Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?

Vierailija
13.04.2020 |

Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!

Kommentit (776)

Vierailija
661/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin asia tuntu inhottavalta 13-vuotiaana, ei se tarkoita sitä että se olisi inhottava vuosikymmeniä myöhemmin.

En olisi osannut ajaa autoa silloin, mutta se ei kerro mitään tämän hetken kyvyistäni.

Silloin ei kiinnostanut bilsa, fysiikka eikä kemia. Mutta, tadaa, haenkin nyt lääkikseen.

Silloin villasukan kantapään tekeminen oli työlästä. Mutta aikuisena sitä jaksaa lukea ohjeet ja keskittyä. Silloin ei.

Ei kannata lyödä lukkoon asioita sen vuoksi, ettei teininä kroppa totellut ja kaikki uudet asiat tuntui kamalan hankalilta ja raskailta.

Jos meidän vaatteita ompelee tällä hetkellä 12v lapset, niin miksi aikuiset ei kykenisi sitä oppimaan?

Vierailija
662/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.

Tarjonnan puute (ks tämä ketju, plus suomesta ei saa juuri muidenkaan maiden kauniita merkkejä)

Sää joka estää kauniin pukeutumisen noin 10kk vuodesta

Ryhmäpaine, suomessa ei nättiä pukeutumista hyvällä katsota kummankaan sukupuolen taholta (naiset hyljeksivät, miehet seksualisoivat)

Siinä selitys.

Tämä. Vaatii suorastaan rohkeutta pukeutua naisellisesti ja kauniisti. Itse sain mulkoilua, kun pukeuduin mielestäni nätisti koululaiskonserttiin  (kapea polvipituinen hame ja viehättävä pusero, 5 cm korot). Yksi tuttava tuhahti paheksuvasti " tällätä nyt koululaiskonserttiin" :D

Tämä on niin totta nyky-Suomessa :D

Asuimme perheen kanssa muutaman vuoden USA:ssa, Italiassa ja sitten Ranskassa. Molemmissa Euroopan maissa oli luontevaa pukeutua kauniisti juhliin. Samoin jopa USA:ssa juhlissa naiset olivat niissä kaameissa kotelomekoissaan ja muovikorkkareissa, mutta silti.

Suomessa päivittelin takaisin muuton jälkeen ankeaa naistenvaatteiden tarjontaa ja valikoimaa. Mihin tahansa kauppakeskukseen menenkin on siellä samat, muutamat kansainväliset merkit edustettuina ja valikoima on todella suppea. Turha haaveilla löytävänsä kauniita ja näyttäviä naisten vaatteita.  Onneksi on verkkokauppa...

En vain ymmärrä miksi tuntuu olevan vallalla asenne, että ei saisi näyttää kauniilta ja laittautua. Minä pidän siitä kun näytän kauniilta ja samoin pitää mieheni. Luulen, että kaikista meistä olisi pohjimmiltaan kiva ehostautua yhteisiin tapahtumiin ja juhliin, miksei joskus arkeenkin, kun on aikaa.

Kaunis pukeutuminen ja meikkaaminen on piristävä asia.

Mun mielestä nämä jutut on kyllä ihan täyttä paskaa, ja enemmänkin toisin päin. Mitä muuta nykyihmiset muka tekevät, kuin laittautuvat? Vai onko koululaisten äideillä jokin ihan eri kupla? Ilmeisesti kerran mymmeli ja muumivaatteet tuntuvat olevan heille suunnattuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin omasta kokemuksesta lämpimästi suositella Alpan vaatteita. Todella laadukkaita, hyvännäköisiä, mukavia ja kestäviä. Alpakanvilla on materiaalina ihan mahtavaa! Samalla kestävää, mutta niin sileää, että voin ongelmitta käyttää sitä herkkää hipiääni vasten, jolle perus villa on ihan no no. Tätä voi myös höyryttämällä muotoilla omaan kroppaan paremmin sopivaksi.

Ensimmäisestä neuleestani olen nyt kolmen vuoden viikoittaisella toimistokäytöllä (kädet seilaavat pitkin kovaa pöytäpintaa, nojailen kyynärpäihini paljon) onnistunut kuluttamaan molemmat kyynärpäät puhki. Pyytämällä sain ilmaiseksi alkuperäistä lankaa parsimista varten, ja pienellä vaivalla neule on taas kuin uusi seuraavat pari vuotta. Jos ei luota omiin parsintataitoihinsa, on tarjolla myös firman oma korjauspalvelu, jota joku jo aiemmin mainostikin.

Ainoa miinus omaan silmääni on tuotteiden valmistus ulkomailla, joskin tässäkin taustalla se, ettei kotimaasta löytynyt osaavaa valmistajaa. Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa tämäkin vielä muuttuu, jos suomalainen tekstiiliteollisuus vielä nousisi alennustilastaan.

Vierailija
664/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli farkkujen perään. Mun käsittääkseni Suomessa ei valmisteta enää minkään merkin farkkuja, mutta lähimpänä on Masi company ja Very Nice, joiden suunnittelu Suomessa ja valmistus Virossa.

Myöskään kutomoja ei taida olla enää kuin TamSilk, joten neulepaitoja tai villatakkeja ei vaan täällä tehdä.

Kannattaa siis etsiä niistä sitten niitä seuraavaksi parhaimpia, jotka avoimesti kertovat missä teettävät ja valmistus on edes suht lähellä. Neuleista tulee mieleen Alpa, jonka design Suomessa ja valmistus muistaakseni Latviassa.

Suomalainen neulomo on mm. Kaino, joka myös tekee mittojen mukaan räätälöityjä vaatteita. shop.kaino.fi

Vierailija
665/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaksi housuesimerkkikuvaa eivät ole omenavartaloa nähneetkään.

Ovat vain hiukan tukevia, mutta muuten heillä vartalo on sopusuhtainen.

Vierailija
666/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun katsoo suomalaisia naisia ikähaitarilla 30-60v niin valitettavasti ainoa mahdollinen vaatemalli on telttamainen tunika. Ylipaino ja vartalonmalli, jossa korostuu muumimainen ulkomuoto. Paksut reidet ja iso takamus

-tunikat sopii kyl parhaiten just omenalle 😊

Oon kyllä ihan eri mieltä tästä. Tunikat korostavat isoa mahaa ja rintoja, ja ne sopivat itse asiassa parhaiten hyvin hoikille ja pienirintaisille. Omenavartaloisen kannattaisi pukeutua korkeavyötäröisiin housuihin, paitaan ja bleiseriin, eli juuri päinvastoin kuin suomessa opetetaan. Tai kynämekkoon ja bleiseriin.

Minä taas olen eri mieltä kaikesta kirjoittamastasi paitsi siitä, että tunikat korostavat isoja rintoja.

Korkeavyötäröiset housut tai kynähame sopivat omenavartalolle vain siinä tapauksessa, että hän katsoo omenan kohdan parhaaksi puolekseen. Tai sitten tosiaan se kessi kätketään bleiserillä, mikä ei kauheasti eroa kessin kätkemisestä tunikalla.

-eri

Se tunika jää roikkumaan niiden rintojen päälle joka tekee vielä isomman näköiseksi.

Oletan siis että omenavartaloisella on myös isot rinnat (ehkä oletan väärin).

Korkeavyötäröiset housut oikeastaan litistää mahaa ja jos paita on sopivan mittainen niin se häivyttää vatsaa tähän tyyliin :

https://plussizewomenfashion.com/wp-content/uploads/2018/09/Formal-dres…

Tässä taas oikea on huomattavasti parempi kuin vasen (joka on se epäimarteleva tunika-lookki):

https://plussizewomenfashion.com/wp-content/uploads/2017/11/how-to-dres…

Tuo ensimmäisen kuvan nainen ei näytä omenavartaloiselta, ennemminkin päärynältä, joka on aika lähellä tiimalasia. Vatsaa ei paljon ole, joten se on helppo peittää.

Toisessa esimerkissä eka on mielestäni oikeasti parempi, toki paremmalta näyttäisi, jos paita olisi tummempi.

Vierailija
667/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tuli kuitenkin kuvahaulla how to dress apple shaped body. Eivät nuo tiimalaseja tai päärynöitäkään vartalotyypiltään olleet. Omenavartalo ei aina ole ylipainoinen.

Vierailija
668/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa tuhlausta ostaa vaatteita noin usein.

Miehet on paljon ekologisempia.

Äläpä nyt yleistä! Minun miehelläni on ainakin 8 treenipaitaa, treenihousuja, shortseja, vähintään 10 paria sukkia, viidet farkut, ainakin 10 t-paitaa, pari neulepuseroa, 4 collegepuseroa, yöpukuja,pari tummaa pukua ja kaiken huippuna vähintään 10 paria lenkkareita. On siellä kenkäkaapissa myös jotain harvemmin pidettäviä, kuten lämmintä nahkakenkää, sandaaleja, nahkaiset juhlakengät, kumisaappaat, hiihtomonot. Minulla ei todellakaan ole niin paljon vaatteita, eikä kukaan tarvitse niin paljon treenivaatteita ja lenkkareita.

669/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, laittoiko joku kommentteihin jo https://www.miastore.fi/, siellä on urheiluvaatteita ainakin.

Vierailija
670/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tuli kuitenkin kuvahaulla how to dress apple shaped body. Eivät nuo tiimalaseja tai päärynöitäkään vartalotyypiltään olleet. Omenavartalo ei aina ole ylipainoinen.

Nuo naiset olivat lievästi ylipainoisia mutteivät omenavartaloisia.

-eri.

Vierailija
671/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Hyvä kysymys. Just yks päivä katselin marimekon nettikauppaa ja ne mallit vaatteineen näytti suurin piirtein joiltain kylähulluilta.

Esimerkkejä https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot

Miksi kaikki on jotain 70-luvun yöpaitoja?

Sama

Oikeassa olet! Veriappelsiini mekkoa en panisi paalleni mistaan hinnasta. Minulla on useimmiten pillifarkut avokaulainen toppi ja ohut puolireiteen ulottuva neulevaate. Joku nayttava kaulakoru tai korvakorut. (ja ei ole kaula- eika decoltee ryppyja).

t. 80 v. mummo.

Vierailija
672/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omanavartalossa on juuri se vartalonkohta kaikkein pyörein ja isoin. Ei aina edes kovin isot tissit.

Usein lattana peppu ja suhteellisen hoikat reidet ja sääret.

Housuja on liki mahdotonta löytää. Jos ovat reisistä sopivat eivät mene läheskään kiinni. Kun ovat ylhäältä sopivat niin lantiosta ja reisistä liian isot.

Joustava vyötärö ja materiaali ainoat jotka sopii, usein juuri se kuminauhavyötärö. Eli legginsit tms.

Ei mitään korkeavyötäröisiä, koska sitä vyötärön kertakaikkiaan ei ole olemassa. Tai se on tissien alla, eli tulee pappahousu-efekti. Maha pömpöttää esillä. Ei mitään kynähameita paitsi jos on tarpeeksi pitkä jakku tai bleiseri. Kapea, joustava lyhyehkö hame sopii, kun vaan lyhyt osa jää hameesta näkyviin, pitkä yläosa hämää silmää. Mutta sen täytyy olla sopivan värinen ja mallinen.

Nimenomaan pitää se pömppö jotenkin piilottaa eikä laittaa esille. Ellei tosiaan nimenomaan halua, että se on esillä, minä en halua.

Kaikki omenat ei ole kaikista paikoista lihavia vaan on vain se omena. Joskus on hyvinkin siro yläosa ja sääret.

Näitä pitää korostaa ja pömppö yrittää häivyttää, hämätä silmää.

Vierailija
673/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Hyvä kysymys. Just yks päivä katselin marimekon nettikauppaa ja ne mallit vaatteineen näytti suurin piirtein joiltain kylähulluilta.

Esimerkkejä https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot

Miksi kaikki on jotain 70-luvun yöpaitoja?

Oikeassa olet! Veriappelsiini mekkoa en panisi paalleni mistaan hinnasta. Minulla on useimmiten pillifarkut avokaulainen toppi ja ohut puolireiteen ulottuva neulevaate. Joku nayttava kaulakoru tai korvakorut. (ja ei ole kaula- eika decoltee ryppyja).

Rantalomamekosta tulee mieleen kuumavesipullo tai miksiköhän niitä kutsutaan.

Vierailija
674/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Googlaa apple shaped body. Sieltä tulee jopa normaalipainoisia naisia.

Mutta oli miten oli, alkuperäinen pointtini on että tunika ei nimenomaan sovi ylipainoisille, vaikka sitä yritetään näille hirveästi tyrkyttää. Sirot Pikku Myy ja Mymmeli näyttävät söpöiltä alaspäin levenevän tunikamallin kanssa, mutta kuka on saanut päähänsä että tunika sopisi Muumimammalle? Ei todellakaan sovi. Sen sijaan että yrittää peittää isoa vatsaa (ei se vain onnistu!), kannattaa pikemminkin luoda illuusio vyötäröstä vähän lyhyemmällä, tai ainakin tyköistuvalla paidalla, eikä korostaa isoa ylävartaloa telttamallilla.

Ne marimekon telttamekot/tunikatkin näyttävät ihan hyvältä vain niiden 180/50-mallien päällä.

Vierailija
675/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme tämä oletus on, että kaikki osaisivat ommella ja neuloa itse vaatteita saatika vielä kauniita ja istuvia sellaisia? Pärjäsin kaikissa muissa aineissa hyvin, mutta käsityöt eivät meinanneet luonnistua. Kun haluaisi suosia enemmän kotimaista tuotantoa ja suunnittelua, saa täällä vastaukseksi, että mikset tee itse. No minä hädin tuskin osaan ommella suoraan ja neulominen on mulle lähinnä pään nollausta (kahdella puikolla, ei oikein luonnistu monella puikolla) ja jälkikin on vähän semmoista persoonnallisempaa. Arvostan itse ainakin paljon heitä, jotka osaa ommella ja neuloa hyvin ja maksan mielelläni heidän  tekemästä työstään, etenkin kun en itse osaa. Onko ammattitaitoisen ompelun arvostus näin huonoa, kun ajatellaan, että kaikki pystyvät siihen hyvin itse?

Suomessa kuitenkin käsityötä opetetaan ihan koulussa kaikille ja se on hyvin yleinen harrastus. Jos sinä et harrasta etkä osaa niin se ei tarkoita sitä etteikö kukaan muukaan osaa. Moni harrastaja on tehnyt siitä jopa työnsä. Toki on hienoa, että osaavia tekijöitä arvostetaan, muttei se nyt mitään tavallisen ihmisen ulottumattomissa olevaa rakettitiedettä ole.

”Rakettitiede” on yksi maailman turhimmista ja raivostuttavimmista ja turhauttavimmista keksinnöistä. ”Rakettitieteeseen” viitataan aina, kun halutaan ilmaista oma ei-niin-kunnioittava asenne toisen työtä kohtaan. Jostain syystä sillä viitataan usein nimenomaan naisvaltaisiin aloihin, kuten varhaiskasvatukseen ja hoitotyöhön tai sitten vaikkapa käsityöammatteihin. Eihän se mitään rakettitiedettä ole.

Ei toki, ompeleminen ei ole rakettitiedettä. Mutta ei sitä rakettitiedettä ole maailmassa kyllä yhtään mikään muukaan! Ei edes rakettien rakentaminen!

Kouluopetukseen on turha vedota. Koulussa meille kaikille on opetettu äidinkielen oikeinkirjoitusta, prosenttilaskua, ruotsin kieltä, maantietoa, alkuainejärjestelmää, nuotinlukua, kymmentä käskyä, perunankeittoa, murtomaahiihtoa ja taitoluistelua, savitöitä jne. jne. Silti Suomessa on paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa äidinkieltään toisesta kotimaisesta tai notaatiosta puhumattakaan. On aikuisia, jotka eivät ymmärrä prosenttilaskusta edes perusasioita. On aikuisia, jotka saivat traumat koululiikunnasta eivätkä omista suksia tai luistimia.

Niin on myös naisia, jotka eivät ole käsitöistä koulun jälkeen innostuneet. On tyttöjä, jotka ovat tekstiilityön sijasta valinneet teknisentyön. Ei omien vaatteiden suunnitteleminen, kaavoitus ja ompeleminen ole mikään kansalaistaito, johon kaikilla pitäisi olla välineet ja osaaminen.

Minulla ei ole ompelukonetta eikä saumuria. Tuskin koskaan ostan. Kun viimeksi käytin sellaisia 7. luokalla, muistan sen olleen vaikeaa. Vasenkätisten ompelukonetta ei kai vielä ole keksitty. Se ei tietysti ole maailman ainoa väärinpäin oleva asia, mutta oli se väärinpäin ompeleminen todella tuskaista. Yritin pieniä töitä kääntää ympäri, ja aina oli opettaja selän takana rääkymässä, että vapaa kangas vasemmalle.

Käsityöt ovat yksi mahdollinen harrastus monien, monien muiden joukossa. Se käsityöharrastaja, joka pystyy itselleen tai lapsilleen tekemään julkiseen käyttöön sopivat pitkäikäiset ja tyylikkäät vaatteet, on vienyt harrastuksen jo erittäin pitkälle. Täysi kunnioitus sille. Mutta ymmärrättehän, että mikä tahansa harrastus ammattimaisella tasolla on harvinaista ja kovin, kovin työlästä.

Siksi on hyvä, jos löytyy osaavia, koulutettuja ammattilaisia, jotka ne vaatteet voivat tehdä.

Ongelmahan Suomessa nimenomaan on näiden ammattilaisten puute, joten moni valitsee sen tien, että tekee itse harrastuksenaan. Itse olen 60-luvulla syntynyt ja oli hyvin tavallista että ainakin osa vaatteista valmistettiin kotona. Niin meilläkin ja kaikkien kavereiden kotonakin oli. Monet oppi jo kotona ompelemaan ja neulomaan.

Vierailija
676/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenneito kirjoitti:

En tiedä, laittoiko joku kommentteihin jo https://www.miastore.fi/, siellä on urheiluvaatteita ainakin.

Ei mielestäni ole, hyvä että laitoit, en ole kuullut tällaisesta ikinä. Ja näköjään valmistavat isona plussana vielä Suomessa tuotteet 👍

Vierailija
677/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyköistuvalla paidalla? Silloinhan vain se tynnyri-efekti vasta korostuisikin.

Ettekö te nyt käsitä, että omenalla ei nimenomaan ole sitä vyötäröä, miksi siis sitä kohtaa pitäisi korostaa jota ei ole?

Joka on itseasiassa rumin tai epäesteettisin paikka vartalosta.

Vyötäröstä tyköistuvalla vaatteella ihan kun osoitetaan, että huomaattehan kaikki, että ole näin paksu vyötärön kohdalta.

Vierailija
678/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenneito kirjoitti:

Tässä näköjään hyvä esimerkki että voidaan valmistaa vaate Suomessa, eikä sen tarvitse silti maksaa maltaita.

Vierailija
679/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Googlaa apple shaped body. Sieltä tulee jopa normaalipainoisia naisia.

Mutta oli miten oli, alkuperäinen pointtini on että tunika ei nimenomaan sovi ylipainoisille, vaikka sitä yritetään näille hirveästi tyrkyttää. Sirot Pikku Myy ja Mymmeli näyttävät söpöiltä alaspäin levenevän tunikamallin kanssa, mutta kuka on saanut päähänsä että tunika sopisi Muumimammalle? Ei todellakaan sovi. Sen sijaan että yrittää peittää isoa vatsaa (ei se vain onnistu!), kannattaa pikemminkin luoda illuusio vyötäröstä vähän lyhyemmällä, tai ainakin tyköistuvalla paidalla, eikä korostaa isoa ylävartaloa telttamallilla.

Ne marimekon telttamekot/tunikatkin näyttävät ihan hyvältä vain niiden 180/50-mallien päällä.

Ei se tyköistuvakaan vaate tee ylipainoista hoikaksi tai omenavartaloista litteävatsaiseksi. (Tässäkin ketjussa moneen otteeseen kaivatut) tyköistuvat valmisvaatteet on tehty kaikki standardivartalolle, ja varsinkin jos halutaan joustamattomia kankaita, ei paidannappi ehkä menekään kiinni.

Samoin naisilla voi olla hormonaalisista syistä isojakin vaihteluita vatsanympäryksessä. Tunika antaa tällaiset vaihtelut anteeksi, ja empirelinja tai kietaisuyläosa tuo esiin rintojen alla olevan kapean kohdan.

Vierailija
680/776 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme tämä oletus on, että kaikki osaisivat ommella ja neuloa itse vaatteita saatika vielä kauniita ja istuvia sellaisia? Pärjäsin kaikissa muissa aineissa hyvin, mutta käsityöt eivät meinanneet luonnistua. Kun haluaisi suosia enemmän kotimaista tuotantoa ja suunnittelua, saa täällä vastaukseksi, että mikset tee itse. No minä hädin tuskin osaan ommella suoraan ja neulominen on mulle lähinnä pään nollausta (kahdella puikolla, ei oikein luonnistu monella puikolla) ja jälkikin on vähän semmoista persoonnallisempaa. Arvostan itse ainakin paljon heitä, jotka osaa ommella ja neuloa hyvin ja maksan mielelläni heidän  tekemästä työstään, etenkin kun en itse osaa. Onko ammattitaitoisen ompelun arvostus näin huonoa, kun ajatellaan, että kaikki pystyvät siihen hyvin itse?

Suomessa kuitenkin käsityötä opetetaan ihan koulussa kaikille ja se on hyvin yleinen harrastus. Jos sinä et harrasta etkä osaa niin se ei tarkoita sitä etteikö kukaan muukaan osaa. Moni harrastaja on tehnyt siitä jopa työnsä. Toki on hienoa, että osaavia tekijöitä arvostetaan, muttei se nyt mitään tavallisen ihmisen ulottumattomissa olevaa rakettitiedettä ole.

Eihän se mitään rakettitiedettä ole enkä ole väittänyt, etteikö kukaan muu osaisi. Muistutin vaan, ettei se ole mikään taito, jonka kaikki saa synnyinlahjana eikä opi tekemään nättejä vaatteita, vaikka käsityötä opetetaankin koulussa. Miksi me koulutamme siivojia ja kokkeja, kun itsekin voi tehdä ruokaa ja siivota? Eihän kaikki opi matikkaakaan tai fysiikkaa kunnolla, jotka taas oli mulle paljon helpompia aineita kuin käsityöt. 

Jokainen oppii matematiikkaa ja fysiikkaa samoinkuin kädentaitoja ,mikäli siis kiinnostaa. Itseasiassa matematiikasta ja avaruudellusestahahmotuskyvystä on suuresti apua esim. Vaatteiden suunnittelussa

No ei kyllä opi, etenkin jos on oppimisvaikeuksia. Tiettyyn pisteeseen asti voi oppia, mutta myös synnynnäiset lahjat vaikuttavat. Ei kaikista tule Andrea Bocelleita ja Jari Litmasia, vaikka kuinka kävisivät vuosia laulutunneilla tai harjoittelisivat jalkapalloa.

Matematiikka ei vaadi kuin kiinnostusta ja hyvät perslihakset istua ja opiskella. Samoin käsitöitä oppii harjoittelemalla. Toki vaatii tämäkin kiinnostuksen tekemistä kohtaan. Voidakseen laulaa ei tarvitse olla Bocelli vaan voi käydä vaikka karaokessa tai laulaa suihkussa. Jotta voi pelata jalkapalloa ei tarvitse olla Litmanen-höntsäporukoita löytyy. Vaikkei olisi huippuammattilainen tekemisissä srstä ja oppimisesta voi nauttia.