Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"

Vierailija
10.04.2020 |

eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.

Kommentit (1139)

Vierailija
101/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentoemännillä vasta hyvät palkat onkin! 4-8 viikon koulutus ja joillain yhtiöillä pääsee oikeesti tosi hyville palkoille 😳😳

Ja ihan perustyössäkin vuorotyön ansiosta palkka hyvä. Tosi hyvä palkka koulutuksen pituuteen nähden mun mielestä!

No senkus hakemaan sitten vaan...

Itse jonkun vuoden nuorempana lentäneenä voin sanoa, että ihan on ansaittu palkka. Itse asiassa monella lentoyhtiöllä palkat aika huonot nykyisin suhteutettuna työvuoroihin ja - aikoihin. Lentoemännän työpäivät ovat helposti 12-16 tuntisia. Työ voi alkaa mihin aikaan vaan ja loppua mihin aikaan vaan. Rytmit ihan sekaisin.  En jaksanut sitä työtä itse pidempään, hakeuduin toiselle alalle. Hattua nostan niille, jotka jaksaa. 

Vierailija
102/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.

USA:ssa lentäjien keskipalkka on pienempi kuin taloushallinnon ammattilaisilla, joten ihan kaikkialla lentäjän ammattia ei arvosteta yhtä paljon kuin Suomessa. Tämä varmaan myös seurausta siitä, että USA:ssa tämä on myös rikkaiden perheiden lapsien ammatti eli samoilla kyvyillä ei pääsisi esim. hyväksi diplomi-insinööriksi.

Suomessakin kyllä kai yleensä vaaditaan se DI/luonnontieteen yliopistotutkinto pohjaksi, ettei ihan tyhmiä sentään pääse vastaamaan ihmisten turvallisuudesta. Mutta älykköjä lentäjät eivät ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostuksen mitta kirjoitti:

No kai se arvostus on siinä, että lentokapteeni (samoin kuin laivan kapteeni tai jopa bussikuskikin) ovat työssään vastuussa vähintään kymmenien ihmisten hengestä. Vastuu on noissa silti yhtä suuri, koska matkustajamäärästä riippumatta kaikkien 'lasti' on yhtä arvokas. 

Bussikuskin työ ei vaadi mitään erityisosaamista, kuka tahansa ajokortin omaava pystyisi kylmiltään ajamaan bussin vaikkapa helsingistä jyväskylään. Ja valitettavasti bussihommat ei tahdo kelvata kellekkään, eli alalle päätyy myös ns. Huonompaa ainesta, toisin kuin vaikka veturinkuljettajaksi, jonne on aina paljon hakijoita ja vähän aloituspaikkoja eli voidaan valita parhaat päältä.

Vierailija
104/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin ap. Miksi esim. Helsingin ruuhkabussin kuljettajan työtä ei arvosteta mutta lentäjä on jotain upeaa?

Jos bussikuskin tulot olisi samaa tasoa kuin lentäjillä niin kyllä arvostettais! Aivan varmasti! Siivoojakin olisi tosi arvostettu ammatti jos siitä sais kymppitonnin kuussa. Palkka luo sen arvostuksen, ei itse työ.

Kyllä sitten kun onnistuu saamaan auton täyteen bussimatkustajia, jotka maksavat satasesta muutamaan sataan tai jopa muutamaan tuhanteen kyydistä, niin bussikuskikin on aika arvostettu ja hyväpalkkainen.

Vierailija
105/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lehdessä olleen jutun suomalaisesta naisesta joka ei täällä päässyt lentäjäkouluun,  meni sitte amerikkaan vastaavaan isolla rahalla.

Vierailija
106/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämisessä on hyvä palkka. Siksi sitä arvostetaan. Itse työ on varmasti tylsää, kun se on turvallisuussyistä hyvin rutiininomaista.

Itse en kestäisi sitä, kaipaan vaihtelua.

Vierailija
107/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.

USA:ssa lentäjien keskipalkka on pienempi kuin taloushallinnon ammattilaisilla, joten ihan kaikkialla lentäjän ammattia ei arvosteta yhtä paljon kuin Suomessa. Tämä varmaan myös seurausta siitä, että USA:ssa tämä on myös rikkaiden perheiden lapsien ammatti eli samoilla kyvyillä ei pääsisi esim. hyväksi diplomi-insinööriksi.

Suomessakin kyllä kai yleensä vaaditaan se DI/luonnontieteen yliopistotutkinto pohjaksi, ettei ihan tyhmiä sentään pääse vastaamaan ihmisten turvallisuudesta. Mutta älykköjä lentäjät eivät ole.

Suomessa vaaditaan toisen asteen tutkinto. Minkä ihmeen takia pitäisi vaatimuksena olla yliopistotutkinto?

Vierailija
108/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koulutustahti on tosi tiukka. Siinä ei ole oikein yhtään varaa sairastella. Eihän se koulutus normi ammattikoulua kauemmin kestä. Juttu tietty on, että harvemmalla riittää henkiset kyvyt. Istut tuntikaupalla paikoillasi. Voit vain tarkkailla tilannetta valppaana. Terveys on myös yksi seurattava asia. Finnairilla verenpaineraja todella tarkka. Joillain muilla yhtiöillä ei niin tarkkaa. 

Vierailija
109/1139 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai se arvostus on siinä, että lentokapteeni (samoin kuin laivan kapteeni tai jopa bussikuskikin) ovat työssään vastuussa vähintään kymmenien ihmisten hengestä. Vastuu on noissa silti yhtä suuri, koska matkustajamäärästä riippumatta kaikkien 'lasti' on yhtä arvokas. 

Bussikuskin työ ei vaadi mitään erityisosaamista, kuka tahansa ajokortin omaava pystyisi kylmiltään ajamaan bussin vaikkapa helsingistä jyväskylään. Ja valitettavasti bussihommat ei tahdo kelvata kellekkään, eli alalle päätyy myös ns. Huonompaa ainesta, toisin kuin vaikka veturinkuljettajaksi, jonne on aina paljon hakijoita ja vähän aloituspaikkoja eli voidaan valita parhaat päältä.

Varmasti pystyisi mutta bussin ajaminen ahtaissa paikoissa kaupungissa ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. Toinen on vuorotyö ja pitkät työvuorot joka karsii paljon muuten alasta kiinnostuneita.

Vierailija
110/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.

Jännästi palkoissa "pieni" ero.

Jännästi tuhot ovat myös eri luokkaa, jos onnettomuus sattuu.

Jännästi autopilotin mennessä rikki lentäjän on osattava toimia oikein.

Niinkö? Ajat täyden bussin vaikka jyrkänteeltä alas. Siinä on bussillinen henkilöitä henki pois.

40 vs 400 ihmishenkeä.

Ja tieliikenne on todella paljon vaarallisempaa kuin lentoliikenne. Eli vaatii varsin paljon pätevämmän tyypin.

Tottakai tieliikenne on vaarallista, koska siellä on toheloita. Lentoliikenne olisi myös vaarallista, jos sinun kaltaisia ihmisiä olisi lentäjinä. Me lentäjät teemme kaikkemme, jotta liikenne olisi turvallista itsellemme ja muille. Sitä eivät kaikki autoilijat tee. Jos lentäjäkään ei tee sitä, voi useiden satojen ihmisten henki vaarantua.

Vierailija
111/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio tai amis. Sori siitä.

Vierailija
112/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjällä on suuri vastuu. Arvostan.

Vierailija
113/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentoemännillä vasta hyvät palkat onkin! 4-8 viikon koulutus ja joillain yhtiöillä pääsee oikeesti tosi hyville palkoille 😳😳

Ja ihan perustyössäkin vuorotyön ansiosta palkka hyvä. Tosi hyvä palkka koulutuksen pituuteen nähden mun mielestä!

No senkus hakemaan sitten vaan...

Itse jonkun vuoden nuorempana lentäneenä voin sanoa, että ihan on ansaittu palkka. Itse asiassa monella lentoyhtiöllä palkat aika huonot nykyisin suhteutettuna työvuoroihin ja - aikoihin. Lentoemännän työpäivät ovat helposti 12-16 tuntisia. Työ voi alkaa mihin aikaan vaan ja loppua mihin aikaan vaan. Rytmit ihan sekaisin.  En jaksanut sitä työtä itse pidempään, hakeuduin toiselle alalle. Hattua nostan niille, jotka jaksaa. 

Hah. Itse lensin vielä puoli vuotta sitten Finskillä ja sain tonnin ja risat.

Mitä tulee lentäjiin, niin ihan tavallista porukkaa ovat. Sängyssä jopa tavallista tylsempiä.

Vierailija
114/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin asenteellinen aloitus on saanut kruunun?

Vierailija
115/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt itsekin että ei se lentäjä ole bussikuskia erityisempi. Laivan kapteenin homma on sitten homma erikseen. He ovat erimiehiä tai naisia.

Heidän kovuus ja laskentataito vaatii yliluonnollisia kykyjä.

Vierailija
116/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on DI ja lentäjä... arvostan 🙄 toteutti lapsuutensa unelman.

Nyt Sipilä, sinä senkin höpönassu kömmit heti sinne takaluukkuun tai tulee emolta korvatillikka!

Vierailija
117/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on lentäjä, peruskoulun ka 6,6. Ammattikoulussa kävi autonasentajalinjan ja sen jälkeen lentäjän koulutuksen. Miinuksia varmaan satelee kun väitän että lentäjä on tavallinen ammatti muiden joukossa. Itse olen sh ja pidän kyllä omaa työtäni vaativampana kuin lentäjää. Mies juo kahvia ohjaamossa kun minä juoksen tukka putkella osastolla. Ja olen myös vastuussa ihmishengistä, pienikin virhe esimerkiksiss annostelussa voi johtaa vakaviin seuraamuksiin yms.

Niin, lentäjähän ei ole ihmishengistä vastuussa? Ja tuota 6,6 ka en kyllä usko. Tuommoisen keskiarvon saa vain täydellinen taulapää. Jos osaa edes lukea ja kirjoittaa, niin peruskoulusta tulee yli 7 keskiarvo väkisin.

Ihan fiksutkin kaverit vetivät peruskoulusta kuutosia 80- luvulla, jos lukeminen ei suuresti kiinnostanut.

Moni on innostunut kehittämään itseään vasta kypsyttyään henkisesti

Vierailija
118/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivan kapteenina voi olla vastuussa tuhansista matkustajista. Alaisiakin voi olla satoja. Aluksen hintakin voi olla miljardiluokkaa. En ihan vertaisi lentokapteeniin.

Vierailija
119/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa inhottavan väheksyvä aloitus. Mikäs sun ammatti ap on?

Ei aapeellä ole. Ei päässyt amikseen ja peruskoulukin loppui kesken iän tultua täyteen. Eikä inttiin huolita kun on sekohistoria.

Vierailija
120/1139 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän he ole kuin paremman luokan bussikuskeja. Vastuulliset ammatit yleensä ovat arvostettuja ja vastuutahan tuossa on. Ihmishengistä lähinnä. Lisäksi kohtuullisen harvassa on henkilöitä joiden henkiset ja fyysiset ominaisuudet sopivat lentäjän ammattiin. Pieni tarjonta nostaa hintaa tietysti.