Pärjääköhän pojat nyt tyttöjä paremmin peruskoulussa, kun on siirrytty etäopetukseen?
Kun monesti koulua on haukuttu tyttöjä suosivaksi sen rakenteiden vuoksi. Nyt kun tytöt eivät pärjää enää ”mielistelemällä” luokassa, vaan näyttö perustuu Puhtaasti jätettyihin tehtäviin ja osallistumiseen, ei koululaitoksessa pitäisi olla mitään varsinaisesti tyttöjä suosivaa.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä keskimäärin pojat kärsivät enemmän ja tulokset heillä huononee enemmän. Tytöt keskimäärin tunnollisempia ja velvollisuudentuntoisempia. Hommat tulee hoidettua vaikka ei niin huvita.
Pojat kärsivät tästäkin?!
Millainen malli sitten olisi sellainen, että pojatkin alkaisivat pärjäämään koulussa?Tekemällä oppiminen, learning by doing. Ja tähänkin riittävästi tukea.
Ei matematiikkaa opi laskematta tai lukemista lukematta. Miten tätä opetellaan muuten kuin keskittymällä itse asiaan?
No esim tukemalla sitä keskittymistä monipuolisesti, pitämällä aiheet monipuolisina (ei pelkkiä kukkia ja pupuja tms.) jne.
Ohis
Minun oppilailla oli muutama perinteinen pääsiäisaiheinen värityskuva muiden tehtävien lisäksi. Moni poika palautti vain pupuvärityskuvat. Tytöt palauttivat tehtävät, sekä ylimääräiset puouvärityskuvat. Ovat 3. luokkalaisia siis.
Vierailija kirjoitti:
Ei siltä vaikuta. Mitä nyt tuossa mun nelosluokkalaisen tytön etätuntia kuuntelin, niin puuttuvat oppilaat olivat enimmäkseen poikia, ja toiset oppilaat joutuivat soittelemaan ja muistuttelemaan Meetistä. Opettaja harmitteli, että osa on aina hyvissäajoin ja joutuvat sitten tuhlaamaan aikaa myöhästyneiden odotteluun.
Luokalle lisättiin myös aamuun yksi extra-meetti, juurikin oppilaille joilla toistuvia unohduksia osallistua etätunneille ja/tai myöhästyneitä tehtävien palautuksia tai ymmärtämättömyyttä tehtävänannoista. Ryhmään kutsutuista lapsista suurin osa oli poikia.
Alkoi kyllä säälittää niin opettaja kuin ne lapsetkin, joilla ei välttämättä ole vanhempia kotona, riittäviä taitoja etäopiskelua tai sellaista vanhemmuutta, että oppilasta tuetaan ja autetaan etäkoulussa :(
Meidän 3 lk ei ole kyse oppilaan sukupuolesta, vaan siitä voiko vanhemmat opastaa laitteiden käytössä ja onko laitteita tarpeeksi käytössä ym. Eli pitkälti vanhempien resursseista. Sinäkin olit mukana kyttäämässä lapsesi tunteja...
Mut toki tällä saadaan taas yleistettyä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojalla ainakin paranee, kun mitään ei tule tehtyä ellei vanhempi istu vieressä ja patista ja auta. Koulussa tekee hommat rimaa hipoen ryhmän mukana.
Tuolla lapsella ei ole mitään sisäistä motivaatioita oppia tai pärjätä elämässä. Tai tunnetta, että asioita, jotka on vaan hoidettava, oli kivoja tai ei. Alkaa keinot loppua, millä huokuttelisi esiin edes jotenkin omatoimisen ihmisen.
Onko lapsesi niitä sohvallalojujia, joiden käteen on liimaantunut jatkuvia tyydyttäviä aistiärsykkeitä syöttävä kännykkä? Ei niitä mikään muu enää kiinnostakaan, se on jo myöhäistä. Ovat päässeet Pixarin Wall-e -elokuvan tyyliseen helpon makoilun makuun jo. Pelastakaa nuoremmat lapset älkääkä tehkö niistä passiivisia ruutuzombeja.
Koulussa menestyy hyvin sillä, että kuuntelee tunnilla, tekee sekä tunnilla annetut tehtävät että kotitehtävät. Lukee kokeisiin, menee ajoissa nukkumaan ja syö aamupalan.
Jostsin syystä ei kaikilta, etenkään pojilta onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä keskimäärin pojat kärsivät enemmän ja tulokset heillä huononee enemmän. Tytöt keskimäärin tunnollisempia ja velvollisuudentuntoisempia. Hommat tulee hoidettua vaikka ei niin huvita.
Millainen malli sitten olisi sellainen, että pojatkin alkaisivat pärjäämään koulussa?Tekemällä oppiminen, learning by doing. Ja tähänkin riittävästi tukea.
Ei matematiikkaa opi laskematta tai lukemista lukematta. Miten tätä opetellaan muuten kuin keskittymällä itse asiaan?
No esim tukemalla sitä keskittymistä monipuolisesti, pitämällä aiheet monipuolisina (ei pelkkiä kukkia ja pupuja tms.) jne.
Ohis
Minun oppilailla oli muutama perinteinen pääsiäisaiheinen värityskuva muiden tehtävien lisäksi. Moni poika palautti vain pupuvärityskuvat. Tytöt palauttivat tehtävät, sekä ylimääräiset puouvärityskuvat. Ovat 3. luokkalaisia siis.
Niin? Miten tämä liittyi tuohon minun kommenttiin??
Meillä etäopetuksessa 6.lk tyttö hoitaa tunnollisesti tehtävät. 2.lk poika vähän sinne päin. Puuttuu tehtäviä, unohtaa tehtäviä. Kysyttäessä vastaa, että on tehnyt, mutta kun tarkistetaan, saattaa useita tehtäviä olla tekemättä. Kotona tuntuu olevan liikaa houkutuksia pojalle mm. pleikkari, puhelin, tramppa, vaikka ollaan sovittu, että niihin saa koskea vasta kun KAIKKI tehtävät on tehty.
Itse en ehdi koko aika vahtimaan, sillä omat etätyöt on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojalla ainakin paranee, kun mitään ei tule tehtyä ellei vanhempi istu vieressä ja patista ja auta. Koulussa tekee hommat rimaa hipoen ryhmän mukana.
Tuolla lapsella ei ole mitään sisäistä motivaatioita oppia tai pärjätä elämässä. Tai tunnetta, että asioita, jotka on vaan hoidettava, oli kivoja tai ei. Alkaa keinot loppua, millä huokuttelisi esiin edes jotenkin omatoimisen ihmisen.
Sama. Työt jää tekemättä kun pitää istua pojan vieressä vahtimassa jatkuvasti. Muuten ei jaksa keskittyä.
Ihan tavallinen ja kiltti poika, joka kasvatettu samalla tavalla kuin siskonsa, jolla ei ole ongelmia keskittyä läksyihin.
Mutta kai sitten ollaan vaan huonoja vanhempia.
Kuinka nuorena poikanne aloitti jatkuvan, säännöllisen ja riipuvuutta aiheuttavan henkilökohtaisen viihde-elektroniikan käytön?
Eiköhän tämä suosi etenkin tyttöjä, kun jo pikkulapsena vanhemmat lukevat enemmän tytöille kuin pojille. Poikiin ei panosteta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pojat on kilttejä poikia. Ei neroja vähän nörttejä. Hyvin tekivät tehtävät ja pärjäsivät koulussa kumpikin. Pojat vaan on laiskempia ja aina löytyy joku tekosyy keksiä, miksi pojat pärjäävät huonommin. Sitten on se pieni osa, joka on fiksumpaa ja ahkerampaa sakkia ja jotka maailmassa saavat jotain aikaan. Laiskat pojat/miehet ottavat kunnian näiden tekemisistä, vaikkei itsellään ole asiaan osaa eikä arpaa sen enempää kuin että on kulkuset jalkojen välissä.
Kyllä on taas todella miesvihamielistä tekstiä. Sääliks käy sun poikias.
Oikeasti miesvihamielistä on hokea pojat on poikia, eikä vaatia kouluhommien tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
3 luokalla vanhempien panostus on aivan ehdottoman tärkeässä asemassa siinä miten tehtävät. Ei voi olettaa että sen ikäinen tekee kaiken itse.
P.s. emme ole palauttaneet vieläkään tyttären kässäntyötä. Ou nou.
Taitaa poikalapsilla mennä päivät pelatessa.
Kasvaakohan luokallejääneiden määrä kuinka paljon?
Eihän mammat raaski patistella Erkki Viljamia tekemään tehtviään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pojat on kilttejä poikia. Ei neroja vähän nörttejä. Hyvin tekivät tehtävät ja pärjäsivät koulussa kumpikin. Pojat vaan on laiskempia ja aina löytyy joku tekosyy keksiä, miksi pojat pärjäävät huonommin. Sitten on se pieni osa, joka on fiksumpaa ja ahkerampaa sakkia ja jotka maailmassa saavat jotain aikaan. Laiskat pojat/miehet ottavat kunnian näiden tekemisistä, vaikkei itsellään ole asiaan osaa eikä arpaa sen enempää kuin että on kulkuset jalkojen välissä.
Oikeasti miesvihamielistä on hokea pojat on poikia, eikä vaatia kouluhommien tekemistä.
Sinähän sitä hoet. Suurin osa on laiskoja. Paitsi sun omat valioyksilös, jotka voi nostaa jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Varmaan siten, että hänen esimerkissään poika palautti innoissaan ainoastaan sen nössön pupukuvan mutta ei varsinaiset läksyt kiinnostaneet. Joten ehkä poikien opiskeluongelmat eivät sittenkäään ole yksipuoleisissa aiheissa kuten väitit, kun tuntuvat kuitenkin kiinnostavan.
t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Poikia kiinnostaa aina se mistä pääsee helpommalla, ettei tarvitse vaivautua. Puput ja kukat eivät haittaa, jos niiden avulla voi sluibailla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Työt jää tekemättä kun pitää istua pojan vieressä vahtimassa jatkuvasti. Muuten ei jaksa keskittyä.
Ihan tavallinen ja kiltti poika, joka kasvatettu samalla tavalla kuin siskonsa, jolla ei ole ongelmia keskittyä läksyihin.
Mutta kai sitten ollaan vaan huonoja vanhempia.
Kuinka nuorena poikanne aloitti jatkuvan, säännöllisen ja riipuvuutta aiheuttavan henkilökohtaisen viihde-elektroniikan käytön?
Täytyy olla aika pullossa elänyt jos luulee, et nykymaailmassa vain pojat pelaavat...
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Poikia kiinnostaa aina se mistä pääsee helpommalla, ettei tarvitse vaivautua. Puput ja kukat eivät haittaa, jos niiden avulla voi sluibailla.
Eri
Miksi aiheiden täytyy olla sellaisia, jotka eivät poikia kiinnosta? Ja on muuten törkeä yleistys. Aika jännä, et aina vain miessukupuolesta saa tehdä halventavia yleistyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä suosi etenkin tyttöjä, kun jo pikkulapsena vanhemmat lukevat enemmän tytöille kuin pojille. Poikiin ei panosteta tarpeeksi.
Opettajana väittäisin että poikiin keskitytään enemmän. Jos perheessä on sekä tyttöjä että poikia, niin poikien tarpeet menevät ensin, tytöt odottavat kiltisti omaa vuoroaan. Näin se menee valitettavasti koululuokassakin, niille joillekin pojille joutuu keskittämään suurimman osan ajastaan, vaikka oikeasti haluaisin myös tukea sitä hiljaista lukihäiriöistä tyttöä, eriyttää niille kympin tytöille ja pojille enemmän, auttaa luokan hiljaisia haaveilijoita (joita on enemmän tytöissä mutta myös pojissa).
Etäkoulussa pojat eivät joudu altistumaan "poikakulttuurille", jossa opiskelua ja koulussa menestymistä pidetään nolona. Moni voi hyötyä. Ja pojat eivät pääse myöskään häiritsemään tyttöjen opiskelua möykkäämisellään.