Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"

Vierailija
10.04.2020 |

eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.

Kommentit (1139)

Vierailija
81/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lentäjä hyväksyy varmasti vähemmän palkkaa jos koulutus tehdään ilmaiseksi kuten kaikilla muillakin ja lainat koulutuksesta hyvitetään jo valmistuneille.

Niin kauan kun koulutus on reippaasti yli 100 000e+ paljon muita maksuja päälle niin palkat on oltava korkealla, muuten ei saada ketään lentämään koneita.

Suomen Ilmailuopistossa koulutus maksaa hiukan yli 10 000 €. Kaupalliset lentokoulut Suomessa yli 100 000 €. Noihin itse maksettaviin koulutuksiin pääsee kaikki ns. normaalit ihmiset kunhan on rahaa maksaa/saa lainaa. Mitään erikoistaitoja ei vaadita.

Kyllä vaaditaan. Koulutuksen jälkeen sun on vielä päästävä töihin. Mikään lentoyhtiö ei ota sua töihin jos et täytä just niitä lentäjän yleisiä kriteerejä. Ei riitä että on koulutus vaan lentoyhtiöt pitävät hakijoille isot testit ja kaikki vaadittavat ominaisuudet on oltava.

Vierailija
82/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei estä hakemasta parempipalkkaisille aloille!!!"

Juuri näin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika jännä juttu että lentämistä pidetään niin vaativana. Tiedättekö edes että moni alaikäinen lapsi lentää itse pienlentokoneella. Lentämisen perusteet on samat pienemmissä ja isommissa koneissa tosin sillä erotuksella että pienlentokoneella lentäminen on vaativampaa ja tilastojen mukaan moninkertaisesti vaarallisempaa kuin isolla matkustajakoneella.

Ison matkustajakoneen lentäminen on käytännössä täysin sama juttu kuin Flight Simulator-pelin pelaaminen.

Tottakai pienlentokoneella lentäminen on paljon vaarallisempaa, mutta siinä olet vastuussa vain itsestäsi.

Vierailija
84/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ei ole taatusti yhtäkään lentäjää eikä kenestäkään kommentoijasta lentäjäksi olisi. Tällä palstalla haukutaan kaikkia suurituloisia, se on sitä kuuluisaa kateutta. Se on jännä miten näiden suurituloisten työt on aina niin helppoa lastenleikkiä, mutta sitten ei kuitenkaan itse hakeuduta sinne helppoon työhön? 🤔

Hakekaa sinne oikikseen, lääkikseen, kauppikseen, lentäjäksi tai veturinkuljettajaksi niin ei tarvitse itkeä bussikuskien ja lähäreiden palkoista. Kukaan ei estä hakemasta parempipalkkaisille aloille!!!

Noh, todellisuus ainakin estää, ettei sinusta tule suurta filosofia. Luulen saman todellisuuden kouran tavoittavan jokaisen ihmisen tällä pallolla. Eli jokainen ei voi olla lentäjä, vaikka kuinka haluaisi tai osaisi. Ei riitä resurssit, eikä asiakkaat. Lentäjät ovat pitkään nauttineet täällä meillä aivan suhteettoman hyvistä palkoista, mutta kehitysmaaveijarit tasoittanevat tätäkin ajan kanssa.

Kaikki ollaan maailman lapsii, ei pitäs olla välii lentääkö vai puuvillaako poimii ja napsii. Me ollaan maailma.

Vierailija
85/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lentäjä hyväksyy varmasti vähemmän palkkaa jos koulutus tehdään ilmaiseksi kuten kaikilla muillakin ja lainat koulutuksesta hyvitetään jo valmistuneille.

Niin kauan kun koulutus on reippaasti yli 100 000e+ paljon muita maksuja päälle niin palkat on oltava korkealla, muuten ei saada ketään lentämään koneita.

Suomen Ilmailuopistossa koulutus maksaa hiukan yli 10 000 €. Kaupalliset lentokoulut Suomessa yli 100 000 €. Noihin itse maksettaviin koulutuksiin pääsee kaikki ns. normaalit ihmiset kunhan on rahaa maksaa/saa lainaa. Mitään erikoistaitoja ei vaadita.

Kyllä vaaditaan. Koulutuksen jälkeen sun on vielä päästävä töihin. Mikään lentoyhtiö ei ota sua töihin jos et täytä just niitä lentäjän yleisiä kriteerejä. Ei riitä että on koulutus vaan lentoyhtiöt pitävät hakijoille isot testit ja kaikki vaadittavat ominaisuudet on oltava.

Kyse on nyt siitä että lentäjän työhön ei vaadita mitään erityisvaatimuksia. Monella kun on mielikuva että lentäjän täytyy olla jonkinlainen yli-ihminen, että normaalista ihmisestä ei olisi lentäjäksi jne. Mikä ei siis pidä lainkaan paikkaansa.

Vierailija
86/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille on hyvin tyypillistä asioista valittaminen. Valitetaan ja valitetaan, mutta ei kuitenkaan tehdä asioille mitään. Esim. Palkka-asiaan voi vaikuttaa todella paljon itse. Jos haluaa parempaa palkkaa, hakeutuu parempipalkkaiselle alalle. Se on paljon helpompaa kuin vuosikausien valittaminen josta ei ole mitään hyötyä mihinkään. Toimitaan enemmän, valitetaan vähemmälle ;)

Vierailija
87/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.

Vierailija
88/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoemännillä vasta hyvät palkat onkin! 4-8 viikon koulutus ja joillain yhtiöillä pääsee oikeesti tosi hyville palkoille 😳😳

Ja ihan perustyössäkin vuorotyön ansiosta palkka hyvä. Tosi hyvä palkka koulutuksen pituuteen nähden mun mielestä!

Vierailija
89/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin ap. Miksi esim. Helsingin ruuhkabussin kuljettajan työtä ei arvosteta mutta lentäjä on jotain upeaa?

Jos bussikuskin tulot olisi samaa tasoa kuin lentäjillä niin kyllä arvostettais! Aivan varmasti! Siivoojakin olisi tosi arvostettu ammatti jos siitä sais kymppitonnin kuussa. Palkka luo sen arvostuksen, ei itse työ.

Vierailija
90/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.

No mikset vaihda alaa ton itkemisen sijaan? Kukaan ei pakota sua olemaan sh ja juoksemaan osastolla tukka putkella.

Vierailija
91/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä koulun miehesi kävi? Haluaisin tietää mihin kouluun pääsee tolla keskiarvolla, toivon että vastaat :)

Vierailija
92/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä koulun miehesi kävi? Haluaisin tietää mihin kouluun pääsee tolla keskiarvolla, toivon että vastaat :)

Mihin vaan jos on rahaa ja yksityislentäjän lupakirja, sekä ilmailulääkärin todistus riittävästä terveydentilasta. T.eri

Vierailija
93/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset vaihda alaa ton itkemisen sijaan? Kukaan ei pakota sua olemaan sh ja juoksemaan osastolla tukka putkella.

Viihdyn kyllä työssä vaikka tämä usein raskasta onkin. On minulla toinenkin koulutus jos joskus tuntuu siltä että haluan pois. En kyllä usko että hoitajana olen eläkeikään asti.

Vierailija
94/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patria, keskiarvoa ei katsota vaan pitää olla toisen asteen koulutus käytynä. 

Vierailija
95/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän te muiden arvottajat ja pisteyttäjät olette keskellä mitä erinomaisinta ihmis- ja yhteiskuntakoetta.

Ketkä sitä pyörittää sitä infrastruktuuria niin, että yhteiskunta jotenkin kuitenkin toimii, vaikka yli puolet jengistä olisi karanteenissa neljän seinän sisällä tai joilta olisi kokonaan duunit loppuneet? Onko ne lentäjät, somePersoonat ja muut Vaikuttajablogaajat, mallit ja mannekiinit, sata kertaa lehteen haastateltu pop- tai iskelmätähti, osinkoja yrityksistä odotteleva sijoittaja, mansikkamaatalous'yrittäjä' vai kymmenen vuoden koulutuksen saanut tähtitieteen ja matematiikan professori tai kirkkoslaavin dosentti? 

Vierailija
96/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjän perustyöhän on varsin yksinkertaista, autopilotti lentää konetta ja lentäjä on lähinnä tarkkailijan roolissa. Jos ongelmia ilmenee niin silloin lentäjän ammattitaito nousee esille ja pitää paineen alla pystyä nopeisiin ja oikeisiin ratkaisuihin. Palomiehillä on vähän sama homma, normitilanteessa yöt nukutaan paloasemalla ja päivät nostellaan punttia, toki myös harjoitellaan mahdollisia oikeita tilanteita varten. Sitten kun tulee tulipalo, pitää toimia nopeasti ja oikein.

Vierailija
97/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä lyhyt koulutus se on totta, mutta mikään muu tuossa ei kyllä ole totta 😂

Ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä lentokonetta jota opetellaan lentämään ja sitten lennetään aina niin. On tyyppikoulutuksia eri koneille. Ei koneita lennetä samalla tavalla todellakaan.

Ps. Lentäjän koulutus on tosi vaativa. Mulla on läheinen joka valmistunut lentäjäksi parin vuoden sisään ja koulutus oli kyllä erittäin haastava, mitään lomia ei myöskään sisälly ollenkaan tuohon 1,5-2v koulutukseen vaan myös kesät opiskellaan.

Ei lomia pariin vuoteen, hui kauhea.

Minä kävin päivätöissä raksalla, illat luin insinööriksi, muutama lapsikin tuli tehtyä ja asuntolainat hankittua siinä ennen valmistumista.

Neljä vuotta meni ilman lomia, aamukuudelta lähdin töihin, sieltä kouluun suoraan ja puolysi illalla kotona, joka arkipäivä. Viikonloppuisin sitten oli aikaa koulutöille ja perheelle ja harrastuksille.

Kyllä toi lentäjän koulutus on varmaan tosi tosi rankkaa, siihen verrattuna.

Olen vanhan teku-inssin ja Di koulutuksen käynyt. Mutta en todellakaan väheksy lentäjän ammattia. Siihen on erittäin korkeat pääsyvaatimukset. Paljon helpompi on päästä insinöörin koulutukseen kuin lentäjäksi.

Ja kun on jonkun verran kokemusta, niin palkka menee kirkkaasti dippainssin ohi.

Btw: Oletko kuullut seuraavaa vitsiä:

Kysymys. Mikä on pääsyvaatimus raksa-inssiksi? Vast. pitää lykätä lämmin paska...

Vierailija
98/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lentäjähän ei ole ihmishengistä vastuussa? Ja tuota 6,6 ka en kyllä usko. Tuommoisen keskiarvon saa vain täydellinen taulapää. Jos osaa edes lukea ja kirjoittaa, niin peruskoulusta tulee yli 7 keskiarvo väkisin.

Vierailija
99/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni oli hävittäjälentäjä. Rauhallinen, kylmähermoinen, analyyttinen. En usko, että ihan joka jannulta lentäminen onnistuisi. Siksikin että aina on riski erityistilanteille, joissa vaaditaan paineen alla päätöksiä. Ja muutenkin, kuinka monesta siihen oikeasti olisi? Itse arvostan kyllä lentäjiä.

Työskentelin jonkun vuoden siviilinä military puolella ja tapasin lentäjiä usein. Kyllä he ovat todella "best of the best". Oli hienoa toimia huippumiesten kanssa, arvostan todella paljon.

Vierailija
100/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se arvostus on siinä, että lentokapteeni (samoin kuin laivan kapteeni tai jopa bussikuskikin) ovat työssään vastuussa vähintään kymmenien ihmisten hengestä. Vastuu on noissa silti yhtä suuri, koska matkustajamäärästä riippumatta kaikkien 'lasti' on yhtä arvokas. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi