Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Papun vaatteethan tehdään jossain halpatyömaassa, ei Suomessa. Ylihintaisia laatuun nähden.
Vanha keskustelu, mutta mikään ei ole muuttunut!
Minusta tämä vaan pahenee, joka toisella on päällään nilkkoihin asti ulottuva kirjava pussilakana. Telttamuoti jatkuu aina vaan.
Tykkään Gauharin vaatteista, mutta ainakin Stockalla mekot niin leveitä, että niihin olisi mahtunut 2-3 minun kokoistani. Ei niitä voi kurrata edes millään vyöllä kokoon, vaatemalli on säkki.
Onneksi olen ostanut vuosia sitten klassisia kynähameita, kotelomekkoja ja kellohelmaisia, tiukan vyötärön mekkoja. Sellaisia on ihan mahdotonta löytää nyt kaupoista.
Nuo tunikat ja teltat tekevöt hyvin kauppansa suurissa marketeissa, joissa nykyisin myydään euromääräisesti enemmän vaatteita kuin varsinaisissa vaatekaupoissa. Ja niitä marketteja on suurimmalla osalla kohtuullisen matkan päässä.
Helppo ostaa samalla kun tehdään perheen ruokaostokset, eikä hintakaan juuri koskaan päätä huimaa. Ja yllätys yllätys, suuret koot tuppaavat noissa marketeissa loppuvan ensimmäisenä.
Ap kertoo olevansa valmis maksamaan kotimaisesta mekosta jopa 100 euroa. Sen on pakko olla vitsi.
Vanha ketju mutta pakko kommentoida minunkin. En voisi olla enempää samaa mieltä aloittajan kanssa! Olen pitkä ja hoikka, ostovoimaa löytyisi jonkin verran ja mielelläni tukisin suomalaista työtä mutta ostettavaa ei markkinoilla ole.
Hyvin istuvat kauniin väliset t-paidat, trikoopaidat, kauluspaidat, hyvästä kankaasta tehdyt suorat housut, joiden lahkeen sisäpituus on vähintään 84-85cm. Laadukkaat urheiluvaatteet.
Ei näitä ole myynnissä missään. Enkä halua teettää, vaan haluan ostaa, valita useammasta värivaihtoehdosta ym. Ihan sama, olisiko tuotteet verkkokaupassa tai kivijalkakaupassa. Mutta kun ei ole missään.
Ulkomaiset mallistot sopivat minulle hyvin. Saisipa vastaavia kotimaisia. Mymmelikaapuihin tuskin pukeudun edes vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa tuhlausta ostaa vaatteita noin usein.
Miehet on paljon ekologisempia.
Miehet muka ekologisempia!?
Suomalaisten naisten keskipaino on 73 kg.
Eiköhän siinä tullut vastaus tähänkin.
Ai niin, itse olen 185 cm pituinen mies ja painan 74 kg.
Luettuani tätä viestiketjua näyttää siltä, että useampikin on kohdannut samaa ongelmaa. Suurena ongelmana pienten laatuvaatteiden valmistajien kanssa on näkyvyys (varsinkin verkkokaupassa) sillä pienet studiot/ateljeet jäävät suurten jalkoihin. Useimmiten vaaditaan suurta markkinointia tai tuuria saada tuotteet jonkun vaikuttajan käyttöön. Itse ostin laadukkaamman hupparin pieneltä suomalaiselta studiolta ja vaikka hinta on perus H&M korkeampi niin laatuerossa on huomattava ero...
Näitä yrityksiä on vain todella vaikea löytää vaikka yrittäisi esim. Googlesta etsiä.. Itse törmäsin kyseiseen studioon Helsinki Design weekillä enkä ollut aikaisemmin kuullutkaan heistä. Jos jotain kiinnostaa oli nimellä Nada Bellam studios
Nostan vanhan ketjun esiin - ääni ommellinen.fi laadulle ja kotimaisuudelle. Ai että on kivoja mekkoja 😊
Ihan pakko tulla tänne kommentoimaan, vaikka minulla nyt ei henkilökohtaista kokemusta tästä kyseisestä yrityksestä olekaan, että on tämä ihmisten kommentointi surullisella tasolla!! Olen ollut monta kymmentä vuotta yrittäjänä ja ihmettelen aina sitä miten ihmiset näillä keskustelupalstoilla lyttäävät niitä, jotka täällä Suomessa viitsivät yrittää (tässä maassa ei muutenkaan ole yrittäminen kovin helpoksi tehty !!). Usein se menee niin, että kun saat hyvää palvelua/hyvän tuotteen, olet hiljaa. Kun kokemuksesi on huono, niin jokainen some ja keskustelupalsta huutaa. Varokaa sitä Älkää tilatko tätä Huijareita kaikki "Rumat/pas**t tuotteet", hyväksytään sitten, että kohta kaikki tuotteet tulevat epäeettisesti Kiinasta tai muualta kun ei kerta kotimaisuus enää kenellekään merkitse mitään. Ei kaikkien tuotteiden/palveluiden tarvitse sopia kaikille, mieltymyksiä on monia ja asiakkaat yksilöitä. Yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Hyvä että on valinnanvaraa.
Käyn lisäämässä tämän saman kommentin useammalle keskustelupalstalle vain osoittaakseni muille kanssayrittäjille tukeni. Ja toivon, että jokainen joka tänne kommentoi, miettii ensin, ennen kuin huutelee. :)
Kannattaa teettää ompelijalla, saa mieleisensä kaavoituksen ja materiaalin. Käytin ennen Andiatan tuotteita, mutta niiden hinta-laatusuhde ei ole enää hyvä. Samat housut ja jakut saa ompelijalta paremmin.
Suunnittelussa ei oteta huomioon erilaisia vartalonmalleja eikä kauneutta riittävästi.
Vuosia vanhan ketjun uusille (miksei vanhoillekin) lukijoille suositus MariMarin vaatteista. Osa vaatteista tehdään Lahdessa, ei tiettävästi kaukoidässä mitään (ihan satavarma en ole). Niin kauniisti istuvia mekkoja en ole löytänyt mistään muualta, laatu todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia vanhan ketjun uusille (miksei vanhoillekin) lukijoille suositus MariMarin vaatteista. Osa vaatteista tehdään Lahdessa, ei tiettävästi kaukoidässä mitään (ihan satavarma en ole). Niin kauniisti istuvia mekkoja en ole löytänyt mistään muualta, laatu todella hyvä.
LISÄYS: Hinnat 150+ euroa, eli ei kyllä satasella löydy kuin alesta.
https://www.marimari.fi/fi/MEKOT-DRESSES/148/0+Beehive+Jubilee+Safari+M… Tästä haaveilen, en ole vielä raaskinut ostaa
Vaikka mitä uutta tulee, suomalainen vastesuunnittelu näyttäytyy tyylitajuttomana, synkeänä tai sitten mauttoman räikeänä. Koot ovat yleenä suurille tukeville naisille. Harmaita telttoja on tarjolla paljon.