Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
kiinnostaisi tietää että onko ne amk opinnot noin vaikeita kuin toi eka koe vai helpompia?
Todella paljon väkeä putosi jo nyt pois ennen seuraavaa koetta, saas nähä kuinka monet pääsee seuraavasta ihan kouluun asti
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo oma hakemusnumero löytyy, jonka avulla voisi omat tulokset tarkistaa?
Se löytyy oman opintopolun hakemuksen URL osoitteen lopusta pitkä numerolitania, mutta jos kutsua ei oo nyt tullu, ei varmaan tuu
Vierailija kirjoitti:
1 vaiheeseen olisi auttanut aika paljon jos olisi ollu kaveri mukana laskemassa tehtäviä. Lisäksi etäkokeeseen oli osallistujia enemmän, kuin koulussa tehtävään kokeeseen minne kaikki eivät edes viitsi tulla. Saas nähdä onko opintopaikat todellisuudessa täynnä ensi syksynä vai onko kokeilijat vieneet oikeasti opiskelemaan hakunneiden paikat. Edes kakkos vaiheeseen eivät mene kaikki jatkoon päässeet.
Uskon, että suurin osa tulee kyllä 2. vaiheeseen, koska yliopistot eivät ole vielä julkaisseet pääsykokeiden tuloksia. Luultavasti todellisuudessa iso osa ei vaan lopulta ota AMK-paikkaa vastaan vaan iso osa otetaan varasijoilta. 2. vaiheen kokeisiin on siksi pakko kutsua monta kertaa isompi määrä porukkaa kuin sisään otetaan. Mielestäni ei olisi ollut järkevää kasvattaa kakkosvaiheen osallistujamäärää, koska ei ole voitu tietää koronatilannetta ja turha juoksuttaa ihmisiä molempiin kokeisiin jos ei ole mahdollista päästä. Miten sun mielestä pääsykokeet olisi pitänyt järjestää?
Mistä näkis mihin kouluihin omat ekan kierroksen pisteet riittää sen koulun lusäksi missä tekee kakkosvaiheen?
Vierailija kirjoitti:
kiinnostaisi tietää että onko ne amk opinnot noin vaikeita kuin toi eka koe vai helpompia?
Todella paljon väkeä putosi jo nyt pois ennen seuraavaa koetta, saas nähä kuinka monet pääsee seuraavasta ihan kouluun asti
Ne aloituspaikkojen määrät on kyllä ihan julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näkis mihin kouluihin omat ekan kierroksen pisteet riittää sen koulun lusäksi missä tekee kakkosvaiheen?
Tässä keskustelussa on jotain linkkejä koulujen pisterajoihin, muista, että eri aloilla oli eri osioita.
Muita joilla ei avaudu se tunniste valintakokeeseen ,mikä just tuli tekstiviestillä ?????
Hitto ,pitää varmaa ottaa yhteyttä johonki
Passijahammasharja kirjoitti:
Muita joilla ei avaudu se tunniste valintakokeeseen ,mikä just tuli tekstiviestillä ?????
Mulla sama. Se on varmaan nyt ihan tukossa kun kaikki yrittää mennä sinne sivulle, kokeile parin tunnin päästä uusiks
Huh, säikähdin jo mut ei vissiin toimi kenellekään?
Passijahammasharja kirjoitti:
Varmaan ohjelmoitu sellai että avautuu vasta lähempänä koetta, turha huolestua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua tympii ihan älyttömästi se, että saan lukea muilta tutuilta pääsevänsä jatkoon ja pisteitä ovat saaneet paljon vähemmäm kuin itse..
Luovutan amkin kanssa, sisään en tule pääsemään pääsykokeen tai todistushaun kautta, hitto soikoon!
Mikä ala?
Älkää ihmiset luovuttako! Perusmatikat ottaa helposti haltuun, etiikkaankin oli ilmeisesti jokin oma logiikkansa löydettävissä. Suomen ja enkun oppii lukemalla paljon. Logiikkaan on kirjoja ja harjoitustehtäviä. Se AMK-koe ei ole mahdoton, treenata voi!
Mä on jo 30v enkä koskaan ole onnistunut pääsee sisään, aina jää matikasta kiinni. Ei hajuakaan miten opin sitä koskaan. Kiva että elämä jää tällaisesta asiasta kiinni. KOskaan en ole sitä tarvinnut työelämässä.
Pitääkö aikuisena aloittaa peruskoulusta kaiken alusta jotta pääsee??
Hesarissa oli jokin aika sitten juttu matikkahäiriöstä eli dyskullasta (https://dynamic.hs.fi/a/2020/dyskalkulia/ maksumuurin takana tosin). Se on siis kuin lukihäiriö, mutta ilmenee matemaattisessa hahmotuksessa. Jos matikka tuntuu täysin ylitsepääsemättömältä, niin voisikohan olla kyse siitä häiriöstä?
AMK-kokeen matikka oli perustasoa, ihan peruskoulun opeilla ratkaistavissa olevaa. Mitään lukiotasoista ei mielestäni kokeessa ollut. Mitäs kaikkea siinä olikaan... pythagoraan lause (a2+b2=c2), prosenttilaskuja, yhtälöparit, varmaan jotain muutakin. Itse katselin jotain yläasteen matikan kertauskirjaa, ja sillä pärjäsin. Toki niitä harjoitustehtäviä kannattaa ehdottomasti laskea, mitä enemmän, sen parempi! Koska sitten kokeessa aikapaineessa asiat sujuu. Mutta ihan oikeasti jos ei tuota häiriötä ole, niin se on täysin varmasti haltuunotettavissa, koska ne on mitoitettu sellaisiksi että joka ikinen ne läpäisee! Jos ei harjoittelusta huolimatta ala sujua, niin ehkä kannattaisi hakeutua testeihin? Silloin saattaisi saada vapautuksen matikasta tai jotain muuta helpotusta. Mutta luovuttaa ei kannata! :)
Tulee mieleen myös, että olisikohan esim. aikuislukioissa tarjolla jotain yläastematikan kertausta? Siitä olisi varmasti apua. Mutta oikeasti jos matikkapulma ei lähde purkautumaan, niin kannattaa pohtia tuota dyskullaakin miettiä, se on kuulemma tosi alitunnistettu.
Itse en ainakaan mene toiseen vaiheeseen vaikka pärjäsin tosi hyvin ekassa ja pääsin jatkoon. Tulin siihen tulokseen, etten halua opiskella ammattikorkeassa ja annan paikan jollekin, joka sitä tarvitsee enemmän. Olisi epäreilua mennä toiseen vaiheeseen ja perua sen jälkeen, jos tietää, ettei aio ottaa opiskelupaikkaa vastaan vaan jokin toinen vaihtoehto kiinnostaa enemmän, koska se heikompi hakija, joka odottelisi muuten paikkaa, pääsee nyt suoraan kouluun eikä tarvitse jännittää jonon liikkumista.
Kivasti ajateltu! Jos nyt tietty varma ettei halua opiskelemaan
Ei ole tullut qr-koodia, onko muille?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut qr-koodia, onko muille?
Tuli tekstiviestissa mulle
Metropolian, Hki, pisterajoja eri aloille missään? Aika h *** ottaa päähän lukea kun 20p+ vähemmän pisteitä saaneet menee jatkoon, mutta itse ei. Joo, eri alat on suosittuja, mutta silti.
Kuinka moni tuonne jatkoon otetaan tosta määrästä?
Ja jos menee koe ihan läskiksi, niin ei pääse minnekään....
Mutta toivotaan,että menis hyvin ja opiskepaikka irtoaa.