Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vrrrummm, vrrrrumm. Tämä on vaikeaa ja vastuullista työtä. Vrum vrum🛬🛫🛩✈
Vierailija kirjoitti:
Arvostus nousee potenssiin ziljoona sinä päivänä kun tuo ap istuu lentokoneessa ja puikoissa on todellakin kouluttamaton kapu ja koneen nokka osoittaa maata kohti kilometrin korkeudella...
Täysin älyvapaa aloitus!
Katsokaa Lentoturmatutkinta-nimistä TV-sarjaa. Siinä on aina joskus sellaisia jaksoja, joissa kerrotaan kuinka lentäjiä ei ole arvostettu. Eli lopuksi selviää, että turman syynä oli lentäjien ylityöllistäminen ja riittämättömät lepoajat tai lentoyhtiön nihkeä asenne koneiden huoltamiseen.
Toki siellä on sitten niitä mätämunalentäjiäkin seassa. Väärennetty työhistoria kera olemattoman koulutuksen. Tai muutama, jotka syyllistyivät joukkomurhaan pudottaessaan koneen tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mikäköhän tämä lentäjän niin suuri vastuu on? Valmiin listan mukaan tietyt samat toimet ennen jokaista lentoa. Nousut ja laskut oppii tekemällä, ihan niin kuin vaikkapa autolla ajamisen ja lisäksi tietokone avustaa. Korkeuksissa seurataan lähinnä muutamia mittareita. Jos jotain hälyttävää tapahtuisi, ei peruspilotilla oikeasti juurikaan ole työkaluja tilanteen pelastamiseksi, koska ei noita pääse käytännössä harjoittelemaan (muutama simulaatio koulutusaikana ei valmistele oikeasti ketään vaikka siihen, että laskeudutaan yhden siiven varassa tms muuta kivaa). Ja lennonjohto huutelee koordinaatteja, minne tietokone ohjaa.
Jos tulisi onnettomuus tms, tuskin jäisi henkiin vastuuta kantamaan.
Hui miten vaikeaa.
Ja kyllä, minulla on sukulainen joka on lentäjä, ja ihan hänen suustaa nämä jutut.
Apua,toivottavasti tuo urpo ei ole koskaan ohjaamassa konetta millä matkustan.
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Helvetin kalliin koulutuksen jälkeen Finnairilla aloittavan perämiehen palkka on 3500€ lisineen. Ei minusta kuulosta poskettomalta kun otat melkein 100k€ lainaa koulutukseen.
Eivät kaikki lentäjät ole tuolla aapeen tavalla koulutettuja. Ainakin meidän perheystävämme on ihan käynyt yliopistossa insinöörinkoulutuksen mutta ero johtuu varmaan siitä että hän ei ole suomalainen lentokapteeni vaan opiskellut muualla Euroopassa, mieheni kanssa samassa yliopistossa jossa myöskin tutustuivat. Aerospace engineering ja sitten siihen päälle pilotin opiskelut. Että en nyt lähtisi ihan kättelyssä vähättelemään ihmisten koulutusta sen mukaan mitä he tekevät ammatikseen. Siellä takana saattaa olla vaikka mitä opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostus nousee potenssiin ziljoona sinä päivänä kun tuo ap istuu lentokoneessa ja puikoissa on todellakin kouluttamaton kapu ja koneen nokka osoittaa maata kohti kilometrin korkeudella...
Täysin älyvapaa aloitus!
Katsokaa Lentoturmatutkinta-nimistä TV-sarjaa. Siinä on aina joskus sellaisia jaksoja, joissa kerrotaan kuinka lentäjiä ei ole arvostettu. Eli lopuksi selviää, että turman syynä oli lentäjien ylityöllistäminen ja riittämättömät lepoajat tai lentoyhtiön nihkeä asenne koneiden huoltamiseen.
Toki siellä on sitten niitä mätämunalentäjiäkin seassa. Väärennetty työhistoria kera olemattoman koulutuksen. Tai muutama, jotka syyllistyivät joukkomurhaan pudottaessaan koneen tahallaan.
Juurikin tämä. Tuota sarjaa kun kattoo niin tajuaa ettei se lentäjän työ niin helppoa ja kevyttä olekaan. Varsinkin jenkkilässä paikalliset Lentofirmat maksaa surkeaa palkkaa ja lepoajat on ihan mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.
No mikset vaihda alaa ton itkemisen sijaan? Kukaan ei pakota sua olemaan sh ja juoksemaan osastolla tukka putkella.
Joo mää kans mietin miten noin pätevä ihminen ei juo kahvia koneen ohjaamossa
https://www.is.fi/tyoelama/art-2000005360446.html
Lähtöpalkka Finnairilla 3000€/kk, siitä vaan mammat hakemaan.
Arvostan melkein yhtä paljon kuin bussikuskin työtä.Tosin bussikuski on vastuussa suuremmasta määrästä ihmisiä, tietokone ei vastaa ohjaamisesta tai navigoinnista eikä teillä oikeasti tulee muita vastaan. Mutta hei se ulkomaanmatkojen glomour, palkka ja univormu, beibejä riittää, you know!
Vierailija kirjoitti:
Lentäjillä ei todellakaan palkkakehityksen pitäisi nousta yli 4500. Heillä helpompi työ kuin matkustamohenkilökunnalla.
Naurettavaa, että valtion Finnair maksaa pari lentoa kuussa tekeville 10 000€ palkkoja.
Ihan oikeasti. Rankalla kädellä nuo palkat alas!! TULIJOITA RIITTÄÄ! Monelle riittäisi 3000€ palkka, jos 2 työkeikkaa tekee kuussa.
Tuo on lähes ilmaista, vuokrafirmasta lentäjä jolla ko. Konetyyppi hanskassa ja tuo 10k€ on tuntihinta.
Vierailija kirjoitti:
Vrrrummm, vrrrrumm. Tämä on vaikeaa ja vastuullista työtä. Vrum vrum🛬🛫🛩✈
Niimpä. Ja osallisena ilmastonlämpenemiseen.
Ei oikein mene läpi enää 2020. Ihmiset kyllä tietää ja on kokeillut simulaattoreita.
Vain auktoriteettiuskovaiset ja kumartelijat menee lankaan.
Mitä palkkaa ne saa jotka ravaa edes takas ostoskärryjen kanssa ja altistuu esim. koronalle?
Muutaman tonnin suhteessa wrooom wroom lentäjiin.
Kyseessä on tekemällä tehty eliittiala.
Meillä oli ennen papisto hienona esimerkkinä sellaisesta alasta.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.
Jännästi palkoissa "pieni" ero.
Belgialaisessa dokumentissa koskaan lentokoneella lentämätön toimittaja kuukauden tiiviin koulutuksen jälkeen osasi lentää lyhyehkön lenkin Boeing-737 matkustajakoneella, nousuineen ja laskuineen, ilman, että vieressä istuneen oikean lentäjän täytyi kertaakaan puuttua hänen toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Helvetin kalliin koulutuksen jälkeen Finnairilla aloittavan perämiehen palkka on 3500€ lisineen. Ei minusta kuulosta poskettomalta kun otat melkein 100k€ lainaa koulutukseen.
Porin lentäjäopisto ei maksa 100 000. Tiukka seula. Kuinkahan monta DI on lentäjinä. Monta. Naisia taitaa olla vähän yli 20.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan melkein yhtä paljon kuin bussikuskin työtä.Tosin bussikuski on vastuussa suuremmasta määrästä ihmisiä, tietokone ei vastaa ohjaamisesta tai navigoinnista eikä teillä oikeasti tulee muita vastaan. Mutta hei se ulkomaanmatkojen glomour, palkka ja univormu, beibejä riittää, you know!
Ja vielä se vaikutelma, joka syntyy itse ohjattavasta koneesta - noin suurta, nopeaa ja hienoa laitetta täytyy olla todella vaikea ohjata, kun siellä ohjaamossakin on ainakin tuhat eri nappulaa ja näyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.
Minkä koulun miehesi kävi? Haluaisin tietää mihin kouluun pääsee tolla keskiarvolla, toivon että vastaat :)
ei pääse noin huonolla ka:lla. Kovasti on ollut pyrkijää. Matematiikan numero ja englannin kieli eritoten katsotaan. Kolmi vaiheinen koes, koko ajan rankataan porukkaa pois ja viimeiset pääsee opiskelemaan.-
Jos itse maksaa koulutuksen niin kyllä lähes kuka tahansa pääsee opiskelemaan lentäjäksi. Näkö ei saa olla liian huono, ei liian pitkä yms. Euroopassa on muuten lentokouluja, joissa koko koulutus maksaa "vain" noin 50 000 € mikä on Suomen koulutuksiin verrattuna halpa hinta.
ei pääse kuka tahansa Finnairin koulutukseen vaikka olisi rahaa ku roskaa ja akateeminen. Ei jos ei oo edellytyksiä. Yrittäkääpä pyrkiä miten käy.
Todella epäsäännöllinen työ, täysin pas.. sisäilma koneessa, pienessä kopperossa istumista yms.. Koneiden ohjaamoiden ilmaan on tullut lukuisia kertoja vaarallisia kaasuja, kuten matkustamoonkin. Kauppalehdessä siitä näytti löytyvän joku lyhyt maksumuurin takana oleva pätkä.
"Lentokoneissa hengitettävään ilmaan sekoittuvat myrkylliset kaasut aiheuttavat jopa hengenvaarallisen terveysriskin usein lentäville matkustajille ja lentohenkilökunnalle, varoittavat brittiläiset oikeuslääkärit ja kuolinsyyntutkijat raportissaan."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/usein-matkalla-lentokoneen-ilma-voi-…
Mot:ssa pidempi juttu:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/09/myrkkyja-ilmassa-ei-kai-kasiki…
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä lyhyt koulutus se on totta, mutta mikään muu tuossa ei kyllä ole totta 😂
Ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä lentokonetta jota opetellaan lentämään ja sitten lennetään aina niin. On tyyppikoulutuksia eri koneille. Ei koneita lennetä samalla tavalla todellakaan.Ps. Lentäjän koulutus on tosi vaativa. Mulla on läheinen joka valmistunut lentäjäksi parin vuoden sisään ja koulutus oli kyllä erittäin haastava, mitään lomia ei myöskään sisälly ollenkaan tuohon 1,5-2v koulutukseen vaan myös kesät opiskellaan.
Ei lomia pariin vuoteen, hui kauhea.
Minä kävin päivätöissä raksalla, illat luin insinööriksi, muutama lapsikin tuli tehtyä ja asuntolainat hankittua siinä ennen valmistumista.Neljä vuotta meni ilman lomia, aamukuudelta lähdin töihin, sieltä kouluun suoraan ja puolysi illalla kotona, joka arkipäivä. Viikonloppuisin sitten oli aikaa koulutöille ja perheelle ja harrastuksille.
Kyllä toi lentäjän koulutus on varmaan tosi tosi rankkaa, siihen verrattuna.
Kyllä näillä lentäjilläkin varmasti on omakin elämä, lapsia tehty, lainoja otettu ja harrastuksia tuon koulutuksen lisäksi. Joten et voi verrata omaa elämääsi ja väheksyä muita.
Vierailija kirjoitti:
Siis se ei ole vastuullista??? Ootko tosissasi? Olen aina juuri sen takia myös arvostanut tätä ammattia koska hirveä vastuu on siinä. Kuitenkin on koneessa istumassa satoja ihmisiä kenen elämä suorastaan on lentäjien vastuulla.
Olen aina haaveillut junankuljettajan ammatista. Minusta junat ovat valtavan kiehtovia laitteita.
Menee usko ihmisiin kun lukee tätä palstaa.. Lentokone lentää 9-11 km korkeudessa suunnilleen. Nyt te vähättelijät miettikää vähän miten korkealla se on. Lentokoneessa on satoja ihmisiä matkustajana, joiden henki riippuu täysin kapteenista ja perämiehestä. Lentäjällä voi olla useita lentoja peräkkäin eli laskekaa monta sataa ihmishenkeä se tekee yhden työvuoron aikana. Autopilotti ei hoida nousua ja laskua napin painalluksella vaan lentäjän pitää osata myös säätää esim. Laipat oikean asteen kulmaan ja tarkkailla nopeutta. Jos vaikka vauhti hidastuu liikaa niin kone sakkaa ja lähtee syöksymään alaspäin. Tietenkin tyhmän lentäjän ei tarvitse tietää miten toimitaan että kone ei syöksy maahan, eiks niin? Kyllä nyt yks Sari sairaanhoitaja osais laskeutua koneella turvallisesti tai joku finninaama Jonne, joka on pelannut pleikalla vähän lentosimulaattoria. Paras kommentti oli kyllä yllättäen sairaanhoitajalta, jonka mielestä lentäjämies "juo vaan kahvia ohjaamossa". No ehkäpä ne lentoemännät osaa arvostaa sun miestä vähän enemmän ';) Hakeutuuko sairaanhoitajiksi muuten jotenkin matalan älykkyyden omaavia ihmisiä empatiataidottomuuden lisäksi