Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienenä järkytyksenä se, miten olen tästä ketjusta oppinut että suuri osa noista linkatuista suomalaisista tunikafirmoista nimenomaan mainostaa, että heidän vaatteensa ovat samaan aikaan raskausvaatteita, imetysvaatteita ja sen jälkeenkin käyvät.
Mistä ihmeestä tollainen idea edes kumpuaa? Kuvitellaanko, että kotona ja leikkipuistoissa vietetty perhevapaa on yhtä kuin asiakastyö tai johtotehtävät? Että ihan oikeasti kannattaa satsata siihen että samoilla venypussisivutaskuverkkarimekolla (houkuttelevasti nimetty Kanto-mekoksi, öö...) mennään sitten loppuelämä kun imetyskin kesti vuoden pari? Eikö ajatella että naisilla (kaikissa eri ammateissa) on varaa ostaa erikseen vaatteet työ- ja vapaa-ajalle? Tai halua olla muutakin kuin mammeroinen, jolla kaikki niin kätevää ja pikku perhe kokonaan leikattu samasta riemunkirjavasta trikookankaasta? Miksei miehille markkinoida samaa, Muumipapan raitapöksyt kun tulet isäksi ja niillä sitten esittelemään tarjousta aamupalaveriin? Miksi miehet saavat pitää kravattinsa ja joustamattomat kankaat?
Joo, mukavuudenhalu ja käytännöllisyys mutta onhan sen valkoisen silkkipuseron ja säkkihaalarin (jossa kissanhäntä) välillä aika paljon muutakin. Hävettävää katsoa suomalaisten brändien asiakastyötä. Ihan sen vaatesuunnitteluhäpeän lisäksi.
Ja me lapsettomat naiset! Emme tarvitse imetyspussitusäitiyslaahuja. Ja mikä siinä on, että kun pamahtaa äidiksi niin sen jälkeen naisen pitää kadottaa naisellisuus, seksikkyys, kauneus, feminiinisyys ja olla Muumimakkakarjakko?
Itse en pidä muutenkaan niistä tyyleistä mitä moni on täällä näyttänyt ja kehunut kivoiksi. Hirveitä värejä, kuoseja ja leikkauksia, ihme liehukkeita ja kieputeltavia juttuja. Missä on asialliset ja ryhdikkäät vaatteet?
Ainoastaan Sou Sou oli joidenkin vaatteiden osalta OK, mutta siinäkin oli Marimekko-vibaa liikaa. Joo ja ne kiinalaiset mustat mekot.
Nyt kyllä täytyy kysyä, että mistä on syntynyt käsitys, että asialliset ja ryhdikkäät vaatteet olisivat jotenkin naisellisia? (Vai ymmärsinkö viestin väärin?) Niihin voi toki pukeutua vaikka kuinka feminiininen nainen, mutta ovatko ne vaatteet itsessään feminiinisiä?
Mielestäni feminiinistä on esim. pehmeät, kauniisti laskeutuvat materiaalit, hempeät kuosit, pyöreät muodot, pitsit ja esim. ne täällä parjatut liehukkeet ja hörhelöt. Mitenkä tätä voisi perustella? No vaikka niin, että miten moni miehinen mies pukeutuu pukeutuu pitsiin ja liehuviin helmoihin? Entä miten moni asialliseen, yksinkertaiseen kauluspaitaan ja ryhdikkääseen bleiseriin tai pikkutakkiin?
Esim. perusjakkupuku ja peruspaitis ovat mielestäni jopa vähemmän naisellisia kuin ne "muumimekot". Ne ovat itse asiassa varsin maskuliinisia vaatekappaleita. Kunkin maku ja tyyli ovat sitten asia erikseen, ja tietenkin esim. työn tai muiden tilanteiden/tilaisuuksien sanelemat vaatimukset.
Mitä ihmettä tälle ketjulle on tapahtunut? Kävin eilen iltapäivällä lukemassa ja keskustelu oli asiallista ja otsikon aiheesta. Nyt tulin tänne ja sivutolkulla tappelua ja haukkumista. Asialliset kommentit jäävät kilometrin mittaisten nahistelukommenttien jalkoihin. Harmillista että hyvä ketju pitää pilata näin.
Joo, tästä on nyt tullut vähän liikaa haukkumis- ja ilkeilyketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a. Hyvä kysymys. Just yks päivä katselin marimekon nettikauppaa ja ne mallit vaatteineen näytti suurin piirtein joiltain kylähulluilta.
Esimerkkejä https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot
Miksi kaikki on jotain 70-luvun yöpaitoja?
Sama
Marimekon vaatteet ovat kyllä parantuneet viime vuosina käyttökelpoisemmiksi, mutta edelleen vyötäröä saa hakea näistä mekoista. Eihän noita useimpia voi pitää ilman vyötä, joten miksi sitä vyötä ei voi lisätä vaatteeseen jo valmiiksi. Onhan suomalaisissa myös vyötärön omaavia naisia.
Ap:n ongelma on niin tuttu. Jotain vikaa varmaan suomalaisessa vaatesuunnittelun opiskelussa, kun valmistetaan vain sellaisia vaatteita, joista ihmiset eivät pidä.
Jättäkää sinne Papulle suoraa palautetta, eiköhän tuota asiaa ole täällä jo käsitelty ihan tarpeeksi.
Mä olin unohtanut että Kaikolta saa naistenvaatteita. Tyttärellä onkin heiltä pari tosi kivaa paitaa. Kiitos vinkistä, täytyy tutkia mallistoa kun ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tiedä, itkenkö vai nauranko. Googletin "Suomessa valmistettu mekko".
Tätähän ne.
"Hanna-Riikka Heikkilän Intro-kuosissa aaltosulkumerkit luovat kiinnostavan ja ristiriitaisen, mutta yllättävän harmonisen yhdistelmän neonkeltaisen sekä mudanharmaan yhdistelmässä."
Mudanharmaa.... mmmmm.... se väri se meitä suomalaisia pukeekin, kuten tämän mekon malli muutenkin.
https://papustories.fi/products/boho-mekko-intro-naisten?variant=315212…
"Tässä kanto-mekossa yhdistyvät kirveellä veistetty look ja petolinnunpersekuosi".
https://papustories.fi/products/kanto-mekko-band-naisten?variant=315212…
Oletko aina halunnut tietää, miltä näyttää kukkatynnyri? Pue päälle ja koe.
https://papustories.fi/products/giant-split-mekko-baritone-naisten?vari…
Riippuvatko rintasi? Tässä patalappujasi korostava mekkoleikkaus. Mekon nimi lienee "mitkäs ne siellä laahaa"
https://www.katoko.fi/product/8493/magic-summer-dress-harmaamusta-puuvi…
Käytöstä poistettuja lääkärintakkeja retroprinteillä?
https://papustories.fi/products/boheme-mekko-major-compose-naisten?vari…
Voi huh tota Papua: "Kanto on ollut suosittu tuote myös vauvamasun kasvattajille. Äitiysmekkona tämä tuote säilyy ajattomana myös raskauden jälkeen."
Ei vain lässy mekko, vaan lässyä tekstiä. Ovatko naiset tyhmiä, kun ei voi puhua normaalisti? Toki mekko säilyy myös ajattomana sillä tavoin, ettei se koskaan istu hyvin ja sekametelikuosi ei koskaan pue ketään. Ikuista!
En usko, että yhdenkään valmistajan koko mallisto on sellainen, että se miellyttäisi kaikkia ja olisi kaikille kauttaaltaan sopiva. Siksi Papukin tarjoaa erilaisia mekkoja, erilaisia puseroita, erilaisia housuja... Ja vaikka valikoimaa on, silti esim. Papu ei vain ole jonkun henkilökohtaista tyyliä. Kaikki merkit eivät ole kaikkia varten.
Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta, että tässä keskustelussa nostetaan ihan tarkoituksella osoitellen naurunalaisiksi jokaiselta brändillä 1-2 mahdollisimman karseaa mekkoa. Teilataan siten koko brändi. ”Katsokaa nyt! Naurakaa, irvailkaa! Ei ne edes osaa suunnitella!”
Joku lukija saattaa nähdä nuo värit itselleen sopivina, kuosin rohkeana ja siksi hyvänä. Tai pystyy näkemään sen ensimmäisen sokkireaktion yli. ”Ihanaa, tuossa on minun mekkoni, malliltaankin hyvä!” Olisi melkoinen riski myöntää, jos olisi ostanut Papun Kanto-mekon. Siinä voisi joutua itsekin mammojen kiusan ja pilkan kohteeksi.
Vinkki: esim. Papu tekee esim. Kanto-mekkoa useassa eri kuosissa ja eri hihanpituuksilla. Myös kokomustana.
Jos viitsii katsoa galleriaa vähän avoimemmin mielin, miltä tahansa merkiltä voikin löytyä jotain itselle sopivaa, kivaa. Ja sitten, jos on avoimin mielin katsonut gallerian läpi ja todennut, että ei ollut mun juttu, voi ihan pokkana siirtyä seuraavaan kauppaan. Mutta onko ihan pakko etsiä sieltä se omasta mielestä hirvein mammojen räkätettäväksi? Se voi jonkun mielestä olla hienoin ikinä.
Huomenta sinne Papun markkinointiin!
Sitä vielä haluaisin kysäistä, että jos teillä tulee paha mieli siitä että mammat linkittävät hienosta mallistostanne pari karseaa mekkoa (siis mekkoja joiden kaameudesta ollaan varsin yksimielisiä), niin miksi teillä on tarve ylipäätään valmistaa sellaisia? Eikö brändin taloudellisen menestyksenkin kannalta olisi fiksumpaa tehdä sellaisia vaatteita jotka miellyttävät useampia ja sitten hmm...eksentrisen taiteellisten...mekkojen ystävät olisivat niitä joille ehdotettaisiin vaatteiden teettämistä tai itse ompelemista? Kyllä varmaan jokainen omilla aivoilla ajatteleva osaa kuvitella, että _jonkun_ henkilökohtaiseen tyyliin se Kanto-mekko saattaa olla täydellinen ja erinomainen valinta. Mutta kun sellaisia ihmisiä on todella, todella harvassa verrattuna esimerkiksi ihmisiin joille sopivat hyvin istuvat farkut ja nätti, yksinkertainen neule. Niin miksi näille jälkimmäisille ei tehdä mitään? En sano että juuri teidän siellä Papulla tarvitsisi sellaisia tehdä, mutta kun ei tee kukaan muukaan. Se on outoa.
Toinen mitä tässä ketjussa on tuotu esiin on, että monet eivät saa valita täysin vapaasti pukeutumistaan muulloin kuin vapaa-ajalla. Minun esimerkiksi on vaikea kuvitella yhtään isohkoa ei-luovan alan firmaa jonka työntekijälle Kanto-mekko tai pellavatunika yhdistettynä kivoihin leggingseihin olisi hyvä valinta työasuksi. Ei me voida olla mammalomalla loputtomiin, vaan sinne töihinkin pitää palata, ja sinne tarvitaan sellaisia vaatteita joiden siisteys ja asiallisuus ymmärretään vähän yleisemmin.
No itse asiassa, jos haluat olla yhteyksissä Papuun, se tuskin onnistuu av:n kautta. :D Säästä nämä palautteet ihan Papun omiin yhteydenottokanaviin.
Tämän ”mainospuheen” kun kirjoitti valtiotieteen maisteriopiskelija, jonka ensimmäinen kosketus Papuun oli nettikaupan löytäminen 1,5 viikkoa sitten. Yhtään Papun vaatetta en omista. En voi kuvitella, että ostaisin mitään mekkoa/housuja/puseron nettikaupasta sovittamatta. Vaate näyttää päällä aina erilaiselta kuin kuvassa ja henkarissa.
Ihan vaan sillä kirjoittelin etäopiskeluaamun lomassa, kun täällä niin kovasti tehdään pilkkaa. Se on kuvottavaa. Ei se varmaan Papun viestintää haittaa, Papulla lienee oma vahva tyyli ja näkemys brändistään.
Ja onhan tämä ketju ihan mahdoton. :D
Halutaan tunikoita
Ei haluta tunikoita
Halutaan tyköistuvaa
Halutaan väljyyttä oikeasta kohdasta
Oikea kohta on jokaisella eri
Halutaan pieniä kokoja (32-34)
Halutaan suuria kokoja (46 ei riitä)
Halutaan vaatteita alle 160-senttisille
Kuka tekisi vaatteet 180-senttiselle?
Halutaan hillittyä ja yksiväristä, ei mustaa
Halutaan mustaa
Halutaan väriä
Ei mitään räikeää väriä!
Halutaan laskeutuvaa trikoota
Ei nyt ainakaan trikoota!
Halutaan luonnonmateriaalia, ei mitään elastaania
Halutaan siihen vaatteeseen vähän joustoa, miksei ole elastaania?
Pellavamekkoja, ne on nättejä!
Ei mitään pellavaa! Ei kestä käytössä ja ryppyyntyykin vielä!
Hirveitä juuttisäkkejä!
Tilataan Kiinasta! Siellä ne tekee mittojen mukaan.
Eiku piti olla suomalaista!
Mutta kun on niin kallista!
Ei niitä kukaan Suomessa ompele. Ei Marimekko eikä Papu.
Tuetaan nyt edes suomalaista suunnittelua!
Ne suunnittelee ihan väärin ja me halutaan haukkua!
Ostetaan Prismasta, siellä se hinta-laatu onkin kohdallaan. Ja tyyli ennen kaikkea.Olen kanssasi samaa mieltä. En omista Papun vaatteita itse, lapsilla on muutamia. Aikuisten mallisto ei pahemmin ole mieleeni mutten ymmärrä tätä haukkumista. Se on ihan ok ettei tykkää mutta että ihan tarkoituksella etsii heiltä vaatteita linkatakseen tänne haukkuen, katsokaa miten kamala tämäkin on, miksi tämä on tämmöinen, mikseivät tee sellaista kuin minä haluan, on jo typerää. Jos ja kun ette Papusta tai jostain muusta merkistä tykkää niin miksi koette niin tärkeäksi että juuri sen merkin tulisi vastata teidän tarpeisiin. Keskittykää ennemmin niihin merkkeihin, joista löydätte jotain positiivista ja laittakaa vaikka toivepalautetta ihan firmalle, positiiviseen sävyyn. En usko että saatte toivomaanne sillä että täällä haukutte yhtä tiettyä merkkiä ja sen tyylisuuntaa.
En ole huomannut, että täällä olisi erityisesti haukuttu jotain yhtä merkkiä. Tuo yksi mielensäpahoittaja vain on nostanut Papun esimerkiksi. Itse valitin tänne eilen -ja niin näyttäisi valittavan moni muukin- juuri siitä ettei meinaa löytyä YHTÄÄN merkkiä joka tekisi tavallisia siistejä arkivaatteita joissa olisi saatavilla muita kokoja kuin C36-42, joiden hinta ei olisi laatuun nähden posketon, ja joiden värivaihtoehdot eivät olisi musta ja oksu vaan jotain pukevampaa.
Nyt tilanne on se että jotakuinkin KAIKKIEN linkitettyjen merkkien vaatteet ovat samanlaista ja edustavat tyyliä joka miellyttää aika harvaa. Ei ole vaihtoehtoja. Se on se ongelma, ei se että yhden pienehkön brändin pitäisi pystyä tekemään kaikkea maan ja taivaan väliltä, tai se ettei yhden brändin mallisto miellytä.
Suomessa naisen pitää peittää naisellisuus ja näyttää taaperolta tai taiteelliselta kirjastonhoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tästä on nyt tullut vähän liikaa haukkumis- ja ilkeilyketju.
Ja jankkaamisketju.
Onko vielä vinkkejä vaatevalmistajiin? En hauku, otan mielenkiinnolla vastaan, vaikka ei olisi omaa tyyliä.
Nuo Uhanan vaatteet ovat juuri äitiysvaatteita. En laittaisi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on alkanut pänniä se, että jotkut tässä ketjussa ovat päättäneet voivansa päättää sen, mikä on naisellista ja kaunista pukeutumista ja muu on sitten muumimammaa ja kamalaa trikoota. Joillain lähtenyt varsin ylimieliseen suuntaan oman pukeutumisen ylentäminen ja muiden alentaminen. Kaikkien pitäisi pukeutua kuin he.
Joo minä pukeudun näihin kovasti parjattuihin trikoomekkoihin ja legginseihin mutta koen silti olevani naisellinen ja kaunis. Minun arjessa ei yksinkertaisesti toimi jäykät kankaat, kynähameet, silkkipuserot ja sen sellaiset. Ei vaikka kroppa antaisi periksi pukeutua melkein mihin vain. Kauniitahan ne on, mutta ei toimi minulla, ei minun työssä. Kiva että toisilla toimii, mutta hei älkää parjatko muita. Vallan mainiosti pystyy kertomaan mistä itse tykkää ilman että täytyy alentavaa sävyyn kutsua muita muumimammoiksi tai mymmeleiksi.
Luin muuten vielä uudelleen ap:n viestin eikä siinä ollut mainintaakaan toimistovaatteista vaan hän haki ihan perusvaatetta, t-paitaa, collegepaitaa. Jossain välissä nämä toimistoihmiset sitten valtasivat ketjun alkaen väittää omiaan ketjun alkuperästäkin ja minkä tahansa muun paitsi heidän makuunsa sopivan, ehdottaminen tai siitä pitäminen, onkin ollut jotain kamalaa. Ihan vapaasti toimistoihmisetkin saavat osallistua, en sitä tarkoita tietenkään, mutta antakaa nyt muillekin tilaa etsiä vinkkejä omaa tyyliään varten ilman parjausta ja jankkausta siitä kuinka ei se ja se sovi toimistoon. Itse olen tykännyt vinkeistä koskien istuvampia trikoovaatteita. Löysän muodottoman tunikan ja bisnespuvun väliin mahtuu paljon.Jos nyt olen yhtään perässä pysynyt, niin tämä ei ole tyylivinkkiketju kaikenlaisille naisille. Vaan ketju missä ihmetellään tarjonnan yksipuolisuutta. Kiva että sinä viihdyt tyylissäsi, mutta jotkut meistä työskentelevät paikoissa tai tehtävissä joissa ei voi pitää leggingsejä ym. Voi olla että minulta on mennyt ohi kun ketjulla on jo pituutta, mutta mielestäni tänne ei ole juuri linkitetty brändejä joilla olisi tarjolla myöskään bisnespukua rennompaa mutta kuitenkin siistiin työpukeutumiseen sopivaa päällepantavaa jossa hinta-laatusuhde on edes vähän tolkullinen (ei 300€ hintapyyntöä polyesterista), ja joista löytyy enemmän kokoja kuin S-L (36-42).
Uhanalla on jotain, mutta sielläkin värit joko räikeitä tai mustaa, ja kokovalikoima on pieni.
Itse löytäisin mielelläni kotimaisina: -suoralahkeisia tai pillimallisia perusfarkkuja, tukevanpuoleista puuvillaa, ei ohutta huttua jossa on paljon polyesteria ja elastaania.
-Siistejä yksivärisiä perusneuleita merinoa, kashmiria ja puuvillaa: perus o-pääntie, v-pääntie, poolo. Sellaisia minkä kanssa käyvät värikkäät huivit mitä käytän paljon. Myös neuletakkeja.
-t-paitoja 100% puuvillaa, perusvärejä.
-ja kieltämättä olisi kiva löytää perus silkkitoppi ja -paita joilla on helppo kohentaa asuja juhlavampaan menoon. Minulla on sellaisia menoja vain vähän, joten etsin jotain neutraalin hienoa mitä voisi sitten pitää monta vuotta.
Olen kokoa 46. Kun tässä ketjussa nyt on kattavasti linkitetty hyviä tyylivinkkejä iloisten, omintakeisten, hassunhauskojen ja armeliaiden trikoovaatteiden ystäville, voisiko joku nyt sitten linkittää tämmöisiäkin?
Täältä, esim https://www.arelastudio.com/collections/merino-1/products/joan-sweater
Pitäisi olla jäljitettävä tuotantoketju, vaikka menee Nepaliin. Kysy.
Onhan tuo tarjonta aika yksipuolista. Mietin, onko tässä sama ilmiö kuin suomalaisessa arkkitehtuurista, josta puhuttaessa kestovalituksen aihe on että suunnitellaan vain yhdenlaisia taloja joista oikein kukaan ei pidä?
Pieni maa ja sisäänlämpiävät suunnittelijapiirit jotka kokevat olevansa suuria taiteilijoita eivätkä kaikelle kansalle tarpeellisten asioiden valmistajia? Kerran 10 vuodessa tulee joku guru, joka tekee sopivasti erilaista, ja sitä sitten seurataan seuraavat 10 vuotta.
Tuli vaan mieleen.
Tilasin eilen vähän tämän ketjun innoittamana Noshilta pari paitaa, hameen ja yhden mekon. En ole trikoofani, mutta mekkoa ajattelin käyttää jakun alla töissä (jos se sopii). Ja peruspaitoja tarvitsee aina. Osa vaatteista valikoimassa ei ollut makuuni, mutta joukossa oli vaatteita, joita oikein yhdistämällä oman vaatekaapin sisältöön voi saada hyvinkin toimivia asukokonaisuuksia. Annan siis design in Finland trikoolle mahdollisuuden, mutta en aio päästä varpaisiin siinä kulkea 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä suomalaisessa verkkokaupassa myydään aivan ihania tyköistuvia vaatteita, mutta en tiedä ovatko Suomessa tehtyjä, tuskin, kun siitä ei ole mainintaa, mutta ainakin myyjät ovat suomalaisia.
https://www.misswindyshop.com/?gclid=EAIaIQobChMIiLSP5ITl6AIVyeeaCh3_4g…
Kotimainen nettikauppa ei valitettavasti tarkoita Suomessa valmistettuja vaatteita. Windyn mekot eivät ole Suomessa valmistettuja. Nättejä mekkoja kyllä.
No haloo, jos nuo kaunokit olisivat Suomessa valmistettuja, olisi hinta 10 kertaa enemmän ja muutenkin eihän täällä tehdä kun niitä telttoja, usein mallien mukaan.
Tämäkin suomalainen merkki lopetti, mutta tässä hyvä kuvaus miksi tässä maassa on vaikea enää valmistaa mitään:
http://www.nurmiclothing.com/jeans/suomessa-valmistetut-nurmi-farkut-pi…
Farkut näyttää selkeiltä, omaan silmääni noissa printtipaitiksissa on taas vähän liikaa sitä samaa arkista"marimekkolaisuutta" mikä suurinta osaa suomalaisia / suomessa suunniteltuja merkkejä vaivaa. Ja tosiaan, istuvuus minimissä, kun on isoa paitaa unisex.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tälle ketjulle on tapahtunut? Kävin eilen iltapäivällä lukemassa ja keskustelu oli asiallista ja otsikon aiheesta. Nyt tulin tänne ja sivutolkulla tappelua ja haukkumista. Asialliset kommentit jäävät kilometrin mittaisten nahistelukommenttien jalkoihin. Harmillista että hyvä ketju pitää pilata näin.
Hei tämä on av. Joka ketjussa on kiintiö
-mielensäpahoittajille ja puolestaloukkaantujille
-palstahullulle tai kahdelle
-lihavien haukkujille
-keski-ikäisten haukkujille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noshilta olen löytänyt mielestäni hyviä vaatteita-tunikoissa eri muotoja ja värejä ja mekoissa. Kuosit vaihtelevat.
Kankaat vahvaa puuvillaa, ei ole lörpähtänyt. Hinnatkin kohtuu.
https://nosh.fi/category/172/naisetOi voi, nämä voidaan tehdä ihan missä tahansa aasialaisessa tehtaassa! Siitä ei mainita sivuilla yhtään mitään. Hintakin on sen mukainen.
Noshin vaatteet tehdään Portugalissa ja jokaisen tuotteen tiedoissa,siis siellä nettisivulla, tämä mainitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tämä on av. Joka ketjussa on kiintiö
-mielensäpahoittajille ja puolestaloukkaantujille
-palstahullulle tai kahdelle
-lihavien haukkujille
-keski-ikäisten haukkujille
Totta, multa pääsi tämä jotenkin unohtumaan kun ihmeen pitkään kuitenkin pysyi melko asiassa tämä keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Welcome to the real world.
Taidan tilata Kaikolta pari vaatetta! Suomessa näitä ei valitettavasti tehdä. Itse olen jo luopunut toivosta, että löytäisin kaupasta Suomessa tehtyjä vaatteita (asusteita kyllä löytyy). Kunhan edes joku osa on suomalaista sekä tieto siitä, millaisissa oloissa vaatteet tehdään.