Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden värimaailma Suomessa on mitä on, koska massamuodissa suositaan ns. "universaaleja värejä". värianalyysitermi, jolla tarkoitetaan kompromissi värejä, jotka sopivat "kaikille", mutta ei näytä kenenkään päällä extrahyvältä. Siis, näyttää kaikkien yllä kohtuuhyvältä mutta ei saa ketään "sähkymään".
Näitä värejä ovat mm. petrooli, laivaston sininen, puhdas, neutraali punainen ja vihreä, omenan vihreä, punertava violetti. pehmeä valkoinen tai vaalea beige.
Suomalaiselle toisaalta sopii murretut hailakat Luonnonvärit kun meidän luontainen värityskin on sellainen pehmeä ja kontrastiton.
Jos oma väritys muistuttaa enemmän usva-aamua mutalammella niin ne räiskyvät värit ovat liian yliampuvia ja kovia meidän herkille, pehmeille sävyille.
Toi värien sopiminen on ihan sun mutua. Itse olen hyvin vaaleaihoinen tummanruskeatukkainen ja vihreäsilmäinen. Mitkään murretut ja hailakat värit ei minulle sovi. Parhaiten sopii tummapetrooli, syvä metsänvihreä, tumma punainen, sininen violetti. Iho kirkastuu ja hehkuu ja silmien väri korostuu. Mikään kellertävä tai ruskehtava ei sovi. Tyttär on vielä tummempi ja hänelle sopii puhtaat voimakkaat värit sekä musta ja valkoinen. Omat värit kestää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä oletus on, että kaikki osaisivat ommella ja neuloa itse vaatteita saatika vielä kauniita ja istuvia sellaisia? Pärjäsin kaikissa muissa aineissa hyvin, mutta käsityöt eivät meinanneet luonnistua. Kun haluaisi suosia enemmän kotimaista tuotantoa ja suunnittelua, saa täällä vastaukseksi, että mikset tee itse. No minä hädin tuskin osaan ommella suoraan ja neulominen on mulle lähinnä pään nollausta (kahdella puikolla, ei oikein luonnistu monella puikolla) ja jälkikin on vähän semmoista persoonnallisempaa. Arvostan itse ainakin paljon heitä, jotka osaa ommella ja neuloa hyvin ja maksan mielelläni heidän tekemästä työstään, etenkin kun en itse osaa. Onko ammattitaitoisen ompelun arvostus näin huonoa, kun ajatellaan, että kaikki pystyvät siihen hyvin itse?
Suomessa kuitenkin käsityötä opetetaan ihan koulussa kaikille ja se on hyvin yleinen harrastus. Jos sinä et harrasta etkä osaa niin se ei tarkoita sitä etteikö kukaan muukaan osaa. Moni harrastaja on tehnyt siitä jopa työnsä. Toki on hienoa, että osaavia tekijöitä arvostetaan, muttei se nyt mitään tavallisen ihmisen ulottumattomissa olevaa rakettitiedettä ole.
Eihän se mitään rakettitiedettä ole enkä ole väittänyt, etteikö kukaan muu osaisi. Muistutin vaan, ettei se ole mikään taito, jonka kaikki saa synnyinlahjana eikä opi tekemään nättejä vaatteita, vaikka käsityötä opetetaankin koulussa. Miksi me koulutamme siivojia ja kokkeja, kun itsekin voi tehdä ruokaa ja siivota? Eihän kaikki opi matikkaakaan tai fysiikkaa kunnolla, jotka taas oli mulle paljon helpompia aineita kuin käsityöt.
Jokainen oppii matematiikkaa ja fysiikkaa samoinkuin kädentaitoja ,mikäli siis kiinnostaa. Itseasiassa matematiikasta ja avaruudellusestahahmotuskyvystä on suuresti apua esim. Vaatteiden suunnittelussa
Vierailija kirjoitti:
No kun katsoo suomalaisia naisia ikähaitarilla 30-60v niin valitettavasti ainoa mahdollinen vaatemalli on telttamainen tunika. Ylipaino ja vartalonmalli, jossa korostuu muumimainen ulkomuoto. Paksut reidet ja iso takamus
-tunikat sopii kyl parhaiten just omenalle 😊
Oon kyllä ihan eri mieltä tästä. Tunikat korostavat isoa mahaa ja rintoja, ja ne sopivat itse asiassa parhaiten hyvin hoikille ja pienirintaisille. Omenavartaloisen kannattaisi pukeutua korkeavyötäröisiin housuihin, paitaan ja bleiseriin, eli juuri päinvastoin kuin suomessa opetetaan. Tai kynämekkoon ja bleiseriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan tämä ketju ihan mahdoton. :D
Halutaan tunikoita
Ei haluta tunikoita
Halutaan tyköistuvaa
Halutaan väljyyttä oikeasta kohdasta
Oikea kohta on jokaisella eri
Halutaan pieniä kokoja (32-34)
Halutaan suuria kokoja (46 ei riitä)
Halutaan vaatteita alle 160-senttisille
Kuka tekisi vaatteet 180-senttiselle?
Halutaan hillittyä ja yksiväristä, ei mustaa
Halutaan mustaa
Halutaan väriä
Ei mitään räikeää väriä!
Halutaan laskeutuvaa trikoota
Ei nyt ainakaan trikoota!
Halutaan luonnonmateriaalia, ei mitään elastaania
Halutaan siihen vaatteeseen vähän joustoa, miksei ole elastaania?
Pellavamekkoja, ne on nättejä!
Ei mitään pellavaa! Ei kestä käytössä ja ryppyyntyykin vielä!
Hirveitä juuttisäkkejä!
Tilataan Kiinasta! Siellä ne tekee mittojen mukaan.
Eiku piti olla suomalaista!
Mutta kun on niin kallista!
Ei niitä kukaan Suomessa ompele. Ei Marimekko eikä Papu.
Tuetaan nyt edes suomalaista suunnittelua!
Ne suunnittelee ihan väärin ja me halutaan haukkua!
Ostetaan Prismasta, siellä se hinta-laatu onkin kohdallaan. Ja tyyli ennen kaikkea.Hyvin listattu :D
:D
Yksi vain jäi puuttumaan:
Pitää olla suomalainen brändi ja mielellään Suomessa valmistettu, mutta ei saa näyttää siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olen siirtyny6t kirppisosteluun. Nyt ei toki voi mennä, mutta normisti suuntaan sinne aina, jos tarvitsen jotakin. Sielläkin jätän väliin kaikki h&m -rytkyt (eivät ne usein edes kestä toiselle käyttäjälle). Olen löytänyt myös ihania kotimaisia vintagemekkoja, mutta kokonaan suomalaista en osta, koska haluan ostaa sitä, mikä nyt sattuu olemaan laadukasta ja nättiä. Kirpparilla käynti sentään on vähän ekologisempaa kuin suoraan kaupasta ostaminen.
Ja totta, että monet suomalaiset smart casual -vaatteet ovat juuri tuota yli-isoa vyötärötöntä tunikaa tai paitulia. Sellainen vaatemalli ei sovi omalle vartalolleni lainkaan, koska minulla on leveät hartiat ja isot rinnat, mutta se säkki näyttää vain ne ja peittää kapean vyötäröni, ja näytän kauttaaltaan romuluiselta ja ylipainoiselta, vaikka olen ihan normaalipainossa. Parhaiten tuommoiset paitulit istuvat ehkä pullonkaulahartiaiselle ja lievästi ylipainoiselle, mallinukkevartalon lisäksi.
Minulla täsmälleen sama juttu. Olen pitkä ja laiha, mutta minulla on leveät hartiat ja isot rinnat. Jos laittaisin tuollaisen puolijoukkueteltan päälleni näyttäisin kamalalta - varsinkin kun niissä on värioksennuskuviot usein. Haluan ykdiväristä ja tyköistuvaa hyvillä leikkauksilla, mutta suomalaiset ei suunnittele eikä tee sellaisia.
N51
No ei tee tuollaiselle vartalolle kukaan mukaan.
Miksi ihmeessä ette teetä vaatteita ompelijoilla tai tee itse? "Ennen vanhaan" kaikki vaatteet teetettiin eikä olisi tullut kyseeseenkään, että jossain hikipajassa toisella puolella maailmaa tehdään yhtä mallia, jonka on sovittava ihan kaikille vartalomalleille.
Vuosikymmeniä sitten äitini teetti itselleen ja minulle vaatteet ompelijalla, usein päällysvaatteitakin. Silloin olivat ompelijoiden hinnat kohtuulliset. Nykyään ovat pilvissä, jopa korjaukset tulevat niin kalliiksi että uuden ale-vaatteen saa samalla hinnalla. Kaikilla ei ole taitoa valmistaa vaatteita itse, ei ompelukonettakaan kaikilla.
Ja valitettavan monen amiksen käyneen ompelijan työnjäli ei ole yhtään harrastelijatasia parempaa.
Ja tarvitaan myös hyvää makua. Sen takia hyvää ompelijaa on todella vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan tämä ketju ihan mahdoton. :D
Halutaan tunikoita
Ei haluta tunikoita
Halutaan tyköistuvaa
Halutaan väljyyttä oikeasta kohdasta
Oikea kohta on jokaisella eri
Halutaan pieniä kokoja (32-34)
Halutaan suuria kokoja (46 ei riitä)
Halutaan vaatteita alle 160-senttisille
Kuka tekisi vaatteet 180-senttiselle?
Halutaan hillittyä ja yksiväristä, ei mustaa
Halutaan mustaa
Halutaan väriä
Ei mitään räikeää väriä!
Halutaan laskeutuvaa trikoota
Ei nyt ainakaan trikoota!
Halutaan luonnonmateriaalia, ei mitään elastaania
Halutaan siihen vaatteeseen vähän joustoa, miksei ole elastaania?
Pellavamekkoja, ne on nättejä!
Ei mitään pellavaa! Ei kestä käytössä ja ryppyyntyykin vielä!
Hirveitä juuttisäkkejä!
Tilataan Kiinasta! Siellä ne tekee mittojen mukaan.
Eiku piti olla suomalaista!
Mutta kun on niin kallista!
Ei niitä kukaan Suomessa ompele. Ei Marimekko eikä Papu.
Tuetaan nyt edes suomalaista suunnittelua!
Ne suunnittelee ihan väärin ja me halutaan haukkua!
Ostetaan Prismasta, siellä se hinta-laatu onkin kohdallaan. Ja tyyli ennen kaikkea.Hyvin listattu :D
:D
Yksi vain jäi puuttumaan:
Pitää olla suomalainen brändi ja mielellään Suomessa valmistettu, mutta ei saa näyttää siltä.
Niin, siis ei olisi toivottavaa että tekee samaa kuin jotakuinkin kaikki olemassaolevat suomalaiset brändit. Ei me tarvita enää yhtään vyöllä kokoon kasattavaa mustaa trikookolttua, pellavatunikaa eikä psykedeelisienien ja kuran kirjavia ylisuuria tunikoita.
Sen sijaan, jos eläisimme rinnakkaisuniversumissa jossa suomalaiselta näyttäminen tarkoittaisi samaa kuin vaikka italialaiselta muodilta näyttäminen (Versace, Armani, Dolce& Gabbana jne.), niin ei harmittaisi ollenkaan. Myös tyypillistä ranskalaista muotia voisin edustaa ihan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun katsoo suomalaisia naisia ikähaitarilla 30-60v niin valitettavasti ainoa mahdollinen vaatemalli on telttamainen tunika. Ylipaino ja vartalonmalli, jossa korostuu muumimainen ulkomuoto. Paksut reidet ja iso takamus
Oon kyllä ihan eri mieltä tästä. Tunikat korostavat isoa mahaa ja rintoja, ja ne sopivat itse asiassa parhaiten hyvin hoikille ja pienirintaisille. Omenavartaloisen kannattaisi pukeutua korkeavyötäröisiin housuihin, paitaan ja bleiseriin, eli juuri päinvastoin kuin suomessa opetetaan. Tai kynämekkoon ja bleiseriin.
Minä taas olen eri mieltä kaikesta kirjoittamastasi paitsi siitä, että tunikat korostavat isoja rintoja.
Korkeavyötäröiset housut tai kynähame sopivat omenavartalolle vain siinä tapauksessa, että hän katsoo omenan kohdan parhaaksi puolekseen. Tai sitten tosiaan se kessi kätketään bleiserillä, mikä ei kauheasti eroa kessin kätkemisestä tunikalla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä todella tyytyväinen, kun luotto-ompelijani on tehnyt minulle lähes kaikki vaatteet viimeisen seitsemän vuoden ajan. Hän on ommellut kaikkea muuta paitsi farkkuja (koska löydän kaupasta vielä yhden mallin joka sopii) ja alusvaatteita.
Kulahtamisen takia ei ole yhtään vaatetta tarvinnut vielä poistaa käytöstä. Kolme muotoon leikattua mekkoa ei enää mahdu päälle. Niiden mallit ovat kuitenkin täysin aikaan sitomattomat, joten voin laihduttuani ottaa ne taas käyttöön.
Piirrän vaatteet itse, suunnittelen saumat ja leikkaukset. Hankin edullisia kankaita ulkomailta nettikaupoista ja Suomestakin odottamaan inspiraatiota. Kangasta ostaessani en yleensä tiedä mitä siitä tulee. Kun löydän edullisen ja laadukkaan kankaan, saatan ostaa sitä pariin vaatteeseen. Tällä hetkellä varastosta löytyy kankaat kokonaiseen laajaan puvustoon. Kyttäämällä hyviä tilaisuuksia, saa laadukkaitakin kankaita ihan älyttömän halvalla. Aina välillä tulee hetkiä, jolloin joku ompelija tai kangaskauppias haluaa varastostaan eroon.
Mittojen mukaan teetätetty vaate tulee minulle maksamaan saman verran, kuin vähän paremmasta kaupasta ostettu versio. Hyödynnän hyväksi koettua kaavaa erilaisiin vaatteisiin. Silloin esimerkiksi istuvaksi leikattu mekko vyötärösaumoilla ja pienillä hihoilla tulee maksamaan n. 150€ + 30€ kankaaseen.
Villakangastakki materiaaleineen n. 350€.
Pitkä silkkinen iltapuku maksoi 320€ + 35€ vintage silkkikangas maailmalta.
Joihinkin vaatteisiin on käytetty tietysti kalliimpia materiaaleja. Kalleimmillaan yhden vaatteen erikoismateriaalit ovat olleet reilun satasen luokkaa.
Mahtuuko mekot kesällä vielä? vai tulevaisuudessa ehkä ?
Juuri tuon takia ei kannata valmistaa paljoa melkoja suomessa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.magicfrog.fi/
Kotimaista käsityötä Kuhmosta.
Aivan kamalia.
Koska tunikat ja tanttavaatteet näyttävät kivalta kun niiden kauluksesta nousee kalkkunakaulan varassa heiluva kuihtunut pää mustaksi värjättyine kananpersekampauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä oletus on, että kaikki osaisivat ommella ja neuloa itse vaatteita saatika vielä kauniita ja istuvia sellaisia? Pärjäsin kaikissa muissa aineissa hyvin, mutta käsityöt eivät meinanneet luonnistua. Kun haluaisi suosia enemmän kotimaista tuotantoa ja suunnittelua, saa täällä vastaukseksi, että mikset tee itse. No minä hädin tuskin osaan ommella suoraan ja neulominen on mulle lähinnä pään nollausta (kahdella puikolla, ei oikein luonnistu monella puikolla) ja jälkikin on vähän semmoista persoonnallisempaa. Arvostan itse ainakin paljon heitä, jotka osaa ommella ja neuloa hyvin ja maksan mielelläni heidän tekemästä työstään, etenkin kun en itse osaa. Onko ammattitaitoisen ompelun arvostus näin huonoa, kun ajatellaan, että kaikki pystyvät siihen hyvin itse?
Suomessa kuitenkin käsityötä opetetaan ihan koulussa kaikille ja se on hyvin yleinen harrastus. Jos sinä et harrasta etkä osaa niin se ei tarkoita sitä etteikö kukaan muukaan osaa. Moni harrastaja on tehnyt siitä jopa työnsä. Toki on hienoa, että osaavia tekijöitä arvostetaan, muttei se nyt mitään tavallisen ihmisen ulottumattomissa olevaa rakettitiedettä ole.
”Rakettitiede” on yksi maailman turhimmista ja raivostuttavimmista ja turhauttavimmista keksinnöistä. ”Rakettitieteeseen” viitataan aina, kun halutaan ilmaista oma ei-niin-kunnioittava asenne toisen työtä kohtaan. Jostain syystä sillä viitataan usein nimenomaan naisvaltaisiin aloihin, kuten varhaiskasvatukseen ja hoitotyöhön tai sitten vaikkapa käsityöammatteihin. Eihän se mitään rakettitiedettä ole.
Ei toki, ompeleminen ei ole rakettitiedettä. Mutta ei sitä rakettitiedettä ole maailmassa kyllä yhtään mikään muukaan! Ei edes rakettien rakentaminen!
Kouluopetukseen on turha vedota. Koulussa meille kaikille on opetettu äidinkielen oikeinkirjoitusta, prosenttilaskua, ruotsin kieltä, maantietoa, alkuainejärjestelmää, nuotinlukua, kymmentä käskyä, perunankeittoa, murtomaahiihtoa ja taitoluistelua, savitöitä jne. jne. Silti Suomessa on paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa äidinkieltään toisesta kotimaisesta tai notaatiosta puhumattakaan. On aikuisia, jotka eivät ymmärrä prosenttilaskusta edes perusasioita. On aikuisia, jotka saivat traumat koululiikunnasta eivätkä omista suksia tai luistimia.
Niin on myös naisia, jotka eivät ole käsitöistä koulun jälkeen innostuneet. On tyttöjä, jotka ovat tekstiilityön sijasta valinneet teknisentyön. Ei omien vaatteiden suunnitteleminen, kaavoitus ja ompeleminen ole mikään kansalaistaito, johon kaikilla pitäisi olla välineet ja osaaminen.
Minulla ei ole ompelukonetta eikä saumuria. Tuskin koskaan ostan. Kun viimeksi käytin sellaisia 7. luokalla, muistan sen olleen vaikeaa. Vasenkätisten ompelukonetta ei kai vielä ole keksitty. Se ei tietysti ole maailman ainoa väärinpäin oleva asia, mutta oli se väärinpäin ompeleminen todella tuskaista. Yritin pieniä töitä kääntää ympäri, ja aina oli opettaja selän takana rääkymässä, että vapaa kangas vasemmalle.
Käsityöt ovat yksi mahdollinen harrastus monien, monien muiden joukossa. Se käsityöharrastaja, joka pystyy itselleen tai lapsilleen tekemään julkiseen käyttöön sopivat pitkäikäiset ja tyylikkäät vaatteet, on vienyt harrastuksen jo erittäin pitkälle. Täysi kunnioitus sille. Mutta ymmärrättehän, että mikä tahansa harrastus ammattimaisella tasolla on harvinaista ja kovin, kovin työlästä.
Siksi on hyvä, jos löytyy osaavia, koulutettuja ammattilaisia, jotka ne vaatteet voivat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mitään rakettitiedettä ole enkä ole väittänyt, etteikö kukaan muu osaisi. Muistutin vaan, ettei se ole mikään taito, jonka kaikki saa synnyinlahjana eikä opi tekemään nättejä vaatteita, vaikka käsityötä opetetaankin koulussa. Miksi me koulutamme siivojia ja kokkeja, kun itsekin voi tehdä ruokaa ja siivota? Eihän kaikki opi matikkaakaan tai fysiikkaa kunnolla, jotka taas oli mulle paljon helpompia aineita kuin käsityöt.
Jokainen oppii matematiikkaa ja fysiikkaa samoinkuin kädentaitoja ,mikäli siis kiinnostaa. Itseasiassa matematiikasta ja avaruudellusestahahmotuskyvystä on suuresti apua esim. Vaatteiden suunnittelussa
No ei kyllä opi, etenkin jos on oppimisvaikeuksia. Tiettyyn pisteeseen asti voi oppia, mutta myös synnynnäiset lahjat vaikuttavat. Ei kaikista tule Andrea Bocelleita ja Jari Litmasia, vaikka kuinka kävisivät vuosia laulutunneilla tai harjoittelisivat jalkapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta on on käynyt kyllä selväksi se, mitä olen epäillyt jo pitkän aikaa ja kohdannut tällaisia tyyppeja, nimittäin: nämä tyypit, jotka suureen ääneen pauhaa, kuinka se ja se vaate/sisutus/yms on niiiiiin tyylitöntä, kokee olevansa itse jokin tyylin ylipappi - ja sitten kun näiltä pyytää esimerkkejä, että mikä sitten olisi tyylitöntä, niin voi buaahhaaa...
Täälläkin on kehotettu suomalaisia tuottajia tekemeään niitä geneerisiä makkarankuorimekkoja ('vartalonmyötäistä', 'hyviä leikkauksia'), joita on maailman putiikit tosiaan täynnä, varsinkin itä- ja etelä-Euroopassa. Rytkyjä joissa helma alkaa siitä mihin kaula-aukko loppuu. Todella tyylikästä. Kietaisumekkoja, joilla korostaa pieniä rintoja, mutta joita isorintaiset usein kavahtaa. Kun ei halua olla tyrkyllä kuin Maksimaisen lihatiskin kanafileet. jne jne
Makunsa kullakin ja ihan hyvä antaa vinkkejä suomalaisille tuottajille, että kaikenlaisille vaatteille on kysyntää. Mutta kovin on teinimäistä esiintyä jonakin absoluuttisen tyylisilmän omaavana vaateguruna. Jos joku on joskus kehaissut, että onpa sulla nätti pusero, niin ei sitä nyt kannata kovin vakavasti ottaa.
ELi älkää jättäkö vielä nykyistä päivätyötä.
Sehän tässä on de ongelma, että täälläkin linkatuilla vaatevalmistajilla oli kaikilla samat tuotteet. Lypsymekon näköinen pellavakietsu, muumikauhtana ja riemunkirjavat trikoomekot, jotka näyttää yöpaidoilta. Ongelma nro 2 oli se, että ylipäätään tarjontaa on s-l koossa 167 cm pitkälle.jos olet lyhyempi tai pitempi, hoikempi tai lihavampi niin ei edes ole tarjolla muuta kuin muumisäkki. Toki yksi ongelma-alue on se laadukkaiden business casual-vaatteiden puute, jos muut ovat puku päällä, ei nainen voi olla trikoo- tai kukkamekko päällä.
Business casual on toki venyvä käsite, mutta se ei ainakaan meilläpäin edellytä jakkupukua tai kotelomekkoa. Sellaista saa toki käyttää, jos siitä pitää, mutta vähempikin muodollisuus riittää. Toki on tarkoitus pukeutua askelta kotioloja siistimmin eikä esim. mihinkään urheilutamineisiin tai shortseihin ja varvastossuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen eri mieltä kaikesta kirjoittamastasi paitsi siitä, että tunikat korostavat isoja rintoja.
Korkeavyötäröiset housut tai kynähame sopivat omenavartalolle vain siinä tapauksessa, että hän katsoo omenan kohdan parhaaksi puolekseen. Tai sitten tosiaan se kessi kätketään bleiserillä, mikä ei kauheasti eroa kessin kätkemisestä tunikalla.
-eri
Se tunika jää roikkumaan niiden rintojen päälle joka tekee vielä isomman näköiseksi.
Oletan siis että omenavartaloisella on myös isot rinnat (ehkä oletan väärin).
Korkeavyötäröiset housut oikeastaan litistää mahaa ja jos paita on sopivan mittainen niin se häivyttää vatsaa tähän tyyliin :
https://plussizewomenfashion.com/wp-content/uploads/2018/09/Formal-dres…
Tässä taas oikea on huomattavasti parempi kuin vasen (joka on se epäimarteleva tunika-lookki):
https://plussizewomenfashion.com/wp-content/uploads/2017/11/how-to-dres…
Myös Sharon Stone on löytänyt Marimekon, ja Unikko-kuosihan näyttää ihan tyylikkäältä Sharonin päälla :)
https://www.is.fi/viihde/art-2000006476754.html