa en ole ikinä nähnyt kenenkään ryystävän asetilta sokeripala suussa, vaikka lapsena 70-luvulla tuli useiden vanhusten luona kyläiltyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan