Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryystikö sinun mummosi tai isomummosi asetilta kahvia sokeripala hampaiden välissä?

Vierailija
15.04.2020 |

Minun ryysti. :)

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänäiti, vuonna 1912 syntynyt pienen maatalon emäntä joi kahvinsa tassilta sokeripala suussaan aina puuhellan ääressä, ei koskaan pöydän ääressä muiden kahvittelijoiden kanssa. Äidinäiti, 15 vuotta nuorempi kaupunkilaisen työläisperheen rouva, joi kahvin kupista, ei koskaan mukista. Oivoi, tulipa haikeus molempien perään. Kerrassaan riemastuttavia olivat molemmat omalla tavallaan.

Vierailija
42/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaismummoni ryysti kahvia tassilta sokeripala huulten välissä. Hänellä ei ollut hampaita, ja kädet tärisivät. Kumma kyllä, kahvi ei läikkynyt vaan päätyi aina suuhun. Mummoni kuoli vuonna 1980 ja oli syntynyt 1895.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Isovanhempani olivat koulutettuja kaupunkilaisia, eivätkä mitään tolloja juntteja.

Ilmankos sinusta on tullut noin fiksu ihminen, jolla on laaja-alainen näkemys elämästä.

Vierailija
44/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, piti olla palasokeria ja oikeat kahvikupit eikä mukia. 

Oliko Pulmua vai Sirkkua? Toinen oli parempi ryystämiseen.

Vierailija
45/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vuonna 1914 syntyneet tehneet enään noin ja varmaan 70-luvulla viime vuosisadalla syntyneet teki vielä noin.

Vierailija
46/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa jonka mielestä ryystäminen on ällöttävää eikä herttaista?

Vierailija
47/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ryystänyt mitään.oli hyväkäytöksinen lady.

Vierailija
48/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomummi joi ainakin ja ehkä myös mummi, en kuitenkaan muista sitä koskaan nähneeni.

Pappa taas joi suoraan pullonsuusta :D

Vierailija
49/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta 62-vuotias työkaveri juo noin vieläkin.

Vierailija
50/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Syntyi 1915. Ja saattoi dipata pullaa myös kahviin.

Lisäksi saatettiin laittaa pullapitkon viipaleen päälle vähän voita ja sokeria, kun pitko alkoi kuivahtaa. 

Kyllä minäkin dippaan pullaa kahviin, korppua tai kovaa keksiä varsinkin.

Vierailija
51/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni ovat syntyneet -39 ja -41, ei ryystä kumpikaan. Olen ehtinyt nähdä kaksi isomummoani (s. -18 ja -21), toinen ei ainakaan tuota tapaa harrastanut. Toisesta en ole aivan varma, hän kuoli ollessani aika pieni. Heitä vanhemmat naiset ovat varmaan juoneet kahvinsa noin, jos sitä on ollut.

Vierailija
52/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkkaa vuosilukua, mutta mummoni oli syntynyt ennen vuotta -20 ja kyllä teki noin. Muistan oikein selvästi. Tassia pidettiin yhden käden sormen päissä, ei siis mitenkään reunasta kiinni. Taito laji.

Minä muuten kastan keksin tai pullan kahviin kun kotona juon ja näkemässä ei ole kuin oma perhe. 😄 Suosittelen, oikein hyvää. 😊

Vierailija
53/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1890-luvun lopulla syntynyt pappani joi kotioloissa kahvin tassilta, en muista käyttikö sokeria 😊

Vierailija
54/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faija ryysti ja minä kanssa, ei ollut niin kuumaa siinä tassilla.

Vierailija
55/90 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  1960-70-luvuilla vielä nähnyt eläkeläisten juovan kahvia ryystämällä, sokeripala huulten välissä. Luulen että se oli lähinnä rituaali, kuten esim. tequilaa jotkut juo tietyllä tavalla. Tassin pitäminen, sille kaataminen, ryystämisen ääni, nenän alla väreilevä, tuoksuva kahvi, joka suodattuu makean sokerin lävitse. Kaikki tämä on on vaatinut aikaa ja keskittymistä, ja tavallaan "pakottanut" ihmiset istumaan alas ja rauhoittumaan. Tämä on erilaista kuin nykyaikainen tapa hakea kioskilta pahvimukillinen, joka siemaistaan muun puuhan lomassa.  

Vierailija
56/90 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Karjalöan evakkoja oli mummo. Myös hänen kaveri ryysti.. Oli lapsena hauska katsoa kahvipöydässä heidän rituaaliaan.

Vierailija
57/90 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta perhepäivähoidossa joku perheenjäsenistä ryysti.

Vierailija
58/90 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummu ei olisi koskaan juonut kahvia mukista. 

Ei minunkaan.

Edes äitini ei suostu juomaan mukista, pitää olla pieni kahvikuppi ja tassi ka lusikka, on boomeri. Tassilta ei sentään juo, kuton mummovainaa.

Vierailija
59/90 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiti oli syntynyt 1898 ja kyllä hän ryysti tassilta. Kahvin keittokin oli prosessi eli ensin jauhettiin pavut puisessa kahvimyllyssä. Minäkin sain jauhaa, kun olin kylässä. Sitten kahvi kiehuvaan veteen ja ripaus suolaa.

Kahvin annettiin hautua hetken.

Näin lapsena jopa, kun kahvipavut paahdettiin ns. rännärilla.

Vierailija
60/90 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen  1960-70-luvuilla vielä nähnyt eläkeläisten juovan kahvia ryystämällä, sokeripala huulten välissä. Luulen että se oli lähinnä rituaali, kuten esim. tequilaa jotkut juo tietyllä tavalla. Tassin pitäminen, sille kaataminen, ryystämisen ääni, nenän alla väreilevä, tuoksuva kahvi, joka suodattuu makean sokerin lävitse. Kaikki tämä on on vaatinut aikaa ja keskittymistä, ja tavallaan "pakottanut" ihmiset istumaan alas ja rauhoittumaan. Tämä on erilaista kuin nykyaikainen tapa hakea kioskilta pahvimukillinen, joka siemaistaan muun puuhan lomassa.  

Hieno kuvaus tilanteesta, samanlaiset muistikuvat itselläni isoäidistä 1970-luvulta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi