Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Tarkka seula kuka pääsee opiskelemaan lentäjäksi. Siellä on myös akateemisen ammatin omaaviakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.
Minkä koulun miehesi kävi? Haluaisin tietää mihin kouluun pääsee tolla keskiarvolla, toivon että vastaat :)
ei pääse noin huonolla ka:lla. Kovasti on ollut pyrkijää. Matematiikan numero ja englannin kieli eritoten katsotaan. Kolmi vaiheinen koes, koko ajan rankataan porukkaa pois ja viimeiset pääsee opiskelemaan.-
Vierailija kirjoitti:
Olipa inhottavan väheksyvä aloitus. Mikäs sun ammatti ap on?
Luultavasti sairaanhoitaja, joka laskee, että heidän koulutuksensa on 75% pidempi, siis tarvitsevat 75% isomman palkan kuin lentäjät. Nyt sairaanhoitajille uusi palkkaohjelma, jonka tähtäimenä on nostaa seuraavan 10 vuoden ajan heidän palkkojaan joka vuosi 25 %.
Täällä kommentoi joku katkera bussikuski jonka eukko on lähtenyt lentäjän matkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.
Minkä koulun miehesi kävi? Haluaisin tietää mihin kouluun pääsee tolla keskiarvolla, toivon että vastaat :)
ei pääse noin huonolla ka:lla. Kovasti on ollut pyrkijää. Matematiikan numero ja englannin kieli eritoten katsotaan. Kolmi vaiheinen koes, koko ajan rankataan porukkaa pois ja viimeiset pääsee opiskelemaan.-
Jos itse maksaa koulutuksen niin kyllä lähes kuka tahansa pääsee opiskelemaan lentäjäksi. Näkö ei saa olla liian huono, ei liian pitkä yms. Euroopassa on muuten lentokouluja, joissa koko koulutus maksaa "vain" noin 50 000 € mikä on Suomen koulutuksiin verrattuna halpa hinta.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä lyhyt koulutus se on totta, mutta mikään muu tuossa ei kyllä ole totta 😂
Ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä lentokonetta jota opetellaan lentämään ja sitten lennetään aina niin. On tyyppikoulutuksia eri koneille. Ei koneita lennetä samalla tavalla todellakaan.Ps. Lentäjän koulutus on tosi vaativa. Mulla on läheinen joka valmistunut lentäjäksi parin vuoden sisään ja koulutus oli kyllä erittäin haastava, mitään lomia ei myöskään sisälly ollenkaan tuohon 1,5-2v koulutukseen vaan myös kesät opiskellaan.
Ei lomia pariin vuoteen, hui kauhea.
Minä kävin päivätöissä raksalla, illat luin insinööriksi, muutama lapsikin tuli tehtyä ja asuntolainat hankittua siinä ennen valmistumista.Neljä vuotta meni ilman lomia, aamukuudelta lähdin töihin, sieltä kouluun suoraan ja puolysi illalla kotona, joka arkipäivä. Viikonloppuisin sitten oli aikaa koulutöille ja perheelle ja harrastuksille.
Kyllä toi lentäjän koulutus on varmaan tosi tosi rankkaa, siihen verrattuna.
Ethän sä edes pääsisi lentäjäksi. Et edes Diplomi-insinööriksi ole lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
USA:ssa lentäjien keskipalkka on pienempi kuin taloushallinnon ammattilaisilla, joten ihan kaikkialla lentäjän ammattia ei arvosteta yhtä paljon kuin Suomessa. Tämä varmaan myös seurausta siitä, että USA:ssa tämä on myös rikkaiden perheiden lapsien ammatti eli samoilla kyvyillä ei pääsisi esim. hyväksi diplomi-insinööriksi.
Suomessakin kyllä kai yleensä vaaditaan se DI/luonnontieteen yliopistotutkinto pohjaksi, ettei ihan tyhmiä sentään pääse vastaamaan ihmisten turvallisuudesta. Mutta älykköjä lentäjät eivät ole.
Lukio tai amis. Sori siitä.
Niin no sitten he ovat Suomessa aivan ylipalkattuja koulutukseen ja älykkyyteen nähden vähän kuin paperiteollisuuden työntekijät.
Voiko nainen olla lentäjä, en ole koskaan nähnyt?
Tällä palstalla tuntuu olevan paljonkin tulevaa kapteenimatskua. Opetelkaa ny ensin ajamaan akat autoa,niin että ette peruuttamalla kolhi kaikkea viidenmetrin etäisyydellä. Ai niin,autossa ei ookkaan autopilottia,joka hoitaa homman...kyllä tuon lentämisen täytyy olla helppoa,painaa vain jotain nappia...
Totta kai voi. Heitä on sekä Suomessa että maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko nainen olla lentäjä, en ole koskaan nähnyt?
Totta kai voi.
Mää oonkin lentäjän poika, sankari siis itsekkin!
Vierailija kirjoitti:
Olipa inhottavan väheksyvä aloitus. Mikäs sun ammatti ap on?
Mitä on viimeaikoina oppinut seuratessa TES neuvotteluja, niin vain sairaanhoitaja voi olla noin muita vähättelevä ihminen. Veikkaan vahvasti AP:n ammatiksi sairaanhoitajaa.
Norran lentäjät saa katsella Maisa Torppaa tiukassa lento-emon asussa, heidän pitäisi joutua maksamaan siitä ilosta!
Vierailija kirjoitti:
Tarkka seula kuka pääsee opiskelemaan lentäjäksi. Siellä on myös akateemisen ammatin omaaviakin.
Kova seula sinne lääketieteelliseenkin on mutta itse työ on vain paljon vaatimattomampaa ja realistisempaa kuin ne testit.
Halutaan vain ylläpitää korkeita palkkoja ja pientä miehitystä.
Olisi kaikkien etu jos lääkäreidenkin palkat laskisi rehelliselle normaalille tasolle ja hoitajien palkkoja hieman kohotettaisi, niin tulisi säästöjä ja parempaa hoitoa, kun lääkäreistä on pulaa.
Kyllä lääkärinäkin kykenee kuka tahansa toimimaan, mutta testeillä seulotaan ikävästi hyvää porukkaa pois, niin saadaan eliittialan status.
Joku täällä jo arvasikin ammattini, eli olen sairaanhoitaja.
T. AP
Periaatteessa jonkun sairaanhoitajan saisi ihan oikeasti ja realistisesti koulutettua kolmessa vuodessa ja ellei allekin lääkäriksi.
Ei vaan haluta kun halutaan ylläpitää eliittialan statusta ja korkeita palkkoja.
Jos oikeasti haluttaisi kouluttaa lääkäreitä niin kyllähän se onnistuisi.
Meillähän on todisteena valelääkäri joka toimi ilmeisen kelvollisesti, mutta jäi kiinni.
Eli ei se nyt niin mahdotonta ole toimia lääkärinä.
Sama lienee pätee lentäjiin.
Elittialan statusta luodaan väkisillä.
Ihmisillä on hirveä kunnioitus näitä kohtaan. Sama mitä papistoa kohtaan oli joskus muinoin.
Mieheni sai pienen perinnön ja kävi Euroopassa lentäjäkoulun.
Perintö oli n 50 000 euroa ja määrä ei ihan riittänyt.
Lähti heti suoraan Emiraatteihin lentämään, perämiehenä toimi muutaman vuoden.
Tärkein ominaisuus oli pituus. Piti olla keskimääräistä pitempi ja mielummin vaaleaihoinen.
Tämän jälkeen meni Kiinaan ja lensi siellä yli 5 vuotta.
Koko ajan haki Finnairille töihin ja n 10 v sitten pääsikin.
Brutto on n 10 000 euroa ja tykkää työstään todella paljon.
Suomessa vain parhaat pääsee opiskelemaan. Tätä reittiä mieheni pääsi heti töihin.
Jos ilmanlaatu olisi parempi, lähtisimme heti Kiinaan. Mutta kun ei välttämättä halua altistua syöpään.
Puolisoni on lentäjä. Hän sanoo aina olevansa "amiskundi", koska on käynyt ammattikoulun. Hän pitää lentäjän työstä, mutta on aloittajan kanssa samaa mieltä työn yliarvostuksesta. Samoin työstä annetaan kuulemma ihan liian hohdokas kuva. "Ilmailun bussikuski", on hänen kuvauksensa työstä. Mutta toki lentäminen vaatii todella kovaa osaamista ja kapteenin työ myös pitkää kokemusta. Mutta niinhän moni muukin työ.
Tuskin ap on ainoa joka on näitä asioita miettinyt.
Asioissa voisi säästää paljon jos todettaisi vain että ei se lentäminen nyt mikään ihmeellisempi taito ole.
Todella korkeaa palkkaa vetävät suhteessa vaikka bussikuskiin joka tekee paljon vaativampaa työtä, suhteessa siihen miten monesta on vastuussa viikottain.
Liikenteessä on paljon muitakin kuin ne matkustajat sielä kopperossa.